Zo aan het twijfelen wat verstandig isgezien de complexe situatie. Situatie: Onze dochter van 7 jr (van maart) heeft heel veel moeite met taal. Kern 4 lukt nu maar haar klas zit al op kern 11!. Vermoeden van dyslexie maar ook van ADHD (tests lopen). Sociaal emotioneel helemaal op haar plek in de klas. Laten zitten betekent dat ze dan hopelijk wel mee komt maar garantie ivm vermoeden dyslexie is er niet. Mocht ze ADHD hebben en medicatie krijgen dan misschien juist wel of niet door dyslexie. Dus mogelijk goed voor haar zelfvertrouwen als het goed uitpakt. Maar mocht ze nu ook achter blijven nog minder goed voor zelf vertrouwen. Maar groep 4 betekend goede aansluiting bij de groep maar probleem met lesstof. Of medicatie moet zo n positief effect hebben? Moet er wel bij vermelden dat ze heel lang is voor haar leeftijd (135) dus echt een reus zal zijn als ze blijft zitten aangezien nu al grootste is in haar klas. Wat zal dit met haar doen. 1 juli pas uitslag ADHD onderzoek en intelligentie onderzoek en dan 14 juli laatste schooldag! Is allemaal zo kortdag en weten sinds week pas dat ze blijven zitten overwegen. Leerkrachten weten ook niet zo goed wat verstandig is. Iemand advies of in zelfde schuitje gezeten? Volgende week gesprek op school. Oja dyslexie kan pas na 3 e tjes op rapport getest worden.
Wij zitten niet helemaal in het zelfde schuitje, maar mijn dochter blijft misschien ook zitten in groep 3. We vermoeden dyslexie maar hier werd aangegeven dat daar pas op getest kan worden na 1,5 jaar leesonderwijs. Mijn dochter heft zeker geen ADHD, maar soms denk ik dat ze een lichte vorm van autism heft waardoor er regelmatig dingen langs haar heen gaan. Je zegt dat er pas deze week is gezegd dat ze misschien blijft zitten, als ze op kern 4 zit dan is dit toch al wel eerder besproken neem ik aan? Wij hadden rond de herfst al de eerste signalen dat ze niet helemaal kon komen en na de kerstvakantie weer een gesprek over hoe het ging en in het voorjaar weer. Mijn dochter is social nog best wel jong en ze is de 1 na kleinste van de klas. Dus dat zijn wel dingen waar ook wij naar kijken waardoor blijven zitten voor haar misschien wel beter is. Heeft ze met rekenen ook problemen? Of kan ze daarmee wel meekomen?
Dat lezen niet goed gaat weten we vanaf kern 1. Alleen ze hebben steeds gezegd de intentie te hebben haar over te laten gaan. Vandaar dat het nu kortdag is. Juffen gingen er steeds vanuit haar over te laten gaan naar vorige week is er groot overleg geweest en kwam dit eruit. 3 e tjes op het rapport is inderdaad halverwege groep 4. Dus na 1,5 jr lees onderwijs. Op rekenen even geen zicht hoe het er nu voorstaat. Niet een uitblinker in ieder geval dat ze super hoog scoort. Accent ligt de laatste tijd op lezen en vermoeden ADHD Wat ons ook nog beïnvloed dat onze oudste wel is blijven zitten, prima keuze. Maar ondanks gemiddelde intelligentie en een van oudste van de klas ook als een van de slechtste scoort? Zou dan toch middenmoter moeten zijn?
Dat ze heel lang is is vervelend. Maar als ze nu in kern 4! zit dan is groep 4 echt geen optie. Ik ben zelf hulpmoeder met lezen dus weet er een en ander van af. Maar ik snap eigenlijk niet dat de leerkrachten het ook niet weten. Hier lees ik met 3 kinderen die nu in kern 7 lezen (de rest in 11 idd) maar voor hen is er geen sprake dat ze door zouden gaan naar groep 4, er is geen twijfel over mogelijk dat ze blijven zitten. Ook snap ik niet waarom dit nog zo kort bekend is. Als ze 7 kernen achterloopt is het wel ernstig en hier wisten die kinderen voor de kerst al dat ze zouden blijven zitten.
Tuc begrijp je helemaal. Maar stel ze is heel dyslextisch dan gaat blijven zitten haar niet helpen. Begrijp je mijn punt?
Ik lees met 2 kindjes (wat uiteraard nog niet officieel vastgesteld mag worden, maar het is overduidelijk) die dyslexie hebben. Het heeft hen zeker wel geholpen om het jaar over te doen. In het begin liepen ze voor op de klas (werkten in kern 6) en gelang het jaar liep de klas op hen in. Nu lopen ze weer ietsjes achter, maar niet veel. In groep 4 zal de achterstand vast wel weer iets oplopen maar minder erg dan wanneer je een kind wat in kern 4 zit bij kinderen die aan 13 beginnen.
Ze hadden al veel eerder aan de bel moeten trekken. Kern vier is echt nog aan het begin van het leesonderwijs. In groep 4 moeten ze echt zelf lezen, krijgen ze ook taal (grammatica) en als het lezen dan nog niet eens lukt wordt dat veel te veel. Hoe zijn haar cito's begrijpend lezen, technisch lezen en dmt-toetsen gegaan?
Dan nog zal ze moeten leren lezen en schrijven... Dus wat dat betreft zal het toch wel iets schelen. Maar als de tests al lopen.. Kun je natuurlijk eens informeren naar de mening van de ingeschakelde professional. Dat lijkt me een prima persoon om je hier goede raad in te kunnen geven. Ze loopt in ieder geval wel flink achter en dat is straks met alle vakken lastig. Want ook de rekensommen komt steeds meer tekst bij kijken. En als ze de som niet kan lezen.. Word hem oplossen ook erg lastig. Wat dat betreft is dyslextie wel echt een heel serieus probleem qua school. Geen idee wat de juiste keuze is... Ik zou het denk ik vragen aan die professional. Die heeft ervaring ermee en een opleiding als achtergrond. Die zou nuttig advies moeten kunnen geven.
Ja ze mist dan inderdaad de basis. Jullie hebben gelijk dat, dat de basis is die nodig is om verder te komen. En die basis heeft ze nu nog niet. Vraag heb ik inderdaad ook uitstaan bij de orthopedagoog / psycholoog.
Die kan er vast een beter onderbouwd advies overgeven. En vantevoren zelf nadenken wat je wel en niet wil... Is ook heel verstandig. Zo kom je goed beslagen ten ijs bij de pedagoog en kun je daadwerkelijk een goed gesprek er over voeren. Misschien zegt die pedagoog juist weer iets heel anders. Goed laten onderbouwen dan... En zelf je conclusies trekken en die ook weer overleggen met de pedagoog eventueel. Uiteindelijk... Zijn jullie degene die de beslissing moeten nemen maar ook degene die jullie kind het allerbeste kennen. De rest van de mensen.. Geeft enkel handvatten om jullie keuze te vereenvoudigen. Ook als ze wel blijft zitten... Moet er vast volgend jaar een deel aangepast werk komen. Bijvoorbeeld rekenen kan ze vast prima.. Dus daar moet dan ook iets mee gedaan worden. Wat de keuze wordt.. Het blijft een uitdaging.
Jeetje, dat is inderdaad erg kort dag. Hoe zijn haar resultaten voor bijv. rekenen? Bij mijn dochter in de klas hebben ze een kind naar groep 4 gedaan die voor de taallessen naar groep 3 ging en de rest met groep 4 deed. Uiteindelijk bleef hij alsnog zitten, maar zijn thuissituatie was ook niet best, weet niet in hoeverre dat meetelde. Was anders de bedoeling geweest dat hij zijn achterstand inhaalde dat jaar en dat was wel deels gelukt, maar net niet voldoende. Helaas zul je nog een klein jaar moeten wachten voor ze haar op dyslexie kunnen testen. Voor zover ik weet krijg je, mocht ze adhd hebben, geen dyslexiebehandelingen vergoed, alleen de test en verklaring zelf. Wat rot allemaal, uiteraard zal ze met blijven zitten het het jaar daarna beter doen, maar voor dyslexie is dat geen lange termijnoplossing, ze valt alleen tussen wal en het schip daarmee, wie weet is het geen dyslexie en is ze een laatbloeier of heeft ze niet zoveel talent op taalgebied. Feit is alleen dat ze nu een behoorlijke achterstand heeft op het gebied van taal/lezen en het onderwijssysteem toch vooral op lezen/letters/taal is ingericht, voor alle vakken. Als zij straks 5 minuten doet om een verhaaltjessom te lezen die een ander in een minuut leest, krijgt ze ook een achterstand om maar een voorbeeld te noemen. Moeilijk hoor, er komt nogal wat bij kijken.
Wat een herkenbaar verhaal! Onze oudste (pas 7 geworden) heeft in december de diagnose ad(h)d gekregen en ze vermoeden bij haar ook dyslexie. Ook zij heeft een leerachterstand. Toevallig is ze ook nog eens even lang... En ze praat erg wijs voor haar leeftijd, lastige combinatie. Wij hebben besloten iom de juf en psych dat ze groep 3 over gaat doen. Ze is onlangs gestart met medicatie voor de ad(h)d en het leren gaat haar nu makkelijker af. We hopen dat de medicatie aan het begin van het schooljaar goed is afgesteld zodat ze dan een goede start kan maken (met extra begeleiding natuurlijk). Het scheelt wel dat wij groep 3/4/5 bij elkaar hebben, dus ze blijft bij haar vriendinnen in de klas. Hopelijk hebben jullie snel de diagnose zodat je voor het begin van het jaar een plan van aanpak hebt.
Onze zoon gaat groep 3 ook over doen. Qua lezen heeft hij ook een behoorlijke achterstand. Hij zit net aan op middengroep 3. We zijn vanaf de herfstvakantie al in gesprek met zijn juf. In het begin vooral op zijn concentratie vermogen en drukke gedrag. Een tijd hebben we aan ADHD gedacht. Nu hebben we hem laten testen op iets anders wat 1op 1 bij hem past en krijgt hij daarin begeleiding. Daarnaast is onze zoon slechtziend geweest en heeft nog het eea in te halen. Al had hij boven genoemde niet en hadden we alleen gekeken naar lees en schrijf achterstand hadden we toch de beslissing genomen om hem groep 3 over te laten doen. Dit is toch basis. Ik merk wel vaak van andere ouders dat ze het als een soort van falen zien. Wij niet! Ik heb liever dat hij weer stevig groep 3 in gaat dan dat hij tot groep 8 altijd er achteraan moet hobbelen en met de hakken over de sloot over gaat. Beter voor zijn zelfvertrouwen. En liever nu dan in groep 4 of 5. Hij vindt het zelf best moeilijk om niet meer in de klas te komen met zijn vriendjes maar hij is nog best jong en ik weet zeker dat hij snel weer nieuwe vriendjes maakt.
Zo te lezen is hier iedereen voor blijven zitten. Ik zie het absoluut niet als falen en met vriendjes komt het ook wel goed. Sociaal is ze heel handig. Maar ook heel wijs waardoor ze misschien wat gaat 'moederen'. Inderdaad hopen wanneer de diagnose eruit komt dat ze na de, over liever in de zomervakantie , goed ingesteld is op medicatie. We hadden zelf nog als optie om 1 a 2 maanden groep 4 te proberen. Als het niet gaat haar terug naar groep 3 te doen. Qua aansluiten in de groep zal het voor haar niet echt uitmaken. Natuurlijk is dit afhankelijk van iq test. Scoort ze laag, wat ik niet vermoed, blijft ze gewoon zitten. Wat ik vooral moeilijk vind is dat de oudste ook is blijven zitten, prima. Maar wel als een van de slechtste presteerd. De twee die samen met haar in het zorggroepje zitten, blijven zitten. Klopt voor mijn gevoel niet dat ze geen gemiddelde leerling is. Bang dat dit ookmet de jongste gaat gebeuren.....
@suus: ik ben vooral voor weloverwogen beslissingen Als ze haar leeswerk kunnen bijtrekken in groep 4 zou dat ook prima zijn. Het js lastig als ze vooral in 1 ding heel slecht is. Loopt ze met alles achter.. Dan is de keuze snel gemaakt. Mijn gup bleek enorm slecht te rekenen en te spellen in groep 4 omdat niemand had gemerkt dat ze in groep 3 enkel uit het raam had gestaart. Nu in groep 5... Had ze 2 fouten op de cito van spelling. Zo kan het ook. Maar daar is hard voor gewerkt. En vorige keer een 9 voor tafels op haar rapport. Maar ook die is er niet vanzelf gekomen door dr met het standaardpakket mee te laten draaien. Maar die keuze kun jij beter maken dan iemand van het forum hier. Jij kent je kind en hebt de profi ondersteuning die onderzocht heeft hoe of wat er aan de hand is en of er een probleem is of niet.
Dank je wel voor alle reacties. Heeft mijn blik verruimd. Wacht het gesprek komende week af. En Saskia je hebt helemaal gelijk met je berichtje.
inhalen van achterstand is heel moeilijk! zoontje moet inhalen met aan elkaar schrijven. kind moet hard werken maar de juf moet ook tijd hiervoor hebben. hij begon met midden gr3 en hij zit nu midden gr4. maar hij schreef de hele jaar met losse letters. hij kon dus met schrijven compenseren omdat hij met losse letters kan schrijven. dat is met lezen niet zo makkelijk lijkt me. op gr4 moeten ze goed kunnen lezen, zelfs met rekenen is dat belangrijk. je kindje moet wel een eerlijke kans krijgen vind ik.
Mijn oudste zit in groep 4 en om eerlijk te zijn, als je kindje nu kern 4 leest gaat ze dat simpelweg niet trekken. Ze moeten zo ontzettend veel leren ik groep 4. Voorbeeld : lidwoord, bijvoeglijk naamwoord, zelfs. Naamwoord etc. Alle tafels. En ze krijgen veel redactiesommen, kortom, ze gaat het met alles moeilijk krijgen als de basis niet goed is en dat wil je echt niet. Heb je er al wel eens aangedacht om haar zelf te laten testen op dyslexie (indien mogelijk)? Blijven zitten lost dat probleem inderdaad niet op, dus als dat de oorzaak is er gelijk wat aan doen. Ze heeft echter echt een goede basis nodig voor groep 4. Mijn dochtertje doet het nu wel goed in groep 3, maar is nog heel jong en ik vraag mij echt af hoe zij alles moet gaan doen (ze is wel lang trouwens, maar toch niet extreem? Mijn dochtertje van 6 is ook bijna 1.30 en valt qua lengte niet op in de klas ).
Als ze de basis kent, dus de letters goed kent dan is laten zitten geen goed idee. Er zijn zelfs onderzoeken die aangeven dat zittenblijven helemaal onverstandig is, vanuit het ministerie is ook veel twijfel of zittenblijven nog van deze tijd is. Onze dochter viel aan het begin van het jaar ook meteen op, ze pakte het lezen niet snel op. Terwijl ze de jaren daarvoor met alles op het hoogste niveau zat. Ze werd er zelf diepongelukkig van en dat werkte niet echt mee.. Het scheelt dat ik zelf in het onderwijs zit, het vermoeden bij ons was al vrij snel dat ze net zoals mij in beelden denkt. Mijn zus is coach beelddenker en heeft mij een aantal dingen geleerd om haar te helpen. Het huidige onderwijs is totaal niet gericht op beelddenkers en deze kinderen blijven dan ook achter en blijven dan zitten. Dit heeft totaal geen nut, want de manier van aanleren veranderd niet.. In het hoofd worden ze rijper waardoor het lijkt alsof ze baat hebben bij het blijven zitten, terwijl dit vaak niet het geval is. Wij vonden een geweldige logopediste die werkt met taal in blokjes. Klanken en letters krijgen kleuren en onze dochter vloog vooruit! Ze leest misschien nog niet super snel, maar ze kan exact vertellen wat ze heeft gelezen. Eerst kleurde ik zelf de letters in, maar ondertussen geeft ze aan dat de kleurtjes in haar hoofd zitten en hoeft dat niet meer. Er was bij haar ook twijfel of ze bleef zitten, maar ze heeft alleen achterstand met lezen. In rekenen is ze bloedsnel en als je haar vragen mondeling stelt dan hoeft ze vaak niet eens na te denken. Ik heb op mijn school met onze orthopedagogen gesproken en die raden zittenblijven in groep 3 allemaal af. Zittenblijven in groep 4 is dan verstandiger. Beelddenken is trouwens geen "afwijking" zoals dyslexie. Het is gewoon een andere manier van denken en leren. Mijn dochter is heel creatief, danst de hele dagen door en maakt zelf liedjes. Het is een geweldige sociale en slimme meid, die gewoon niet zoveel met letters heeft. Onze dochter gaat dus over, wij lezen elke avond met haar en gaan in de zomervakantie lekker door. Blijft ze zitten in groep 4, so be it.. Maar onze dochter heeft geen baat bij maan, roos, vis..