Studeren, werken en zwanger worden? Ik weet niet wat ik wil!!

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door mick, 15 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mick

mick Actief lid

3 feb 2011
    462
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden..
    Ik zit er best wel doorheen en weet even niet meer wat ik moet doen.. Misschien hebben jullie tips en of ervaringen?
    Het zit zo..
    Mijn vriend en ik hebben al heel lang een kinderwens en zijn nu ook druk aan het proberen, wat super leuk is, maar er is een probleem..
    Mijn vriend heeft door omstandigheden voor een paar jaar een lager loon waar we met z'n tweetjes echt net en soms net niet van rond kunnen komen en ik werk niet. Ik heb 1 jaar gestudeerd maar dat was een hele nare ervaring dus daar ben ik mee gestopt. Maar nu we graag een gezinnetje willen stichten komt voor mij het dilemma hoe we dat gaan doen met het geld! Ik ben heel erg bang om weer te gaan studeren, en ik heb ook geen idee wat ik zou willen doen voor studie, laat staan wat voor werk ik later zou willen doen! Ik dacht dat die studie die ik 1 jaar heb gedaan echt datgene voor mij was wat ik wilde, maar dat viel me zo erg tegen en ik weet niks anders wat ik echt leuk vind om te doen. Als ik bijvoorbeeld nu ga werken of studeren, dan zou dat alleen zijn om het geld wat ik ermee krijg maar hoe zou dat gaan als ik straks ineens zwanger blijk? Kan ik dan nog wel werken/studeren? En hoe moet dat na de bevalling?
    Het is misschien een wir war berichtje dit, maar ik hoop dat iemand leuke tips of ervaringen heeft hoe je werk en of studie kunt combineren met een zwangerschap.. Het is trouwens niet zo dat mochten we een kindje krijgen dat we het dan niet redden, we hebben wel een back up plan voor als het echt niet lukt, maar we willen nou juist zo graag een eigen leven beginnen mijn vriend en ik..
    En wachten met kinderen lijkt ons ook zo lastig want dat is nou juist hetgeen wat we zo graag willen in het leven.. De rest (werk/studie) is alleen maar omdat het nodig is.. Plus als we zouden wachten dan heb ik alsnog geen idee wat ik dan zou moeten doen.. Kinderen is echt ons levensdoel..
    Help!! haha :)

Liefs, Mick

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Naar het UWV en een beroepskeuzetest laten doen.
    En ik zou zelf studeren eerst afmaken voor je aan kids begint... de combi was voor mij niet te doen, (3 dagen werken en daarnaast deeltijdstudie), alhoewel Thirza wel een huilbaby was en we dus wel met extreme toestanden hebben gezeten hier.

3. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.962
    127
    63
    zuid holland
    En anders toch gaan werken. Genoeg werk te vinden hoor!

4. mick

mick Actief lid

3 feb 2011
    462
    0
    0
    NULL
    NULL

een beroepskeuze test! goed idee.. het is zo lastig om iets te kiezen met zoveel keuzes vind ik.. bedankt voor de tip..

5. mick

mick Actief lid

3 feb 2011
    462
    0
    0
    NULL
    NULL

dat is wel zo, maar wat dan als ik misschien zwanger word? dan zit ik straks met mn vriend in een huisje en dan moet ik stoppen met werken.. hoe moet het dan..

6. Yara89

Yara89 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.760
    2
    38
    NULL
    NULL
    Als je een contract hebt, mag een werkgever je niet ontslaan met reden dat je zwanger bent. Ook in je zwangerschapsverlof mag je niet ontslagen worden. Als je contract afloopt, kunnen ze er wel voor kiezen je contract niet te verlengen.. Als je contract niet verlengd wordt, kun je weer WW uitkering krijgen..

7. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

@mick:
    Ik studeer voltijd rechten en werk daarnaast fulltime in een passende functie. Dat is heftig en zwaar maar omdat ik nu eindelijk doe wat ik leuk vind ben ik nu echt gelukkig.
    Ook wij willen nu voor een kleine gaan vanaf de zomer. Ik hoef in september alleen mijn minor en bachelor scriptie nog maar dus mocht het snel raak zijn, dan weet ik zeker dat ik mijn bachelordiploma heb op het moment dat ik beval. En mochten we er wat langer over doen, dan studeer ik ondertussen rustig verder.
    Als er een kleine is heb ik via mijn werk recht op ouderschapsverlof en zal ik eerst 3 dagen per week gaan werken. Het kan zijn dat ik dan mijn Master deeltijd doe, het hangt er ook vanaf hoe ik me voel en of alles voorspoedig verloopt.

Bij ons is het dus een voorwaarde dat ik mijn bachelor heb voordat ik mogelijk met verlof ga.
    Ik geloof absoluut dat het te doen is maar net wat Rozemarijke aangeeft, het hangt ook af van hoe alles met het kindje verloopt.
    Daarnaast weet ik dat mijn Lief, zijn ouders, schoonzus en mijn werkgever mij ontzettend steunen en zullen helpen ook mijn master af te ronden.

Het lijkt me voor jou zaak om eerst helder te krijgen welke richting je aanspreekt... Heel veel succes!!

8. mick

mick Actief lid

3 feb 2011
    462
    0
    0
    NULL
    NULL

Oh ja.. Dat is ook zo. Ik vind het ook nog maar moeilijk om vast te stellen watvoor geld hulp je van de regering krijgt in het hele verhaal.. Ik moet zeggen dat ik me daar ook nooit mee bezig heb gehouden omdat ik er moeite mee heb om geld te krijgen van de regering terwijl ik er zelf voor kies om niet te werken, maar mocht ik zwanger zijn, een baan hebben en daar ontslagen worden dan is dat natuurlijk een ander verhaal! goeie tip..

9. mick

mick Actief lid

3 feb 2011
    462
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor het delen van je ervaring! Klinkt allemaal erg goed en ik zelf zou daar ook best voor in zijn, maar ik denk inderdaad dat het voor mij nu eerst belangrijk is om buiten kinderen om te ontdekken wat me aanspreekt, maar dat is nou juist zo ontzettend moeilijk.. Wou dat ik ook zo iets had waar ik helemaal voor kan gaan! Voel me nu verloren erin.. Sommigen zeggen ga gewoon iets doen, maakt niet uit wat, maar dat idee staat me zo tegen.. Wil iets doen wat ik mooi vind, alleen dan kan ik me er echt totaal voor inzetten.

10. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    @Mick Ik begrijp wat je bedoeld, het is inderdaad een zeer lastige keuze.
    Ik wil misschien ook in September een nieuwe opleiding starten( heb er 2 gevolgd.. 1 niet en 1 wel afgemaakt), en wij zijn ook bezig met zwanger worden. We komen nu ook maar net rond omdat ik geen werk heb. Ben overigens wel opzoek, en dat is niet makkelijk te vinden (@Zafira). Ik heb al zo veel sollicitaties gedaan, echt heel veel. Dat van die beroepskeuze test kun je misschien wel doen ja. Ik heb dat ook 2 keer gehad, een paar jaar terug. Elke keer kwam er Activiteiten begeleidster uit. Eerst leek me dit echt niks, maar nu lijkt het me toch wel leuk en wil ik misschien in September beginnen met Jeugdzorg (breed). Hoe het dan zal lopen als ik zwanger ben? Daar is echt wel wat op te vinden, gelukkig hebben ze op die school een goede kinderopvang. En ik zou ong. 3 maanden moeten inhalen.. nou dat heb ik er wel voor over. Aan de andere kant.. ik twijfel, als ik deze maand niet zwanger ben, weet ik niet of we besluiten nog even te wachten. Het is inderdaad een zeer lastige keuze, mijn droom is jong moeder worden, altijd al geweest. En toch zit er de laatste tijd iets kleins aan me te knagen dat het toch belangrijk is ook een goede opleiding te hebben. (Hoewel ik een goede opleiding net heb afgesloten met een diploma, ga ik hier niets mee doen.. FOUTE KEUZE).
    Ik denk dat als je het écht wilt, je het heus wel zou kunnen combineren! Maar is het is ook weer goed om een diploma te hebben. Dus; als je écht denkt dat het je écht lukt, het combineren.. Zou ik daar voor gaan. Natuurlijk moet je eerst weten wát je wilt, dat is inderdaad erg belangrijk. Het zou zonde zijn als je weer tijd verspild aan een opleiding die je niet wilt doen.
    Bespreek dit alles nog eens met je vriend en zie hoe hij er over denkt, dat kan je natuurlijk ook helpen. En wat je zegt; je leeft er voor, carriére maken kan altijd nog!

11. vlindertje27

vlindertje27 Actief lid

22 nov 2010
    257
    0
    0
    Noord-Brabant
    @Mick

Momenteel ben ik bezig met het schrijven van mijn scriptie ter afronding van een universitaire master en zwanger. Op het moment, zeker omdat ik door de zwangerschap ontzettend moe ben, is dit behoorlijk zwaar en ligt mijn schrijftempo stukke lager dan normaal. Mijn man en ik hebben bewust voor een kind gekozen, maar als ik het terug zou kunnen draaien hadden wij toch beter kunnen wachten totdat ik daadwerkelijk afgestudeerd was. Ik ben harstikke blij met de komst van de kleine, maar door de druk die de scriptie oplevert (moet op korte termijn af, want anders kan ik niet beginnen met mijn nieuwe baan) en straks een nieuwe baan (ondanks nog niet afgestudeerd en zwanger, toch aangenomen en contract voor onbepaalde tijd) kan ik er minder van genieten en heb ik veel stress vooral door de tijdsdruk van de scriptie. Die stress probeer ik te relativeren, door te denken dat ik spreekwoordelijk moet roeien met de riemen die ik heb, niet voor kwaliteit maar voor snelheid moet gaan.
    Dus, mijn advies...denk goed na, onderschat een zwangerschap en de komst van een kind niet! Overal is een mouw aan te passen, maar als ik jou was zou ik toch eerst een studie/opleiding afronden. Dit geeft een goede basis om straks aan het werk te gaan, en daarmee ook voor een kind.

12. Debbje

Debbje Lid

21 okt 2010
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook zn "probleem". We wilde al wel een tijdje kinderen maar de laatste maanden is die wens zo sterk geworden dat we besloten hebben na de zomervakantie, rond september te beginnen.
    Mijn vriend werke fulltime met een vast contract. Ik werk nu ook fulltime met een vast contract en doe deeltijd een studie. Ik wil graag mijn opleiding afmaken, zit volgend jaar in de tweede. Mocht ik zwanger mogen worden wil ik 20 uur gaan werken, maar ook ik vraag mij af of dit echt te combineren is.
    Ik hoef deze opleiding niet per se af te maken, want ik heb een diploma en een vaste werkgever maar voor mezelf en om door te kunnen groeien wil ik dat wel heel graag.
    Mijn opleiding bestaat uit 1 keer per week 7 uur naar school aaneengesloten.

13. mick

mick Actief lid

3 feb 2011
    462
    0
    0
    NULL
    NULL

bedankt voor het fijne advies! vond het echt fijn om te lezen ook..... ik heb trouwens een jaar pedagogiek gedaan! kinderen zijn echt geweldig interessant :)
    ik ben benieuwd of je allereerst natuurlijk zwanger bent, maar ook wat je gaat doen dan in september! wanneer zou je ongesteld moeten worden? spannend he zulke belangrijke keuzes :)

14. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    werk (goed gezamenlijk inkomen) lijkt me het belangrijkst voor een kinderwens. Die studie kan ook in de avonduren straks, met een kleintje ben je toch wat meer binnenshuis.

15. mick

mick Actief lid

3 feb 2011
    462
    0
    0
    NULL
    NULL
    bedankt voor het advies
    ik onderschat een zwangerschap, en het hebben van een kind trouwens niet hoor :) het is niet een snelle beslissing van o leuk een kind dat ga ik doen.. het is ook maar de vraag of het mag baten natuurlijk... ik merk wel vaak dat mensen waarbij het combineren vaak wat zwaar valt dat die een negatief advies geven en de mensen waarbij het wat makkelijker gaat positief, dus dat vind ik dan moeilijk om op af te gaan.. hoor ook zo vaak van mensen, ook in mijn omgeving, dat die dan 2 studies hebben gedaan en dan 30 zijn ongeveer en aan kinderen beginnen en dan erachter komen dat ze niks meer met die studies willen gaan doen.. dat ze voor de kinderen gaan.. en als ik mezelf zo zie over een paar jaar dan denk ik dat ik veel spijt heb als ik nu een lange studie ga doen terwijl mijn droom is (onze droom) om moeder te worden... dus mijn vraag is eigenlijk niet zozeer of het verstandig lijkt om nu met kinderen te beginnen, maar hoe het te combineren gaat met of werk of school eventueel.. ik waardeer je advies zeker wel en ik hoop voor jou dat het goed komt met je scriptie en dat het achteraf gezien toch meviel!

16. mick

mick Actief lid

3 feb 2011
    462
    0
    0
    NULL
    NULL
    oh ja, ik snap je dilemma!
    wel heel leuk en spannend dat jullie in september gaan proberen zwanger te worden! super joh! en het scheelt denk ik wel dat je al een diploma en een baan hebt, als het dan echt te moeilijk word met je nieuwe studie dan heb je gelukkig nog iets om op terug te vallen..

17. mick

mick Actief lid

3 feb 2011
    462
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja dat denk ik ook wel..

18. mick

mick Actief lid

3 feb 2011