Wij hebben 1 pers en 1 lowlander. Pers is echt een hoop onderhoud. Onze kat heef altijd erg last van vieze oogjes. Ook is zijn vacht een hele opgave. Als je niet goed kan gaat zijn hele vacht ver filteren. Onze lowlander daar in tegen kam ik 1 x in de 2 weken en dan heeft hij vaak niet eens klitten. Bijna nooit vieze ogen en geen probleem met adem halen. Alle 2 met karakter bijna het zelfde. Met een lowlander heb je alle voordelen van een pers maar de nadelen zijn een stuk minder als je het mij vraagt. Ik heb een foto van onze lowlander bijgevoegd zodat je een idee krijg over zijn uiterlijk als je het ras nog niet kent. Hij kijkt wel een beetje boos maar ik had hem wakker gemaakt
@ knuffelen; bij ons waren het dikke knuffel dieren die altijd contact zochten. Of ze lagen op je schoot of je knieholtes als je met je benen op de bank zat of op de hoofdleuning half in je nek etc etc. Het ligt er maar net aan wat je treft. maakt niet uit wat voor ras het is je kunt altijd pech hebben. De oudste poes zat altijd letterlijk bij onze oudste dochter op de wc als ze de kans kreeg. Waren wij niet blij mee,maar poes en dochter hadden dikke pret met z'n tweeën op de wc bril @ dierenartskosten; Wij hebben geen kosten gehad buiten de normale vaccinaties etc om. De hoogste kosten waren steriliseren van de katers en het laten inslapen. @ leeftijd; twee zijn er 7 geworden, 1 is 9 geworden en 1 is 14 geworden.
Wij hebben een pers kruising boskat en eur. korthaar. Voordat er verwijten komen: moeders van mijn kat is bij een vriendin komen aanlopen en zij wilde haar niet steriliseren. Afijn ik moet haar dus elke dag borstelen en vanaf dat ze klein was vind ze het afschuwelijk ook al ben ik erg voorzichtig. Nu laat ik de dierenarts de ergste klitten wegscheren. Ooit is er hier een kattentrimster geweest maar Freija haalde haar helemaal open. Ben gek op mn kat maar ik neem geen pers meer
@Ikke, Ik heb de lowlanders ook is even bekeken en ook die spreken mij wel aan. Bedankt voor de tip. En wat een mooi koppie heeft dat beest van jou zeg, prachtig. @klaproos, Ik lees nou wel heel vaak dat niemand nogmaals een Pers zou nemen. Word steeds angstiger hier, haha.. Die van jou heeft wel precies de kleur vacht die ik wil. Ze ziet er lief uit ook.
Hier hebben we voor het moment nog 1 pers. Deze komt uit een nestje van 5 met vader exotic en moeder pers. Kan daardoor wel een beetje vergelijken en zelf heb ik liever de langharige (pers) omdat ik vind dat er toch minder haren te vinden zijn en rondzwermen dan bij de exotic. Van zodra ik mijn exotic katjes streelde had je haren aan je hand en ik had nochtans een heleboel kammetjes en borstels in gebruik. De pers moet aan de andere kant toch wel een goede vachtverzorging hebben of de ondervacht begint te klitten en dat is toch een heel gedoe. Gelukkig hebben we een zeeeer rustige (geholpen) kater die bijna alles toelaat. Als het niet lukt met te kammen zet ik er de tondeuze in, hij is toch niet voor shows en zo heeft hij tenminste geen pijn door de klitten en is alles weer pico bello. De oogjes vind ik zelf ook een vuil gedoe maar als ik google is dat blijkbaar normaal. Naast de kattenbak gaan heeft hij trouwens nog nooit gedaan, wist ook niet dat dat vaak zou gebeuren bij perzen? Moest je een pers willen dan mag je altijd eens komen kennismaken want met een baby en een 2de onderweg schiet de verzorging er toch wat bij in. Hij moet helemaal niet weg want hij zal zeker geen kwaad doen naar de kindjes, en onze hondjes vinden hem ook heel lief maar moest ik een thuis vinden waar hij toch een beetje meer aandacht zou kunnen krijgen dan zou ik het toch wel doen. Zal er nog een fotootje opzetten. Ook nog een fotootje van zijn broertje die kortharig is, omdat het ook zo'n lieveke is (woont bij mijn broer)
Sorry ik wil je niet bang maken Ik heb nu eenmaal een pittige tante,de meeste Persen zijn heel zachtaardig en laten zich prima borstelen! Ik werk in het dierenasiel en heb al heel wat Perzen gehad en er was er niet één die borstelen niet fijn vond. En ze hadden allemaal een heel lief karakter. En dank je dat mijn kat er lief uitziet. Is ze ook hoor,ze slaapt nachts bij me in bed af en toe. (Ik zie nu heel veel mensen over hun nek gaan ) Tommatje,wauw,ze zijn prachtig!!
@chaii, ik zou ze zo weer een pers aanschaffen als ik geen fybromyalgie had. Mijn armen en schouders protesteren tijdens het kammen, maar anders had er hier zeker alweer 1 gelopen.
Hier mijn pers van bijna 17 (een mannetje kleur shaded silver) Een oude baas De mijne heeft echt een gods gruwelijk hekel aan kammen.. Nu op zijn oude dag laat ik het maar zo!! Ik zeg altijd hij is met pensioen!! Ik vind het een super ras! Je hebt er een echte vriend aan ook al heeft hij wel echt een eigen willetje
Wishfulthinking,,hij is prachtig!! Wat een prachtige kleur ook! (net zoals mijn monster ) Ik vind het mooi dat hij niet zo een platte neus heeft en dat dat tegenwoordig ook niet zo meer gefokt word.
@Tommatje, Wat een dotje! Ik vind hem echt lief eruit zien. Hoe oud is hij en weet je zeker dat je hem weg wilt doen? Straks krijg je er nog spijt van. Ik ben voornamelijk aan het denken over een kat in huis omdat ik snachts veel alleen ben dus veel aandacht zal een nieuwe kat in huis sowieso krijgen. Je kan ook kijken hoe het gaat als je tweede er is, als het teveel word kan je me ook altijd een pb sturen mits ik tegen die tijd nog geen kat heb uitgekozen. @klaproos, Ik wil er ook een die lekker bij me in bed komt slapen snachts. Haha @pcootje, Wat naar dat je Fybromyalgie hebt. Wel fijn te lezen dat ook jij toch met alle liefde nog een pers had genomen mits dit mogelijk was. @wishfulthinking, Wauw die heeft precies de kleur ook die ik wil en die tweede foto op tafel is echt super. Hoe hij kijkt alleen al.
dank je wel!! Meeste mensen zeggen altijd als ze hem zien sjeeee wat is hij groot hahaha der komt haast een meter kat aangelopen Ik moet zeggen nu hij ouder word krijgt hij wel meer kwaaltjes!! We waren laatst bij de dierenarts en nu blijkt dat er haast geen hartslag meer te horen is maar dat het overstemt word door een ruisje!! Ik hoop dat hij nog een paar jaartjes mee gaat! Hij is nl mijn grootste vriend, steun en toeverlaat (klinkt misschien stom maar hij kent mij gewoon al de helft van mijn leven) Die van jou klaproos is ook een mooie zeg! Hoe oud is de jouwe??
Ja, nu je het zegt hij ziet er inderdaad groot uit. Echt heerlijk lijkt mij dat zoeen grote knuffelaar. Mijn Siamees die ik al had vanaf kinds af aan was 18 geworden, ik mis hem nog. Ik weet dus hoe jeje voelt. Hopelijk blijft het voorlopig nog bij kleine kwaaltjes. Het is echt jammer dat katten niet 40+ worden ofzo, zoals een papegaai..
ken je de sibersiche kat? die zijn echt gaaf! we hebben er meerdere gehad en mee gefokt. Ze zijn hypo allergeen en hebben weinig onderhoud nodig
Ik heb besloten dat ik toch voor een Exotic persje ga. Iemand enig idee wat die ongeveer kosten? Bij cattery's doen ze er altijd zo geheimzinnig over.. Ik wil er wel een met een goede stamboom. Ik wil namelijk vast wat geld opzij gaan leggen tot ik de juiste kitten tegenkom.