Hoi allemaal, volgende week dinsdag komen er een aantal collega's op kraamvisite. Nu zag ik dat 1 collega een Koortslip heeft. Nu is het natuurlijk nog een paar dagen verder maar ik heb geen idee hoe lang een Koortslip duurt, volgens mij kan dat zo een week aanhouden. Ons meisje is inmiddels ruim drie maanden maar ik vind het heel lastig wat ik hiermee moet, helemaal omdat ik besef dat je toch niet alles kunt voorkomen aangezien ze ook naar het kdv gaat. Overal lees ik dat je eigenlijk visite met een Koortslip moet mijden. Wat zouden jullie doen, aangeven dat hij liever niet mag komen of wel laten komen en de baby uiteraard niet vasthouden?
koorstlip kan tot 3 maanden gevaarlijk zijn. Als jij je er niet goed bij voelt, gewoon niet doen. Er zijn speciale plakkertjes die ze op hun lip kunnen plakken. Niet vast laten houden en goed de handen laten wassen...
Ik zou de visite niet afbellen hierom maar wel aangeven dat het zeer besmettelijk en gevaarlijk kan zijn voor baby's en dat je daarom niet wilt dat ze je kindje vast gaat houden.
Ik heb visite gehad met koortslip toen mijn zoontje 2 dagen oud was. Zij mocht hem niet vasthouden en er werd ook niet zoenend gefeliciteerd. Ook hield ze gepaste afstand. Ze was zelf toen overigens ook hoogzwanger en is kinderverpleegkundige en is dus ook bekend met het gevaar ervan. Ik zou de collega jouw baby dus niet vast laten houden.
Bedankt voor jullie antwoorden!. Blijf het lastig vinden. Diep in mijn hart zeg ik liever niet om gewoon elk risico uit te sluiten maar misschien is dat ook overdreven. Heeft er iemand enig idee hoe lang het duurt eer een Koortslip ingedroogd is? Is dat meestal al na een paar dagen? Begreep dat het dan niet meer gevaarlijk is?
Het indrogen gebeurt meestal na gemiddeld 5 dagen. Na een week is er vaak geen besmetting meer mogelijk maar er zijn altijd uitzonderingen. Als je gevoel zegt dat je het liever niet wil zou ik haar niet laten komen.
Ik denk dat ze wel kunnen komen. je kindje is alweer iets groter en ik mag aannemen dat ze niet bij iedereen op schoot komt te zitten. De visite komt ook pas over 3 dagen dus dan is het gevaar wel geweken. Toen onze dochter 4 maanden was was het buurmeisje hier aan het spelen en ik zag pas later dat ze een beginnende koortslip had. Dus echt zo'n beginnend blaasje. Ik was toen ook best geschrokken omdat ze ook steeds met onze dochter bezig was geweest terwijl ze in de box lag. Ze heeft toen goed haar handen gewassen en we hebben afgesproken dat ze even bij de baby uit de buurt zou blijven en vooral niet aan haar mond moest zitten. Het liefst had ik haar gelijk naar huis gestuurd maar haar moeder was even weg haha Achteraf stress om niets want dochter heeft nooit een koortslip gekregen maar ik zat er wel over in de war. Ik zou het in jouw geval wel aandurven want echt alleen het vocht uit de blaasjes is besmettelijk en dan moet het ook nogeens in contact komen met haar slijmvliezen.
Ik was daar echt heel streng in. Ik heb het bij iedereen die wilde langskomen vermeld dat ze niet moeten komen als ze een koortslip hebben. Sommigen vonden het overdreven of gek. Noem mij maar overdreven, maar ik wilde echt niet dat haar iets overkwam.
Ik zou ook uitstellen zou me er niet prettig bij voelen. Onze uk is geboren met 34.5 en na 1.5 week thuis. Oom van onze uk was verkouden en mocht pas komen wanneer het over was. Sommige vinden dat overdreven maar wij hielden de regels aan van het ziekenhuis.
je moet doen waar jij je het beste bij voelt. ik heb zelf 1 persoon op visite gehad die dl vast had en toen zag ik pas dat ze een korst van een koortslip had. (zat aardig wat make up en lippenstift op dus zag het niet meteen) heb haar eigenlijk alleen gezegd dat ze dl niet mocht kussen. er zat nl al een korst op en ik heb ze zelf ook regelmatig dus ik weet wat wel en niet kan. mijn eigen is nu ook pas net weer genezen. al is de koortslip alleen besmettelijk zoals anouk al zegt. maar nogmaals je moet doen waar jij je goed bij voelt
Ik zou me er ook niet prettig bij voelen. Hoewel het geen kwaad kan als diegene je kindje niet vasthoud e.d. Je kan altijd zeggen, jongens; ivm kraamvisite als jullie verkouden zijn of een koortslip hebben, dan is het beter niet te komen. Zoiets? Wel lastig he.