Wij hadden ook een pers. Helaas kon ze niet wennen toen onze dochter geboren was en ze probeerde steeds onze dochter aan te vallen. Wij hebben toen besloten haar weg te geven aan kennissen van ons. Naast dit was het verder wel een heleeeee lieve poes!! Ze hield van knuffelen maar als ze er genoeg van had dan haalde ze wel meteen uit haha. Het was een echt prinsesje met een eigen wil en tsja ze verharen wel veel en ik borstelde haar elke dag maarja ik vond het niet heel erg om te doen! Verder vond ik dat het wel een kat is die echt aandacht nodig heeft.. Als je dus weinig thuis bent dan zou ik het niet doen.. O en wij hadden er ook een met lange neus.. Vind ik persoonlijk ook veel mooier!!
Mijn ouders hebben er 2. Zijn hele rustige en vooral lieve katten, allebei de katten van mijn ouders zullen nooit uithalen. Maar toch zeg ik: niet doen. Persoonlijk vindt ik ze TE doorgefokt, 1 van de katten van mijn ouders heeft al voor wat dierenarts ritten gezorgd en is nog maar 2,5 jaar oud. Altijd ranzige oogjes die je schoon moet houden en soms bijna tegen het benauwd aan voor mijn gevoel. De katten van mijn ouders komen allebei bij een goeie fokker weg.
Ik heb een kruising noorse boskat/pers en het is een geweldig beest echt enorm aanhankelijk en super lief. De persen staan idd wel bekent om de traanogen en het naast de bak poepen
Wij hebben zelf een pers gehad, Mikey, schat van een beest maar is maar twee geworden had ernstige nierproblemen. Mijn zus heeft er twee gehad, een is er 14 geworden en de ander is nu 12. Mijn broer heeft er nu een die is bijna 15 en is echt een gigantisch beest. Ik vind ze lief, wel gereserveerd ze moeten je echt goed kennen willen ze bij je komen. Regelmatig kammen, de kater van mijn broer moest onder verdoving geknipt worden, had de dierenarts de keer er voor flink te pakken gehad. Wij hebben zelf een heilige birmaan (heel lief, wel op zichzelf) een balinees (net een hond, heel aanhankelijk) en een siamees (zo gek als een deur, knuffelkont)
De ademhalingsproblemen viel bij die van mijn moeder wel mee. Alleen toen ze verkouden waren, maar niet ernstig. Och ja het naast de bak scheiten van zijn e zodra iets niet gaat zoals hun willen ken ik ook.
Wij hebben een ragdoll. Ook een lange vacht en super lief. Loopt de hele dag achter mij aan. Het is echt een mooi beest met blauwe ogen. Ze heeft eerst bij mijn schoonzus gewoond, toen had ze nog best vaak klitten. Nu woont ze een paar jaar bij ons en heeft meer ruimte en aandacht. Ik hoef haar echt nooit meer te kammen. Volgens mij hebben ze wel korter haar dan een pers. Als je geen zin hebt in veel kammen maar wel een mooie kat wilt zou je een ragdoll kunnen overwegen
Heel fijn om al die reacties te lezen, ik heb er echt wat aan. De keuze blijft wel moeilijk, de een is heel positief en de ander vrij negatief over het ras. Ergens denk ik dat wanneer ik de kitten al heel veel laat wennen aan een kammetje en knippen, eventueel wassen, dat dat dan misschien ervoor zal zorgen dat hij er later ook gewend aan zal zijn. Maar dat hoefd natuurlijk helemaal niet het geval te zijn. Aan de ene kant ben ik vrij huiverig ervoor, want wat als ik een valse kat tref die niet van kammen houd al heb ik het van jongs af aan laten wennen? Dan ben ik mooi de pineut. Aan de andere kant vind ik het ook onzin om daarvoor mijn lange wens van een kat met een mooie lange vacht te laten varen. Poeh, het blijft echt onwijs moeilijk. Ik zal mij ook nog een beetje inlezen over de Ragdolls. Het klinkt leuk in ieder geval.
Hier eigenaar van een Exotic. Toen we hem een paar maanden hadden, liep hij soms mank. Uiteindelijk moest hij geopereerd worden aan beide knietjes (spiertjes) omdat die soms van de plek "floepten" waardoor hij niet goed kon lopen. Heeft uiteindelijk (met castratie) rond de 1200 euro gekost. En de fokker vroeg of hij niet klem had gezeten met zijn pootje... yeah right. Daarna nooit meer contact mee gehad want dat vond ik niet netjes. Verder geven we hem alleen Royal Canin Persian, wat zo'n 63/70 euro per 10 kg zak kost (doe je wel lang mee, ong 9 maanden). Verder idd de oogjes. En die van ons is ook een beetje schuwig, en slaapt zo'n 20 uur per dag. Al met al zijn we wel gek op hem, maar of ik na hem nog een Exotic/pers zou nemen... dat denk ik niet. Heeft ook te maken met dat hij erg lang in de rui is en alles gewoon onder zit. Succes!
Zo heb ik er bij mijn ouders ook 2. Super beesten! Vacht is vergelijkbaar met een pers onderwol e.d, maar ze kunnen op een of andere manier zelf bijhouden. 1tje wordt 1x in de maand gekamd (ze heeft er een hekel aan) omwille van hartproblemen en dat ze soms een minder dagje heeft waardoor ze minder wast. Die andere is nog nooit gekamt, en ook geen klit te bespeuren. Zijn ook hele mooie kleurpatronen in, en bijna allemaal blauwe ogen! Ze worden wel groot is mijn ervaring En zijn ook heeel lief met kleine kindjes, die van mij hebben nog NOOIT gekrabt naar kinderen, hoe hard ze ook trokken aan staart ofzo
@ kammen; als je ze vanaf kitten eraan went en het met regelmaat doet dan zullen ze het niet erg vinden. De onze kwamen al aanrennen als ze alleen maar zagen dat we de kam pakten. Denk alleen dat je niet 1x pijn moet doen tijdens het kammen want dat zullen ze niet snel vergeten en idd kammen niet meer leuk vinden. @ karakter pers; wij hadden er 4, waarvan 2 allemansvrienden waren, beide jeweetwel katers. De 2 dames waren wat kieskeuriger. Toen ik zwanger was van de oudste werd 1 poes heel beschermend naar mij toe. Strafte de andere katten als deze niet naar me luisterden. Toen ik thuis kwam met ons meisje lag die poes direct bij mij op schoot samen met de baby. Deze poes moest altijd weinig van kinderen hebben en we verwachtten ook wel een probleem, dit was niet het geval. Dochters en poes waren de grootste vrienden. Poes lag altijd bij onze meiden en haalde nooit uit. Helaas is deze poes een tijdje terug ingeslapen, dit tot groot verdriet van de oudste dochter. @ragdoll; super gaaf, staat ook op mijn verlanglijstje. Je moet er bij een ragdoll wel opletten dat het een raszuivere is, er schijnt een soort te zijn die een kopie is van de ragdoll ( weet ff niet meer hoe die heet) maar deze mist het lieve goedsullige karakter van de ragdoll. Je schijnt dit te kunnen testen door de ragdoll op je onderarm te leggen. Ligt het dan als een zoutzak op je arm, bolle rug en poten hangend dan is het een echte ragdoll. Als er ander ander soort kat in zit dan blijven ze niet zo liggen.
Wil je per se een ras met lang haar? Wij hebben een abessijn en ik vind het echt het geweldigste ras wat er is! Heel aanhankelijk en grappig en heel intelligent. Je hebt ze trouwens ook langharig, dan heten ze Somali, google maar eens Pers heb ik geen ervaring mee
Wij hadden vroeger een pers. Echt een schat van een dier, maar wist dat ze mooi was en kon soms erg arrogant over komen. Ze kwam wel bij je liggen, maar zocht nooit uit zichzelf lichamelijk contact. Ze was wel heel sociaal, accepteerde na 10 jaar alleen zijn zonder problemen onze hond, die toen een wild springend pupje was. Nu heb ik zelf een brits/korthaar x pers, en die is zowaar nog arroganter, haha. Minder sociaal dan gedacht, in ieder geval naar buitenstaanders. Als er visite is kijkt ze eerst de kat uit de boom, soms vliegt ze zelfs achter de bank. Wel zit ze boordevol humor, en volgens mij is ze wel echt dol op ons. Gisteren nog kregen we een warm welkom nadat we een nachtje weg waren geweest. Van de karakters moet je houden. Mijn ervaring is dat ze wat meer op zichzelf zijn, contact laten ze niet afdwingen. Voor een echte knuffelkat zou ik toch voor een ander ras gaan.
@lilotje, Ohja dat klinkt ook leuk ik zal die ook eens bekijken. Ik wil het liefst een kat met lang haar ja. @sietsie, Ik ben wel echt opzoek naar een knuffelkat. Naar mijn idee verschilt dit ook wel per kat. Dus ik kan wel een algemeen knuffel ras uitkiezen maar dan netzo goed een treffen die helemaal nietzo knuffelig is denk ik? @jojo32, Ah ik ben wel een beetje jaloers! Zit die van jou er ook tussen op de foto? Echt lief.. (Ik zag foto 2 pas na mijn reactie) Wat een dotje! Mooie kleuren, ik wil zelf een zwart/grijze met geel oranje ogen het liefst. Hoe doetie het, is het een leuk beestje? @Pcootje, Bedankt voor de tips en je inzicht weer. Dan is er toch nog hoop als ik vanaf kitten af aan fanatiek borstel.
Een heilige birmaan hoef je toch helemaal niet te kammen? Die van ons niet in ieder geval. Birmanen hebben geen 'ondervacht'. Dus de vacht gaat niet klitten. Wij lieten onze pers 2x per jaar 'plukken'. Dan was ze toch niet helemaal kaal. Helaas hebben wij veel pech met onze perzen. 1 is net 7 geworden en de andere net 4.
Oh natuurlijk is het per kat anders. Maar als ik in de toekomst voor een kat zou gaan waarvan ik zou willen dat die lekker bij me komt liggen 's avonds, dan zou ik denk ik voor een ander ras gaan. Gewoon omdat het karakter van een pers over het algemeen wat anders is. Maar natuurlijk zijn er uitzonderingen .