Zwangerschap vertellen aan collega in ivf-traject

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Vinexkindje, 2 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Hallo allemaal,

Ik zit al een hele tijd te twijfelen wat te doen dus vandaar dat ik het eens aan jullie voorleg. Het zit als volgt:

Ik heb een collega die al ongeveer 4 jaar bezig is met zwanger worden van haar tweede kindje. Haar eerste kindje was vlot raak maar bij deze tweede heeft ze al heel veel miskramen gehad en lukt het maar niet. Inmiddels is ze met het ivf-traject gestart waarvan de eerste terugplaatsing mislukt is. Verder zitten veel dingen ook niet echt mee (overstimulatie, extra operatie, vakantie gepland tijdens eisprong etc) waardoor het proces erg traag verloopt. Door alle stress is ze in de ziektewet beland, inmiddels is ze langzaam weer aan het opbouwen op het werk.

Nu hebben we regelmatig contact via de app. Vooral over het werk, soms over de kinderen en soms over haar traject etc. Een goede collegaband maar geen vriendinnen zeg maar.

Nu twijfel ik erg over hoe ik het haar ga vertellen:
    1. live: ik rijd smiddags met haar naar huis dus kan het dan in de auto zeggen, verder zie ik haar op het werk alleen in een groepsvergadering dus dat gaat niet. Voordeel is dat het persoonlijk is, nadeel is dat we samen in een auto zitten dus ze zich misschien gedwongen voelt om blij te reageren terwijl ze misschien heel verdrietig is...
    2. via de app: ik kan haar een berichtje sturen met het nieuws. Voordeel is dat ze de tijd heeft om te reageren en haar emoties te verwerken (zal ik ook in het appje erbij zetten dat ze niet meteen hoeft te reageren), nadeel is dat het minder persoonlijk is en dat je ook geen mimiek ziet etc.

Wat zouden jullie doen?? Als het een vriendin was, zou ik gewoon bij haar op de thee gaan oid maar dat is in dit geval een beetje ongepast. Maar ik wil toch graag zo goed mogelijk aan haar gevoel tegemoet komen ondanks dat het voor haar gewoon niet leuk is :( Wie helpt?

2. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Als ik voor mezelf spreek: Ik vond het altijd heel fijn als mensen het mij persoonlijk vertelden. Maar ik weet niet hoe jouw collega is, het kan best zijn dat zij het liever via de app hoort. Ik vind het in ieder geval erg lief van je dat je rekening met haar houdt en hier over nadenkt! En gefeliciteerd met je zwangerschap :)

3. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik zou het persoonlijk doen, maar niet in de auto. Kun je haar niet uitnodigen voor een kopje thee bij jou thuis?

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Niet via de app! In de auto lijkt me het beste. Voordeel ook: 1 van tweeën rijdt, dus je hoeft elkaar niet aan te kijken. Collega hoeft dan niet al te gemaakt een vrolijk gezicht te trekken.
    Zelf vond ik het ook niet makkelijk als iemand kwam vertellen dat ze zwanger was, maar het was voor mij beter te handelen als de zwangere erbij zei iets van: ik vind het een beetje moeilijk om te vertellen, maar ik wilde het toch graag met je delen...' Dan dat mensen er overheen walsen in hun eigen enthousiasme. Notabene mijn beste vriendin kondigde haar zwangerschap als een olifant in de porseleinkast aan. Dat vond ik echt lomp en onnadenkend.
    Dus vertellen, ja graag, maar laat blijken dat je snapt dat het voor haar heel moeilijk moet zijn.

5. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Bedankt voor jullie reacties.

Helaas gaat een kopje thee niet lukken. Ik vraag haar vaker om af te spreken maar dat houdt ze altijd wat af. Ik denk niet dat ze er nu wel op ingaat en als ze dat wel doet, vind ik het niet fijn om dan met dit nieuws te komen (dan komt ze echt niet meer).

Uiteraard zal ik niet als een overenthousiaste zwangere het gaan vertellen. Ik vind haar gevoel in dit geval belangrijker dan het mijne en ze mag ook best verdrietig en teleurgesteld zijn. Als ik het haar kon besparen, zou ik het ook niet doen maar ja, ik kan moeilijk geen kids meer krijgen om deze reden en kan het ook niet verzwijgen want ze gaat er ooit toch eens achter komen.

Meesten gaan dus toch voor persoonlijk in de auto. Ik wacht nog wat reacties af wat anderen denken! Bedankt tot nu toe!

6. ijsbeer

ijsbeer Actief lid

14 feb 2014
    387
    0
    16
    Is niet zelfde situatie maar misschien heb je er wat aan. Ik werd niet vanzelf zwanger, een goede vriendin wist dit. Ze heeft het me bewust via de e-mail verteld en dat heb ik wel gewaardeerd, kon ik het rustig laten bezinken. Verschil is wel dat ik haar niet iedere week zag.

Het is denk ik van de persoon afhankelijk en ik denk dat jij het beste kunt inschatten wat voor haar prettig is.

7. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Persoonlijk!!! Voordeel van in de auto is dat je nog wat anders te doen hebt (zij of jij).

En idd zeker niet verzwijgen, dat zou zij (uiteindelijk) ook niet willen.
    Hoe intens verdrietig wij ook waren, toch kon ik vaak oprecht blij zijn voor vriendinnen/collega's.
    De keren dat ik daarover van collega's een app had ontvangen was ik altijd teleurgesteld als ik bijvoorbeeld diezelfde dag of week die collega zag! Ik begreep heel goed dat het voor zowel mij als hun een moeilijke situatie was en vond altijd fijn als er daarover wederzijds begrip was!

8. hopeful

hopeful Lid

14 okt 2009
    76
    0
    0
    Zuid-Holland
    Allereerst gefeliciteerd.

En wat lief dat je er zo goed aan je collega denkt.
    Ik zou het haar ook in de auto vertellen aangezien op het werk het niet gaat lukken.

Ook ik vond het altijd even slikken als iemand vertelde dat ze zwanger was. Ik was wel altijd heel blij voor die persoon maar van binnen toch verdrietig. Via de app zou ik liever niet doen.

Succes met vertellen en geniet van je zwangerschap.

9. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Fijn deze reacties, dames. Dat maakt het toch wat makkelijker om af te stemmen.

Ik had het er net ook met iemand anders over en die vroeg of de bewuste collega weet dat wij voor een tweede gaan. We hebben het hier echter nooit over gehad. Eigenlijk wel jammer want dan was het al wat logischer geweest dat ik nu met dit nieuws kwam. Anderzijds geeft me dat ook wel een gevoel dat ze dat afgehouden heeft omdat ze dat te moeilijk vond om het erover te hebben.... Er waren zeg maar kansen genoeg maar is nooit ter sprake gekomen.

Overigens rijdt zij, maakt dat nog uit? Als ze er erg van schrikt, moet ze toch op de weg letten. Ik kan het ook zeggen als we stil voor de deur staan?

In ieder geval bedankt voor alle reacties. Het geeft me wat meer inzicht in hoe dat voor een ander voelt!

10. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    En wat super trouwens om te zien dat ik bij de meesten van jullie een zwangerschapsbanner zie staan! Dat gun ik haar ook zó erg! Hoopte ook echt dat ze me voor zou gaan....

11. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    #11 Doortje81, 2 jun 2014
    Laatst bewerkt: 2 jun 2014
    Ik vond het vreselijke het persoonlijk te horen, ik kon er al helemaal zenuwachtig van worden als ik maar dacht dat iemand aan mij wilde vertellen dat ze zwanger was... Ik heb altijd gezegd dat ik het liefst een sms kreeg en dat heb ik ook een paar keer gekregen! Kon ik even bijkomen en vervolgens goed zonder stress reageren. Anders had ik maar zo het gevoel datbik mezelf een houding moest geven... Maarja het zal voor iedereen anders zijn... Ik denk dat er niks mis is met een lief Appje waarin je zegt dat je het lastig vindt om te vertellen en dat je twijfelde, maar hiervoor hebt gekozen. Kan ze jou altijd bellen als ze wil! 2 andere collega's van mij die ook IVF en de ander iui hebben gedaan wilden het ook liever niet persoonlijk horen weet ik! Maar het feit dat je hier zo goed over nadenkt vind ik al super en dat doet iedereen in de MMM goed, het bewustzijn dat het niet zo vanzelfsprekend is en best soms moeilijk is als het anderen wel lukt is heel fijn om te voelen! Dus waar je ook voor kiest het zal wel goed gaan! Ik heb het ook een paar keer wel live gehoord en dat heb ik ook overleefd! Ik vond alleen dat ik zelf leuker kon reageren als ik het even had laten bezinken ;). Ik gunde het trouwens iedereen die het me heeft verteld, maar kon niet zeggen dat ik blij was... Maar dat heb ik voor mezelf geaccepteerd. Nu zie ik hetzelfde bij collega's bij wie het niet lukt.

12. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik heb twee keer in de mmm gezeten en ik kreeg zwangerschapsnieuws van anderen dan juist liever níet face to face! Juist bij iemand waar ik niet heel close mee was, was ik altijd blij als ik het op een andere manier hoorde. Bij een hele goede vriendin kun je nog in huilen uitbarsten, maar bij een goede collega doe je dat toch ook niet zo snel. Voor haar hangt hoe het nieuws aankomt waarschijnlijk ook aan hoe zij zich op dat moment voelt. Is het een goede dag en heeft ze hoop dan kan ze het face to face misschien wel hebben, maar anders... Ik vond het juist altijd fijn als ik eerst even in de gelegenheid was om het nieuws zelf te verwerken en het een plekje te geven en daarna kon ik dan ook (soms enigszins ;)) oprechte blijdschap tonen voor de ander. Ik zou me heel onaangenaam gevoeld hebben bij zo'n face to face gesprek.

Mijn voorkeur zou dus absoluut uit gaan naar via de app. Ik zou er dan ook gewoon eerlijk zij zeggen dat je voor de app hebt gekozen, omdat je dacht dat dit makkelijker voor haar zou zijn.

Succes!

EDIT: @ Doortje: haha, ik had dus precies hetzelfde!

13. Pasta

Pasta Fanatiek lid

12 feb 2010
    1.015
    16
    38
    Noord Holland
    Allereerst gefeliciteerd!
    Heel attent dat je om je collega denkt!
    Mijn ervaring is dat ik het prettig vond het persoonlijk te horen.
    Het was altijd even slikken dat wel, maar wanneer het werd gebracht met "ik vind het moeilijk om je te vertellen maar wilde dat je het persoonlijk zou horen" hielp dat toch wel wat.
    Soms kwamen er tranen, bij mij of allebei.
    En weet je, ik gunde het ze echt wel. Alleen ik gunde het mezelf meer....

14. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Ik vond het persoonlijk krijgen van het nieuws juist wel prettiger. Maar zo zie je maar weer, het kan nogal verschillen. In ieder geval fijn dat je bedenkt dat het moeilijk kan zijn en dat je moeite doet om het voor die persoon zo min mogelijk moeilijk te maken.

15. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Kijk, ook wat mensen die juist via de app zouden willen, precies om de redenen die ik ook dacht. Net als de voordelen die ik aan persoonlijk zie ook door jullie genoemd worden. Het hangt erg van haar af dus maar ja dat kan ik niet vragen. Ik zal eens even proberen aan te voelen hoe de sfeer is en daarop mijn keuze gaan maken. Bedankt voor alle verhalen!

16. Mieksel

Mieksel Fanatiek lid

15 okt 2013
    1.712
    188
    63
    Allereerst super dat je er zo rekening mee houdt. Dat vind ik echt lief en meedenkend, dus ik denk dat het of live of via de app beide wel goed over gaat komen (los van het feit dat ze er vast wel verdrietig van is voor haarzelf).

Zelf vond ik altijd heel fijn als ik al 'wist' dat iemand zwanger was. Door subtiele observaties of uitingen van diegene. Bv al zien dat iemand geen wijntjes meer drinkt (btje lastig bij collega, I know).
    In mijn hoofd had ik altijd een soort lijstje wie zwanger konden zijn en hield ik er in mijn achterhoofd altijd rekening dat ze het konden vertellen in een gesprek.
    Het ging bij mij vooral 'mis' als de zwangerschapsaankondiging onverwacht was, dan kwam het echt als een klap aan.

Dus, ik zal toch subtiel al wat dingen laten vallen of laten zien (ik weet ff niet hoe, missch heb je zelf idee), waardoor je aankondiging niet onverwacht komt.

En tja, app of live, das idd persoonlijk.
    Van een vriendin vond ik het bv fijn als ze appten: kunnen we vanavond even langskomen met z'n tweeën? Of: we willen jullie een nieuwtje komen vertellen vanavond, schikt het?
    Dan wist ik al genoeg en kon ik me erop voorbereiden als ze het live vertelden.

Van mensen verder weg (collega's/kennissen vond ik appje/sms/mail fijner)

Succes én gefeliciteerd met je zwangerschap!!

17. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Ik zou het persoonlijk (aan het einde van de rit) in de auto zeggen. Ze heeft al een kindje, dat maakt het iets minder lastig dan helemaal geen. Bovendien kan ze in de auto makkelijker voor zich uit te kijken en hoeft ze jou niet te knuffelen of wat dan ook. Ik zou wel er achteraan zeggen dat je het haar ook erg gunt en dat je hoopt dat ze snel weer zwanger wordt.

18. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Ik heb in de mmm gezeten en had dit nieuws graag via de app gehoord.
    Je kunt ook appen waarom je een appje stuurt en niet face tot face.
    Ik vond het vaak face to face zo moeilijk om blij te reageren.
    Via de app kon ik het ff op me laten inwerken, verwerken en later dan ècht blij voor je zijn, snap je?

19. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Goh, best lastig.. Het is mij door verschillende mensen persoonlijk verteld, maar dat vond ik wel lastig. Soms moest ik ook wel huilen en voelde me dan best l*llig. Want je wilt ook blij zijn voor iemand. Maar achteraf denk ik dat het wel beter is geweest. Ik waardeerde het van die mensen dat ze de "confrontatie" met mijn verdriet niet uit de weg gingen. Ook denk ik dat als je het per app o.i.d. doet, het hoe dan ook moeilijk blijft voor mensen want ze moeten je een keer onder ogen komen... Dan kan het alsnog pijnlijk zijn...

Gefelicteerd met je zwangerschap en succes met vertellen!

20. elsje

elsje Actief lid

4 dec 2011
    369
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wou het altijd liever persoonlijk horen. Wat bij mij wel gebeurde was dat mijn man het al wist en niks zei omme te beschermen. Alleen je kan dat soort nieuws niet echt tegenhouden zeg maar
    Een zinnetje als: Ik vind het lastig om het tegen je te zeggen want ik weet hoe graag je het wilt/ weet in welk traject je zit/ weet dat dit lastig voor je is maar ik wil dat je het van mij hoort.... (Vooral dat laatste) maakte voor mij het al een stuk minder erg. "Ik verwacht niet dat je nu blij boor me bent voor me..." Dan snap je het echt, want je gunt het echt iedereen hoor maar je hebt idd wat verwerkingstijd nodig.
    Vind het heel erg goed dat je zo rekening houdt met je collega/ vriendin. Gefeliciteerd met je zwangerschap en succes met vertellen.

Deel Deze Pagina