Ik denk dat mijn poes jaloers is. Mijn zoontje is nu 11 maanden. Ze moet er niet veel van hebben, maar accepteert hem wel. Ze plast en poept normaal op de kattenbak. Maar als we weg zijn dan plast ze alleen voor de kattenbak. (ook al is hij al schoongemaakt) Nu denk ik dat het puur jaloezie is. want ik kan echt niets anders bedenken. Ik heb al van alles geprobeerd maar ik krijg het haar niet af geleerd. Kunnen jullie mij helpen, want ik wil haar niet weg doen.
Wat kan helpen is de klep van de kattenbak er af halen. Dus alleen de bak met grit laten staan. En kan ze naar buiten? Zo ja, dan kun je overwegen om haar naar buiten te doen als jullie weg gaan. Dan is ze alleen binnen als jullie thuis zijn. Heb je niergruis etc. uitgesloten bij de huisarts?
Als het jaloezie zou zijn zou ze altijd ergens anders plassen dan op de bak. Dus ik denk niet dat het dat is. Misschien wel een combinatie van aandacht vragen (tekort), jaloezie oid. Maar misschien is het wel van heel andere aard. Ben je andere kattenbakkorrels gaan gebruiken? Katten vinden het heerlijk als je de bak schoonmaakt met chloor. Ik zou toch eerst eens even proberen om de oorzaak te vinden en er wat aan te doen voordat je praat over wegdoen. Misschien is het wel iets lichamelijks en heeft ze blaasgruis/ontsteking. Waarschijnlijk vind ze dit net zo min leuk als jij.
Ga eens naar een gedrags therapeut .. Zou een beetje erg lullig zijn om dat beestje weg te doen omdat hij plast. Je doet straks je kindje toch ook niet weg als hij zindelijk probeert te worden en een keertje op de grond plast ?
Misschien heeft ze door de stress van jullie kleintje een blaasontsteking o.i.d., dit komt vaak voor. Dus eerst gelijk naar de da morgen en medische oorzaak laten uitsluiten. Mocht er niks aan de hand zijn dan kan je idd verder gaan kijken en bvb een therapeut inschakelen.
Ik gebruik nog steeds het zelfde grint. en maak de kattenbak altijd al schoon met chloor. het is toch raar dat ze het normaal altijd er in doet?? Het is waarschijnlijk ook aandacht vragen.. maar ze komt zelf nooit bij ons. alleen als we haar oppakken!!
Probeer een groot stuk aluminium folie vóór de bak neer te leggen, daar hebben de meeste katten een hekel aan. En de plek niet schoon maken met chloor maar met groene biotex en azijn, daar hebben ze ook een hekel aan!
ja ik zal morgen anders de dierenarts even bellen voor advies. maar had gehoopt hier een antwoord te vinden van mensen die ook zo iets hebben meegemaakt.
Ja dat is raar, maar er "iets' veranderd... om alles uit te sluiten qua gezondheid zou ik even je DA bellen. En om nog even terug te komen op dat er "iets" veranderd is dat schrijf je eigenlijk zelf al! Ik denk dat je diep in je hartje wel weet waardoor deze gedrachsverandering is gekomen. Er is een kleine gekomen... ik zie het zelf bij onze katermannen, pfffffff wat een aandacht trekkers!! Maar vind je het raar? Wat een verandering voor die beestjes! Probeer gewoon eens een week of 2 flink veel aandacht te geven, en dan weet je het zeker of het hierdoor komt. En dat ze niet naar jullie toe komt maar jullie naar haar toe moeten gaan om aandacht te geven dat is juist zo grappig aan katten!! Jullie hebben dus ook een typetje met "sterallures" rondlopen! haha
Typisch geval aandacht te kort gewoon even lekker veel aaien en kroelen, kijken of het dan minder word. Misschien is ze niet jaloers, maar wil ze graag aandacht. Ik hoop dat het snel beter gaat
Hier heel erg veel last gehad van een opeens onzindelijke kat. Ze bleef op de bank en het kleed in de woonkamer plassen. Nadat wij ongeveer alles geprobeerd hadden en ook meerdere malen bij de dierenarts geweest zijn, is het nu eindelijk met pilletjes (die op het gedrag werken) onder controle. Ik leg nog steeds elke keer als ik weg ben een vuilniszak op de bank, just in case, maar het lijkt nu over te zijn. Al met al, hoeft het niet met aandacht te kort te maken te hebben. Nieuwe gezinssituatie zou heel goed een aanleiding kunnen zijn geweest. En als er eenmaal dat gedrag is, is het lastig af te leren. Misschien zou je de kattenbak tijdelijk ergens anders neer kunnen zetten, dat daardoor het gedrag doorbroken kan worden? Verder echt zorgen dat de kattenbak heel aantrekkelijk blijft. Desnoods tijdelijk dagelijks schoonhouden. En inderdaad even bij de dierenarts checken voor blaasgruis o.i.d.
Je zou ook nog kunnen proberen om een extra bak neer te zetten. Sommige katten willen niet op 1 bak plassen en poepen. En idd een gedragstherapeut inschakelen als al het medische is uitgesloten. Niet alle dierenartsen hebben verstand van gedrag
Je zegt dat je al van alles hebt geprobeerd. Mag ik vragen wat je dan al allemaal hebt geprobeerd? Je zou ook nog een Feliway stopcontactding kunnen proberen. Dat geeft feromomen af wat rustgevend werkt voor katten. Zo'n ding kun je via o.a. internet kopen.
hmmm wij hebben zelf 3 katten met alle3 een ander karakter de oudste was in het begin totaal niet van vriendlief gecharmeerd en zonderde zich ook af kwam nooit in de kamer lag alleen maar in de keuken op de stoel of krabpaal . ik heb heel erg veel gehad aan Jackson Galaxy van het programma my cat from hell en serieus het helpt , ze ligt gezellig op de bank met de andere 2 monsters af en toe heeft ze nog de nukken maar dan laten haar met rust komt vanzelf wel ... wat ik dus wil zeggen probeer eerst van alles uit misschien is ze wel gestresst omdat jullie er niet zijn maak een plekje hoog in de kamer waar ze alles kan overzien en aandacht heel veel aandacht ben benieuwd succes !!!
Feliway in ook heel goed als ze stress heeft over je zoontje. Door de feromonen voelen ze zich heel snel fijner. Heb het ook gebruikt voor mijn oude kat. Wel duur maar goedkoper dan nieuw laminaat
Onze kat heeft dit ook gedaan en bij ons heeft het geholpen om het deksel ervan weg te laten. Die van ons wordt al wat ouder en daar staken wij het op, zeker gezien ze het nu wel weer netjes op de bak doet. We hebben getest met het deksel er weer op en ze deed het er weer gewoon voor. Uit jaloezie doen ze het vaak op hele andere plaatsen, maar idd ff de dierenarts bellen.
Mja maar je moet dus niet je etensbakjes voor je kattenbak zetten... Tenzij je wilde besparen op kattenvoer natuurlijk