iemand ervaring met observatie en behandel groep van kentalis?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamazeyad, 24 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Heb je nog gebeld ?

2. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Mijn zoontje heeft in 2 jaar in vroegbehandelgroep van Kentalis gezeten (vermoeden van autisme, dus niet een esm groep) en wij zijn altijd erg tevreden geweest. Echt heel blij dat hij daar heeft kunnen zitten, heeft ons/hem zoveel goede dingen gebracht. Heeft circa 4-5 maanden op wachtlijst gestaan voor plekje kwam.

Hij ging 4 dagen in de week, van 9:00-15:00 uur, gebracht en gehaald met taxi. Hij had 2 keer per week groepsfysio, 2 keer per week individuele fysio. Daarbij 2 keer per week groepslogopedie en 1 keer individueel. En daarnaast natuurlijk hele dag de pedagogisch medewerkers, 1 op 2-3 kindjes, groep was maximaal 7 kindjes. Wij hebben intensieve ouderbegeleiding gekregen en oudercursus. Mocht ten allen tijde advies gesprek aanvragen om problemen thuis te bespreken, advies te krijgen, mijn hart te luchten etc. Met enige regelmaat gebruik van gemaakt.

De eerste 3 maanden veel getest (o.a. taalbegrip, motorische ontwikkeling, woordenschat, sociaal-emotioneel functioneren), toen een behandelplan dat ieder half jaar werd geëvalueerd (met ook weer nieuwe testuitslagen). Ze hebben geadviseerd en geholpen bij schoolkeuze en hem 'schoolklaar' gemaakt door bepaalde noodzakelijke vaardigheden te oefenen. Na 2 jaar was hij 'klaar' voor school en hij heeft de overstap ook soepel gemaakt, zit prima op zijn plek nu, op speciaal onderwijs.

Ik mis nu soms nog wel de kleinschaligheid en lage drempels van Kentalis ;), en het feit dat alles onder 1 dak zat. Nu hebben we zelf een fysio in de arm moeten nemen, zelf ook gezinsbegeleiding zoeken etc...

3. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Even nieuwschierig hebben jullie al een plekje ?

4. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

sorry wist niet dat er nog gereageerd was in dit topic:).

linda: bedankt voor je intresse, ik heb gebeld en de wachtlijst duurt nog tot eind september/ begin oktober. hij gaat dus pas als hij 4 is:(.
    het liefst wilde ik dat hij zo snel mogelijk kon maarja die paar maandjes maken nu ook niet meer uit dan.

kach: wat fijn dat je zoontje nu gewoon naar school kan! lijkt me ook wel fijn dat alles onder een dak zit. ik heb nu ook veel afspraken met mijn zoontje dus lijkt me wel fijner als ze alles gewoon bij hun doen. mijn zoontje mag gelukkig in dezelfde stad waar ze ook gaan testen of hij autistisch is. vind het wel fijner dat ik hem gewoon zelf kan brengen en halen, zodat ik ook meer weet hoe het gaat. heeft je zoontje een hevige vorm van autisme?

5. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Wat jammer zeg dat het zo lang duurt. Gaat hij dat nog niet naar school maar eerst naar een behandelgroep ? Wij gaan waarschijnlijk de indicatie voor cluster 2 voor 1 oktober aanvragen. Dan gaan hij al met 3j 9m naar speciaal onderwijs. In januari is mogelijk de klas al vol.

6. mamazeyad

hij kan helaas niet gewoon naar een basis school, dat zou alleen maar zielig zien want hij kan totaal niet mee komen met andere kindjes. jou zoontje moet dus wel gewoon naar speciaal onderwijs? komt dat omdat hij de achterstand niet heeft ingehaald? is het raar als ik hoop dat mijn zoontje op een gegeven moment gewoon naar een normale basis school kan:). als het niet kan dan gaat het natuurlijk naar speciaal onderwijs maar hoop toch dat het niet hoeft.

7. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Ja mijn zoontje gaat naar een school voor kindjes met ESM (spraak/taalachterstand) deze zit ook vast aan de vroegbehandelgroep waar hij nu zit. Hij gaat vooruit nu en zijn woordenschat gaat goed vooruit en ook zijn zinnen worden steeds langer. Ik had de hoop dat hij naar regulier onderwijs kon. Maar ik weet nu dat taal zo uitgebreid gebied is. De uitspraak van mijn zoontje is nog slecht. Hij kan veel letters nog niet uitspreken. We zijn nu de letter k aan het oefenen. Door dit veel aan te bieden hopen we dat hij het gaat leren. Nu spreekt hij de k uit als een t.

8. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    En nee het is natuurlijk niet raar dat je het hoopt.

9. mamazeyad

speciaal onderwijs is natuurlijk ook niet erg maar lijkt me toch fijn als ze straks toch nog naar regulier onderwijs kunnen als alle achterstanden verholpen zijn. fijn dat zijn woordenschat vooruit gaat!

10. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Zodra het kan gaat hij naar regulier onderwijs. Het is niet zo dat als je er eenmaal zit je er altijd blijft. Maar het spreekt me nu wel aan. Kleine klassen van max 12 kids. En een erge leuke school.

11. mamazeyad

begrijpelijk, ik zal ook nooit mijn kind naar regulier onderwijs brengen als hij het nog niet aankan. ik ga het niet extra moeilijk voor hem maken. en alleen maar fijn als hij dan ergens naartoe gaat waar er extra aandacht aan heeft besteed kan worden.

12. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Tja, hevige vorm? Vind ik lastig beantwoorden, want het kan altijd erger, maar hij is behoorlijk autistisch en heeft hier ook veel 'last' van. Zijn IQ is moeilijk lerend (rond de 80). Hij heeft medicatie nodig om enigszins te functioneren en niet constant overprikkelt en moeilijk handelbaar te zijn. Hij heeft een achterstand in zijn algehele ontwikkeling (motorisch, cognitief, spraak/taal etc) van ongeveer 1-2 jaar en functioneert op de meeste fronten als een 4 jarige (hij is 6). Deze achterstand is overigens 'stabiel', hij haalt niet in, ondanks alle therapie die hij dus al jaren krijgt. Hij zit goed op zijn plek op cluster 4 speciaal onderwijs en zal daar ook blijven tot hij volwassen is, vermoed ik.

Deel Deze Pagina