Hoi allemaal! Helaas hebben mijn vriend en ik vandaag te horen gekregen dat wij het ICSI traject in gaan. Mijn vriend zijn zaadjes zijn heel slecht en bij mij is verder alles oke. Zijn zaadjes zijn zo slecht dat we meteen de ICSI in gaan. Het klinkt allemaal erg heftig wat ons te wachten staat. En ik zoek eigenlijk mensen met ervaringen. Zo kreeg ik te horen dat ik twee weken de pil weer moet gaan slikken. En dat ik twee weken mijzelf moet gaan injecteren. We krijgen nog een informatieavond waar ons alles uitgelegd word. Mensen met ervaringen met ICSI willen jullie jullie verhaal met mij hier delen?
Ik had in je vorige topic ook gereageerd, maar bij ons ging het als volgt; Wij hebben ook een informatie middag gehad, hierbij legde ze alles uit etc. Moest toen al aan de pil zijn. 2 dagen erna ben ik begonnen met spuiten. Eerst een hormoon om de cyclus plat te leggen. Toen moest ik met de pil stoppen en kreeg ik een menstruatie. 10 dagen na t starten van de spuiten kreeg ik een echo en werd verteld dat ik met het tweede hormoon kon beginnen. Vanaf die dag (afgelopen maandag) spuit ik 2 hormonen. As maandag weer een echo. En rond 5 maart de punctie. Bij elkaar moet ik tussen de 2,5 en 4 weken injecteren, ligt n beetje aan hoe ik reageer. Welk ziekenhuis ben je in behandeling? En wat was de zaaduitslag?
Allereerst een dikke knuffel. Wij gingen ook direct ICSI in. Wij kregen eerdt nog een uitgebreide uitleg, prikinstructies, een stukje voorbereiding. Daarna ga je de pil slikken en na een tijdje ga je daarnaast hormonen spuiten. Dat vond ik even spannend maar stelt uiteindelijk niet zoveel voor. Na een tijdje mag je dan nog een tweede injectie gaan zetten. Daarmee ga je proberen zoveel mogelijk eicellen op te wekken en in die tijd krijg je regelmatig echos om de groei te controleren. Als je genoeg grote eicellen hebt mag je op de dag en tijd die het zkh noemt een injectie met pregnyl zetten. Daarmee geef je de eicellen het laatste zetje. 36uur later krijg je dan de punctie: ze halen dan de eicellen uit je lichaam. Op die dag levert je vriend ook zijn zaad in. Deze worden in het lab met elkaar bevrucht en daarna mogen ze een paar dagen delen. Als alles goed gaat mag je dan een paar dagen later terug komen en krijg je een terugplaatsing van 1 embryo. De rest vriezen ze in als dat kan. Ik vond het intensief en emotioneel heel heftig, maar het heeft mijn man en mij ook dichter bij elkaar gebracht. Praat met elkaar, luister naar elkaar en neem tijd voor elkaar in die periode. Heel veel succes!
Ik had ook op je vorige topic gereageerd, wij ook direct ICSI geen andere optie, nu eindelijk resultaat !!
Wij kregen na 2 kansloze IUI pogingen te horen ook door te moeten voor de ICSI. Moesten ook eerst 2( in ons geval 3 ivm vakantie) weken de pil slikken de laaste paar dagen van de pil beginnen met spuiten en dan 2 weken spuiten kwam er de gonal bij, in totaal 3,5 week hormen gespoten voor de eitjes rijp waren voor de punctie. de punctie vond plaats 36 uur na het spuiten van de pregnyl. Ik vond deze periode door de hormonen best heftig en er komt veel op je af, maar blijf goed praten met elkaar. het heeft ons nog dichter bij elkaar gebracht. Met bij de 2e terug plaatsing het gewenste resultaat.
Hier ook gelijk icsi. Ik vond het heftig dat we gelijk bij het zogenaamde eindatation begonnen. Uiteindelijk na drie pogingen gelukt!
Wat rot zeg! Wij hadden ook als enig redmiddel ICSI. Ik heb geen pil hoeven slikken. Vanaf de dag dat ik ongesteld werd hormonen geprikt tot 2 weken later. In de tussentijd natuurlijk echo’s gehad om de follikelgroei te volgen. Toen het allemaal groot genoeg was Ovitrelle gespoten en anderhalve dag daarna (2 nachten en 1 dag eigenlijk) de punctie. 3 dagen daarna kreeg ik de terugplaatsing. Zie mijn handtekening! Nu zwanger van een van onze cryo’s (ingevroren embryo’s)
Hier ICSI na 6 maanden clomid voor niks (men wou geen zaadonderzoek verrichten, terwijl deze dus te slecht was voor OI, IUI en IVF) Het hele ICSI traject ging hier van het leien dakje. Ik kreeg van de gyn kort uitleg over ICSI en van de fertiliteitsverpleegkundige de prikinstructie en uitgebreid uitleg over ICSI. Ik kon meteen beginnen met de pil aangezien mijn menstruatie toevallig die dag was doorgebroken. Na 3 weken begon ik met spuiten van de decapeptyl en 1.5 week later kwam daar menopur bij. Ik heb slechts 9 dagen hoeven stimuleren om voldoende follikels te krijgen. Er werden 12 follikels gepuncteerd met 9 eicellen. Uiteindelijk zijn er 5 embryo's ontstaan. 1tje is terug geplaatst en 3 ingevroren. De laatste is helaas niet gaan delen en hebben ze vernietigd. Ik ben meteen zwanger geraakt van de eerste terugplaatsing. Hierdoor vond ik het traject totaal niet intensief. Vooral mentaal niet. Het prikken deed mij niks. Ik denk dat het anders was gelopen als ik keer op keer tegenslagen hierin had gekregen.
Ow jeetje wat een reacties allemaal al! Fijn dat jullie je verhaal hier en met mij willen delen. Ik moest het mij eerst even allemaal laten bezinken. Ik had zo gehoopt dat iui nog mogelijk was voor mij en mijn vriend. Maar de arts in het ziekenhuis zij meteen dat dat geen optie voor ons is. Al jullie verhalen geven mij weer hoop! Het voelt alleen zo eng wat als het niet lukt. En word maar voor 3x vergoed ook pfff wat dan?! Met mijn eerst volgende ongesteldheid starten we met het traject. Ik vind het heel spannend en ook wel eng allemaal. Maar kan niet wachten tot we ermee kunnen beginnen! @Clueless01 Hey meid Ik word behandeld in ziekenhuis ter gooi in Blaricum. Over zaadonderzoek waren twee dingen waar ze het over hadden: Sperma vcm waarde: was eerst 1.6 miljoen en nu 1.0 miljoen. Moet 15 miljoen zijn! De bewegelijkheid: was 15% en nu nog maar 4%. Moet 35% zijn. @Littlegirl1989 Bedankt voor je lieve reactie. En voor het delen van je verhaal. Maar ik lees in jou onderschrift geweldig nieuws. Gefeliciteerd! Mijn vriend en ik zijn twee praters dus praten makkelijk over alles. Ook dit gevoelige onderwerp praten we nu al veel over samen. Ik heb meteen een vraag tp is terugplaatsing. Maar stel de eerste tp mislukt al snel. Plaatsen ze dan vlak erna nog een tp terug als je meerdere ingevroren cryo’s hebt? Of wachten ze echt weer een maand tot de volgende tp? @lisjeee Wat super! Gefeliciteerd! Vraagje wat is het verschil tussen verse tp en een cryo? Een cryo’s is toch een ingevroren embryo. Wat bedoel je dan met een verse tp? @kimmetje88 Gefeliciteerd! Wat super om te lezen dat het gelukt is ook bij jou. Geeft toch hoop als er meerdere mensen zijn waarbij deze behandeling helpt. Vraagje had jij veel last van je hormonen door al dat spuiten? Ben zo bang hoe ik erop ga reageren als ik moet beginnen met spuiten. @Bubblez Gefeliciteerd! Dus bij de derde poging was het gelukt wat super zeg. Mag ik vragen hoeveel tijd zat er tussen de pogingen? Dus bv bij elke poging een maand. Ik lees ook vaak dat er een maand rust pauze tussen moet zitten? @LaLaS Wauw wat goed zeg gefeliciteerd! Ik zie ook in je onderschrift dat je eerste kindje ook via icsi is gekomen. Dit geeft mij zo veel hoop. Bij hoeveel pogingen was jij zwanger? @papillons Bedankt voor het delen ook van je verhaal. Wauw eerste keer en raak geweldig zeg! Gefeliciteerd!
@Nancydierengek nee ze kunnen alleen terugplaatsen op het juiste moment in de cyclus. Bij de eerste ronde (dus opwekken eicellen, punctie en verse tp) moet je zelfs meestal een rustmaand houden na de verse terugplaatsing omdat je eierstokken moeten herstellen. Bij de cryo terugplaatsingen kunnen ze er iedere maand eentje doen. Bij ons dus met lang protocol September: maand de ac pil Oktober: stimuleren van eicellen November: punctie en paar dgn later (verse terugplaatsing) eind november negatieve test. December: maand pauzr Januari: cryo En als die niet had geplakt hadden we feb, mrt enz door kunnen gaan tot de cryos op waren. Je weet pas 2wkn na de tp of hij blijft plakken of niet namelijk. Net ald bij normale bevruchting.
@Nancydierengek je hebt sowieso een rustmaand tussen elke poging. Mijn eerste was in augustus/september. Mislukt zonder cryos. Tweede was in november/december zwanger maar miskraam en 1 cryo. Na de miskraam een pauze genomen. Cryo in maart gedaan, want ik wist dat die niet zou lukken (2 cellig na 4 dagen) In april/mei toen de derde poging. Zwanger en een zoon. In totaal hebben we anderhalf jaar in het ziekenhuis gelopen. Succes!
@Bubblez daar zit dan ook verschil in per zkh dat wist in niet! Wij hadden dus alleen een rustmaand als de verse tp niet lukt. Na een cryo niet.
Nee na een cryo niet nee. Dan mag je gewoon door als je wilt. Na een volle poging wel. En hier ook nog minstens drie weken pil dan..
@Nancydierengek ik had met name last van de hormonen met het spuiten, ik was emotioneler en prikkelbaar. maar geen lichamelijke klachten. ik zag ook nog dat je je zorgen maakt over dat het 3 keer vergoed wordt, in principe worden er 3 puncties vergoed. dat wil zeggen stel uit de eerste punctie ontstaan 3 embryo's dan heb je 3 pogingen. en dat wordt dan gezien als 1 poging. wij hadden er bijvoorbeeld 6 in totaal, en nu nog 4 in de vriezer. probeer je daar dus niet al te veel zorgen over te maken. Zorgt zeker in het begin voor onnodig veel stress. Heel veel succes en geluk de komende tijd, zal voor je duimen dat het snel gaat lukken
@Littlegirl1989 Bedankt voor je duidelijke uitleg en je schema. Maar ik lees dat dat dus kan verschillen per ziekenhuis. @Bubblez Phoe anderhalf jaar in ziekenhuis gelopen heftig hoor. Maar gelukkig is al je geduld beloont. @kimmetje88 Oke dus emotioneler en prikkelbaar. Maar zal ook wel weer per persoon verschillen. Bedankt voor je uitleg ook. Dus eigenlijk moeten we hopen op zo veel mogelijk goede eicellen waar mooie embryo’s uit voort komen. Deste meer kansen heb je dus. Oke das wel een opluchting ik dacht echt maar drie keer en dan klaar. Maar hoe meer goede embryo’s per puncties deste meer kansen heb je dus.
@Nancydierengek ja inderdaad, bij ons waren het 9 eitjes en daarvan zijn er 6 een embryo geworden. 2/3 wordt gezien als normaal. en daarvan is normaal gesproken 2/3 sterk genoeg om ingevroren te worden. wij hadden hier in erg veel geluk dat ze allemaal goed waren. ik dacht in eerste instantie ook 3 pogingen en dan is het klaar, maar wat van jou/jullie is blijf dat ook. en dat is de reden dat er 3 puncties vergoed worden. en mocht het zo zijn dat het is gelukt en je voor een 2de kindje zou gaan, dan beginnen ze opnieuw met tellen.
Hey ik heb niet alle reacties hier gelezen maar wil even mijn ervaring delen in verband met het vervelende gevoel dat je krijgt doordat je 'meteen' naar ICSI door moet. Ik snap heel goed dat dit een enorme klap is en dat het heftig is wat je allemaal voor je kiezen krijgt, maar er zit ook wel echt een positieve kant aan. Toen wij na 6 keer IUI 'eindelijk' door mochten naar IVF waren we daar heel blij om, want wij hadden na een paar keer al helemaal geen vertrouwen meer in IUI. Toen we voorlichting kregen, werd ons verteld dat de kansen bij IVF/ICSI voor paren waarbij geen oorzaak is gevonden lager liggen dan bij andere paren. Je moet je bedenken dat er nu een aanwijsbaar probleem is, dat waarschijnlijk met behulp van ICSI opgelost kan worden. Ze kunnen jullie dus echt helpen! Garanties zijn er natuurlijk nooit en ook ICSI vergt vaak een aantal pogingen, maar ik hoop voor je dat dit betekent dat je in ieder geval niet heel lang het traject in hoeft, dat jullie gewoon snel succes hebben en van alle onzekerheid af zijn!
@Kiwietje85 als iemand die meteen ICSI kreeg herken ik wel wat je zei. Hoewel ik vaak boos was dat wij minder kansen hadden was het ook fijn dat we een behandeling kregen die ons probleem "omzeilde" ipv op goed geluk. Ik heb ontzettend veel bewondering voor de dames die dat hele traject van OI tot IVF door (hebben moeten) lopen omdat er geen duidelijke oplossing is voor hun. Hoe boos ik er vaak ook over was, het voelde ook als een troost.
Allereerst een dikke knuffel. Het is niet niks om zoiets te horen. Maar hier was ICSI DE oplossing. Wij hadden eerst 11 mislukte IUI-behandelingen gehad zonder ook maar een enkel resultaat. Dat was ook om moedeloos van te worden. Toen mochten we door voor IVF. Zeer weinig follikels en maar 1 bevruchting. Resulteerde ook in niks. Het UMCG heeft toen ontdekt dat mijn man zeer traag zaad heeft. En ze adviseerden ons verder te gaan met ICSI, omdat daarbij het zaad rechtstreeks in de eicel geinjecteerd wordt. Opeens had ik bij ICSI een goede follikeloogst. Ik had zelfs overstimulatie. 27 follikels, maar niet allen bevatten een (goede) eicel. Ik kreeg 1 verse terugplaatsing wat in onze oudste geresulteerd heeft. 8 cryo's in de vriezer. De 4e cryo-terugplaatsing was raak en resulteerde in onze jongste. De puncties vielden mij alleszins mee. Ik vond ze veel beter te doen dan die HSG die ik gehad had. Wat was dat een hel! Ik had zelfs bij die puncties om minder verdoving gevraagd, aangezien ik er niet van houd om half van de wereld te zijn en alle controle dreigen te verliezen. Dan maar wat meer pijn. Maar het viel me dus mee. Ik heb beide puncties gewoon zitten kletsen met de dokters en verpleegsters (en mijn man uiteraard). Ook het prikken zelf viel me 100% mee. Op de info-avond mocht je oefenen met zo'n injectiepen. Toen vond ik het eng, maar toen ik eenmaal het spul echt moest injecteren, ging het als vanzelf. Alvast veel succes gewenst. En nogmaals een knuffel.