Zoveelste topic, maar ik weet het even niet meer. Zindelijkheid

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cherrytomaatjes, 16 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cherrytomaatjes

cherrytomaatjes Fanatiek lid

30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Onze zoon van bijna 3 heeft geen interesse (meer) in zindelijk worden.

Hij is met de meeste fysieke dingen vroeg, en afgelopen zomer heeft hij een aantal keer met plezier op het potje geplast en de wc verkleiner. We zijn toen even gestopt omdat hij flink ziek geweest is. Daarna wilde hij perse niet meer. Ik heb het gelaten omdat ik er vanuit ging dat het vanzelf wel zou komen.

Nu is het zo dat hij elke ochtend een droge luier heeft. Als hij moet poepen pakt hij al zn autos, zet ze op de salon tafel en gaat daar dan op zn gemakje poepen. Hij heeft de tijd om de autos te pakken, dus hij voelt het aankomen. Voorheen kwam hij vertellen dat hij gepoept had, nu wil hij niet verschoond worden en wil verder spelen.
    Als ik hem zonder luier wil laten of op potje/wc verkleiner zet wordt hij histerisch. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Op zich geen ramp natuurlijk, maar ik vraag me wel af of dat "het komt vanzelf" wel gaat komen.
    Wat denken jullie?

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Het komt vanzelf.

Mijn zoon was ook heel laat met zindelijk worden (bijna 4 ), wist/voelde duidelijk dat hij moest plassen maar wilde ook niet op de wc. En in eens , toen we op vakantie waren, wilde hij zijn luier uit maar ik moest hem wel meenemen voor als hij moest plassen. Toen inderdaad een tijdje luiers om als hij aangaf dat hij moest plassen en hem met de luier om naar de wc sturen want dat is de plek om te plassen en poepen, dan ga je daar maar even staan (in je luier) plassen. Vanaf dat moment was hij binnen 3 weken zowel overdag al s' nachts zindelijk, maar hier moest het echt vanuit hemzelf komen, al het oefenen/stickers etc werkten hier averechts en leverden een heel gefrustreerd kind op.

3. Kikki1

Kikki1 Actief lid

28 aug 2017
    130
    40
    28
    Vrouw
    Ik zou proberen er geen groot ding van te maken. Dat werkt niet.

Je kunt denk ik 2 dingen doen
    . - het gewoon even loslaten en geen negatieve aandacht aan geven.
    - zou het ook een optie zijn om snachts de luier uit te laten? Je schrijft dat hij dan altijd droog is. Potje naast zijn bed en gewoon een keer benoemen dat hij daarop mag plassen. Maar wil hij smorgens een luier aan, ook prima. misschien vindt hij het wel stoer en fijn om snachts zonder luier te zijn en moedigt dit hem aan? (Geen ervaring mee hoor. Hier 2 kindjes overdag zindelijk en snachts nog niet )

Deel Deze Pagina