Flesweigering, topic nummer zoveel

Discussion in 'Borstvoeding' started by Danilo, Jul 23, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Danilo

Danilo Actief lid

Nov 17, 2011
    161
    0
    0
    Waterdeep
    Hoi allemaal, ik weet dat hier al veel over geschreven is en ik heb ook al veel van die onderwerpen gelezen maar toch wil ik graag mijn verhaal nog even kwijt in de hoop dat iemand tips heeft en dat jullie het even willen "aanhoren".

Onze dochter is een vrolijk, lief en relaxed meisje in alles behalve als het op de fles aankomt. Toen ze een week of 6 was hebben we een keer geoefend met de fles (het drama met mijn oudste nog indachtig, vergeleken hierbij was het bij haar echter peanuts). Ze dronk de fles vrij snel leeg. Na een week of twee wilden we het weer eens proberen om te oefenen en toen ging er geen druppel meer in. Toen ze een paar weken oud was zijn haar tongriempje en lipbandje gekliefd naar aanleiding van een consult van de lactatiekundige. Zij hapte eerst niet zo goed aan en dat ging toen een stuk beter. Toch drinkt ze niet zo "netjes", ze neemt niet zo'n grote mooie hap zoals sommige borstkindjes doen, ze zuigt de tepel een beetje naar binnen. Ik ben nog eens terug geweest bij de lk. Die heeft meegekeken en gezegd dat er waarschijnlijk weinig aan te veranderen was, dat het gewoon is hoe ze drinkt. Aan de borst hebben we verder ook geen problemen gelukkig, ik heb een goede productie, ze drinkt genoeg, is tevreden en groeit prima.

We zijn nu echter al weken en weken bezig om haar uit de fles te laten drinken. Steeds ging er niets of bijna niets in. Bij het wennen op de opvang dronk ze ook niets (er gaat dan 10 cc in, een of twee keer slikt ze wat door en dat is het). Dit was mijn eerste werkweek en elke dag ben ik een keer op en neer gefietst om haar te voeden. Ze hebben ook geprobeerd het met een lepel te geven, dat spuugt ze uit. We geven verse melk, als ze net wakker is, als ze juist honger heeft, verschillende mensen, verschillende houdingen, doekje erbij waar ik mee geslapen heb, verschillende flessen geprobeerd, etc etc.

Vandaag heeft ze van 7.45 tot 14.15 30 cc gedronken. Toen ben ik gekomen om haar te voeden, we konden het niet langer rekken. Ze raakt ook niet volstrekt overstuur (wel boos als we de fles een tijdje proberen), maar had nu wel echt honger. Ik vind het met dit weer ook niet verantwoord om langer te rekken maar weet eigenlijk echt niet meer wat we moeten doen. We weten nu dat ze wel uit de fles kan drinken, af en toe neemt ze dan een paar slokken en dan stopt ze er weer mee. Het lijkt alsof ze echt het absolute minimum drinkt om niet te vergaan van de dorst. Iemand nog andere tips? Herkenning? Alvast bedankt voor het lezen van deze lap tekst!

2. Zwanger2014

Sep 11, 2013
    42
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Probeer eens een MAM fles. Drinkt als een tiet ;) Te verkrijgen bij Kruidvat, niet duur dus het proberen waard. Speentje is vrij plat waardoor het erg lijkt op een tepel. Werkt hier beter dan Dr. Brown etc.

3. Danilo

Danilo Actief lid

Nov 17, 2011
    161
    0
    0
    Waterdeep
    Dank je wel voor je reactie, dan gaan we die ook nog eens proberen.

4. natjes

natjes Niet meer actief

Hier de medela calma en van de week voor het eerst geprobeerd. Ook het tiet systeem. De kleine dronk er meteen uit!

5. Danilo

Danilo Actief lid

Nov 17, 2011
    161
    0
    0
    Waterdeep
    We hebben Medela, tommee tippee, twee soorten avent, difrax en nog wat andere flessen geprobeerd. Vandaag een eigen merk flesje Kruidvat, die lijkt nu nog het beste! Kleine slappe speen. Lijkt de mam daarop?

6. Mamaminimaxi

Jul 21, 2014
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ze wel een beetje wil drinken uit de fles, dan gewoon blijven proberen denk ik. Ik had ook met paar weken voor t eerst flesje geprobeert: weigerde meneer pertinent. Maar de volgende dag nam hij hem ineens wel. Dus ze kunnen zomaar van mening veranderen.
    Ik had t geluk dat we vlak erna bij t consultatiebureau waren en dat de dokter zei dat als je t eenmaal geoefend hebt, dat je dan de fles geregeld moet blijven aanbieden. Wist ik ook niet!
    Heel veel succes!

7. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

May 3, 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Misschien een grotere maat speen? Bij mijn dochter maakt dat echt het verschil. De maat 1 speen nam ze twee slokjes en gaf het dan op, bij maat 2 klokt ze vrolijk een flesje naar binnen. Aan de borst drinkt ze ook maar een minuut of tien dus ik denk dat een kleine opening haar gewoon te veel moeite kostte.

Als je dochter dus wel iets drinkt gaat het misschien beter als er wat makkelijker melk uit de fles komt?

8. pline

pline Actief lid

Dec 25, 2012
    472
    108
    43
    NULL
  9. Danilo

Danilo Actief lid

Nov 17, 2011
    161
    0
    0
    Waterdeep
    Bedankt voor jullie reacties allemaal. Pline,hoe lang duurde het voordat je kindje daar goed uit kon drinken? Ik heb het idee dat mijn dochter nu gewoon langer tussen de voedingen laat. Vandaag ben ik om 13.30 gaan voeden. sinds 7.30 (laatste voeding) had ze toen in drie kwartier 10 cc gedronken. Vanmiddag wilde ze niets meer. Maar hoe lang moet/mag/wil je rekken, ik vind het zo'n naar idee dat er zo lang tussen zit. Als ik kom is ze overigens niet overstuur of apathisch. Gewoon blij om me te zien. Moet ik nog verder wachten tot ze echt echt echt honger heeft en dan kijken of ze de fles wil? Hoeveel ml heeft ze eigenlijk minimaal nodig zo tussen 8 en 18? Pff, het is zo'n drama. :(

10. chocotof

chocotof Bekend lid

Dec 28, 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Nou ik herken het helemaal. Wat een ellende he? Mijn dochter is nu 7.5 maand en heeft de eerste twee weken (1 dag per week creche) uit de fles gedronken. Daarna niet meer, niets noppes nada. Ook alle houdingen, melk warm, lauw, koud, vers, ingevroren etc etc etc.
    Flessen difrax, nuk, dodi mam, tommie tippee, calma, born free, avent, kersspeen calma. Verschillende materialen van de speen. Alles geprobeerd en deze grappemaker weigert. Ook op een lepeltje, via een cupje, uit een beker. ECHT ALLES.
    Het allerbeste gaat nog met een grote spuit van de thuiszorgwinkel met een speciaal tuitje eraan en daar drinkt ze dan 'uit'. Ik probeer haar dus twee keer per dag te voeden op de creche zelf omdat ik honger laten lijden onverantwoord vind met dit weer. En het motto van sommige; ze gaat wel eten als ze honger heeft.... Nouuu die vlieger gaat hier mooi niet op. Dus ik heb me er bij neergelegd en maak er het beste van. Overigens als mijn man thuis is of mijn vader of moeder oppast gaat het nog wel enigzins. Met moeite en dan uit de dodi mam fles.

Iig als je de gouden tip hebt, PB je me even? Dan gaan we taart eten!!

Succes en sterkte (ik voel me soms moedeloos)

11. pline

pline Actief lid

Dec 25, 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Hoi, wilde even zeggen dat ik met je meevoel... Even wat meer informatie. Ik ben fulltime beginnen te werken toen DL 7 maanden was. In de maanden voorheen heeft ze sporadisch een flesje van ML gekregen, en dat ging altijd goed. Sinds mijn eerste werkdag is ze in 3 dagen tijd het flesje volledig beginnen te weigeren. We zijn dan volledig overgestapt op de beker (babycup), waaruit ze quasi onmiddellijk goed dronk. Het vergde enkel wat ervaring van ons om de beker goed vast te houden. Je houdt deze tegen onderlip, in het begin likte DL te melk eruit zoals een katje, maar na 2 dagen drinkt ze "normaal". We geven de melk op koelkasttemperatuur, omdat ze dat volgens schoonmoeder liever heeft.

Voor mij was dit dus de gouden tip...

Andere tip: ijslollies maken van moedermelk... mijn dochter is er echt verzot op!

Mij maakt het niet meer uit dat ze geen warme melk uit een flesje drinkt, zoals je wel zal begrijpen. Ik ben allang opgelucht dat de melk haar maag bereikt :).

Alternatieven (ik weet niet hoe oud ze is): melk met de lepel geven, melk door de groentenpap doen, ...

Share This Page