Wat doe ik fout? (Chocolate Chip Cookies)

Discussie in 'De lounge' gestart door Boordevol, 6 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Ik had ooit eens een recept voor chocolate chip cookies gevonden en maak dit zo nu en dan. Het is een heerlijk en makkelijk recept. Alleen zijn ze nooit mooi rond maar plat en misvormd. Ik plaats ze als bolletjes op de ovenplaat en ze zakken dan in tot grote 'ronde' platte koeken. Ze smaken echt heerlijk maar kan ze zo nooit voorschotelen haha. Iemand een idee wat ik verkeerd doe en of de verhoudingen in het recept kloppen?

90 gram roomboter
    65 gram suiker
    65 gram bruine basterdsuiker
    1 ei
    125 gram bloem
    4 gram bakpoeder
    2.5 gram zout
    +/- 175 gram chocolade in brokjes

Het mengsel wordt plakkerig maar oogt goed denk ik.

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Het mengsel loopt uit en dan zit er volgens mij teveel vet in. Maar een hele actieve bakster ben ik niet hoor.

3. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Dus er zou minder roomboter in moeten? Dat kan ik natuurlijk proberen. Alleen bevat de chocola natuurlijk ook vet maar ik kan er in elk geval minder boter in doen.

4. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    je bakplaat misschien bestuiven met bloem. kan je koekje niet zo ver "weg drijven"

Weet niet zeker of dat met die koekjes zal leuken :p

5. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Ik doe ze altijd op bakpapier op de bakplaat maar ook die tip ga ik mee nemen :D. Nog meer ideeen?

Ik ben trouwens ook geen 'bakster' maar dit is wel lekker en lukt altijd (op de vorm na dus). We eten ze thuis allemaal graag maar zou ze ook graag eens voor visite willen voorschotelen of meenemen.

6. tulip

tulip Niet meer actief

was de boter echt koud. Als die niet koud genoeg is zakken de koekjes ook in. Anders de koekjes voor je ze gaat bakken even een kwartiertje in de koelkast zetten.

7. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Het wordt wel zacht tijdens het mixen omdat je de boter in kleine stukjes snijdt en dan met de andere ingrediënten mixt dus wordt het wel warm. Maar dat in de koelkast zetten is ook een goed idee en klinkt logisch.

8. sweetlove80

sweetlove80 Fanatiek lid

8 jun 2011
    1.097
    398
    83
    Vrouw
    Noorden van Holland
    Bij de blokker verkopen ze bakplaten voor koekjes dan "lopen" ze niet uit
    Vergelijken met muffin bakplaat

Deel Deze Pagina