Mijn zoontje eet alleen heel fijn gepureerd. Hij moet echt spugen van stukjes. Brood , rijstenwafel , crackers , lange vingers , soepstengel naja noem het maar op niks wilt die. Hij doet het 1 keer naar zijn mond en laat het dan vallen. Hoe vaak ik het ook terug leg op zijn bordje of aan hem geef hij wilt het echt niet. Hij kijkt er ook gewoon heel boos naar. Daarbij komt ook nog eens dat hij er totaal geen interesse in heeft. 1 keer doet hij het in zijn mond en dan gruwelt die er van en gooit hij het weg. Speelgoed doet die wel altijd in zijn mondje maar als hij merkt dat iets eetbaar is dan gooit die het gelijk weg. Brood gaat nog het aller slechts. Zodra hij 1 stukje brood in zijn mond heeft komt echt alles eruit. Zelfs zijn fles van 2,5 uur daarvoor !! Het gekke is het is al zodra hij iets vast in zijn mond voelt hij zelf al gaat kokken en uiteindelijk spugen. Het is dus niet dat het zijn keeltje in schiet ofzo. Maar gelijk in het begin van zijn mond. Hij heeft/had ook reflux. Dus spugen kan die sowieso al goed Nu vertelden het cb dat als hij met 11 maanden nog niks wilt eten we naar logopedie moesten. Nu wilden ik daar graag eerder heen want het wordt echt niet beter eigenlijk. Iemand hier ervaring mee ? Wat doet logodepie precies met die kleintjes ?
Mijn zoontje van 13 maanden eet ook nog alleen gepureerd eten. Bij het cb zeiden ze het komt nog wel.. Maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Door zelf veel te googlen las ik over pre logopedie. Via mijn huisarts een verwijzing gekregen en een afspraak gemaakt. Bij de eerste afspraak moest ik iets meenemen wat mijn zoontje goed eet en iets wat hij niet wilt eten. Al snel zag ze dat hij zijn tong niet naar links of rechts beweegt.. waardoor hij het stukje eten niet kan "pakken" met zijn tong en zich dus verslikt. We hebben een kauwstaafje mee gekregen en een oefening. De oefening is om een vruchtenhagel in zijn wangzak te leggen (steeds een andere kant en op het puntje van zijn tong) zodat zijn tong gestimuleerd wordt om naar die kant te bewegen Helaas lukt dit niet bij mijn zoontje.. Ik mag het stukje vuchtenhagel niet in zijn mond doen.. Zelf doet hij dit ook niet. Toch heb ik het 1x gewoon in zijn mond gedaan met als gevolg dat hij moest kokken en overgeven. Ik heb toen de logopedist opgebeld en moest er gelijk mee stoppen. Blijkbaar is dit al een stapje te ver voor hem. Nu heeft hij dagelijks het kauwstaafje (wat hij geweldig vindt) en gaan we daarmee verder kijken. Aankomende week heb ik de 2e afspraak staan, ik ben benieuwd naar de nieuwe aanpak.
Wij hebben met de jongste ook een logopediste langs gehad. Als hij ziek was, wat regelmatig gebeurde, kon zijn lichaam geen fv verdragen en zat hij dus een hele week op ors. Met een maand of 8 zaten we ter controle bij de ka en die vroeg hoe het eten ging, ja niet dus. De logopediste is een paar keer langs geweest en al snel at hij wel stukjes, zoals brood of fruit of groente. Onze zoon snapte dmv oefenen gelukkig heel snel hoe hij moest kauwen en ik kreeg de handvaten om hem dat te leren. Soms is het puur hoe je het aanbied, maar als hij niets in zijn mond wil hebben..
Pluisje, mijn zoontje had precies hetzelfde als jouw zoon! Altijd kokhalzen en daarna braken van stukjes. Ik had ook af en toe het gevoel dat hij bijna stikte in brood, etc. De pre-logopedist is hier geweest en wij kregen als tip om babyLiga door zijn gepureerde fruit te doen. Eerst volledig fijn gemaakt in een vijzel, zodat het fruit dikker van structuur werd. Toen hij dat goed at, moesten we de stukjes Liga steeds groter maken (van formaat zandkorrel naar rijstkorrel zeg maar). We zijn hier maanden mee bezig geweest, maar gaande weg wende hij steeds meer aan de stukjes in zijn mond en kon hij ook andere dingen eten, zoals brood. Ook moesten we hem een plastic babylepel geven, die hij dan in zijn mond kon doen om het kokhalsreflex verder achter in de mond te krijgen. Het gaat nu op zich goed, hij eet alleen nog steeds geen rijst of andere kleine stukjes, maïskorrels of doperwten oid. Ik ben nog aan het bedenken of we deze logopedist nogmaals moeten benaderen, want het is flink lastig.
Wat "fijn" dat het bij jullie goed geholpen heeft !! Dit bevestigd dus steeds meer dat ik gewoon eerder de huisarts moet bellen voor een afspraak. Thanks meiden !! Het is soms zo moeilijk met die kleintjes
Ik geef hem vaak na zijn eten de plastic lepel hij timmert er heel hard mee op zijn stoel maar hij verdwijnt ook heel veel in zijn mond. Soms inderdaad ook iets te ver zeg maar. Stomme is als ik wat anders geef dan doet hij echt niet meer in zijn mond na 1 keer. Maar goed met de lepel gaat het al wat beter. Ik ga vandaag de huisarts bellen.
Misschien gewoon een kritische eter? Ik dacht van Dl (20 mndn) ook lang dat ze nooooit normaal zou gaan eten. Dus kreeg ze elke dag groentensoep. Tegenwoordig kan ik die soep ook (met een scheutje room erdoor) over haar rijst/couscous gieten, die eet ze dan ook gewoon op.