Iemand ervaring met hamsters

Discussie in 'De lounge' gestart door nutts, 5 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnetje19

    Zonnetje19 VIP lid

    26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Heb meerdere hamsters gehad, en idd met twee zijn ze al hoog bejaard en ze zijn allemaal overleden/ ingeslapen door kanker:(
    Zou geen aquarium nemen hoor, het zijn prooidieren dus vinden ze het absoluut niet fijn om van bovenaf opgepakt te worden. Terrarium zou dan beter zijn maar ze zijn gek op klimmen dus daar moet je dan wat moois voor verzinnen. Een radje en plankjes en veel spullen waar ze zich in kunnen verstoppen vinden ze heerlijk. wil je geen vals kreng hebben moeten ze wel regelmatig met wat lekkers op de hand gelokt worden. Wij lieten ze altijd los in een kamer waar ze even konden ravotten en knuffelen enz enz
     
  2. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Hier zijn we bezig met nr 3, eerste 2 binnen een jaar helaas dood, door tumor. Hier een hok 70x40, maar het kan iets kleiner, het zijn rusjes geen gewone hamsters.
    Hierna komt er geen een meer, zal je net zien dat deze 2.5 jaar wordt...
     
  3. Butchke

    Butchke Niet meer actief

    Wij hebben een rusje sinds juni. We hebben een terrarium van 100x50x40. Ik heb gekozen voor een natuurlijke inrichting á la hamsterscaping. :D Zeer blij mee, staat ook nog eens leuk in het interieur.

    klimmen is onnatuurlijk gefrustreerd hamstergedrag wat ze vaak uiten als een kooi te klein is. Veel en hoge bodembedekking waarin ze kunnen graven is belangrijk.
     
  4. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    @nutts Hoe is gaat het met de hamstertjes?
     
  5. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Ik ben vroeger toen ik nog jong was voor 2 vrouwelijke gerbils gegaan.
    Mijn vader wou ons eerst ook een hamster geven, maar mijn moeder hield dat tegen omdat voor kinderen hamsters vaak gewoon saai zijn.. Worden pas actief als de kinderen slapen. En daarnaast kunnen sommige hamsters best chagrijnig zijn en dus niet kind vriendelijk met het gebijt.
    Mijn moeder zag de bui al hangen dat we huilend de hamster niet meer wilden omdat hij ons gebeten had.

    Terwijl de gerbils zich aanpaste, vaak waren ze actief als wij wakker waren en sliepen in hun holletje als bij ons het licht uit ging.
    We hadden ook zo'n hok wat hier voorbij kwam, alleen dan wat groter. Leuk was dat want door een glazen onderkant konden we altijd kijken hoe ze hun gangen graafde. :) kon echt uren kijken naar hun bezigheden, aangezien gerbils over het algemeen actief zijn.

    Goed nu hebben jullie al hamsters, maar is het echt voor de kinderen? Moeten zij hen ook voeren etc?
    Wat als zij niet meer willen of er niet meer naar om kijken, nemen jullie dan de zorg op je?
    Of kunnen ze terug etc?
    Ook worden hamsters niet oud, voor kinderen vaak een moeilijk iets. Ligt ook aan de leeftijd van je kinderen in hoeverre ze dat kunnen begrijpen natuurlijk.

    Vaak zat meegemaakt dat er een huilend kindje naast haar moeder stond in de winkel omdat haar hamster was overleden en ze een nieuwe mocht kiezen.

    Mochten jullie kiezen voor een kooi die je kunt opsplitsen zorg er dan wel voor dat er geen ontsnappingsmogelijkheden aanwezig zijn, mochten ze bij elkaar komen heb je een vechtpartij met de dood tot gevolg!

    Ook een tip die wij op school al leerde, zorg er ook voor dat dieren die territoriale gedragskenmerken hebben nooit een soortgenoot kunnen zien en er niet bij kunnen. (bijvoorbeeld glas er tussen)
    Dat levert gewoon veel stress op en wakkert juist het territoriale gedrag aan.
    In de natuur lopen ze of van elkaar weg of vechten met elkaar. En in zo'n kooi gaat dat natuurlijk niet. Verder niet echt tips, ja alleen de regel hoe groter hoe beter met kooi / terrarium / aquarium dieren. Wel zijn hamsters simpele dieren die weinig verzorging nodig hebben dan eten en drinken en schoon hok. En ze hebben natuurlijk ook verrijking nodig, denk aan knaag speelgoed etc.

    ! Belangrijke tip was ik bijna vergeten.. Houd er rekening mee dat hamsters in winterslaap gaan, velen denken dan dat ze dood zijn en maken ze dan onnodig wakker uit hun winterslaap! :)
     
  6. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.937
    462
    83
    Het gaat goed met de hamstertjes en zijn behoorlijk tam. Zitten alleen nog waar we 2 grote hokjen kwijt kunnen.

    De kinderen zijn erg jong dus wij zullen moeten bij springen
     
  7. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik zou echt niet zoveel geld uitgeven voor een bak/kooi/terrarium. Gewoon advertenties afzoeken of er 1 plaatsen voor een oud aquarium. Vaak doen mensen die gratis weg of voor een klein bedrag.
    Kijk anders eens bij kringloop?
     
  8. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.937
    462
    83
    Maar moet goed af te sluiten zijn ivm katten en dat is lastig
     
  9. Butchke

    Butchke Niet meer actief


    Onze hamsters hebben nog nooit een winterslaap gehouden, ;) zolang het in de woonkamer niet onder de 15 graden is, gaan ze niet in winterslaap. :thumup:

    Overigens ook nog nooit een bijtende hamster gehad of gezien bij vrienden.
    Hele leuke vriendelijke diertjes waar de kinderen dagelijks mee spelen. Ook overdag zien we de hamster zeer geregeld. Vaak is hij een uurtje in de ochtend en in de middag actief. Dus al met al een prima kindvriendelijk en makkelijk huisdier.
     
  10. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Nee klopt maar niet iedereen weet dat en wanneer blijkt dat hun hamster in winterslaap is denken ze dat hij dood is, vandaar dat ik het wel even vermeld.

    Qua karakter ligt er ook heel veel aan waar je zo'n hamster koopt, bij de hobbyfokker komen ze ook veel meer in de handen dan wanneer zij in een dierenwinkel zitten.
    Ook hoort het tam maken ook thuis verder te gaan natuurlijk, maar mijn ervaring is dat 9 vd 10 keer in een dierenwinkel de hamsters niks van kinderen willen weten en dus sneller bijten. Ligt ook per dier aan hun karakter, niet ieder konijn, cavia etc heeft een kindvriendelijk karakter ook al denken velen van wel. Dus is toch vaak afwachten. Meestal weet een hobby fokker wel hoe het karakter is van het diertje. :)
     
  11. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Waarom lastig? Op de meeste aquariums zit een deksel hoor. Altijd met een klep zodat je hem schoon kan maken. Klep kan je eruit laten en daar gaas doen zodat ze nog wel zuurstof krijgen, er niet uit kunnen en niet gepakt kunnen worden door katten.
     
  12. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.937
    462
    83
    Omdat ern houten frame met gaas hier niet blijft liggen. Weet ik nu al als ik zie wat de kat probeert om erbij te komen
     

Deel Deze Pagina