Ik werk 2.5 dag. Nu gaat mijn dochter straks naar school en wil ik graag die 2.5 anders verdelen ivm dat ik mijn dochter niet maar de bso wil doen. Ik werk maandag dinsdagmiddag en vrijdag. Nu wil ik graag maandag de hele dag, dinsdag de hele dag en vrijdag een ochtend zodat ik mijn dochter op tijd uit school kan halen (12:15 uit ) de dinsdag de hele dag is prima alleen willen ze niet dat ik vrijdag alleen een ochtend werk, ivm reiskosten die ze me moeten betalen voor 3 uurtjes en omdat ze de middag meer aan me hebben dan alleen een ochtend. Opzich snap ik het wel, maar om nou meteen de hele vrijdag dan te laten vervallen vind ik ook een beetje zonde van mijn uren. Zou ik dit kunnen oplossen Door ouderschapsverlof op te nemen? Of mogen ze dit ook weigeren? En eigenlijk wil ik ook geen rare sfeer hierdoor op het werk.. Of zouden ze me dan misschien ook ineens op andere dagen kunnen inplannen als ik wel van plan ben om aan te geven ouderschapsverlof te willen opnemen op vrijdagmiddag? Ik werk al bijna 4 jaar deze dagen.
ook als je ouderschapverlof zou opnemen, (dit kun je deels doen, een half jaar vrij of een heel jaar de helft werken van je uren) kunnen ze je verplichten om dan toch een hele dag te werken. Ouderschapverlof is onbetaald verlof. Een andere optie is dat je zelf de gemaakte reiskosten voor eigen rekening neemt. Maar je zou ook kunnen kiezen voor een ander soort oppas als je de BSO niet fijn lijkt. Blijf met elkaar in gesprek, maar wanneer een nee nee is, dan zou ik daar niet teveel om gaan klagen.
Ik snap het probleem ook niet, je werkt nu dinsdag een halve dag en het wordt dan de vrijdag halve dag. Lijkt me dat dat toch niet het probleem is, of het moet op vrijdagmiddag veel drukker zijn.
Ik gok dat je nu de dinsdagmiddag 4 uur werkt, en je dus naar vrijdagochtend 3 uur wil. Is ook wel wat weinig, drie uurtjes op een ochtend. Ik zou dus ergens je werkgever tegemoet komen. Kun je op vrijdag niet een uur eerder beginnen zodat je daar ook 4 uur van kunt maken? En wat is er zo erg aan de bso? Misschien voor de vrijdagmiddag een andere vorm van opvang bekijken?
Bij ons zou het ook niet mogen hoor. Je werkt hiervoor te weinig en die paar uurtjes op een dag heeft een werkgever vaak niets aan. Volgens mij mogen ze ouderschapsverlof op zich niet weigeren, maar wel voorwaarden stellen over wanneer je dan wel werk. Moet op de werkvloer natuurlijk nog wel een beetje productief blijven. Je schrijft ook zelf dat je het 'op zich wel begrijpt'. Dus blijkbaar is de reactie van je werkgever niet heel raar. Net als bij ons is vrijdag blijkbaar een erg drukke dag...
Dit inderdaad! Een werkgever mag ouderschapsverlof in eerste instantie niet weigeren. Tenzij een werkgever kan aantonen dat jou afwezigheid het bedrijf in "problemen" kan brengen dan mag het wel. Wat ze wel mogen is inderdaad voorwaarden stellen aan wanneer je dan verlof pakt. Indien het ongunstig is al jij de vrijdag vrij pakt dan mag de werkgever de vrijdag afwijzen maar moet hiervoor wel een andere dag aanbieden.