Hallo dames, De tijd van belastingaangifte komt er weer aan en ik vroeg me af of ik e.e.a. wel goed begrepen heb mbt de combinatiekorting. Dit is wat de belastingdienst beschrijft: U hebt in 2013 minimaal 6 maanden een kind dat is geboren na 31 december 2000. Dit kind staat in deze periode bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres. Bent u co-ouder en staat het kind ingeschreven op het woonadres van de andere ouder? Dan moet dat het kind ten minste 3 hele dagen per week bij uw huishouden horen.Uw arbeidsinkomen is hoger dan 4.814 of u krijgt de zelfstandigenaftrek (of kunt deze krijgen). U hebt geen fiscale partner. U hebt wel een fiscale partner maar uw arbeidsinkomen is lager dan dat van uw fiscale partner. Ik ben getrouwd dus heb een fiscale partner. Ik werk een dag minder dan mijn man en verdien dus ook minder. (maar meer dan 4.814) Dan hebben wij toch nog altijd recht op die combinatiekorting, nietwaar? Ben ik dan wel degene die de belastingaangifte zou moeten doen?
Ja dan heb je er recht op.. En je moet beide belastingaangifte doen.. Mijn partner en ik doen allebei aangifte ieder jaar.. En ik krijg mijn teruggave maandelijks gestort alvast vooruit betaald.. Voorlopige teruggave Maar dan krijg je wel als je dat doet aan het einde van het jaar in principe niks meer Trouwens ook als je samenwoont ben ie elkaars fiscale partner geloof ik.. Bij ons is dat wel zo..
Ik geloof dat wij altijd gezamelijk aangifte doen (mijn man doet het meestal) maar wel apart bericht krijgen van de belasting. Of kan je die korting alleen krijgen als je allebei apart aangifte doet?
Nee. Hoor wij doen ook samen aangifte, als je van beide maar je gegevens invult dat bedoel ik en die korting krijg je altijd als je er recht op hebt..
Je doet idd gezamenlijk inkomen maar krijg apart bericht. De minstverdienende heeft recht op de combinatiekorting. Uit mijn hoofd is de korting minimaal 700 euro en die loopt op naarmate je meer verdient. Tot maximaal rond de 2.000 euro a 2.100 euro bij een inkomen van 33.000 euro. Het is een inkomensafhankelijke korting. Je wordt dus eigenlijk beloond omdat je bent blijven werken terwijl je een kindje hebt gekregen.
Als je samen invult, dan is er altijd wel iemand die minder verdient, ook al is het maar 1 euro. Je hebt dan al snel recht op die korting. De teruggave wordt voor beiden afzonderlijk berekend en uitgekeerd, maar wel op dezelfde rekening.