Ik ben 38 en heb nog 7 cryo's. Steeds wordt er eentje teruggeplaatst. De maanden verstrijken, ik word er niet jonger op, en vroeg mijn arts (OLVG) om terugplaatsing van 2 embryo's omdat dit naar mijn weten mag vanaf je 38e. Hij zei dat tot en MET je 38e er slechts één embryo mag worden teruggeplaatst. Dat bovendien de ene de andere in de weg kan zitten waardoor je je kansen verkleint. Ik heb juist altijd begrepen dat je iets meer kans hebt. Dat de ene de andere helpt ten koste van zichzelf etc. Nergens vind ik een schematisch overzicht of statistieken met kansen, ook vind ik nergens onderbouwing van wat hij zegt. Ook weet ik niet of een ziekenhuis zelf andere regels mag naleven ook al zegt verzekering en bijvoorbeeld Freya vanaf 38 jaar twee embryo's. Wie weet hier meer over?
Ik ben 33 en ook een aantal keer 2 verse en 2 cryo’s gehad maar ons is gezegd dat het de kansen niet vergroot , ik liep in Almere samen met het VU. Ik vond t zonde als er in 1 rietje 2 zaten om ze dan weg te gooien.
Je zal die schema's ook niet vinden, hangt af van teveel factoren: hoe oud je eicellen zijn, wat de de oorzaak is van de vruchtbaarheidsproblemen, hoe de zaadcellen zijn etc. De kans op een miskraam bij 2 ingenestelde embryo's is ook verhoogd tov van 1. Dus ze kunnen elkaar wel degelijk in de weg zitten wat dat betreft. Vond dit vanuit Radboud: Of we één of twee embryo(’s) terugplaatsen, wordt van tevoren met u besproken. Voor alle leeftijden geldt dat er soms medische redenen zijn om maar één embryo terug te plaatsen. Je kan ook een second opinion vragen
Ook ik ben inderdaad op zoek naar meer info. Met mijn 2e poging straks ben ik 38.. arts stelde dit al wel voor maar ik heb ‘nog maar’ 3 cryo’s dadelijk. Ik vind het ook lastig maar heb toch nog eerst een gesprek dadelijk. Ben benieuwd. Mijn voorkeur nu neigt toch naar 1 per keer..
Weet verder iemand of een ziekenhuis er eigen beleidsregels op na mag houden qua leeftijd? Dus bij het OLVG eigenlijk pas vanaf je 39e en dan nog liever niet
Het is vanaf 38 jaar, dus tot en met 37 jaar dat er maximaal 1 embryo teruggeplaatst mag worden (en bij poging 3 alle leeftijden indien er bij de eerste 2 pogingen geen zwangerschap is ontstaan). Hoe hier in ziekenhuizen mee om wordt gegaan qua advies zal best verschillend zijn. Ze adviseerden mij ook om er 1 terug te plaatsen, maar er zijn er wel 2x2 teruggeplaatst omdat ik dat graag wilde. Over die kans werd tegen mij gezegd dat het die wel iets verhoogt, maar niet 2x de kans van 1 is. En dat het uiteindelijk voor de kans van de totale poging niet uitmaakt of je er meer tegelijk terug laat plaatsen of alles na elkaar. Het gaat alleen wel sneller.
Moet er wel bij zeggen wij hadden het omdat we al bij icsi 6 waren. Na 3 pogingen mag je dan zelf kiezen
Na je 38e en vanaf de 3e poging mag je kiezen. Ik zou hem dat ook terug koppelen. En zorgen dat je dr dan 2 terug krijgt.
Bij ons werd ook verteld dat 2 cryo's terugplaatsen de kans op succes niet vergroot. Mijn arts zei dat ze elkaar niet versterken. Ik heb dit ook wel eens gelezen en hier toen specifiek naar gevraagd. Ik ben ook 38 geweest en bij mij was dus ook het beleid van 1 cryo per keer, afgezien van de laatste 2 rietjes waar er 2 samen in zitten. De laatste cryo voor de 'dubbele' rietjes bleef zitten (terugplaatsing 8 uit poging 1). Wij hadden onze terugplaatsingen bij de VU.