hoi, afgelopen woensdag zijn mijn vriend en ik naar de huisarts geweest, omdat het toen al bijna 11 rondes niet gelukt was om zwanger te worden. meestal doen ze pas wat na een jaar, maar ik word over een half jaar 35 en voel daardoor wat druk. de huisarts vond dat we ons moesten realiseren dat het een bepaald percentage stellen helemaal niet lukt om zwanger te worden en ging ons dat voorrekenen. ik werd daar verdrietig van. dat is namelijk precies mijn grootste angst. ik heb de percentages ook wel gelezen, maar hoop gewoon dat het meer een kwestie van geduld is dan dat het nooit zal lukken. toen ik verdrietig werd en uitlegde dat ik me daar zorgen over maak, zei hij dat je zorgen maken ook een averechts effect heeft. dat weet ik natuurlijk ook wel. ik had liever gehad dat de huisarts ons wat meer gerust gesteld had. het is nu al een paar dagen geleden, maar ik kan me er nog steeds niet helemaal overheen zetten en weer vol optimisme aan deze ronde beginnen (die middag kwam ook nog eens mijn ongi, niet onverwacht, maar toch zo alles bij elkaar niet echt een topdag). is er iemand die een positiever verhaal van de huisarts kreeg? na hoe lang ging je naar de huisarts? en wat zei hij/zij? of iemand die mij kan helpen mijn optimisme weer te vinden? alvast bedankt! liefs, lauwie
Hmm dat is zeker niet waar je op dat moment op zat te wachten! Zijn jullie wel doorgestuurd of niet? Hier dan een positiever verhaal waar je naar vroeg. Wij gingen met 14 maanden naar de huisarts, die erg begrijpend mijn verhaal aanhoorde. Na wat vragen over cyclus, gezondheid enz, gaf ze ons direct een verwijskaart voor de gyn. Zo kan het dus ook. Jammer dat je huisarts de negatieve benadering nam, alsof je dit zelf allemaal niet wist! Liefs Natas
Bij ons leek ook alles super tegen te zitten maar met doorzettingsvermogen en een flinke dosis geluk verwachten wij dan toch begin november een eigen wondertje! Maarre...wat gaan jullie nu ondernemen dan? Tempen, zaadanalyse etc? of nog even niks...? Succes meid! Elmo
bedankt voor jullie reacties, Natasja en Elmo. alleen al jullie banners vrolijken me op! hij verwijst ons wel door. mijn vriend heeft gister zijn zwemmers ingeleverd en hij zei dat hij ons door zou verwijzen, wat er ook uitkomt. tempen heb ik 2 maanden gedaan en 2x een eisprong gevonden en een thuistest van mijn vriend was ook positief (voor zover zo'n thuistest betrouwbaar is). er zijn dus nog niet echt redenen om aan te nemen dat het nooit zal lukken. jammer dus idd dat hij zo'n negatieve benadering had! bedankt voor jullie verhaal en ik wens jullie een goede zwangerschap en een gezond, mooi kindje! liefs, lauwie
Kijk dat is wel mooi dat je doorverwezen ben, dan zou ik zeggen, lekker laten lullen! Je gaat je nu gewoon richten op wat er komen gaat. Ik ben benieuwd hoe alles gaat verlopen. groetjes
Wat een nare ervaring Lauwie.. Toen wij naar 15 ronde naar de HA gingen schreef hij zomaar een verwijsbrief. Niks geen gezeur van hpoe of wat. Ik was toen ook 34.. Blij dat je toch bent doorverwezen. Succes en houd moed
Belachelijk dat zo'n huisarts er statistieken bij haalt, nog voor een diagnose.. Nooit de moed opgeven hoor! Misschien duurt het wat langer en zal het al dan niet via een eenvoudige/lastige omweg gaan, maar de meeste vrouwen worden uiteindlijk echt wel zwanger! Het is bij jullie nog niet eens duidelijk waardoor het zo'n tijd duurt, misschien is het wel toeval.. Het woordje 'nooit' mag je pas in de mond nemen als dat medisch is aangetoont en er geen enkele hulp meer mogelijk is, en dat is maar zelden... Het stadium waar jij nu bent en het 'nooit', daar zit nog zo ontzettend veel tussen!! Succes hoor!
Hoi Lauwie, Tjonge, das wel een heel vervelende benadering ja. Je bent natuurlijk al extra gevoelig op zo'n moment en dan ook zo'n negatieve benadering van de huisarts. Niet echt handig.... Ik ben gisteren naar de huisarts gegaan. Wij hebben nu 9 pogingen gehad (ben 29 jaar), maar nog steeds niet gelukt. Ondanks temperaturen waarbij ik telkens eisprong meet en 4 x een positieve ovulatietest. Nu zul je denken; bij 9x al naar de huisart! Ja, ik heb gewoon sterk het gevoel dat er iets met mijn lijf aan de hand is. Gelukkig nam mijn huisarts mij zeer serieus. Hij heeft keurig mijn lijstjes bekeken en gaf aan dat het er allemaal goed uitzag en in principe zou moeten lukken. Dus krijg ik nu een bloedtest naar Chlamidia en een sementest voor mijn man. Dit is dus stap 1 en daarna kijkt de huisarts mee verder. En wellicht is het deze 10de ronde misschien wel raak Veel succes en groetjes, Jille
Goed zeg! Je temp al gedaan en het zaad wordt gecheckt. Hoe het ook afloopt qua uitslagen....er wordt nu inderdaad naar gekeken! Heel veel succes! Ik hoop dat het met een goede timing verholpen kan worden! Succes! Elmo
ondanks de wat negatieve houding van je ha vindt ik het wel mooi te lezen dat hij jullie toch doorgestuurd heeft. vaak lees je andere verhalen en moet men het nog maar een half jaartje zelf proberen vooraleer een ha stellen doorstuurd. dat hij die statistieken erbij haalt is misschien om je wel de realiteit voor ogen te houden dat het niet "vanzelfsprekend" is dat men zwanger wordt als men besluit aan gezinsuitbreiding te doen... hoe dan ook, tis idd bot en daar zit je op zo'n moment niet op te wachten, hij heeft jullie in ieder geval door gestuurd voor onderzoek, en zo te lezen (jij je eisprong en hij zaadtest via thuistest die goed was)...hoop ik dat het "gewoon" een kwestie van "geduld" is, eer eggs meets sperm succes meid
bedankt allemaal voor jullie opbeurende woorden! ik kan het al weer realistischer bekijken, maar zoek nog wel naar een instelling om er wat minder onrustig of ongeduldig onder te zijn. eerst maar eens afwachten hoe het bij de gyn allemaal gaat lopen en wat er uit de onderzoeken komt. mariska, wat bedoel je met hpoe? en elmo, wat bedoel je met goede timing? jille, ik vind na 9x helemaal niet heel snel hoor. zeker als je het gevoel hebt, dat er iets niet goed zit. fijn als de huisarts het ook niet te snel vindt en het serieus neemt. en smoekie en natasja, inderdaad fijn dat hij ons wel gaat doorverwijzen. dat kwam vooral door mijn leeftijd (bijna 35), omdat je dan 'minder tijd te verliezen' hebt. en smoekie en mariska, gefeliciteerd met jullie zwangerschap! ik vond zijn negatieve aanpak vooral zo vervelend omdat ik denk dat het bij ons vooral aan stress en zorgen ligt. ik wil het zo graag en dat helpt volgens mij niet bij zwanger worden. daarnaast hebben we het afgelopen jaar veel werk, huis en gezondheidsstress gehad. daarom denk ik meer baat te hebben bij geruststelling of een verhaal over de mogelijkheden. dat het ook niet kan lukken realiseer ik me juist te goed! nogmaals bedankt allemaal! jullie begrip doet me goed! liefs, lauwie
Soms blijkt het zo te zijn dat de timing niet zo goed is. Het zh kan je daar bijv. mee helpen door de follikelgroei en bloedwaardes in de gaten te houden. Ik persoonlijk vind het wel snel, na 9 maanden. Je moet er vaak sowieso een jaar voor uittrekken. Niet elke maand hoeft ook een serieuze kans te zijn geweest (kan me niet voorstellen dat je alle 9 keren een strakke planning had Je gaat de molen niet zomaar in lijkt me....maargoed. Veel succes!
Dat zijn geen leuke dingen. Beetje bot ook van die huisarts. Alhoewel ik hem ook wel een beetje kan begrijpen en jou kan ik helemaal wel begrijpen je zit niet op statistieken te wachten maar wel op een beetje begrip. heel veel sterkte voor de komende tijd. Ben heel benieuwd hoe alle onderzoeken aflopen. Piglet
Hier ook een positief verhaal feb 2006 naar de gyn voor onderzoeken ...zaad onderzoek van hubbie ei onderzoek voor mezelf bloedonderzoeken inwendige onderzoeken de hele malle molen door ook vanwege mn leeftijd toen 42 jr toen midden feb terug voor uitslag alles bleek perfect te zijn en niks stond een hersteloperatie meer in de weg ( was gesteriliseert namelijk) we hadden 2 opties of een hersteloperatie in groningen en dan 12 x in het jaar kans op een zwangerschap of IVF in utrecht mn gyn stelde voor om eerst herstel operatie te doen een 5 uur durende operatie met een herstel van 6 wk niks doen dat laatste hebben we voor gekozen in mei 2006 kon ik al komen voor operatie maar hebben we niet gedaan want net in die tijd gingen we naar cuba ....dus werd het 4 juli ...geopereerd volgende dag was ik alweer thuis en in sept van dat jaar 2006 zwanger wat eindigde in MK ja wat wil je ook zo kort na een operatie ...je lichaam moet herstellen in nov 2006 HSG onderzoek gehad en alles bleek goed te zijn baarmoeder zag er goed uit en eileiders waren doorgangelijk nu 5 wk terug weer een Mk gehad maar 1 positieve draai aan dit verhaal kan zwanger worden en dat wondertje zal er ook heus komen heeft alleen tij nodig de gyn in het UMCG zei toen tegen ons je leeftijd speelt natuurlijk een rol alleen duurt het iets langer voordat je zwanger word want je lichaam kan iets trager zijn dan toen je 25 was maar hoeft niet zo te zijn want alles bleek goed te zijn bij je onderzoeken anders hadden we je geeneens geopereert namelijk als we teveel risico's of obstakels hadden gezien of gedacht dus zo zie je maar het kan ook positief uitvallen liefs kaley
Hallo allemaal, een tijdje terug heb ik gereageerd op het bericht van Lauwie en de botte benadering van haar huisarts. Onze huisarts heeft ons gelukkig serieus genomen ook al kwam ik "al" na 9 maanden omdat het niet lukt. Nu hebben ze clamidia test bij mij gedaan en daar was niks bijzonders te zien. Echter we hebben net de uitslag gekregen van semenonderzoek van mijn man en die is niet goed. Er wordt een 2de test geadviseerd. De teminologie ben ik nu een beetje aan het uitzoeken, want begrijp het allemaal niet zo goed, maar men heeft er nu bijgezet dat er sprake is van forse oligospermie (te weinig spermacellen) en dat men een isci indicatie afgeeft. Ik ben blij dat we toch al met 9 maanden naar de huisarts zijn gegaan alleen voel me nu erg ellendig en mijn man ook. Al weet ik dat het 2de semenonderzoek misschien wel goed uit zou kunnen pakken. We gaan ons nu maar eens goed voor laten lichten en even bijkomen van de toch wel enorme schok dat het mogelijk niet zo vanzelfsprekend is. Ik wens iedereen veel sterkte en voorspoedige zwangerschappen. Groeten, Jille