Iemand ervaring met een bevalling die onverwachts begint in het buitenland?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Zelena88, 13 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zelena88

Zelena88 Actief lid

17 dec 2012
    253
    0
    0
    Arnhem
    Hoi allemaal!

Mijn man en ik zijn bezig met het kopen van een huis in Arnhem. Omdat de huur van ons huis ophield, hebben we besloten om even tijdelijk bij mijn ouders te gaan wonen in Kleve (Duitsland), zodat we nog mooi even kunnen sparen voor de inrichting van ons huis en babyspullen :p Nu duurt alles met de koop veel langer dan verwacht, de overdracht zou op 1 juli zijn, maar dit gaat door al het papierwerk niet meer lukken. Ik ben in september uitgerekend, en nu ben ik een beetje bang dat we dan nog bij mijn ouders zullen zitten! :( Ik hoop het natuurlijk niet, maar maak me er wel zorgen over. Nu heeft mijn moeder al een babykamer ingericht en er is ruimte genoeg voor ons drietjes, een eigen badkamer enz, maar mijn zorgen gaan vooral over de bevalling. Wat moet ik doen als die ineens begint? Heb ik dan nog tijd om met mijn man naar Arnhem te rijden? Of kan ik met een ambulance naar een Nederlands ziekenhuis? Ik heb begrepen dat de vk geen thuisbevallingen mag doen in het buitenland, ivm de verzekering van de vk. Ik ben van plan om rond de 40e week dan permanent bij mijn schoonmoeder te blijven, maar het kan natuurlijk ook ineens heel vroeg beginnen ;)

Is er hier iemand die onverwacht in het buitenland is bevallen? En hoe ging dat? Krijgt je kindje dan wel de NL'se nationaliteit?
    Natuurlijk hoor ik ook graag van mensen die in Duitlsland wonen, net over de grens, en die ervoor kozen om in NL te bevallen: hoe heb je dat aangepakt?
    Ik sta overigens officieel in Arnhem ingeschreven qua adres, omdat we ook veel bij mijn schoonmoeder zijn, dus heb nl'se kraamzorg aangevraagd, maar zij koment evt in Duitsland en ik heb een nl'se verzekering.

haha, heel verhaal, maar hoop dat er iemand is die hier ervaring mee heeft!

groetjes!

2. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ik spreek niet uit ervaring, maar ken iemand die ook in Duitsland woont en in Nederland is bevallen. Ze had alle controles ook in Nederland. Toen het begon is ze nar haar ouders huis in de buurt ziekenhuis gegaan, later dus naar het ziekenhuis toen de weeën regelmatig waren. Ook zij kreeg kraamzorg ui Nederland in Duitsland.

Wees niet bang dat je geen tijd hebt om nog naar Arnhem te rijden, bij de meeste bevallingen duurt het uren voordat het echte werk begint. Dan ga je toch als het begint naar je schoonmoeder en op moment dat jet echt moet naar het ziekenhuis, zo hoef in ieder geval geen hele afstand meer te rijden als je de heftige weeën gaat krijgen.
    Ik woon zelf op 3 kwartier rijden van het ziekenhuis, en moest destijds in de spits die kant dat duurde dus nog langer, dat was geen pretje, maar wel te doen hoor...

Wens je veel succes met je huis, verhuizen en straks de bevalling

3. Zelena88

Zelena88 Actief lid

17 dec 2012
    253
    0
    0
    Arnhem
    @Roosje83 bedankt voor je reactie! Dit is mijn eerste, ik weet dus nog niet zo goed wat ik moet verwachten qua bevalling, maar zo te horen kan ik het dus makkelijk redden om op tijd in NL te zijn... mooi :)

Minder dat je zo lang in de auto hebt moeten zitten met weeen! Gelukkig was je nog op tijd :) (tenminste, zo te lezen ;) )

Bedankt! :)

4. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Uiteindelijk nog ruim op tijd, kwam binnen met 6 cm ontsluiting, maar 6 uur later zat ik nog maar op 7 en werd het spoedkeizersnede, maar de meeste mensen doen het wel iets sneller.
    Ze zeggen vaak als gemiddelde 1 cm per uur... Je hebt natuurlijk snelle bevallingen en hele lange bevallingen...

5. miss1988

miss1988 Lid

2 jun 2012
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Neem ook aan dat mocht je het niet halen om naar Arnhem te rijden met dank aan de fijne spits op de waalbrug je altijd nog in Nijmegen naar het ziekenhuis kan mocht je liever in nl willen bevallen.

6. Zelena88

Zelena88 Actief lid

17 dec 2012
    253
    0
    0
    Arnhem
    @miss1988 mijn ouders wonen tussen Kleve en Emmerich, dus we rijden niet via de waalbrug naar Arnhem, maar gewoon over de snelweg bij Emmerich, maar Nijmegen is idd ook nog een optie ;)

7. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
  8. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Nijmegen ben je.langer onderweg als je aan de kellerse kant zit.

Als de bevalling begint kun je gaan naar rijnstate. Richting sheerenberg kan het vrij druk zijn maar dan kun je over.hüttem borghees elten dan steek je daar de grens over. Dan ben je met 20 min in arnhem als je door kunt rijden. Bergautobahn en dan gas geven tot arnhem noord haha.

Maar goed gaat het hard ga gewoon naar het ziekenhuis in kleve daar kun je echt heel goed bevallen en lieve mensen. Emmerik in het ziekenhuis ook trouwens.

9. Ismene

Ismene Actief lid

17 apr 2013
    146
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt toch vaak wel dat het al een paar dagen rommelt. Bij mij ging de bevalling snel, maar ik had 3 dagen vantevoren al voorweeën (lichte weeën om de 10 minuten). De VK kan bij een controle ook aangeven of het kind al helemaal is ingedaald etc. Als dat vroeg gebeurt zou je wat eerder naar je schoonmoeder toe kunnen.

Ik denk dat de gevallen waarbij een bevalling compleet onverwacht begint én heel snel verloopt vrij zeldzaam zijn!

10. Zelena88

Zelena88 Actief lid

17 dec 2012
    253
    0
    0
    Arnhem
    Zo binnendoor gaan we idd ook wel eens :) ze wonen in Warbeyen, dus net na de brug na Emmerich.
    De reden dat ik niet in Duitsland wil bevallen, is omdat ik dacht dat het kind dan de Duitse nationaliteit zou krijgen, en we dan in Duitsland paspoort enzo moeten aanvragen, maar ik heb nog een eea gelezen en volgens mij krijgt het kind toch gewoon de NL'se nationaliteit :) In de Duitse zorg heb ik een stuk meer vertrouwen dan in de Nederlandse, dus dat is het probleem niet! Maar als er iets zou zijn met het kind ,si het natuurlijk wel lastiger om alles goed te begrijpen en evt op je strepen te gaan staan in het Duits.. Ik red me er nog wel goed mee, maar mijn man spreekt dus echt geen Duits, dus voor hem zou dat absoluut heel vervelend zijn.

@Ismene ja, ik hoop idd dat ik tijd genoeg heb. Wist niet dat de vk het wel een beetje in kan schatten wanneer het ongeveer zover is, of in ieder geval dichterbij komt, dus dat is wel handig om te weten!

@firsttimemom: dat van die geboorteakte is wel handig om te weten, mocht het toch onverwachts in Duitsland zover zijn! bedankt :)

11. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Nee joh. Hihi. Ze krijgen gewoon de Nederlandse nationaliteit hoor binnen 2 weken moet je dan even naar Düsseldorf en dan geef je je kind daar aan

12. Zelena88

Zelena88 Actief lid

17 dec 2012
    253
    0
    0
    Arnhem
    @edelweiss haha ja dat wist ik dus niet :) Ik dacht trouwens dat aangeven gewoon bij het loket in het ziekenhuis kon? maar dat is dan miss alleen als je ook in Duitsland woont...

Deel Deze Pagina