Hallo, 22 januari ben ik bevallen van mijn tweede zoon en helemaal gelukkig! Maar nu vroeg de verloskundige of ik had al nagedacht over anticonceptie... Ehh nee dus. Nou lichtjes wel maar nog nix concreet. Nu heeft zij mij verteld over de Mirena spiraal en leek net alsof ze die een beetje aan het promoten was want mijn eerst gedachten gingen uit naar de prikpil. Ik wil liever niet zoveel hormonen meer in m'n lijf omdat ik na m'n vorige zwangerschap toen ik weer aan de pil ging erg weinig zin had in sex. Nu weet ik niet zeker of de pil hiervan de oorzaak was maar toen we weer stopten met de pil om zwanger te worden, kreeg ik wel meer zin. De Mirena spiraal klinkt best goed alleen hoor ik ook weleens verhalen over dat iemand een half jaar lang ongesteld is na het plaatsen van de spiraal?? Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan kan je alsnog geen sex hebben. Komt dit vaak voor? De verloskundige zei juist dat je in het begin best wat kan vloeien en krampen kan hebben maar dat dat na verloop van tijd over gaat en je niet tot nauwelijks ongesteld bent tussendoor. En dat de spiraal ook relatief weinig hormonen bevat. Klopt dit?? Graag hoor ik veel ervaringen zodat ik kan beslissen. Vast bedankt!
Hier 21 januari bevallen van onze tweede dochter. Ik lees even mee, want ik ben ook aan het nadenken over anticonceptie.
Ik heb een mirenaspiraal.. Maar toch zwanger geraakt.. Miskraam gehad en nu weer een nieuwe.. Maar ik doe het echt nooit meer zonder een condoom.. Ik vertrouw dat ding alleen niet..
Ik heb al bijna vier jaar een Mirenaspiraal en ik heb er geen dag spijt van gehad. Ik heb in het begin wel gevloeid (volgens mij een maandje ofzo), maar niet zo erg. Ik was voor mijn zwangerschap iedere maand doodziek door mijn menstruatie. Ik menstrueer nu een keer of 4/5 per jaar. Volgend jaar gaat er een nieuwe in bij mij. Ik heb hem wel laten plaatsen bij de gyn. Dat kan ik je aanraden. Ik moest van tevoren een pijnstiller innemen en ik heb nauwelijks pijn gehad. Ik herken de horrorverhalen niet die ik wel eens op internet heb gelezen. Soms twijfel ik of ik zwanger ben (reactie op de hormonen?), maar dan gooi ik er voor de zekerheid een testje tegenaan.
Ik heb ook sinds de geboorte van Sam (oké, een paar maandjes daarna ) een Mirena spiraaltje en ik ben daar heel blij mee. Ik heb helemaal niet meer gemenstrueerd, dus ik moet zeggen: ik is happy ! Plaatsing bij een gynaecoloog, zoals Miss T zegt, is echt een aanrader. Zij controleren ook nog even met een echo of alles goed zit en zijn er ook gewoon veel meer bedreven in. Echt een aanrader. Succes met je beslissing! Josien
Ik heb hem vier jaar gehad. Laten zetten zonder pijnstillers en ik had nog geen kinderen, dat kan ik je níet aanraden. Hij is bij mij altijd veilig geweest, terwijl ik van de pil vaak tussendoor spotting had. Ik heb het laten zetten bij de gynaecoloog en ben daar ook jaarlijks op controle geweest. Er zitten relatief weinig hormonen in, omdat de afgifte hiervan al op de plek van bestemming is. Dat was voor mij een groot pluspunt, omdat ik angstaanvallen van hormonen krijg. Maar twee keer gehad ten opzichte van tweewekelijks met andere anticonceptie. Je moet er tegen kunnen dat er iets in je lichaam zit en dat je niet meer ongesteld wordt. Ik heb tot zes weken na het zetten "gebloed". Het was meer rode afscheiding. Daarna drie jaar niet meer ongesteld geweest. Toen begon het weer en heb ik het laten verwijderen (voelde ik niks van) omdat we toe waren aan kinderen. Dit was bij mijn vorige partner. Na een kleine twee jaar was ik nog niet zwanger. Toen ging de relatie ook over (niet om die reden). Bij mijn man was ik direct zwanger toen we stopten met condooms, dus of het door mirena kwam durf ik niet te zeggen.
Ik heb er 2 jaar 1 gehad en heb em toen laten verwijderen. Bij mij was het geen succes, maar dat is heel persoonlijk. Vriendinnen van mij zijn er wel heel tevreden mee. Dus het ligt eraan hoe je lichaam reageert. Als ik jou was zou ik het dus gewoon uitproberen. En als je geen hormonen wilt, snap ik die prikpil niet. Dan krijg je juist iedere keer een heel shot met hormonen. Dan kun je beter voor de Mirena gaan, die geeft heel weinig hormonen af aan je lichaam. Ik ga nu trouwens voor een staafje in mn arm na deze. Misschien ook een optie?
@ Shahrazed Een staafje in je arm? Wat houd dat in? Dat geeft ook hormonen af lijkt me? En ik was nog niet goed op de hoogte van de hoeveelheid hormonen dus dacht dat de prikpil de beste optie was maar qua hormonen kan je dan geloof ik idd beter voor de Mirena gaan. @ Sopann Zwanger worden wil ik waarschijnlijk toch niet meer dus zou voor mij geen reden zijn om het niet te doen maar bedankt voor je reactie. Sowieso wilde ik het door de gynaecoloog laten plaatsen want ben daar bekend. Moet over een maandje ofzo op na controle dus kan ik het gelijk navragen en een afspraak maken. Ook dat is dus wel een goede tip. Bedankt allemaal daarvoor! Ik kan het me alleen echt niet veroorloven om zwanger te worden zonder dit te weten want dan krijg ik een kind met afwijkingen. Wat ik nog wel wilde weten; mag je, als je veel vloeit na het zetten van de Mirena, tampons gebruiken? Gewoon over het algemeen eigenlijk, mag je tampons gebruiken als je een Mirena hebt??
Ik heb altijd gewoon tampons gebruikt. Op een gegeven moment was mini zelfs te groot voor het bloedverlies, dus toen maar overgestapt op inlegkruisjes met wat meer "vermogen". Mirena schijnt wel het meest betrouwbare te zijn door de combinatie van hormonen en al iets in je baarmoeder hebben. Een koperspiraaltje zou ik nooit doen, ondanks dat daar geen hormonen inzitten. Ik ken twee mensen die daar doorheen zwanger zijn geworden en de zwangerschap hebben moeten afbreken, omdat de koper het vruchtje aantast. Zou een nuvaring anders geen optie zijn? En misschien heel brutaal: als je zeker weet geen kinderen meer te wensen, dan is het steriliseren van je man wellicht de beste en fijnste optie
Ik heb om dezelfde reden het spiraal. Volgens de gyn waar ik geweest ben, is het mirenaspiraal het veiligste voorbehoedsmiddel. Maar hij zei eerlijk dat geen enkel voorbehoedsmiddel 100% veilig is. De pil is minder veilig. Denk aan: overgeven, diarree en kans op vergeten. Omdat ik zelden vloei, doe ik ongeveer 1x per jaar een zwangerschapstest. Het bloedverlies van de eerste maand na de plaatsing was niet heftig ofzo. Tampons kun je gewoon gebruiken. Geen enkel probleem.
Ik ben in oktober bevallen van onze zoon Luca en heb tijdens mijn eerste menstruatie heel gezellig op oudjaarsdag de mirena laten plaatsen wel bij de gynaecoloog deze maakte na het plaatsen gelijk een echo om te kijken of hij goed zat echt super heb er ook weinig van gevoeld ben er nu erg tevreden mee de bloedingen waren na 2 weken weg ideaal zeker een aanrader
Hormonale anticonceptie verschilt enorm per persoon, hoe iemand het ervaart dat vooropgesteld.. een prikpil is wat dat betreft denk ik heftiger dan een mirena. Ik heb ook een mirena gehad maar totaal geen goede ervaring. Ik zal niet in detail treden want het is echt een heftige bijwerking geweest. Sommige vrouwen vinden het prima Maar ik ben helemaal afgestapt van hormonale anticonceptie.
Ik heb twee keer de mirena gebruikt en ben er erg tevreden over. Ik kan slecht tegen de pil, krijg daar allerlei bijwerkingen van (knobbels in borsten, labiel, misselijk) maar van de mirena had ik geen last. Na 2 maanden ben ik nooit meer ongesteld geweest op wat verdwaalde bloeddruppels na zo nu en dan. Ik wil nu ook liever geen hormonale anticonceptie meer en mijn man en ik gaan ons oriënteren op sterilisatie bij een van ons 2tjes.
Ik zweer bij de Mirena! Heb vorige week een nieuwe laten zetten, drie maanden na de bevalling. Daarvoor ook al 2x gehad. Ik heb nooit last gehad van krampen, vloeien of bloedingen. Sterker nog: ik heb helemaal geen menstruatie meer!! Sommige vrouwen schijnen dat vervelend te vinden omdat ze dan niet weten of ze per ongeluk toch zwanger zijn, maar ik vind het heerlijk! Enige nadeel is dat het zetten wat onaangenaam is, maar goed da's 1x in de 5 jaar en valt ook wel weer mee..
Nou dat klinkt allemaal best positief. Ben gisteren bij de gynaecoloog op na controle geweest en die gaf aan geen spiraaltjes te zetten omdat het bij de huisarts kan. Dus ga ik dat maar doen. Hebben jullie nog tips voordat ik dat ga doen? Ik kan in elk geval wel een pijnstiller nemen van tevoren? Of kan ik dat beter achteraf doen? Staat mij iets van bij dat zo'n spiraal trouwens geplaatst wordt tijdens een menstruatie? Klopt dat? En wat is het verschil tussen koper en mirena?
Koperspiraal bevat geen hormonen, en een Mirenaspiraal wel. Ik heb nu anderhalf jaar een koperspiraal zitten en ben er erg tevreden mee. Ik wilde geen hormonen meer, en geen gedoe met pillen slikken op het juiste tijdstip. Heb mijn eigen cyclus weer terug ook. Een koperspiraal wordt echter alleen aangeraden als je natuurlijke cyclus normaal en zonder al te veel klachten verliep. Je krijgt over het algemeen je natuurlijke cyclus erbij terug. Dat is ook wat ik wilde, als ik over tijd ben dan weet ik dat tenminste. Met een hormonale anticonceptie merk je dat niet altijd, zeker als je helemaal niet meer ongesteld wordt dankzij bijvoorbeeld de Mirena.
Ik heb een jaar lang een mirenaspiraal gehad en hij beviel prima, op één ding na: ik kreeg enorm veel last van puistjes. De huisarts heeft het opgezocht en het blijkt inderdaad dat acné één van de bijwerkingen kan zijn. Nou is het zo dat ik toen al rond de 25 jaar oud was en ik toch wel graag redelijk puistjesvrij rond wilde lopen. Ik hoef geen schoonheidskoningin te zijn, maar rondlopen als een paddenstoel was ook geen optie. Kortom: spiraaltje laten verwijderen. Ik had overigens verder weinig tot geen last. Het plaatsen was even kort en heftig pijnlijk. Daarna een paar uur wat bloedingen gehad die prima opgevangen kon worden door maandverband. Paar dagen wat licht bloedverlies en daarna niet meer ongesteld geweest voor zolang ik de mirenaspiraal had. Schijnt dat 85% nog nauwelijks ongesteld wordt en zo'n 15% helemaal niet meer. Ik behoorde dus tot de "lucky" 15%
Ik heb na het plaatsen een maand, hooguit 2 gebloed. Af en toe wel een paar keer krampen gehad, maar daarna ook niet meer. Ik heb tussendoor wel een paar keer een beetje rood gehad... bij het vegen. Eén keer heb ik toen een inlegkruisje ingedaan, maar daarna ook niet meer. Zo weinig is het. Ik vind het ideaal! Dit is m'n tweede, trouwens. Na de eerste ook eentje gehad. Toen zelfs helemaal geen bloed meer verloren (na die eerste maanden). Ik raad het ook iedereen aan. Plaatsen was heel even een scherpe prik, maar die eendenbek zelf was nog vervelender. Maar toen ik het ziekenhuis uit liep, voelde ik hem al niet eens meer. Ook geen last gehad van acne. Wel ineens veel meer haaruitval, maar ik heb z'n giga bos met haar, dat het niet opvalt. Alleen vind ik meer haren overal Ik zit nu op het niveau wat ik ook had vóór mijn eerste zwangerschap, dus in principe is ook dit niet vreemd voor me.