hoi dames, Ik ga scheiden van mijn man, nu zit ik er over na te denken om wel zijn achternaam te houden, ik heb niks met mijn meisjesnaam en heb ook geen contact met mijn vader en de achternaam herinnert mij toch altijd wel weer aan hem. nu vind ik ook mijn getrouwde achternaam veel leuker dan mijn meisjes naam en ook lijkt het mij voor de kinderen ook fijner om allemaal dezelfde achternaam te hebben. wat hebben jullie gedaan na jullie scheiding of wat zouden jullie zelf doen?
In Belgie bestaat dat niet, hier hou je gewoon je eigen naam. Ik ben ook getrouwd en heb nog steeds mijn meisjesnaam. Ikzelf zou ook nooit de naam van mijn man willen hebben, ik vind het zo een oud gegeven. Net of je verhandeld wordt. Maar goed dat is mijn gedacht. TS ik denk dat je eigen naam handiger is, wat als je weer zou trouwen of zo.
ik zou het zelf nooooit doen, maar dat is denk ik persoonlijk. je gaat denk ik niet voor niks scheiden, en zou dan ook de naam van mijn ex man niet willen houden. vooral omdat iedereen dan straks nog denkt dat jullie getrouwd zijn enzo.
Ik zou het ook niet doen hoor... Je ben nu gewoon weer jezelf tOvh... Waarom een achternaam houden van iemand waar je van gaat scheiden...Je heb straks niks meer met elkaar te maken behalve de kids.. Vind t een beetje alsof ik de achternaam van de buurman zou aannemen ofzo Maarja das mijn mening
Ik vind het zelf altijd een beetje raar, als mensen de achternaam van hun ex-partner houden. Als een partner is overleden snap ik het, maar niet als je gescheiden bent. Komt over alsof je je ex niet kunt loslaten, vind ik. Niet dat ik jouw beweegredenen niet begrijp hoor, maar ik zou toch gewoon kiezen voor m'n geslachtsnaam. (Meisjesnaam is zo'n achterhaald begrip.. Ik lach me elke keer rot als mijn man zijn 'meisjesnaam' moet invullen -wij hebben elkaars achternaam aangenomen, zodat we allebei 'zijn naam-mijn naam' heten)
Ik wist niet eens dat dat kon, de achternaam van je ex houden. Ik zou dat persoonlijk niet eens willen.
Ik zou het ook niet doen. Stel dat jij hertrouwd heb je ook weer een andere achternaam als je kinderen, dus wat dat betreft hoef je het ook niet te doen.
Ik begrijp je eigenlijk wel, ik heb ook geen contact met mijn vader en ik heb ook helemaal niks met zijn naam. Maar mocht ik ooit gaan scheiden dan neem ik wel mijn eigen naam weer tenzij ik weduwe wordt dat vind ik anders.
ik zou het ook niet doen, maar proef in het verhaal van ts wel, dat ze de naam van haar vader eigenlijk nog erger vind om weer aan te nemen, dat zal ook zn reden wel hebben...
Dat hoeft niet, dan kan ze alsnog de naam van haar eerste partner houden als ze wil, of kiezen voor haar meisjesnaam. In tegenstelling tot de andere reacties zou ik het wel doen. Ik ga (nog?) niet scheiden, maar heb hier ook over nagedacht en informatie over opgezocht. Voor mij zouden gewenning (ook in werk situaties) en de naam van de kinderen de belangrijkste redenen zijn. Ik identificeer me ook meer met mn getrouwde naam dan met mn meisjesnaam, dat voelt voor mij als een afgesloten hoofdstuk ofzo Niet iedereen gaat met ruzie uit elkaar en of anderen dan denken dat ik nog steeds getrouwd ben zal me eerlijk gezegd worst wezen. Een nadeel dat ik wel bedacht heb is dat het met reizen naar het buitenland (en dan vooral het land van mn man) wel problemen zal opleveren. En ik vraag me af wat er dan in je paspoort komt te staan, daar heb ik nog geen antwoord op gevonden. Ik ben wel benieuwd of er hier op het forum iemand is die de getrouwde naam ook echt gehouden heeft, en tegen welke praktische zaken zij dan aangelopen is.
ik zou ook mijn eigen meisjesnaam weer terug willen, maar eigenlijk is dat toch ook raar. Je gaat voor misschien wel 10 jaar (of langer of korter) door het leven met de achternaam van je man en daarna weer je eigen meisjesnaam alsof je nooit getrouwd bent geweest. Het blijft allemaal raar vind ik eigenlijk.
Als jij dat graag wilt zou ik het wel met je ex-man over hebben. Ik vind het persoonlijk netjes om het wel even te vragen. Bij de gemeente kan je verder ook veel info krijgen.
Ik wist zelf ook niet dat je de achternaam van je ex kan houden, het is dat iemand iemand zei dat je niet per se je meisjesnaam weer moet aannemen dat ik er eigelijk over ben gaan nadenken juist omdat ik mijn meisjesnaam van mijn vader heb gekregen en zoals ik al zei ik totaal geen band met die man heb het is zo een nare man daar wil ik ook eigelijk niet aan herinnert worden en aangezien mijn meisjes naam een aparte naam is vragen mensen toch vaak waar die naam vandaan komt en dan automatisch beland zo een onderwerp weer op mijn vader,
Als wij al zouden scheiden, en ik zou mijn man z'n naam willen houden, denk ik niet dat hij dat goed zou vinden eigenlijk. Heb je het al met hem erover gehad dan?