mijn dochtertje is nu 9 en ik ben voor de tweede keer zwanger, wie heeft er nog meer een groot leeftijdsverschil tussen de kinderen en hoe hebben jullie de oudste (andere) kinderen bij je zwangerschap betrokken?
Ik ben geboren als m'n broer al 13 was. Er zijn geen problemen geweest. M'n jongste is geboren als de oudste 20 maanden was, ook geen problemen gehad. Heb hem er de laatste maand volledig in betrokken en hij gaf elke ochtend een goedemorgen-kusje op m'n buik en elke avond als slaapwel ook een kusje. Was zo schattig om zien, heb er zelfs foto's van (ff zoeken en in m'n album zetten trouwens). De oudste z'n eerste woordje was 'Aaron', de naam van z'n broertje. De rinthe zei hij er nog niet achteraan, dat duurde nog een maand. Nu heb ik al vroeg tegen de kids moeten zeggen dat ik zwanger ben, wegens de problemen die ik heb, en het enige nadeel is "mama, wanneer komt de baby nu eindelijk? Duurt het nog laahaaaang?" En ook deze keer worden er kusjes gegeven op m'n buik, komen ze naar mij toegerend om te voelen als de baby schopt (en een ruzie dat ze dan maken om de eerste te mogen voelen!) en zijn ze al druk geweest met namen zoeken en ze hebben ook geholpen bij de kleertjes die ik vandaag al heb gaan kopen. Ze zijn nu 6 en 4, dus zo'n erg groot verschil is het niet, maar toch. De oudste gaat volgend jaar naar het eerste lagere en de jongste naar de 3de kleuterklas, dus het is afwachten hoe ze het dan op school gaan doen. Ze waren dolenthousiast over de baby, er was maar 1 nadeel: beiden wouden de jongens een zus, en het is een broer... Maar iedereen die het maar wil/kan horen weet onderhand wel dat ze er een broertje bijkrijgen, dat hij Joran gaat heten en dat ze wilden dat hij er nu al was. De oudste wil zelfs de luiers verschonen (benieuwd hoelang dat gaat duren ) Zoveel mogelijk je kinderen erbij betrekken zei m'n dokter laatst, en liefst al tijdens de zwangerschap, zo voorkom je jaloesie. Willen ze de baby voelen bewegen? Laat ze dan. Willen ze de hartslag horen? Laat ze dan. Willen ze mee naar de gynae? Laat ze dan (de mijne gaan elke keer mee en stellen meer vragen dan ik!) Enz enz. En ik geloof de gynae maar al te goed hoor
ik en mijn jongste broertje schelen ook 7 1/2 jaar. vind het wel leuk. zo hebben we altijd een 'kleintje' hahaha
Ik ben de oudste, mijn broer kwam 15 maanden na mij en mijn zusje kwam toen ik net 18 jaar was, en ik moet zeggen erg leuk zo`n klein zusje, met haar heb ik weer een heel andere band dqan met mijn broer! Groetjes missmama
wij hebben ook een groot leeftijdsverschil tussen de kids. de oudste zoon van mijn vriend is 16,daarna komt zijn dochter van 13,daarna mijn zoon van 6 en de kleine spruit is onderweg. wij betrekken de kids er zoveel mogelijk bij. verder zijn ze er alledrie alleen maar heel erg blij mee. groetjes
ik was 11 toen mijn eerste zusje kwam en mijn tweede zusje bijna drie jaar lter en toen ik zeven tien was heb ik een nog een broertje gekregen. en mijn oudste zoon word ook negen en mijn jongste zoon is zes jaar liefs mariska
Hoi, Onze oudste is 7, de jongste bijna 6 en nu komt er begin april dus nog één bij. Mijn man (die is nu 31) heeft nog een broertje van 10 en een zusje van 8!(reken dat verschil maar eens uit). De meeste mensen kijken daar raar tegen aan, maar wij vinden het wel leuk, hebben onze kinderen ook nog eens iets om mee te spelen wanneer ze naar "opa en oma" gaan. Mijn schoonouders zijn dan ook nog geen 50. Mijn was zoals ze dat vroeger noemden "een ongelukje"; ik noem hem altijd maar een "gelukkig ongelukje". Mijn ouders daarentegen zijn in de 60 dus dat zijn echt een opa en oma om heerlijk alle aandacht alleen bij te krijgen, als ze daar zijn. Moet wel zeggen dat wij onze oudste 2 bewust zo snel op elkaar hebben gekregen en daarna was het voor ons wel goed. Maar omdat de anticonceptiepil zijn werk afgelopen zomer niet goed deed krijgen we nu nog een derde dochter. Ondanks de eerste schrik vinden we het nu ook wel erg leuk en krijgt onze derde spruit straks denk ik één vader en 3 moedertjes. Ze zijn er nu al alletwee vollop mee bezig en kunnen niet wachten tot de baby er is. Ik heb ze tussen neus en lippen door maar wel even verteld dat het niet altijd alleen maar lief en leuk is met de baby vooral wanneer het 's nachts huilt en zij er wakker van worden, maar ik geloof dat dat nog niet helemaal doorgedrongen is. gr. Naja
Mijn jongste zusje is nu bijna 15, ik moet zeggen dat ik echt niet blij was dat mijn moeder nog een kindje kreeg(nr 5), ik durfde niet met mijn moeder de deur uit! Ik kwam er trouwens ook zelf achter dat ze zwanger was en dat vond ik echt niet leuk! Maar toen eenmaal mijn zusje geboren was pronkte ik met haar bij iedereen hoor! Ik weet nog goed dat ik het toen ook pas op school had vertelt aan mijn klasgenootjes, die stonden trouwens wel even raar te kijken. Onze band is trouwens wel altijd goed geweest, ze komt nu vaak logeren en vind het geweldig dat ze tante wordt! Gr Tamar
Mijn zoon wordt eind maart 18 En na 3 miskramen mag ik zeggen dat de 2e eindelijk onderweg is We zijn echt super blij! Liefs, mussie
Mijn vader heeft ook een leuke wat betreft kinderen, en soms is het voor hem moeilijk uitleggen, mijn vader heeft nog kinderen uit een eerder huwelijk, ik ken ze niet, maar de ouste is daarvan 38 de jongste is nu 35, hij was 20 toen hij die kreeg, tussen mij en hun zit 18 en 15 jaar. mijn zusje is nu 8, de jongste telg dus. Ik was 12 toen mijn zusje kwam, en ik was direct zo blij als blij zijn kan... dus tussen de eerste en de 6e zit 30 jaar.
Mijn kinderen zijn 5 en 7 jaar en ik ben zwanger van de derde dus er zit ook wel wat leeftijdsverschil tussen.Ik vind het heerlijk omdat ze al zoveel zelf kunnen doen waardoor het voor mij minder druk is.En ze gaan natuurlijk naar school dus heb ik ook tijd om even te gaan liggen ofzo als ik moe ben.En straks ook lekker tijd om met mijn baby te tutten,ik vind het prima zo.De kinderen snappen heel goed dat er een baby gaat komen en vinden het ook heel leuk.En ik betrek ze ook bij mijn zwangerschap,ze mogen allebei een keer mee naar de verloskundige.En veel kusjes op mijn buik natuurlijk...
hallo margrita, onze dochter is ook 9 jaar. ik ben net als jou bijna 36 ik was zwanger in oktober van een 2de kindje na jaren van twijfels en overwegen of we er nog voor gingen of niet spijtig genoeg heb ik een miskraam gehad we willen toch nog graag een 2de kindje erbij maar ben nog steeds niet terug zwanger soms slaat de twijfel toe gaan we er nog voor of niet? de onzekerheid blijft tegen dat ik misschien terug zwanger ben is onze dochter 10 jaar ze wist het wel dat ik in oktober zwanger was en vond het geweldig hebben haar ook moeten vertellen dat het baby'tje gestorven was in mama's buik toen zei ze dat papa en mama maar heel dicht bij elkaar moesten gaan liggen, dat er snel terug een baby komt nu echter vraagt ze er helemaal niet meer naar we hadden vroeger altijd wel gezegd dat we graag een groot leeftijdverschil wilden mijn hoofd lijkt zo vol met voor en nadelen nu nog meer gekomen na de miskraam dat ik het soms echt niet meer weet Proficat met je zwangerschap alvast en geniet ervan groetjes miesje
Mijn oudste zoon is 15 Mijn dochter is 4 en nu aan het klussen voor nr 3. Het leeftijdsverschil brengt regelmatig botsingen met zich mee op dit moment. Maar ze zijn dol op elkaar. Dat zal later echt ook wel te merken zijn. Mijn zoon vindt het geen probleem dat er nog eentje bij komt. Hij is ook bij de bevalling geweest van zijn zus en hij was heel trots toen.
Mijn zoon is nu 8 1/2 jaar en tegen de tijd dat de baby komt bijna 9. Hij is uit een eerdere relatie, dus maakt de situatie weer anders. Hij ziet het absoluut niet als zijn halfbroertje of zusje, ook niet met zijn 'stiefvader' dus dat maakt de situatie weer makkelijker. Hij vindt het helemaal te gek dat er een broertje (wil wèl een broertje uiteraard ) of zusje bijkomt. Hij is er heel erg bij betrokken en gaat naar elke VK en echo afspraak mee! Dat is dan weer het voordeel van een wat oudere broer of zus, die begrijpen veel meer, en gaan er bewuster mee om. Zal zich later ook goed de tijd kunnen herinneren dat zijn moeder zwanger was, en de baby tijd van zijn broertje/zusje. Ik ben erg trots op mijn grote zoon, en weet zeker dat hij erg lief voor zijn kleine broertje of zusje zal zijn!