Hoi Dames, Gisteren bloed laten prikken omdat ik me al een tijdje erg moe en futloos voel. Voel me gewoon niet lekker. Nu kreeg ik zojuist de uitslag en moet ik volgende week weer bloed prikken en een afspraak maken bij de huisarts om dot te bespreken. Nu ging het om mijn suiker en leverwaardes. De assistente zei dat mijn suiker verhoogd was namelijk 6,8 (nuchter) en mijn leverwaardes waren 38. Toen ik doorvroeg of dit kwaad kon en ik me zorgen moest maken gaf ze aan dat dit iets is wat ik moet bespreken met de huisarts .....niet gerust gesteld dus! Kan iemand me meer vertellen over die leverwaardes of suiker? Mijn vitamine D is ook getest en deze was 42, niet te lag zei me maar hij moest wel omhoog. Alvast bedankt! Groeten Lamode
Ligt helemaal aan wat ze hebben getest. ASAT ALAT Waarom bel je de huisarts niet dan? of maak een afspraak
De assistente heeft aangegeven dat de leverwaardes in totaal gemeten zijn. Ik heb volgende week een afspraak staan bij de huisarts. Kon helaas niet eerder.
Apart, ze gaf aan dat dit wat laag is maar niet te laag. Kreeg wel pilletjes voorgeschreven om deze 3 maanden in te nemen dagelijks.
Suikerwaarde nuchter is idd te hoog. Niet schrikbarend, maar wel te hoog. De dokter gaat denk ik nu je langetermijngemiddelde van je suiker ook bepalen (hba1c) om een beter beeld te krijgen. Zonder verder beeld van je, kan ik geen conclusies trekken over hoe "erg" het is , of t meevalt en welk type evt etc. Leverwaardes zijn te hoog maar niet schrikbarend. Ik weet alleen dat als je galblaas verwijderd is dat deze sowieso ongeveer zo hoog kan zijn zonder klachten
Bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik ben niet bekend met suikerziekte, heb we 2x zwangerschaps suiker gehad. Mijn galblaas is niet verwijderd.
Bloedsuiker moet onder de 6 liggen, dit is dus inderdaad te hoog. Was je echt helemaal nuchter, geen kauwgom of koffie gehad?
Zojuist even teruggebeld met de huisarts en mijn zorgen geuit. Assistente heeft me gerust gesteld en aangegeven dat de leverwaardes ook een moment opname kan zijn en dat dit volgende week misschien weer normaal is. Ze benadrukte me echt geen zorgen te maken. Kan dan voor mijn gevoel wat meer genieten van mijn weekend.
Vitamine D heeft als ondergrens 50, liefst moet die 75-80 zijn. Ik heb toen gewoon vitamine D pilletjes gehaald bij de drogist. Glucose nuchter liefst beneden de 6. Maar als jij de avond er voor lekker aan de taart en koffie hebt gezeten kan dat best ook nog invloed hebben. Noem maar even iets. Vaak prikken ze hem dan nog een 2de keer. Leverwaarden geen verstand van. Maar mijn moeder loopt door haar medicijnen al maanden met verhoogde leverwaarden en daar doen ze ook heel relaxed over en niet ongerust oid.
Ik weet dat er nogal verschillend gedacht worden over de vitamine d. Tijdens m'n zwangerschap was hij <15 dus heb een flinke dosis gehad. Verklaar me voor gek maar ik voelde me een stuk beter toen m'n vitamine d weer normaal/hoog was..
TS, misschien heb je iets aan deze link? https://www.labuitslag.nl/ Op bloed klikken en dan links uit de lijst kiezen. Bijvoorbeeld ALAT, ASAT, glucose of HbA1C. Dan zie je de normaalwaarden en kun je zelf inschatten of je (te) hoog of (te) laag of gewoon goed zit.
Wat de leverwaardes (ALAT/ASAT) betreft: uit mijn hoofd moeten die onder de 40 zijn. 38 is dus niet briljant, maar ook niet echt verhoogd.
Referentiewaarden voor vit D ligt tussen de 50 en 150. Maar veel mensen krijgen al klachten bij een waarde lager dan 80. Vermoeidheid, futloosheid en evt depressieve klachten kunnen daar vandaan komen. Verstandig om pilletjes bij te slikken. Maar ook goed om verder te kijken of er misschien wat speelt waardoor je (tijdelijke) slechtere opname hebt van vitD. Dat doen ze door opnieuw bloed te laten prikken. Sterkte
Hoi dames, Bedankt voor de link en uitleg! Heb even op de site gekeken en toch wel erg fijn hoe dat staat beschreven. Zie alleen gelijk het woord kanker staan bij verhoogde uitslagen, dat wilde ik liever niet lezen ....maar goed ik moet rationeel denken en niet gelijk uitgaan van ergste en zo hoog is het niet als ik zie dat de normale waarde 35 hoort te zijn.
Aangezien ik deze topic heb geopend wilde ik ook laten weten wat het vervolg onderzoek heeft gebracht. Mijn suiker nuchter is wederom getest en deze gaf 6,0 aan. Mijn leverwaardes zijn opnieuw getest en mijn ALAT waarde is 34. ASAT en de overige leverwaardes waren goed. Bedankt voor het meedenken en jullie adviezen dames.