Noord Spanje in de zomervakantie

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Luppy, 9 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Is iemand hier wel eens in Noord-Spanje geweest (regio San Sebastian, Bilbao tot aan ongeveer Picos de Europa, zowel de kust als het binnenland?

Wij overwegen om hier in de komende zomervakantie met de camper te gaan rondtrekken. Ik lees veel over drukte en niet al te denderend weer. Ook op foto's zie je vaak geen al te mooi weer. We hoeven zeker geen 30 graden, maar 3 weken regen is ook niet echt wat ik in gedachten heb.

2. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.486
    113
    Mijn ervaring is van echt best lang geleden, lees 15 jaar, maar toen was het al druk, weinig en kleine campings, wel een mooie ruige kustlijn, door de golf van biskaje is het niet erg warm, en meer kans op regen. Wij zijn er toen een weekje geweest, in augustus hadden toen afwisselend wat regen, mist en soms zon, de temperatuur weet ik niet meer precies maar het zal rond de 20 graden zijn geweest(nabij zarautz), en hebben toen ook een week aan de franse kust ( rond mimizan) gezeten, daar was het wel minimaal 30 graden, maar saaie omgeving.
    Misschien is het ondertussen beter, qua weer met alle klimaat problemen. Maar het zal er vast nog wel druk en toeristisch zijn.

3. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.263
    113
    Centrum België
    Qua weer: bij ons thuis heerste beetje hetzelfde denken: De eerste vakantie met mijn ouders indertijd was de Costa Brava in de grote vakantie. Na een paar dagen vertrokken want de camping was overstroomd. Sindsdien was de vuistregel: nooit meer "boven" Barcelona.

Maar aantal jaar later met ex op camping geweest in L'Estartit en daar gewoon mooi weer gelukkig! Op de terugweg bezoekje gebracht aan het museum van Dali in Figueres.

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    @Kwek, ja, die kant van Spanje daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Daar zijn wij ook wel eens geweest en was warm en zonnigWij kijken meer de noordwestkant, dus van de Pyreneëen tot aan Portugal.

Kwek vindt dit leuk.
  5. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Bilbao staat bekend als een van de natste steden van Spanje. Als je niet van bloedhete zomers houdt, en regen je niet deert, dan is het ideaal.
    Ik heb ooit gehoord dat er gemiddeld meer regen valt dan in Nederland, maar geen idee of dat waar is. Weet wel dat in de zomer een hoop mensen uit Madrid die kant op gaan, om te ontsnappen aan de hitte.
    Zelf ben ik nooit die kant op geweest, juist vanwege dat klimaat, maar ik ben dan ook juist van de zon en 30 graden.

6. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.825
    18.545
    113
    Vrouw
    Volgens mij is die regio redelijk nat.. wij zijn eens in de buurt van Bordeaux met vakantie geweest, is dan wel in Frankrijk, maar ook aan de westkant. Het was echt een drama met het weer, veel regen gehad. Je kunt beter aan de oostkant zitten en zuidelijker.
    Als ik zo ver zou reizen, wil ik wel zeker zijn van mooi weer dus dan zou ik voor een andere regio kiezen...

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hmmm... het klinkt allemaal niet heel hoopgevend. De officiële reissites laten het natuurlijk allemaal van de chocolade-kant zien, maar ik had al vaker dit soort verhalen gehoord. Jammer, het lijkt me zo'n mooi gebied, maar ik heb inderdaad niet zoveel zin om weken in de regen, mist en grijzigheid door te brengen. Daar hebben we de afgelopen maanden al genoeg van gehad....

8. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.486
    113
    Het kan ook gewoon meevallen hoor. ik lees bij picos de europa dat er delen zijn waar het meer en minder regent, Climatology – Picos de Europa National Park – Asturias-Cantabria-Castilla y León – Protected Area (parquenacionalpicoseuropa.es)
    dat stuk ligt ook wat meer land in waarts. dan valt de regen mogelijk al meer aan de kust.

het is gewoon wat grotere onzekerheid, ook qua waar te kamperen (kleine campings)
    maar je kunt het combineren met de pyreneen, of met zuid west frankrijk de kust bij biaritz, mimizan, biscarosse, dune du pilat. dan heb je mogelijk al genoeg zon ( en mogelijk natuurbranden) gehad

Kwek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina