iemand ervaring met koopstart (kopen woning)

Discussie in 'De lounge' gestart door flowertje, 11 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. flowertje

flowertje VIP lid

8 jun 2007
    10.165
    0
    0
    Zwaag
    de vraag staat er al misschien iemand die dit ook gedaan heeft een woning gekocht met koopstart

groetjes

2. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Mijn broetje is er mee bezig....
    Je mag niet meer verdienen dan een bepaalde bedraag per jaar.
    Als je huis verkoopt met winst dan moet je dat afstaan. ( maar dit is een aantal jaar zo max 5 dacht ik)

3. flowertje

flowertje VIP lid

8 jun 2007
    10.165
    0
    0
    Zwaag
    hoeveel mag je verdienen per jaar ? dan en als je een lening hebt dus (schuld) mag je dan ook een koopstart doen? we weten wel wat we kunnen lenen min die lening dan kan gewoon alleen wat minder

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wat houdt dat in? Is het een starterslening? Of een koopgarant regeling (huis kopen voor 75% en gegarandeerd verkopen aan woningbouw met deling van winst/schuld). Sorry geen verstand van verder ;)

Wij hebben vorig jaar ons huis gekocht met behulp van de starterslening (35000 euro die je de eerste jaren zonder aflossing leent en erna naar draagkracht erbij neemt als een soort tweede hypotheek).

5. flowertje

flowertje VIP lid

8 jun 2007
    10.165
    0
    0
    Zwaag
    koopstart is een woning goedkoper komen en als je hem verkoopt zoveel aan de makelaar geven als ik het zelf ook goed begrijp

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Zal dus net zoiets zijn als koopgarant waarbij je dat over het algemeen met de woningbouwvereniging doet (75% aanschafwaarde betalen en bij verkoop winst/verlies delen).

Kan je in deze alleen zeggen kijk ook naar evt andere opties zoals bijv de starterslening (SVn), misschien is zoiets ook mogelijk. Waardoor je dus in eerste instantie minder af lost en na drie jaar naar draagkracht de resterende 35.000 erbij krijgt. Was hier de oplossing omdat we zelf niet meer als 155.000 konden lenen op basis van mijn man zijn loon, kregen er dus de 35.000 starterslening bij en met eigen spaargeld (à 6000) dus hypotheek afgesloten van 196000 euro. Eerste deel betalen we dus gewoon nu al af, tweede deel komt er volgend jaar bij en kunnen we er ook 'bijnemen' aangezien er nu meer inkomsten zijn.

Kijk dus goed naar alle opties die je hebt ;)

7. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH

dacht onder de 20.000 per jaar

8. flowertje

flowertje VIP lid

8 jun 2007
    10.165
    0
    0
    Zwaag
    zo weinig wow

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het klinkt een beetje als koopgarant? Wij zijn bezig een woning te kopen met koopgarant. Dat gaat via de woningbouw. Hierbij krijg je 25 of 35% korting op koopprijs, afhankelijk van je inkomen. Je mag niet meer dan 65.000 verdienen, verplicht terugverkopen aan de woningbouw en winst of verlies deel je dan. Hypotheek met NHG is verplicht. Dat is het zo ongeveer in een notendop. Voor ons het ideaal, want de enige mogelijkheid toch een eensgezinswoning te kunnen betalen. Maar lees je wel even goed in in jouw variant.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee joh dat zal toch niet, daar kan je niet van leven en toch zeker geen hypotheek van betalen. Meestal is die grens rond de 34.000 of 39.000...

11. flowertje

flowertje VIP lid

8 jun 2007
    10.165
    0
    0
    Zwaag
    je hebt een prive bericht eylem

12. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    kan ook hoor....

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38

Denk ook niet dat die grens daar ligt, maar wij hebben een verzamelinkomen van afgelopen jaar 17000 en dus gewoon een hypotheek die we af kunnen lossen ;) Grens zal idd meer in de 30000 liggen ja.

14. sanell

sanell Bekend lid

16 dec 2008
    628
    0
    0
    Wij hebben bijna 3 jaar terug een huis gekocht onder koopgarant. En nog geen dag spijt van gehad. Voor de hypotheek die we nu hebben hadden we nooit zo'n fijn huis kunnen kopen.
    Bijkomende voordelen zijn hier:
    -mochten we willen verkopen dan zijn we binnen 3 maanden het huis kwijt (terug naar woningstichting)
    -alles wat we zelf aan meerwaarde investeren in het huis, worden ook apart mee berekend in de verkoopprijs. Al blijft de scheidslijn tussen 'kale' verkoopprijs en de investeringen heel vaag natuurlijk.

Voor ons was het dus de perfecte kans. Voorlopig zie ik ons toch niet verhuizen dus maken we ons ook niet echt druk over winst/verlies bij verkoop.

Maar zoals iemand voor me al zei: lees je goed in in de voorwaarde. En neem daarna rustig een besluit. Het kan een hele mooie kans op een woning zijn! Succes!

15. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Heeft iemand meer informatie hierover?
    Link ofzo?
    Die zou ik dan graag willen hebben. ;)

16. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Ehm.. dit is echt NIET lullig bedoeld, maar met een verzamelinkomen van 17000 per jaar kun je toch geen huis kopen? :(

Dat is minder dan het minimum loon voor 1 persoon, dus dat bedrag lijkt mij niet helemaal juist?

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat vind ik wel heel knap....respect! ;)

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou even de site van de woningbouwvereniging uit jouw woonplaats erbij pakken. Niet elke woningbouw doet het en volgens mij kunnen de details in uitvoering ook nog verschillen. Maar het is een officiele regeling. Er is alleen geloof ik geen officiele website van. Hier wel meer info:

Koopgarant - Wikipedia

19. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Blijkbaar wel. In ieder geval in 2011 nog wel en houden aan het einde van de maand ongeveer net zoveel over als toen we we huurden. Regels zijn nu natuurlijk weer anders, maar eind 2010 konden we op basis van het inkomen 155.000 lenen. Icm starterslening en iets eigen geld werd dat dus een hypotheek van 196.000, die we prima kunnen aflossen maandelijks (net iets meer als alleen rente).

Deel Deze Pagina