Hooikoorts - wat helpt echt?

Discussion in 'De lounge' started by Skatje, Jun 17, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Mijn man heeft hooikoorts. Traanogen, loopneus, gesnurk.. Hij gebruikte altijd Mizollen, maar hij wordt daar heel suf van. Hij is vrachtwagenchauffeur dus dat kan hij er niet echt bij hebben. Nu had hij reactine, van de drogist, maar de klachten blijven.

Wie heeft dé tip, het wondermiddel? ;)
    Ik snap dat het niet helemaal weggaat van een pilletje of spray, maar wat is nu een fijn middeltje?

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Ik gebruik flixonase neusspray op recept. Stond twee weken terug in een ellenlange rij bij de apotheek met alleen maar niezende mensen. Tis een zwaar seizoen. Heb de afgelooen twee jaar amper last gehad en nu is het erger dan ooit. Flixonase helpt goed bij mij, al moet is soms wel "bijsprayen" als ik echt te lang buiten ben. Sterkte ;).

3. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Mijn man gebruikt ceterizine tabletjes, verkrijgbaar bij de apotheek.

4. Veera

Veera Niet meer actief

Ligt eraan hoe erg t is. Ik heb t extreem.
    Heb jarenlang immunotherapie gehad dit heeft het wel verbeterd.
    Bunesonide helpt wel icm cetirizine en dan kan ik het enigzins volhouden gedurende de dag

5. Saadia

Saadia Actief lid

Apr 3, 2009
    150
    11
    18
    Vervelend die hooikoorts! Bij mij begint het standaard eind mei. En dan ga ik direct naar de huisarts waar ik van de assistente een spuitje krijg. Wat het precies is, geen idee. Maar het werkt goed! Slik hiernaast nog dagelijks een tabletje Desloratadine. Nagenoeg geen last meer!

6. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

Feb 19, 2011
    1,105
    2
    0
    NULL
    NULL
    De mijne gebruikt deze tabletjes maar dan van Lidl.
    Zijn erg goed en niet duur.
    1,49 per doosje van 7 tabletjes.
    Komen ook als beste uit de test (meende van kassa)

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,628
    5,656
    113
    fluticasonfuroaat neusspray. Een nieuw soort neusspray die echt heeeel goed werkt hier. Niks werkt bij mij en mijn partner en ik was het zo zat. Dus heeft de huisarts een nieuw medicijn voorgeschreven en die werkt zo goed ben er heel blij mee. De dagen waren erg lang toen wij er zo ernstig last van hadden.

8. Marihi

Marihi Fanatiek lid

Dec 3, 2012
    1,268
    671
    113
    Scutellaria van it's pure. Te koop bij de betere drogist. Vind ik tenminste fijn spul.

9. lynole

lynole Fanatiek lid

Nov 22, 2014
    1,433
    587
    113
    Female
    Mijn man heeft zich dit jaar laten tapen en zijn klachten zijn zo goed weg.

10. Kersenvlaai

Apr 21, 2014
    71
    0
    6
    Hier gebruik ik fexofenadine (tablet), mometason neusspray en livocab oogdruppels. En dan is het redelijk onder controle. De ene dag beter dan de andere dag. En eventueel nog salbutamol bij benauwdheidsklachten.

11. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
  12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Er is niet een wondermiddeltje. Voor iedereen werkt iets anders en dan nog werkt het anders per pollensoort.

Zo werkt bij mij Prevalin (werkzame stof = cetirizine) tegen berkenpollen (begin van het jaar), maar niet bij graspollen (einde zomer).

Wat je het beste kunt doen, is inventariseren:
    1) Voor welke pollen is hij allergisch? (In welke periodes van het jaar heeft ie last? Welke pollen zitten er dan in de lucht? Of hij doet een gedetailleerde allergietest).
    2) Wat zijn de symptomen? Last van neus, keel, ogen, alledrie? Hiermee bepaal je welke vorm (oogdruppels, neusspray, tabletjes) je het beste kunt nemen.
    3) Welke antihistaminica (werkzame stoffen) zijn er? O.a. cetirizine, loratadine, budesonide, mometason, desloratadine en levocetirizine. En nog een hoop meer.

Verder moet je even kijken wat hij al geprobeerd heeft en wat NIET werkte. Dan naar de werkzame stof kijken. Bij andere medicijnen ook naar de werkzame stof kijken als je bijvoorbeeld al eens Aerius hebt geprobeerd en dat werkte niet, dan hoef je Neoclarityn ook niet te proberen, want beide is met desloratadine.

Ik heb zelf een hele rij met medicijnen geprobeerd en allemaal werkten ze maar 1 seizoen :(

Mizollen heb ik gehad, Aerius, Xyzal, Prevalin.... Die laatste werkte goed, tot een tijdje geleden. Toen had ik zoveel last, heb een Allerfre van mijn man genomen en had nergens meer last van!

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
  14. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    Apart dan want ik moet het echt via mijn h.a dan zal het wel ergens anders mee te maken hebben, andere stoffen ofzo...

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    "Beste uit de test" op medicatie is je reinste onzin. Beste prijs van een heel scala medicatie met dezelfde werkzame stof, dat kan wel.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Deze link gevonden: Hooikoorts
    Hopelijk heb je er wat aan. Je kunt hier uitzoeken wat het best bij welke vorm past.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Van wie moet je het via je huisarts?

Als je het zelf koopt, is het goedkoper, maar wordt het niet vergoed.
    Via de huisart en apotheek zijn de medicijnen duurder, maar wordt het deels vergoed, en deels ook niet. Je betaalt daar voor de service (controle, levering, uitleg, etc.). Het bedrag daarvoor (ben de naam even kwijt) moet je sowieso betalen. Dan kán er een deel van de prijs van het medicijn vergoed worden. Dit hangt van de zorgverzekeraar af. Die hebben vaak een lijst van medicijnen, die ze wel en niet vergoeden. Hooikoortsmedicijnen worden meestal niet volledig vergoed, dus je moet dan toch nog een deel zelf betalen. En het deel wat wel vergoed wordt, daarvan gaat het eerst van je eigen risico af.

Na vele jaren de medicijnen via de huisarts en apotheek gehaald te hebben, halen wij nu alles gewoon bij de drogist.

Het zijn in elk geval niet andere stoffen. Dat kun je gewoon uit de bijsluiter halen.

18. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Bedankt voor de tips allemaal! Heb de cetrizine weer gehaald, en anders belt hij de ha voor een goede neusspray voor erbij.

19. olleke

olleke Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    4,842
    4,103
    113
    Dit dus! Werkt echt heel goed voor veel mensen is inmiddels de ervaring bij mij op het werk.
    Veel fysio's kunnen dat nu.

20. Medinilla

Medinilla Actief lid

May 20, 2016
    317
    32
    28

Dit is inderdaad het wondermiddel ! Laat je tapen bij de fysio ;)

Waarom al die middeltjes gebruiken als je zonder troep klachtvrij kunt zijn.

Share This Page