Onze dochter (nu 10 weken) spuugt sinds haar 3e week vrij veel. We voeden haar daarom al sinds die periode rechtop en houden haar na de voeding ook 15 tot 20 minuten rechtop. Na het voeden spuugt ze vaak al binnen 10 minuten. Het spugen is meer dan een mondje teruggeven, zowel zij als wij moeten ons regelmatig omkleden omdat de kleding zo nat is. En we gebruiken geen spuugdoekje, maar hydrofiele luiers, omdat een spuugdoekje zelf niet voldoende is. Wanneer ze in bed ligt stroomt er vaak ook wat spuug uit haar mondhoeken. Hierdoor moeten we zeker 4x daags de hydrofiele luier die we onder haar hoofdje hebben gelegd verschonen. We hebben het hoofdeinde van haar bedje al wat hoger gemaakt zodat ze minder zou spugen, maar dit helpt niet. Zelf lijkt ze hier geen last van te hebben. Ze is soms wel kort huilerig na de voeding, maar wanneer we een speentje geven is dit over. Wanneer ze spuugt huilt ze ook niet. Ik heb mijn zorgen over het vele spugen geuit bij het cb. Daar geven ze aan dat ze, aangezien ze goed groeit en weinig last lijkt te hebben van het spugen, onder de categorie van makkelijke spugers valt. Qua voeding geven we nu Kruidvat Extra Care 6x 120 ml tot 130 ml. Het cb wil eigenlijk dat ze meer krijgt aangezien ze aan het minimum zit en heeft aangegeven dat we kunnen proberen om grotere flessen te geven. Ik heb direct duidelijk gemaakt dat ik dit niet ga doen, aangezien hoe meer we haar geven, hoe meer eruit komt, en ze ook er geen behoefte aan lijkt te hebben. Heeft iemand ervaring met een kindje dat veel spuugt, maar er geen medische oorzaak voor lijkt te zijn? Alle ideeën en tips zijn welkom!
Ja dl van inmiddela 14 wekwn spuugte ook veel. Het is nu wat minder nu ik de dr Browns fles gebruik. Ik gewf afgekofte bv dus van flesvoesing geen verstand. Weet wel dat johannesbroodpitmeel wel eens qil helpen.
Zolang een kindje er geen last van heeft en verder goed groeit hoef je niets te doen. Je kan evt de overige leefregels toepassen zover je dit niet doet. Er wordt bijvoorbeeld aangeraden 30 minuten omhoog te houden ipv de 15 minuten die je nu doet. Sommige kindjes hebben zelf 45 minuten nodig. Dr brownsfles kan verschil geven, maar ook de manier van voeding maken en de duur van elk voedingsmoment. Zo moet je nooit schudden en hoort een voeding minimaal 15 minuten, maar beter is 20 min, te duren. Alles schuin zetten kan ook helpen. Flesjes van 120/4 zijn juist goed om te geven en beter niet groter maken. Heel goed en knap dat je je staande hebt gehouden tegen het cb! De algemene richtlijn is 150cc voeding per kg, minimaal 120cc en maximaal 180cc. Echter een andere richtlijn houdt meer rekening met leeftijd en zegt bij een baby van 2 maanden 140cc voeding per kg. Omdat je al extra care (dus gevoelige darmen denk ik dan) geeft zou ik niet indikken als het niet nodig is. Dunne voeding spuugt makkelijker en doet minder pijn dan dikke voeding.
mijn zoon heeft het ook altijd gedaan, een spuugdoekje gebruikte wij nooit, die waren veel te klein. wij gebruikte ook hydrofiele doeken een oplossing hadden wij er niet echt voor, behalve en grote stapel hydrofiele op voorraad wij hadden wel standaard het bedje schuin en de bak van de wandelwagen schuin staan en na de fles een tijdje rechtop houden. jbpm hebben wij ook een tijde gebruikt maar dat maakte geen verschil. toen zoonlief 1 jaar was en hij stopte met de fles stopte het spugen dus ook, al heeft hij nog wel heeeell lang gezeverd... maar geen idee of dat met elkaar in verbinding staat.
Ja hier.. Dochter is intussen 8,5 maand en heeft er nog steeds vaak last van.. Bij melk, gp & fp.. Hebben altijd een grote hydrofiele doek bij de hand en ze heeft vaak een slabbetje om.. Ik hou haar na het eten altijd rechtop (Min. een halfuur), maar dat gaat steeds moeilijker aangezien ze wilt kruipen, rollen en rechtstaan.. Dat laat ik haar dan ook doen, ook al komen er gulpen eten/drinken uit.. Ze heeft er zelf totaal geen last van Ik steek het op die stomme maagklep die nog steeds niet naar behoren werkt
Jup hier ook een spugen! Hier helpt de Johannesbroodpitmeel wel heel goed moet ik zeggen! Dat is dus nog iets wat je kan proberen, verder vrij weinig aan te doen dan idd rechtop houden tijdens en na het voeden. Laat ze wel goed boertjes?
Hier ook een spuger. Inmiddels al 3 maar spuugt nog makkelijk. Wat goed dat je zelf al het gevoel had dat grotere flessen niet handig is bij een kindje wat overloopt... Zolang ze geen last heeft van het spugen, is het helaas een kwestie van rechtop houden, hoofdeinde hoog en veel wassen. Indikken adviseren ze vaak, maar ingedikte voeding die alsnog omhoog komt is erg onprettig voor kindje en bovendien gevaarlijker als ze het niet weg krijgen.
hier ook 3 spugers gehad, baby van nu 6 maanden geeft nog vaak terug. kan zijn direct na de fles of een uur er na. of gewoon terwijl ik de volgende fles aan het klaarmaken ben... niet veel aan te doen. ook zijn groenten en fruit hapjes komen gemakkelijk terug. ik weet niet meer juist wanneer het over ging, maar nu hebben de 2 oudsten er allesinds geen last meer van! hij heeft steeds een slabbetje aan, ik heb twee hoezen voor de maxi cosi want die moet steeds uitgewassen, je zelf pas propere kleren aandoen net voor je de deur uit gaat...
Hier ook een spuger gehad. Ben toen naar de osteopaat geweest en de d'r Brown fles gaan gebruiken met de Hero comfort voeding. Spugen werd toen een stuk minder en nu spuugt hij niet meer.
Wat bij mijn dochter een beetje hielp was vaker een kleinere voeding. Dan kwam er minder terug meteen na het drinken, maar ik moest haar dan nog wel steeds eindeloos overeind houden anders 'overstroomde' ze. En verder wat de anderen ook zeggen: houd de doeken bij de hand en draai een extra wasje...
Mijn zoontje begon rond de 3mnd meer te spugen en is dat tot 13mnd blijven doen. Wij zijn steeds johannesbroodpitmeel blijven geven, dat hielp redelijk. Hij huilde niet, "kokte" niet, maar zodra hij in beweging kwam klotste zijn maaginhoud omhoog. Hij leek het amper te merken. Lachte, opeens "flats" en lacht weer verder. Hij groeit als kool, altijd gedaan. Met een maand op 14 hield het opeens op. Ik noemde het wel eens "geen verborgen, maar openbare reflux" Hij spuugt nog vrij makkelijk. Laatst toen we na een lange autorit in on vakantiehuisje arriveerden, was hij zo hyper en wild dat hij, zonder dat hij het merkte, gewoon brakend door het huisje rende.
Hier 2 vrolijke spugers. Bij mijn eerste ook mijn zorgen geuit bij de kinderarts maar omdat hij er geen last van had, is er niks mee gedaan. Hij heeft tot zo'n 14 maanden nog gespuugd. Jongste spuugt nog steeds, heb geprobeert jbpm af te bouwen maar dat heeft nog absoluut geen zin.
Hier heeft Johannesbroodpitmeel echt wonderen gedaan. Had ik achteraf veel eerder mee moeten beginnen.
Ik had ook een makkelijke spuger (reflux dat wel) en ik heb tot 6 maanden de voeding om 100cc gelaten (zelf dronk hij vaak minder) vanaf 6 maanden opgehoogd (met 8mnd zat ie op 180) en nooit commentaar gehad van het cb mss omdat ik ook zei dat hij anders de hele voeding ee weer uit gooide... hier hielp jpm wel maar ook dan mog spuugde hij 2 uur na zijn voeding nog..