korte vraag over combinatiekorting

Discussie in 'De lounge' gestart door Englishwoman90, 20 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Englishwoman90

Englishwoman90 Niet meer actief

Hier zijn vast wel meiden die dit weten;)

Wij hebben vanmorgen belastingaangifte gedaan over 2011. Nu wees mijn moeder erop dat wij in aanmerking zou kunnen komen voor de inkomensafhankelijke combinatie korting. Nu zijn wij 6 weken geleden ouders geworden van ons eerste kindje. Ik heb net op internet gelezen dat je kind minstens 6 maanden moet zijn om hiervoor in aanmerking te komen.

moet ik wachten tot 2013 en tot we weer belastingaangifte over 2012 moeten doen en het dan met eventueel terugwerkende kracht krijgen?

Als ik het dus goed begrijp, moet een van de ouders dus 4.734 verdienen om hiervoor in aanmerking te komen. Het is dus niet van belang dat wij tweeverdieners zijn?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Combinatie korting geldt idd wanneer je een kindje onder de 12 hebt, wat langer dan 6 maanden deel uit maakt van je gezin en beide partners hebben inkomen uit werk.
    De korting geldt dan voor de partner met het laagste inkomen.

In jullie situatie krijg je dus pas over 2012 recht op de korting en niet over 2011.

3. Kerszje

Kerszje Niet meer actief

Klopt wat Hopmarjanneke zegt. En je krijgt het dan ook niet met terugwerkende kracht terug, aangezien je in 2011 minder dan 6 maanden lang moeder was.
    Bij ons stond alleen de naam van zoon vermeld bij de combinatiekorting, omdat dochter in december 2011 geboren is.

4. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    leuke bedragen :) wij werken ook beide, en de minst verdiende heeft recht hierop, maar je kan het volgens mij gewoon nu al aanvragen, mijn zoontje was van 30 april (2010) en wij hebben gelijk ingevuld om het geld maandelijks te krijgen, net als de hypotheekrente teruggaaf, want ik ging dus minder werken en minder verdienen, vandaar dat wij het maandelijk uit laten keren... 180euri krijg ik

5. PBA

PBA Bekend lid

22 feb 2010
    711
    0
    16
    Mijn man vraagt zich af waar in te vullen want hij kan het niet vinden (ik doe die rotdingen nooit haha)

6. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Als hij het digitaal invult dan wordt het automatisch aangegeven. Dan moet je invullen of je kinderen hebt en hoe oud en zo en dan verschijnt het extra bedrag vanzelf op de pagina waarop je de verdeling aan kunt geven.

7. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    ik zie dat extra bedrag niet op de verdeling staan, heb dat wel ingevuld, ik heb wel een wijzeging in de verdeling gemaakt (voordeel voor ons en opnieuw verzonden) niet dat we er zelf een cent van zien maar dat geeft niets.

8. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    #8 heppiedepeppie, 20 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2012
    Onze aangifte wordt altijd door de persoon gedaan die ook onze hypotheek en verzekeringen enz doet. Hij heeft nu voor ons de kinderopvangtoeslag al aangevraagd voor dit jaar, de zorgtoeslag en kindgebonden budget vragen we met terugwerkende kracht aan in 2013.

Maar hij heeft nooit iets gezegd over combinatiekorting.
    Hebben wij daar dan wel recht op? Mijn man en ik werken allebei, hij fulltime, ik parttime. Ons inkomen samen is niet zo heel veel aangezien mijn man niet zoveel verdient. Komen wij hier dan ook voor in aanmerking? En hoeveel is dat bedrag? Of is dat afhankelijk van je inkomen?
    Ons zoontje is pas in dec 2011 geboren dus we kunnen het pas in 2013 aanvragen denk ik....

Ik zie op de site van de BD het volgende staan:
    Als je tussen de 4734 en 33444 verdient krijg je 780euro+3,8% X (inkomen-4734)....

Is je inkomen dan je bruto jaarsalaris?

9. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    die korting gaat over 2011 als je nu je belastingformulier invult..

je kan de korting wel aanvragen over 2012.. je kind is in 2012 nl meer dan 6 maanden deel van je huishouden.. dat kan je via formulier op belastingsite doen.. dan krijg je het maandelijks bedrag verdeeld over de resterende maanden.. of je wacht tot je aangifte van volgend jaar dan krijg je het ineens

hier krijgen we het dit jaar niet terug over vorig jaar omdat ML jaar lang ww heeft gehad op 1 maand na en dan is je inkomen te laag als minstverdienende partner.

10. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    het is trouwens wel van belang dat beide ouders werken voor die korting als je fiscaal partner bent.
    de minst verdienende moet boven die 4700 euro uitkomen.

11. singa

singa Niet meer actief

Deel Deze Pagina