Langvoeden en vermoeidheid?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door moniponi, 22 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Ik heb lang gevoed en merkte

1. wel dat ik minder moe was na het stoppen.

2. niet dat ik minder moe was na het stoppen.

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik hoor veel in mijn omgeving (ook en juist van moeders!) dat mijn vermoeidheid komt door het nog voeden. Meisje drinkt nog veel bij mij, maar ze slaapt al een half jaar door en ik hoef al maanden niet meer te werken, dus ik zou best eens wat minder moe mogen zijn vind ik.

Heb me nog niet laten prikken op vit D of ijzer.

Ben wel benieuwd wie van de langvoedsters gemerkt heeft dat stoppen juist wel of juist geen invloed had op moe zijn.

2. Bri

Bri Niet meer actief

Ik denk niet dat ik mezelf een langvoedster mag noemen, ben beide keren net voor de 1e verjaardag gestopt.
    Maar goed. Mijn hele 2e zwangerschap en BV-periode ben ik moe geweest. Maar dat was niet ineens over toen ik stopte met BV (ik ben gewoon een slechte slaper). wat wel hielp is dat dochterlief met 11 mnd ging doorslapen. Ik koppel dat niet aan de BV.

3. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik was absoluut vermoeider toen ik BV gaf. Ach, voor mij waren het gewoon 3 vermoeide jaren. Zwanger, eerste zoon tot 15 maanden bv gegeven toen gestopt omdat ik weer een paar maanden zwanger was en het erg zeer deed, weer zwanger dus van de 2e en toen tweede zoon gevoed tot 18 maanden. Ik was een schim van mezelf, had hetzelfde gewicht als toen ik 15 was. Was continu moe en had geen energie, vaak verkouden en een keer flink griep gehad. Ik ben heel erg opgeknapt nadat ik gestopt ben met borstvoeding geven. Eindelijk mijn lichaam weer voor mezelf.
    Het zal voor elke vrouw anders zijn, maar bij mij heeft alles echt zijn sporen achtergelaten. Tanden achteruit gegaan, ogen erg achteruit gegaan ik draag nu een bril, en dus heel veel gewicht verloren.
    Het gewicht zit er nu weer aan, maar vrees dat ik van de bril niet meer afkom.

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    nee het moe zijn komt bij mij echt niet door de borstvoeding...maar doordat hij nog niet doorslaapt, wat weer gelinkt is aan dat hij kort drinkt aan de borst.

Nu ik over aan het stappen ben word het langzaam beter en slaapt hij steeds iets langer ipv om de 2 uur....jaja tot nu toe dus bijna elke nacht nog.....

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.427
    36.306
    113
    Mijn oudste kreeg flesvoeding, maar toen was ik minstens zo vermoeid als bij de jongste 2 die borstvoeding kregen/krijgen.
    De eerste tijd met een baby is gewoon vermoeiend, welke voeding je ook geeft.

6. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar ik ben al 2 jaar verder he ;) Dat is misschien toch wel een beetje anders. Toch bedankt voor je reactie hoor! Anderen ook!

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.427
    36.306
    113
    @moniponi: ja, dat klopt, maar dochtertje heeft ook 26 maand bv gehad en ik was toen echt niet vermoeider dan bij flesvoeding. Sterker nog, minder vermoeid, want bij flesvoeding heb je 's nachts een probleem wanneer je kindje wil drinken en je zit al aan je max. Loop je daar met een huilend kind rond. Bij bv gewoon aanleggen en verder slapen.

8. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Okee, dan snap ik het beter, ik reageerde vooral op deze zin ;)

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Oudste heeft 23 maanden borstvoeding gehad en toen ze niet zo vaak meer kwam 's nachts, was ik ook van de vermoeidheid af.
    Dus hier meer gelinkt aan de gebroken nachten (2-3 nachtvoedingen en 8 dagen werken was hier wat teveel van het goede).
    Maar toen ze hooguit 1x kwam, had ik er weinig last van.
    Nu houden er 2 dametjes me wakker en ben al heel blij als ik 2-3 uurtjes achter elkaar kan slapen.

10. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog meer ervaringen?

Op zich, 3 van de 8 die minder moe waren na het stoppen zijn er best veel (stand van de poll op dit moment).

Maar ja, het blijft een gok, dadelijk gaan we stoppen in de hoop dat ik minder moe ben, werkt het niet, en zijn we dan wel voor niets gestopt :(

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nee, ben nog steeds net zo moe of net zo fit, hoe je het ook wilt zeggen.
    Mijn vermoeidheid heb ik tot 23 maanden gekoppeld aan de nachtvoedingen, maar ook aan het herstel van een zware bevalling en PE en zorgen om ons zoontje.

Toen zoon een half jaar lang doorsliep kreeg ik last van een trage schildklier en vitamine D-tekort en daar heb ik nog steeds wel last van.

Overdagvoedingen heb ik nooit vermoeiend gevonden.

12. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar jij bent niet gestopt?! En feitelijk weet je niet hoe "moe" je lijf wordt van voeden, toch?

Ik vind voeden ook (meestal) helemaal niet vermoeiend, maar van moeders die zijn gestopt hoor je dan dat het voor je lijf zo zwaar is.

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik viel veel af tijdens mijn voedingsperiode. Uiteindelijk, deels door druk vanuit mijn omgeving, gaan afbouwen van 4 naar uiteindelijk een voeding (de ochtendsvoeding). Dus tot 9 maanden volledig gevoed, daarna tot 18 maanden alleen de ochtendvoeding. Het heeft nooit verschil gemaakt in hoe ik me voelde. MOet wel zeggen dat toen ik helemaal stopte met 18 maanden ik ook alweer 2 maanden zwanger was.

14. samantha111

27 feb 2012
    91
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik voed nog maar 4 maanden (kleine slaapt nog niet altijd door) maar ik ben nu al veeeel fitter en energieker dan 2 maanden geleden. het lijkt bij mij juist steeds minder vermoeiend te worden.

15. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik ben niet meer moe sinds zl 15 maanden is, hij drinkt nog en slaapt niet door.

16. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ik kan hier nog niks over zeggen. Dochter is onlangs gestopt, maar ik ben zwanger en weer (of nog steeds) vreselijk moe.
    Voordat ik zwanger werd van de eerste had ik pfeiffer. Dus ik kan me niet eens meer herinneren hoe het is om fit te zijn. :(
    Ik ben ook best bang voor als zoon er straks is en we weer 2 jaar slapeloze nachten tegemoet gaan.

17. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, het is lastig de "juiste" voorbeelden te vinden, langvoeden en stoppen zonder alweer zwanger te zijn ;)

Dank voor jullie antwoorden!

@Samantha, fijn hoor!

@Bloembloem, das bijzonder, heb je zelf een idee hoe het kan dat je niet meer moe bent?

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier lang gevoed, althans dat vind ik. Ik ben bij de oudste twee in 2007 begonnen, in begin 2009 toen ik al redelijk ver zwanger was van de jongste gestopt, in april 2009 is ze geboren en afgelopen zomer juli/augustus is ze gestopt met bij mij drinken.

Maar ik kan nou niet zeggen dat ik minder of meer moe ben sinds ik gestopt ben, eigenlijk moet ik zelfs zeggen dat ik weinig verandering merk.

Liefs.

19. fafa

fafa Niet meer actief

Hier maakt het - vooralsnog - een wereld van verschil! Maar ik ben ook pas twee weken gestopt, dus kan er nog niks zeker over zeggen.

Toen ik nog voedde wilde DL zo'n 6x drinken 's nachts, en nu ik besloten heb dat de melk "op" is, slaapt ze prompt door.

Dus dat helpt een hoop tegen de moeheid, ja ;)

Maar ik denk dat ik voor jouw vraag ook niet het "juiste voorbeeld" ben, toch? Denk dat je op zoek was naar stoppen met voeden losgekoppeld van het doorslapen ja of nee?

20. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idd, maar ik vind het wel super fijn voor jou natuurlijk :) Ongelofelijk, vind je niet?? Dat ze dan zomaar doorslaapt? Heel eerlijk: heb je nu een soort van spijt dat je haar de melk 's nachts niet eerder hebt geweigerd??

Meisje hier sliep ook pas door met 18 mnd... Niet direct gekoppeld aan de nachtvoedingen, maar het stoppen daarmee was wel voorwaardelijk geloof ik. Net als de neusamandel die eruit ging.

Geniet van het slapen!! Hier gaat het nog steeds super, maar als ze weer eens een of zelfs twee nachtjes spookt zijn we gelijk hyper gestresst moet ik zeggen :D

Deel Deze Pagina