Het zal de zoveelste vraag zijn hierover maar stel hem toch eventjes. Vanaf 20 weken heb ik harde buiken en moest halve dagen gaan werken, sinds 26 weken zit ik helemaal thuis ivm veel harde buiken die ook pijn deden. Ik moet rustig aan doen, heb nog geen completen rust. Nu blijven de harde buiken aanhouden, het is een paar daagjes rustig geweest vd week maar gisteren liepen de tranen over mijn wangen. Ik heb gisterenochtend alleen gestofuigd beneden en de rest van de dag echt niks gedaan, alleen gezeten/gelegen....Om 19.30 kwam de harde buik weer opzetten deze trok weer weg om vervolgens een half uur later weer terug te komen, zo is het tot 22.00 uur blijven rommelen. Om 21.30 uur kreeg ik een harde buik die was zo vervelend en heeft tot ongeveer 23.00 aangehouden daarna ben ik in slaap gevallen. Om 00.10 uur werd ik weer wakker van een harde buik maar ben toch weer in slaap gesukkeld dus weet niet hoelang deze heeft aangehouden. Ik merk dat de harde buiken steeds vervelender worden, ze doen geen pijn maar prettig is anders. Tijdens mijn laatste bezoek aan de vk heeft ze inwendig onderzoek gedaan en was mijn bm nog mooi gesloten maar heeft ze me dus gezegt dat ik moest stoppen met werken (horeca) want ze wilde geen vroeggeboorte risceren hierdoor. Mijn vraag is nu eigenlijk aan jullie: Wat doen jullie als jullie een harde buik hebben ( Behalve gaan liggen/rusten want dit doe ik al. ) om het wat te verzachten of dragelijker te maken??
hoi meis ik weet er helaas alles van moest ook verplicht stoppen met werken....op t laatst had ik ruim 30 harde buiken op een dag...ik mag niet meer stofzuigen of dweilen... ik moet heel veel hulp vragen aan familie me mannetje om me te helpen in huis..als ik al 2 keer op een dag een was in de wasmachine doe (dus bukken)en daarna ze opgehangen heb heb ik er savonds en de hele volgende dag al last van.... ik moet alles wat ik normaal in een dag doe nu in een week doen... kleine dingen per keer doen...dus ik ga er tegelijk uit met me mannetje dan doe ik bijvoorbeeld de meubels stoffen en t vaatwassertje,dan ontbijten....even zitten...dan een wasje...dan een paar uur naar bed. dan lunchen/aankleden eventueel een boodschapje doen..... dan zitten of weer naar bed tegen t avond eten kom ik er dan weer uit en probeer ik te koken,heb ik een vervelende dag dan moet jammer genoeg me mannetje dat nog doen. ik doe zittend t eten voorbereiden en zelfs als ik aan t koken ben zet ik er een stoel bij want lang staan gaat mijn buik zo erg trekken en krijg ik een hele zware onderkant. verder zit ik 2 keer per dag onder de douche dus lekker een plastic stoel en de warme douche kop een tijd op me buik. paracetamol neem ik ook. en veel warme thee drinken. als ik dus 1 dag veel gelopen heb of net wat meer heb gedaan kan ik de volgende dag niks meer..... ooh ja zittend strijken en zo min mogelijk bukken dat is echt funest voor mij. ik moet je zeggen dat ik t ook echt zat word om van iedereen afhankelijk te zijn maar goed we zijn er bijna alles voor t kindje succes meis
Ja ik vind het heel vervelend om anderen om hulp te vragen, dat is echt niks voor mij.... Maar ik kan niet anders. Trouwens een hele goede tip om een krukje oid onder de douche te zetten zodat ik zittend kan douchen. Dit deed ik altijd al, zitten onder de douche maar als ik nu ga zitten in de douchebak kom ik niet meer recht haha, ik ga vandaag een krukje regelend. Op dit moment heb ik er weer een en lig dus op de bank met de laptop ernaast. Ik ga zo toch eventjes de vk bellen want zoveel harde buiken in mijn "rust periode" heb ik nog niet gehad....en ik bel liever te vaak dan een keer te weinig
Door rechtop te zitten lijk ik meer harde buiken te krijgen dan wanneer ik onderut hang op de bank of echt lig. Misschien kan jij ook wat meer liggen? Verder krijg ik harde buiken van wandelen, dus dat probeer ik ook zo weinig mogelijk te doen. Verder is het zo dat als m'n buik al wat gespannen is de buikband van mijn broek ook knellend kan zitten en ik ook daardoor extra harde buiken lijk te krijgen. Thuis heb ik dus vaak kleren aan die lekker laag zitten, zonder een buikband aan broek. Probeer, hoe lastig ook!! je over zo weinig mogelijk dingen druk te maken. Stress is bij mij echt een harde buik veroorzaker. Plassen: zodra mijn blaas ook maar een beetje vol raakt krijg ik ook non stop harde buiken. Probeer daarom te voorkomen dat je heeeeel nodig moet en ga tussendoor wat vaker.
Soms is een warm bad of een kruik fijn om het even te verzachten. Wel zou ik je aanraden om een dvw naar de gyn te vragen die je baarmoedermondlengte in de gate kan houden. Dit zijn vaak de eerste tekenen van een vroeggeboorte en mocht het dan nodig zijn kunnen ze weeenremming toepassen. Succes!
Voor mij ook herkenbaar, bij beide zwangerschappen. Bij de eerste zelfs met 25+3 aan de remmers gelegen omdat mijn Bmm verweekt was....Daarna 13 wkn rust gehouden. Ben uiteindelijk met 38 wkn ingeleid met als reden dat ik niet meer sliep, doodmoe was van de constante harde buiken. Ik kon geen beweging maken en hoppa een harde buik.... Deze zwangerschap gaat wel beter maar ook nu heel veel harde buiken, rond 23 wk en 25 wkn naar de gyn gewest voor een cervixmeting, maar gelukkig deden/doen de harde buiken deze keer niks, behalve dan dat het heel lastig is en ook sinds de laatste weken pijnlijk. Ik heb maar 1 tip voor je en dat is neem je rust en vraag echt om hulp, anders ben je straks helemaal kapot. Je moet nog wel even....en je kindje moet echt blijven zitten nu. Ik neem ook zoveel mogelijk rust, al is het deze keer wel zwaarder omdat ik nog een 2jarig mannetje heb rondlopen....Met pijn in mijn hart moet ik de zorg voor hem ook meer uit handen geven. Ik ben nu 35 wkn, aan de veilige kant dus mocht de baby nu komen, maar nog steeds te vroeg.
@maartje, alle dingen die jij noemt doe ik al Alle dingen om de harde proberen te voorkomen/ rustig te houden maar helaas.... @loki, helaas heb ik geen bad. @Jodi, ja voor jou ook heel lastig met nog een kleine die rondhuppelt. Hopelijk houd je het nog eventjes vol. Ik heb nog niks gedaan vandaag en lig plat op de bank maar mijn buik voelt echt niet prettig.... Mijn man is net naar zijn werk en heeft en fles water bij gezet en een pakje koekjes, de schat!
Die dingen voorkomen bij mij ook niet om harde buiken te krijgen, maar het zorgt er wel voor dat het beter te handelen is dan wanneer ik deze 'maatregelen' niet zou nemen. Er is helaas niet zo veel tegen te doen dan proberen het niet te verergeren. Maar elke dag dat de beebjes blijven zitten is er weer eentje dus zo moet je maar denken hè
Precies, zo denk ik ook Rust rust en nog eens rust en zorgen dat ons wondertje voorlopig nog even blijft zitten.
Alle tips die ik hierboven ook lees; vooral die van het plassen, en benen omhoog ipv zitten scheelt al heel veel. Verder 1 ding wat ik nog niemand heb horen zeggen; geen huishouden meer! Stofzuigen is de meest belastende activiteit die je kunt doen, dus niet meer doen. Geen was meer doen, niet strijken niet koken, niks. GEEN of zo weinig mogelijk autorijden (Zelfs als bijrijder) want ook dat wekt harde buiken op. Dus alleen voor noodzakelijke medische afspraken het huis uit. En inderdaad een doorverwizing naar de gyn vragen of langs het ziekenhuis voor een cervixmeting en evt remmers/opname. Als het na een tijdje weer beter gaat kun je langzaamaan wat meer opstaan om bijv te helpen met koken, een wasje in de machine te doen of wat meer rechtop zitten maar zo te lezen is je lijf daar nu echt nog niet aan doen. Het is heeeeeeeeel moeilijk, maar alle activiteiten laten vallen en liggen liggen liggen voorlopig.
Over het huishouden, normaal doe ik ook niks meer in het huishouden. Mijn man grijpt me alles uit handen. Koken, tja als mijn man thuis is doen we het samen (is niet zo'n keukenprins) maar deze week heeft hij late dienst dus zal ik voor mezelf moeten zorgen. Ik heb geen fam in de buurt wonen ook moeder en schoonouders niet en mijn vriendin waar ik regelmatig mee kan eten heeft ook de late dienst.... Maar een telefoontje en eten laten bezorgen is natuurlijk zo gedaan
Nou ik ben de vk geweest. Na mijn laatste bericht hierboven heb ik gebeld en ik moest gelijk komen, mede omdat ik ook minder beweging voelde. Gelijk mijn vriendin gebeld en die is met me heen en weer gereden, lief!! (Mijn man heeft de auto mee naar zijn werk. ) Ze vond mijn buik wat aan de gespannen kant tijdens het onderzoek en wat denken juliie tijdens het onderzoek begon ons kleintje ineens druk te schoppen. Opluchting voor mijn en de vk. Ik moet nu in een schrift de tijden van de harde buiken bij gaan houden en hoelang ze aanblijven en zo ook de beweging daarin bijhouden. Ons kleintje ligt wel in een stuit....Dit voelde ze vrij snel. Maar ik was nog niet aan het bevallen zei ze Daar schrok ik wel even van toen ze dat zei. Advies: tja RUST!!!! Als er een vast ritme in de harde buiken komen of ik krijg een menstruatie-achtige pijn bij de harde buiken moet ik gelijk bellen. Als we nog een keer twijfel hebben over de beweging/harde buiken dan wordt ik doorverwezen voor een CTG. Morgen moet ik voor de zekerheid ook mijn urine weer even laten testen op een blaasontsteking, waar ze neit vanuit gaat maar beter het zekere voor het onzekere. Jullie begrijpen het al, ik ga plat op de bank en een tijdje me eigen echt heeeeeeeeeeeeeel rustig houden en vanavond laat ik eten bezorgen. Ik wil niks risceren, dit wondertje hebben we zolang op moeten wachten en moet echt nog even lekker blijven zitten hoor.
Goed dat je ff langs mocht komen!! Over dat stuit liggen geen zorgen. Beebje heeft nu nog genoeg ruimte om te draaien. Mijn beebje ligt nu met het hoofd naar beneden en is al ingedaald, maar ligt nog niet vast, en zou daarom ook nog in een stuit kunnen gaan draaien. Met 28 weken hoeft het echt nog niet goed te liggen, zelfs met 32 weken nog niet. Mn gyn zegt dat beebjes soms met 36/37 weken nog gaan koprollen. Gewoon nu lekker rustig aan doen en denken: elke dag is er weer eentje waarop beebje binnen zit!! Ik heb met zo'n 23 weken de eerste pijnlijke harde buiken gehad en toen ook wel angstig geweest dat het zou komen. Eerst naar de 25 weken toen toegeleefd, toen de 28, toen de 30 en toen de 32 (dan mag ik in regionaal ZH bevallen ipv academisch ZH ) en beebje zit ondanks alle harde buiken nog steeds binnen boord!! (32 weken en 3 dagen nu zwanger!!) Ondanks dat ik dus toch best behoorlijk pijnlijke harde buiken heb, heeft het bij mij steeds nog niet tot ontsluiting geleidt. Hopelijk blijft het bij jou ook nog mooi dicht zitten tot dat je in ieder geval een stuk verder bent!!
Nee dat hoop ik ook, alles moet potticht blijven zitten voorlopig. Ik weet dat het nog alle kanten op kan draaien Beebje heeft nu nog ruimte dus het mag van mij nog genoeg koppeltje duikelen. Ik schrok er alleen wel even van toen ze zei dat ik nog neit aan het bevallen ben haha. Komt toch ineens best hard aan.... Maar goed hopelijk met een heeeeeeeleboel rust en niks doen blijft het voorlopig nog lekker dicht en blijft beeb nog even zitten. Ik leef nu eerst naar de 30w toen, dit is volgende week dinsdag al. Maandag hebben we een groei-echo, bij de 20w echo liepen de beentjes en het buikje 3 daagjes achter op groei, niks om ons zorgen over te maken maar ze gaan dan controlleren of het nu wel allemaal mooi gegroeit is. We hebben dan een luxe-afspraak (zoals de vk het noemt) de 30w echo, spuit ivm O-negatief en bevallingspraatje.
Fijn dat je meteen bij de VK terecht kon! Zo te lezen neemt ze je gelukkig wel serieus. En echt meteen bellen als je het niet vertrouwd. Bij mij hebben de harde buiken deze zwangerschap ook nog tot niks geleid (ontsluiting o.i.d.) gelukkig, maar het is gewoon vreselijk vermoeiend en je wordt er onzeker van. Met rustig aan doen en hulp vragen bedoelde ik ook het huishouden laten liggen.....Ik hou het een klein beetje bij, mijn schoonouders of man doen de grote dingen zoals badkamer schoonmaken, trap+bovenverdieping schoonmaken, ramen wassen enz. Zelf hou ik het beneden bij, maar wel gedoseerd omdat ik anders op een stroom harde buiken. Tip voor het eten: Als je macaroni of bami o.i.d. maakt maak dan wat extra voor in de vriezer, zodat je dat dan eten als je vriend er niet is. Verder ga je echt niet dood van de kant en klaar maaltijden van bv de Albert Heijn. En het is ook geen ramp als je gewoon brood eet ipv warm eten (niet elke dag, maar een paar dagen lijkt me geen probleem) Zorg dan wel dat je lekker vleeswaren op je brood doet voor je ijzer, kaas, ei....zo krijg je nog wel wat goede dingen binnen hoor.....een multi-vitamine slikken...Je moet creatief zijn wil je je een beetje kunnen redden. Bij mijn eerste mocht ik dus ook niks en dan wordt je echt wel creatief met dat soort dingen haha.
Ik ben ook heel blij dat ze me serieus neemt Ik loop al vanaf 19 weken met harde buiken en tot nu toe ben ik 4 keer extra geweest ivm de harde buiken en mag iedere keer dezelfde dag al komen, deze keer moest ik gelijk komen. Klopt, mijn diepvries ligt vol met nasi, bami, kipkerrie enz. Omdat mijn vriend in de 3-ploegen werkt en dan heeft hij ook altijd een maaltijd om mee te nemen naar zijn werk in de late dienst. Daar eet ik natuurlijk ook van Ik heb vanavond eten besteld en voor morgen staat er een broodje gezond op het menu voor mij Met het huishouden helpt mijn man me veel, familie woont niet in de buurt. Mijn moeder een half uurtje hier vandaan (het dichtstebij van alle fam) maar die heeft het erg druk met de zorg voor mijn opa en oma (die worden ineens heel snel oud en hangen erg aan haar) dus die wil ik een beetje sparen. De boodschappen doet mijn man of ik rustig samen met een vriendin of die vriendin doet ze voor mij. Komt allemaal vast wel goed, ik houd me iig rustig en doen even een paar dagen echt niks meer. Zo, echt helemaal niks meer? Pfoeh, ja dan wordt je indd heel creatief in dat soort dingen. Wel fijn dat je nu nog iets mag doen denk ik?
@vlinder: ik vind het echt enorm balen voor je meis dat je er zo veel last van hebt! Ik had toch voor je gehoopt dat door rust het over zou gaan. Hier ook sinds een week regelmatig last van harde buiken. Rustig aan doen is niet makkelijk met een kleintje van 19mnd over de vloer. Sloppyman probeerd nu wel meer voor me te doen maar ik doen nog steeds heel veel zelf......helaas. Morgen komen mijn ouders en ik ga ff vragen wat hun voor ons kunnen betekenen.........naardeel is dat ze hier 1.15min vandaag wonen. Anders moet ik toch echt een beroep gaan doen om mijn vrienden.
He bah lieverd, jij ook?? Alsof je al niet genoeg te handelen hebt gehad en nu nog tijdens je zwangerschap Ik hoop dat er iemand in je omgeving is die wat voor jullie kan betekenen hoor maar dat zal best wel toch? Ik heb er vandaag nog een paar gehad die snel weer wegtrokken maar nu heb ik er 1 die echt zo vervelend aanvoelt als gisterenavond en ook langer aanhoud....Geen pretje.
@vlinder: Het is bij mij zo nu dat het zo ongeveer 15min duurt voordat hij weg trekt........maar zodra ik ga staan is hij direct weer heel hard. Maar we komen die laatste weken wel door hoor