Sinds 2 mnd werk ik in een kleinschalig hotel in de huishouding (11 kamers) Alles moet erg schoon enzovoort. Nu heb ik als extra klusje laatst bijna alle ramen gelapt en achteraf was dit schijnbaar niet goed (ik had het met glasseks gedaan en dit moest schijnbaar met spiritus op hun manier maar dit wist ik niet), dit kreeg ik de dag erna te horen en als t nog een x zou gebeuren zou hij mijn salaris niet meer uitbetalen over die uren van overdoen. (mag dit???) Nu krijg ik appje van collega dat de badkamer niet goed was gedaan die moest letterlijk van boven tot onder gebeuren, soppen, anti schimmel spul enzovoort zeker 45 minuten bezig geweest en nu was het nog niet goed er zaten nog kalkplekken op de muren?? nu ben ik dus als de dood dat ik morgen weer gezeur krijg er te horen krijg dat die mn salaris niet door gaat betalen over die tijd die ik morgen het over ga doen.... Bah wat ga ik met een naar gevoel naar dit werk (6 dagen per week 2/3 uur per dag dus ben er geregeld.)
Als je met tegenzin naar je werk gaat (wat ik me kan voorstellen).. Misschien op zoek gaan naar wat anders ?
Ben ik inderdaad mee bezig helaas niet zo heel makkelijk en mn eigen bedrijfje loopt nog niet voldoende om van te leven dus we zoeken rustig door
Niet uitbetalen voor de uren die je moet maken om iets over te doen, dat mag volgens mij niet. Maar je moet natuurlijk wel werken volgens hun 'eisen'. Misschien dus in het vervolg eerst overleggen voor je ergens aan begint, om glassex situaties te voorkomen. Lastig hoor.
Weet je wat t is de werkgever laat het huishoudteamm het een beetje zelf uit zoeken en ik heb veel ervaring in schoonmaak en huishouding dus ga niet steeds alles vragen via de app/bellen want sta ook weleens alleen (was dus ook alleen met dat ramen gedoe)
Snap ik, maar alle ramen met glassex??? Als ervaren schoonmaker is dat ook als je het mij vraagt, 'not done'. Het wordt er niet schoon van en streept vaak ook nog 😉 (en als het veel ramen zijn kost het ook nog eens veel meer tijd dan even een emmertje aanmaken). Dus ik snap zeker wel dat mensen/bedrijven verschillende visies kunnen hebben over wat 'schoon' is. Als die visies te ver uit elkaar liggen dan is dit misschien idd niet de plek voor jou. Wel zuur, want de banen liggen niet voor het oprapen...
Werk je zwart of wit? Als je zwart werkt heb je geen poot om op te staan. Als je wit werkt natuurlijk wèl en mogen ze je niet niet uitbetalen vanwegen een paar kalk plekken op een tegel bij wijze van. Als je echt het gevoelt hebt dat ze je willen weg pesten moet je van nu af aan alles schriftelijk (laten) vastleggen zodat je straks juridisch sterk staat. Alle WhatsApp berichten dus óók goed bewaren!
Juist omdat ze je een beetje aan je lot overlaten en dreigen met je salaris zou ik bij alles wat je niet zeker weet bellen! Toen ik overigens net begon in de schoonmaak (zonder begeleiding) ben ik ook wel eens terug geroepen. Ik trok me dat niet persoonlijk aan, ze willen het gewoon op een bepaalde manier schoon hebben Ik heb daarna heel wat afgebeld hoor.. Ik zou wel aangeven dat je niet gediend bent van dreigen wbt het salaris.
Net als Nikki, werk je wit of zwart maakt zeker uit of ze dit wel of niet kunnen doen. Officieel gezien moeten ze je betalen. Ook moeten ze duidelijk aangeven wat ze per kamer willen. Ruiten schoonmaken met glassex had ik ook niet gedaan... Dit maakt niet echt goed een mooi schoon. Maar ik had het zeker ook niet schoon gemaakt met spiritus omdat ik dat stinkzooi vind... Helaas als je daar zou willen blijven werken zal je meer duidelijkheid moeten eisen. Hoe schoon moet de kamer, wat moet ik extra doen en welk schoonmaakmiddel willen zij dat je gebruikt. Ik neem aan dat de baas dit wel zal waarderen als jij duidelijk laat zien dat jij je werk serieus neemt. In de laatste plaats heb ik een hekel aan het achteraf horen wat ik niet goed doe en om onzeker naar mijn werk te gaan. In dat geval zou ik persoonlijk kijken of ik misschien ergens anders aan de slag kan...
Even een zijspoor, maar wat gebruiken jullie dan om de ramen te zemen?? Ik gebruik altijd een emmertje allesreiniger en een glassponsje die niet krast. Daarmee boen ik, dan met de trekker en een theedoek nalopen. Vervolgens met glassex, even intrekken en nadrogen met een zachte doek of wc papier. Wat gebruiken jullie om te soppen dan? Ontopic: Zoals hierboven, niet persoonlijk nemen en als gezegd wordt dat uren niet betaald worden duidelijk vragen wie je moet bellen bereiken als je alleen staat en jou nog niet is uitgelegd hoe er schoongemaakt moet worden, welk product en methode dan gebruikt moet worden. Gooi je het eigenlijk terug bij henzelf, want echt duidelijke instructies heb je niet gehad zo te lezen.
Ik denk dat je de feedback teveel aantrekt omdat deze niet op een goede manier gebracht wordt. Er is mij zo vaak gevraagd of iets anders kon toen ik nog in de schoonmaak werkte. En ik vraag mijn hulp dat ook regelmatig. En ja, zij deed laatst ook de ramen met glassex. Dan krijgt ze van mij het goede materiaal en dan vraag ik haar netjes of ze het op mijn manier wil doen. Gewoon omdat ik dat liever heb. Daarvoor hoef ik niet te dreigen met niet uitbetalen, die uren heeft ze gewerkt en daar heeft ze recht op. Dat vind ik dus heel vreemd van je baas.
Nee, dit mag niet. Wat ik zou doen als ik jou was: - Dossier aanmaken met dit soort incidenten. Precies opschrijven en bijhouden wat jij hebt gedaan, wanneer, wat zij zeiden of deden wat je een onbehaaglijk gevoel geeft, en wanneer. Je kunt er ook je gevoel hierbij bij zetten. Mocht het ooit nodig zijn, heb je in elk geval een goed overzicht van alle incidenten. Achteraf blijkt namelijk dat je je veel details niet goed kunt herinneren. Dan is het fijn dat je iets op papier hebt staan. Ik weet niet hoe het met hotels zit, maar misschien kun je ook bijhouden welke kamers je hebt gedaan, voor het geval ze je de schuld geven over een kamer, die iemand anders gedaan heeft. - Aangeven bij je werkgever waar je mee zit. Hem zeggen dat je het graag goed wil doen, maar dat je schijnbaar instructies mist. Dat je het graag ook in één keer goed wil doen en niet dat jij of iemand anders het over moet doen. Als je je zo opstelt, is hij aan zet. Hij moet dan aangeven wat hij van je verwacht. Schrijf dit dan ook allemaal op. Als hij dan later ineens met iets nieuws komt, wat jij niet wist, dan kun je hem daar op wijzen. - Je collega's kunnen je misschien ook wat tips geven. Je kunt ze ook vragen hoe lang ze ongeveer bezig zijn met een badkamer. 45 minuten lijkt me wel wat lang, ook al moet je alles met anti-schimmelspul behandelen. Of is het zo'n luxe hotel dat de badkamers groter zijn dan bij de meeste mensen thuis?
Ik werk gewoon wit Niet heel duidelijk geweest de spiritus staat/stond niet op de linnenkamer (ons hok zeg maar) enkel glassex vandaar mijn keuze. Thuis gebruik ik een karcher haha. Wellicht trek ik t mij persoonlijk aan maar zo wordt het ook naar mij gebracht dus heb er erg last van. Ga er zo heen dus ben benieuwd wat die gaat zeggen..
Is goed idee ga ik zo brengen. Nee maar alles moet zo pietje precies gebeuren en daar gaat tijd inzitten. Dit was een badkamer van een nieuwe kamer dus nog veel stof e.d. maar dan nog alles moet erg precies dit is dan ook een hotel zonder tijdslimiet per kamer....
Tja als feedback verkeerd gebracht wordt is het ook logisch dat je het je aantrekt. Ik denk dat er goede tips voorbij zijn gekomen, gewoon even het gesprek aangaan. Je doet immers erg je best om het goed te doen dan snap ik dat je je er rot over voelt. Veel succes met je gesprek! Laat je het nogweten hoe het is afgelopen?
Ik werk ook in de huishouding van een hotel en begrijp goed hoe hoog en soms overdreven de eisen kunnen zijn.. Het is een pittig beroep en je moet vaak dingen overdoen wat eigenlijk al schoon is.. De uren die je maakt, moet je betaald krijgen!! (je werkt wit, dus ik begrijp die gast niet zo goed)
Gewoon een sopje van een druppel dreft, warm water en eventueel een scheutje spiritus. Ik vind Glassex vaak een vet laagje achterlaten, dit zou ik dus persoonlijk niet doen. Vind het schoon genoeg worden met sopje, trekker en theedoek.
Inderdaad drupje afwasmiddel. Drupje! Hoe meer sop, hoe meer strepen. Afwasmiddel ontvet en glanst mooi Maar ja, ze willen spiritus, dus krijgen ze lekker spiritus toch?
Nou ik heb geen commentaar gehoord, ik ben gewoon die badkamer weer ingedoken en weer de tegels opnieuw gedaan... Zal zondag kijken op de urenlijst of er iets vanaf gesnoept is,,