Mijn vriend krijgt steeds hoofdpijn na een uitje of met een verjaardag of als we op bezoek gaan bij iemand oid. De laatste tijd merk ik dat het mij ook echt gaat irriteren we kunnen nooit eens een leuke dag hebben zonder dat het weer zo eindigd. Door de weeks met gezin of werk heeft hij het niet. Vind het ook sneu voor hem natuurlijk maar voor mij gaat de lol er ook wel een beetje af zo. Iemand een idee hoe dit kan? Toch teveel prikkels ofzo? Kan hij hiervoor naar een huisarts gaan of is dat ook weer overdreven?
Heeft hij dit alleen in het weekend? Hij zou eens een hoofdpijndagboek bij kunnen houden. Dan kan die zien wanneer die klachten heeft. Is dit nu enkel wanneer hij op visite ofzo gaat dan zal het daar mee samenhangen.
Ik herken het bij onze zoon. Maar hij heeft het dan vaak in combinatie met buikpijn. Spanningshoofdpijn en buikpijn dus. Dat kan zowel bij leuke als minder leuke dingen zijn.
Verder geen andere klachten? Vermoeidheid, somber zijn, concentratie, moet de muziek vaak zachter?, sneller geirriteerd? ADHD of ADD? Bij overprikkeling komt vaak hoofdpijn kijken. En uitjes geven vaak meer prikkels. Heb er zelf last van als ik spanning heb, om werk bijvoorbeeld. Leuke dingen vragen dan heel veel energie, met vaak ook hoofdpijn. Kan er dan ook heel slecht tegen als de kids druk zijn.
Hangt het ook niet samen met wat jullie eten of drinken tijdens zo een uitje? Zo niet vrees ik dat het inderdaad overprikkeling is...
Denk eerder dat hij dan overprikkeld is zeker als het elke x na een uitje is! M’n man heeft er de laatste tijd ook snel last van, en is echt sinds hij weer met school is begonnen hij het een stuk drukker heeft en dan ook nog is 3 kids die genoeg geluid produceren
Kan je daar nog iets mee om te verminderen of dat hij aan die prikkels gaat wennen of weet je dat niet?
Wat voor ons dingen duidelijk maakten is werkt paracetamol of niet. Als het niet helpt dan duidelijk overprikkeling, ik heb het gehad na corona en mijn vriend heeft ADHD en toen dit nog niet herkent/behandeld werd had die eind van de dag extreme hoofdpijnen. Bij mij kan het dan ook nog mijn allergie zijn, ik kan heel slecht tegen formaldehyde en dat zit helaas in veel van die stokjes, parfum etc. wat mensen in huis hebben dus dan krijg ik barstende hoofdpijn waar alleen uit de situatie gaan helpt en soms allergie medicatie. Helpt paracetamol wel dan zou ik toch eens een dagboek bij gaan houden, waar dit vandaan kan komen. Stress kan bij mij ook flink hoofdpijn geven maar daar helpt paracetamol bijv. wel tegen.
Voeding? Kijk wanneer dit voorkomt, wat hij eet of drinkt. Mijn vriend krijgt hoofdpijn van chocolade. Het heeft heel lang geduurd voordat hij dat kon achterhalen. Het hoeft niet hierdoor te komen natuurlijk maar gewoon kijken kan geen kwaad. Hoofdpijn, water drinken? Spanning omtrent uitjes? Nu ik meer water drink is het beter. En ik zou ook kijken waar de hoofdpijn zit, achter in het hoofd kan ook de bloeddruk zijn? Sterkte!
Nee.. hij neemt aspirines en soms ibuprofen in en even een uurtje rusten. Maar als hij echt die hoofdpijn heb helpt er weinig helaas!
Ik herken het van overprikkeling. Zeker met verjaardagen, dagjes uit, bezoekjes. Maar ik heb ASS en adhd + een burnout gehad die niet meer helemaal goed genezen is. In mijn geval bedenk ik me goed of ik het de uitstapjes waard vindt. Zo niet, jammer, dan ga ik niet. Daarnaast m'n grenzen leren kennen. Bij eerste signalen al een moment zoeken om te ontprikkelen.