Iemand ervaring met een Pers (kattenras)?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chaii, 15 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik zit al een tijdje na te denken over het nemen van een kater of poes in huis.
    Nou heeft een Persje mijn voorkeur.
    Maar ik zou wat informatie innen van eigenaren van een Pers.
    Ik zou graag wat persoonlijke ervaringen lezen en voor en nadelen.
    Al denk ik dat er misschien zeer weinig Pers eigenaren zijn..
    Ik hoop toch op een paar reacties.

2. sepherine

sepherine Niet meer actief

mijn mama heeft jaaaaren een pers gehad nu nog trouwens

3. JackieSt

JackieSt Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.124
    0
    36
    Drenthe
    Ik heb zelf Maine Coons maar ken wel veel mensen met een Pers. Perzen hebben veel vachtonderhoud nodig en dat is iets wat je niet moet onderschatten. Daarnaast hebben ze vaak traanoogjes die je goed schoon moet houden. Ik vind ze een leuk karakter hebben. Ze zijn wat 'zachter' dan Maine Coons die af en toe best onstuimig en lomp kunnen zijn. Je zou ook een Exotic kunnen overwegen. Dat is hetzelfde ras maar dan met kort haar.

4. sepherine

sepherine Niet meer actief

-ze hebben inderdaad veel vachtverzorging nodig , borstelen , kammen , wassen ...
    -traanoogjes hebben ze inderdaad ook , dit zou door een soort misvorming van de traankanalen komen omdat ze zo een platte snoet hebben .
    -ze zijn erg gehecht aan hun baasje
    -ze zijn wel lief

5. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ja, die vacht is wel echt een dillema waarbij ik moeilijk tot een keuze kan komen.
    Ik heb me wel al verdiept in hoe vaak het gekamt/gewassen moet en ook het knippen ervan (gelukkig heb ik kappershanden..).
    Maar toch twijfel ik echt gigantisch, het lijkt heel intens.
    Maar tegelijkertijd vind ik ze wel het leukst met lang haar.

6. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Hier een pers/heilige birmaan. Elke dag haal ik een snel de kam er door. 1 keer in de week doe ik t wat beter. Ze is erg aanhankelijk en ligt t liefst de hele dag op schoot. Ook loopt ze alles achterna. Waar ik ben is zij. Invergelijking met onze htk kat is zij rustiger en zachtaardiger. De traanoogjes vallen wel mee. Ik haal ze 1 x pd weg met een speciaal doekje.

7. schorpioentje82

schorpioentje82 Actief lid

13 mrt 2008
    234
    14
    18
    Wij hebben 2 exotic raskatten.
    De zusjes van onze kater zijn pers.
    Vind het echt geweldige beesten! De korte haren vibd ik verzorging genoeg. Kam en pluk ze regelmatig. In de zomer was ik ze ook.
    Ze verharen ook best wel. En dan heb ik nog kort harige.
    Onze kater is super lief. Kids kunnen er alles mee doen. Heeft nog nooit gekrabt.
    De poes is echt een prinsesje. Die bepaald zelf wat ze wel en niet wil.
    Die wil wel een krab geven als het haar niet aan staat.

Dus qua verzorging zou ik eerder kijken naar een exotic.

8. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

4 mrt 2013
    999
    0
    16
    Ik vind het echt van die kijk eens hoe mooi ik ben katten haha, ik vind er qua karakter dus niet veel in is zitten.
    Maar ja ik ben dan ook siamezen en sphynxen gewend, ik zou dan qua langhaar ras eerder voor een maine coon, Turkse angora of Noorse boskat gaan.

9. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn moeder trof helaas perzen die een hekel aan kammen hadden.

10. Chaii

Chaii Niet meer actief

@Panda1,
    Wauw dat klinkt echt als een schat van een beest.
    Ik heb ook wel het idee dat als je het elke dag een beetje bijhoud je alleen eens in de zoveel tijd echt even wat meer tijd er in hoefd te steken. Dus dat zou ik opzich wel kunnen doen denk ik zo.

@Schorpioentje82,
    Ik twijfel ook wel over een kater of poes.
    Poesjes vertonen vaak inderdaad wel dat princessen gedrag. haha :D

@Merlijn1983,
    Ik heb zelf ook alleen nog siamezen gehad tot een paar jaar terug. (ben al een tijdje katloos)
    Ik ben eigenlijk toenvallig opzoek naar een Noorse boskat gemixed met een pers. Maar die zijn bijna niet te vinden helaas, dus ik hou het maar bij een volbloed pers denk ik.

11. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ohja, die heb ik inderdaad ook al gezien op youtube.
    Dat zou echt een nachtmerrie zijn. :)

https://www.youtube.com/watch?v=UseA_GIeEq4

12. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Mijn vriendin had ook een pers die een verschrikkelijke hekel had aan kammen, dat kon ze ook echt niet zelf doen, hij vrat je op...
    Enige remedie was 1x per 3 maanden onder narcoseroesje bij de dierenarts laten scheren, niet fijn :(

Ze zijn prachtig, rustig en echt een gezinskat, maar ze zou er geen tweede keer voor kiezen....

13. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Wij hebben 4 perzen gehad. Twee poezen en twee "katers".

De vachtverzorging vraagt veel tijd, vooral in de periode dat ze de zomer/wintervacht krijgen. Als je dat niet goed bijhoud dan klit de ondervacht enorm en dat is dr bijna niet uit te kammen.

Het zijn super eigenwijze beesten.
    Bij ons oude huis liepen ze ook wel in de tuin, ze sprongen niet op of over schuttingen. Zijn dan ook best aan hun huis gekluisterd.

Waar wij op hebben gelet was het neusje. Fokkers vinden de hele korte neus juist mooi, wij dus niet! Wij hadden ze ook niet voor de show of fok, maar puur voor ons zelf. De korte neuzen geven alleen maar gezondheidsproblemen.

14. Chaii

Chaii Niet meer actief

Intressant om te weten, ik zal mij daar ook wat meer in verdiepen.
    Dankjewel!

15. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook 2 perzen gehad..
    Maar wij deden ze echt niet iedere dag kammen ofzo hoor
    En nooit gewassen...

Wij deden ze 1-2x in de week kammen...
    En ze hebben het zonder elje dag kammen en wassen prima overleefd ;)

Nadeel was hier wel bij eentje dat alsde haren te lang werden er soms wat poep bleef hangen.. Het is dus handig om het daar korter te hoden

Verder waren ze heeeeel lief :)
    Er komt wel behoorlijk wat haar vanaf.... Dat is wel een nadeel

Hier btw nooooit geen problemen gehad met de platte neuzen...

Ene is overleden aan kanker en 3 maanden later de ander aan een hersenbloeding

16. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Onderschat het kammen niet!
    Wij hebben een heilige birmaan en deze houdt niet van kammen.
    Zij gaat dus 2 x per jaar naar de trimmer.

17. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    hier ook een pers, kammen is wel belangrijk ja wassen doen we niet want dat overleven we niet ;) verder hebben ze echt een apart karakter als ze de bak maar net te vies vinden doen ze het ernaast, ook toen wij vroeger op vakantie waren dat was nog een andere pers en die vond dat dus niet leuk en heeft heel ons bed ondergepoept (dat was erg zielig voor diegene die op onze katten paste en het zo aantrof).
    verder is ze heel lief, kleine kids houdt ze niet zo van (dan trekt ze zich terug ze is meer van de rust) dus we merken nu de kids wat ouder worden ook dat ze ons weer meer opzoekt!

18. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Haha het poepen naast de bak is wel herkenbaar. Wij hadden nog het geluk dat ze met zn 4en op dezelfde bak wouden, maar als dr iets teveel in zat dan gingen ze er naast zitten.
    Kotsen werd altijd netjes op het deurmatje gedaan:p

Douchen deden wij ook niet meer dan nodig was. Op zich was dat bij ons geen probleem. 1 ging als kitten altijd vrijwillig met me mee onder de douche. Die jankte net zolang tot de douchedeur open ging.
    Ziet er geweldig uit hoor, het zijn net Gremlins als ze drijfnat zijn:D

19. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Dat kwam inderdaad neer op zoiets als dat. :$ :D
    Dus ik was meestal de sjaak om het te doen. ;)

Mijn moeder wilde ook graag een nestje en toen hebben we gezocht naar een kater met lange neus de kittens hadden ongeveer 50/50 een lange neus, een aantal een korte en een aantal iets langer. Het gekke was dat juist de kittens met lange neus meer traan problemen hadden.

Ze heeft er nog 1 die is nu zo rond de 17 jaar wat erg oud is voor een pers. :D

20. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik bedoelde ook meer de ademhalingsproblemen die ze hierdoor kunnen krijgen.

Zo heb je ook met een te korte kaak, deze kunnen spijsverteringsproblemen krijgen.

Deel Deze Pagina