Onze lieve dochter gebruikt nu de 8u lang werkende medikinet, ze doet het daar heel goed op, alleen bij haar werkt net iets te kort (rond 6 1/2, 7 uur). Soms heeft ze namelijk een rebound, en die valt dan net samen als ze bijvoorbeeld ergens gaat spelen, niet handig. Nu kan ze overstappen naar concerta, zijn er ouders die hier ervaring mee hebben en hoe bevalt het? Wat is positief en wat negatief? Je leest er namelijk meer negatieve dingen over dan over ritalin, medikinet etc.... En natuurlijk moeten we het eerst zelf ondervinden, maar ben gewoon benieuwd...
Ik weet er niet veel van af, maar het is wel dezelfde werkzame stof die er in zit. Als ik het zo lees werkt concerta iets langer dan medikinet.
Het werkt inderdaad 12 u, ook al is het dezelfde werkzame stof, toch zit er verschil in omdat in elk medicijn het vulmiddel anders is, vandaar mijn vraag....
Ik dacht dat het enige verschil was dat er een laagje omheen zit die geleidelijk aan oplost waardoor je dus vertraagde afgifte hebt. Nadeel is dat het niet wordr vergoed en vrij prijzig is dacht ik. Ik lees even mee verder want ik kom in het nieuwe schooljaar voor hetzelfde dilemma te staan.
Gelukkig heb ik een verzekering die alles vergoed, ook medikinet en concerta. Je hebt inderdaad vertraagde afgifte, maar je hebt verschillende soorten medicatie, dat is allemaal mythilfenidaat, maar toch werkt elke pil anders, vandaar mijn vraag 😉. Je komt inderdaad niet zoveel mensen tegen die het gebruiken, omdat de meeste ritalin gaan gebruiken omdat dit word vergoed vanuit de basisverzekering, maar de normale ritalin werkt 2 tot 4 uur, dat vonden wij niet handig 3 keer per dag een pil ivm school en activiteiten na school.
Ik heb er op mijn werk regelmatig mee te maken. Ken medikinet niet, maar ritalin en concerta wel. Concerta kan ik zo snel geen negatieve dingen over bedenken. Wat heb je erover gelezen dat je zorgen baart?
Beste, Zowel mijn zoontje als (stief)dochter gebruiken Concerta. Bij mijn zoontje zijn we toen begonnen met Ritalin, maar dit werkte maar een 1,5 uur, toen overgegaan op de Concerta en geen negatieve punten. Bij mijn (stief)dochter begonnen met Medikinet, maar na 4 uur al uitgewerkt en nu dus sinds een 2 maanden ook over op de Concerta en ook geen negatieve punten. Hier wordt het ook gewoon vergoed, op een paar euro na (DSW)
Als Concerta inderdaad negatieve dingen met zich meebrengt zou je ook kunnen overwegen om naast de medikinet nog een tablet methylfenidaat te geven zodra de medikinet bijna is uitgewerkt om het rebound effect voor te zijn maar ook om slaapproblemen te voorkomen omdat het kortwerkend is..
Dit hebben wij geprobeerd, ze kreeg om half 3 dan nog 5 mg methylfenidaat, maar hebben niet het idee dat het iets doet. En het moet op school gegeven worden dan, nogal lastig, al een paar keer vergeten door de juf helaas.
Je leest op internet dat ze een soort zombie worden, heel erg afgevlakt en soms aggresief, tics e.d. Met medikinet 0,0 bijwerkingen zo fijn...Maar vind concerta wel het proberen waard denk ik, zou fijn zijn 1 tablet voor de dag