Onze dochter is nu ruim 7 weken. "Vroeger" sliep ze overdag erg goed, makkelijk 4, 5 uur achter elkaar. Afgelopen weekend heeft ze een "sprongetje" gehad en was het echt drama, veel huilen, niets was goed. Die dagen zijn we doorgekomen en maandag of dinsdag was het eigenlijk over. Maar sindsdien slaapt ze overdag erg slecht. Voorheen sliep ze 's ochtends of tot een uur of 10 in bed na de ochtendfles, of we waren er om 8 uur uit en ze ging om 9 uur weer slapen tot een uur of 1. 's Middags sliep ze dan ook vaak van half 2 tot 5 uur half 6. De afgelopen week is ze overdag steeds na een uurtje ofzo weer wakker. Of ze wil niet in slaap komen terwijl ze wel moe is. Als ik dan bv met haar ga wandelen, dan slaapt ze wel, maar als ik thuiskom en we stilstaan dan is ze weer wakker. Zolang ze niet huilt, dan laat ik haar in de wagen of in bedje liggen hoor! Maar vaak gaat ze dan toch vrij snel mopperen, iedere keer het speentje weer aangeven maar dat kan zo een uur doorgaan! Als ik ze in de draagdoek doe, is de kans groot dat ze doorslaapt! Zojuist heb ik ze ook na een uurtje uit bedje gehaald want ze bleef mopperen, even schone broek aan, beneden in de wagen gelegd en na een kwartiertje ofzo sliep ze wel weer. De enigste keer dat ze van de week echt goed heeft geslapen overdag is toen we 's middags met de auto weggingen, we haar daarna slapend in de wandelwagen hebben gelegd en we bij mn schoonzus zijn langsgeweest. Een stuk of 15 schoolkinderen hebben toen haar staan bewonderen en ze sliep gewoon door! Daarna slapend terug in de maxi cosi gelegd en onderweg werd ze wakker van de honger. Maar verder slaapt ze dus soms erg slecht. Kan dit nog bij het sprongetje horen? Babies van 7 weken hebben toch nog veel slaap nodig? Wbt regelmaat; Wakker worden, drinken, knuffelen en na een uur, anderhalf uur leg ik ze weg. Voorheen sliep ze dan dus! Honger is het denk ik niet, ze krijgt juist sinds afgelopen week 5 flessen van 150+5 ipv 6 flessen van 120+4. Ohja, ze slaapt wel sinds afgelopen week 's avonds door de voeding van 24.00 heen!
misschien moet je weer terug naar 6 flessen en haar om 24.00 toch wakker maken. en anderhalf uur voor zo`n kleintje is wel lang wakker hoor, dat red mijn dochter nog maar net en die is 4,5 maand. nou is het per kinds verschillend natuurlijk, maar als je ze te laat terug legt in bed zijn ze te moe en slapen ze onderbroken.
Herkenbaar.. En erg lastig. Het liefst slaapt ons zoontje op mijn armen. Erg lekker en gezellig, maar soms ook erg onhandig..! Savonds en snachts slaapt hij wel goed en hij slaapt door na de fles van 23:00 uur tot een uur of 7:00 sinds hij 5 weken oud is. Ik ben nu dus aan het proberen en klungelen gegaan: Wakker in bed leggen, flessen opgehoogd naar 150 ml (150+5=165 en dan leeggieten naar 150 ml), muziekknuffeltje aan bij naar bed gaan. Ik heb gelezen op inbakeren.nl en vond wel wat goede tips. Al maakt dat dat ik nog meer denk van: je moet meer slapen! Nu zijn onze volgende probeeropties: bedje voorverwarmen, slaapzakje met mouwen aan of eventueel overdag inbakeren. En anders heeft hij misschien gewoon minder slaap nodig en slaapt hij maar wat meer op mijn arm. Moeten we dat straks maar weer afleren.. Succes ermee, wie weet heb je wat aan mijn verhaal.
Je kunt kijken of je kindje wat langer gaat slapen als je meer rust aanbiedt: na het slaapje niet uit bed halen, maar proberen langer in bed/in het kamertje te houden. Beetje troosten, aaien, liedje zingen, wat nodig is et zo weinig mogelijk prikkels. Desnoods kleim beetje drinken. Als ze wennen aan wat langere rust, gaan ze vanzelf - meestal - langer slapen. Zie ook "regelmaat en inbakeren" van Ria Blom.
Mijn dochter werd toen ze zo oud was ook heel vaak na 'n uurtje wakker. Je kon er echt de klok op gelijk zetten. In het begin haalde ik haar er steeds uit omdat ik dacht dat ze de slaap uit had, maar dat had ze dan nog echt niet. Toen las ik ergens dat veel baby's na 'n uurtje wakker worden. Baby's maken in hun slaap nl blokken van 3 kwartier/'n uur van diepe slaap. Daarna komen ze in een lichte slaap om vervolgens weer voor 3kwartier/'n uur in een diepe slaap te vallen. Tijdens hun lichte slaap gaan baby's geluiden maken. Mijn dochter begon dan vaak te huilen, soms zelf echt krijsen. Maar als ik haar tien minuutjes liet huilen viel ze weer in slaap. Nu is het over en slaapt ze gewoon langere stukken achter elkaar.
Ik weet niet of het voor langere tijd helpt maar ik heb nu een nieuw plan (het wekt op dit moment iig wel!). Ik leg hem wakker in bed, warm het bed eventueel voor (helemaal als hij na de fles al op mijn arm slaapt) geef een speen en zet een muziekdoosje aan. Vanmorgen vroeg werkte het niet, maar na de fles van 11 wel! Hij ligt er nog steeds in en is 2x wakker geworden. Weer hetzelfde ritueeltje en het is nog gelukt! Ben benieuwd! Anders misschien een slaapzak met mouwen of een inbakerslaapzakje proberen is mijn plan. Wie weet heb je er wat aan!
Ik herken dit nog heel erg van m'n zoontje destijds en ook weer nu bij m'n dochtertje. Ze is sinds een paar dagen veel sneller wakker en slaapt veel minder dan afgelopen weken. Ik bekijk het nu maar gewoon per situatie, dus als ik tijd heb laat ik haar lekker in m'n armen slapen, maar zo niet (bijvoorbeeld als de oudste wakker is en ook aandacht wilt) dan laat ik haar soms even huilen en ga dan iedere 5 minuten bij haar kijken en troosten. Uiteindelijk valt ze dan wel weer in slaap, maar meestal is dat dan niet voor lange duur. Ook slaapt ze nu weer wat vaker hier beneden in de wagenbak, op de één of andere manier slaapt ze daar toch wat langer in dan in haar bedje. Het blijft iig zoeken! Maar ik hou maar in m'n hoofd dat het uiteindelijk allemaal goed komt.
Vandaag weer hetzelfde. Bij ons slaapt ze prima ( Mn man had de fles van 6 uur gegeven, ik was weer in slaap gevallen, om 9.30 werd ik wakker, hij lag heerlijk met onze meid in zn armen te slapen. Dekbed weggeduwd en dekentje erbij. ) maar vanmorgen na een uurtje wakker in haar bedje gelegd, ze sliep en was met een uurtje weer wakker. Heb haar toen ingebakerd ( In doeken, niet met de puckababy ) en moest haar om 16.00 wakker maken. Ik ga het toch maar met een strak ritme en inbakeren proberen! Maar weer niet handig dat ik net zo'n week heb dat er niet direct regelmaat is ( Opa en oma bezoeken, dinsdag CB )
hier was het het zelfde vorige week en die week ervoor! mijn dochtertje sliep heel weinig en huilde heel erg veel! ik heb eerst geprobeerd haar armpjes vast te leggen met een hydrofiele doek... en dit werkte echt heel goed!! ze slaapt weer uren achter elkaar!! dus maar een puckababy aangeschaft gisteren (manlief is niet handig met de doek) en ze slaapt echt als een roosje!! vannacht zelfs doorgeslapen van 23.00 tot 6.45!!!! en als ze wakker is heb ik een heel vrolijk meisje!!! het huilen is hier van minimaal 8 uur per dag naar nog geen uur per dag gegaan!! mijn regelmaat is ook. wakker worden, voeden, verschonen, knuffelen, als ze nog niet moe is heel even in de box maar na 1 uur a 1,5 uur gaat ze terug naar bed, (na de voeding van 7.00 en 23.00 gaat ze vrijwel meteen na de voeding terug)