Ik ben op zoek naar een nieuwe camera voor als de tweede telg straks geboren wordt en er natuurlijk weer een hoop foto's gemaakt gaan worden van dit nieuwe wereldwonder. Ik heb nu een Lumix compactcamera, zo eentje die je in je broekzak stopt. Maar ik wil graag iets robuusters. Echter ben ik maar een amateurtje en vind ik het gewoon leuk om als hobby, zonder cursus oid, mooie foto's te kunnen schieten. Wat hebben jullie en wat kunnen jullie aanraden? Budget ligt zo rond de 300 euro.
Vindt het moeilijk om je daarin te adviseren (en ben niet zo goed op de hoogte van de prijzen), omdat het zo afhankelijk is van waarvoor je de camera gebruikt. Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat echt uit naar een spiegelreflex! Daarmee kun je net even wat mooiere foto's maken vind ik, en ze zijn tegenwoordig allemaal uitgerust met "half-automatische" standen, waardoor fotograferen automatisch gaat, maar je zelf wel net even iets aan kan passen. Een voorbeeld... Met onze zakcamera vond ik het altijd moeilijk om echt scherpe foto's te maken. Bij het scherpstellen koos ie zelf een object om op scherp te stellen (met als resultaat: wazig kindje bijvoorbeeld, en scherp zandkasteel omdat dat dichter bij was) en hij had altijd ff tijd nodig om te focussen (je weet wel, knopje eerst half indrukken). Als je te snel afdrukte had je ook zo'n wazige foto. Kun je wel iets aan doen hoor, maar met de spiegelreflex kun je bijvoorbeeld automatisch fotograferen, maar wel regelen dat ie altijd scherp stelt op het midden (of de zijkant, of de boven of onderkant) van het beeld. Als je er iets meer mee wilt kun je ook de belichting of zo zelf instellen. Ik gebruik die opties niet altijd, maar soms zijn ze wel heel handig. Oh ja, ik heb dus weer een spiegelreflex (na de analoge spiegelreflex een tijdje een digitale zakcamera gehad, en dat beviel dus niet zo goed, nu een digitale spiegelreflex).
ligt er idd aan wat je wil..een spiegelreflex is wel ineens heel veel groter en zwaarder dan een compact camera, maar daar tegenover staat wel dat je zeer mooie foto's krijgt en dat je meer foto's tegenlijk kunt knippen. Compact camera's hebben vaak moeite om snel een foto te knippen en dan is het moment weer voorbij. Een spiegelreflex knipt zo'n 10 keer snel achterelkaar zeg maar. Dat krijg je niet bij een compact camera. Maar als het is puur voor gewoon een keertje mee te nemen naar een dierentuin of speeltuin of noem maar op dan is een compact camera ook goed genoeg. Ik heb nu ook een lumix compact camera gekocht en is een zeer mooi ding. Je kunt daar echt veel instellingen aan wijzigen als je zou willen...
Ik zou gewoon eens naar een fotozaak gaan en daar eens een foto maken met verschillende camera's. Ook vasthouden is belangrijk. Als je kiest voor een spiegelreflex moet ie wel lekker in de hand liggen, want het zijn logge dingen en je moet er met dagjes uit maar wel mee slepen. Er is zoveel mogelijk, niet te doen om daar advies in te geven. Wel kan ik zegggen dat sinds wij een spiegelreflex hebben ik echt nevernooit meer iets anders wil. Ik vind de foto's zoveel mooier, net of ze leven. Een oom van mij had ook altijd een spiegelreflex, maar vond het toch wat onhandig zo'n groot ding. Is toen over gestapt naar een compact camera, ik weet niet welke, maar hem kennende niet de minste. Toch is hij na driekwart jaar weer gezwicht voor een spiegelreflex, veel mooiere foto's vond hij.
Ik vindt het ook wel heel moeilijk om advies te geven. Wij hebben een systeem camera van samsung de nx 100. Ik ben er echt heel te vrede over hij is gebruiksvriendelijke hij is kleiner als een spiegelreflex camera. Wij hebben er 2 lenzen bij een normale en een zoomlens. Hij maakt mooie duidelijke fotos. Ik gebruik nu heel veel de automatische instellingen. Maar je kan ook de iso waarde instellen sluitertijd enz. Maar daar in tegen heb ik geen ervaring met een spiegelreflex camera. Wij hebben toen gekozen voor deze camera omdat hij kleiner is als een spiegelreflex. Dus ik dacht dan hoef ik niet zo grote tas mee te nemen. Maar intussen hebben we en grote lens gekocht dus ook een grote tas.
Sorry meid, ik wil niet grof over komen maar voor 300 euro heb je toch geen degelijke spiegelreflexcamera.
Wat een onzin, sorry hoor. Het hoeft toch niet gelijk de nieuwste EOS 500d te zijn? Rond de 300 euro kan je een hele mooie EOS350d kopen. En qua kwaliteit heb je dan niks minder hoor! Wij zijn heel tevreden over onze Samsung 100nx. Mijn man wou wel alles zelf in kunnen stellen, en ik wou niet zo'n groot bakbeest. Dus dit was een mooi compromis met uitstekende foto's
Bedankt alvast voor jullie antwoorden. Ik ben niet op zoek naar een compactcamera want die heb ik dus al, een lumix. Maar wil juist iets meer met mijn camera kunnen en ik vind de foto's die ik momenteel schiet niet heel mooi. (zou ook heel goed aan mij kunnen liggen) Een spiegelreflex heb je wel degelijk voor om en nabij 300 euries want ik zag dat de Canon EOS1000D deze week voor 259 euries aangeboden werd. Nu ligt mn budget ook niet strak op die 300 euro grens dus ik kan nog vele kanten op. Echter ben ik bang dat een hele dure gewoon te weinig gebruikt gaat worden, ik ben natuurlijk geen professional. Tot nog toe spreekt de systeemcamera me nog het meest aan, inderdaad instelbaar en evt andere lenzen er op. Maar wel makkelijk in de hand liggend.... Ik zoek rustig even verder, wachtend op nog meer ervaringen...
Ik heb onlangs, ook met het oog op de komst van onze eerste frummel, een nieuwe camera aangeschaft, de Fujifilm Finepix S2950. Heb er tot nu toe heel veel plezier van, en voor de prijs hoef je het ook niet te laten! Succes met je keuze