Vezelrijk eten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bubblez, 31 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Omdat ik flink last van m'n buik krijg en m'n ontlasting eg dun is moet ik vezelrijk gaan eten.

Maar wat koop ik dan. En wat eet ik dus? Ik kan nu namelijk wel als een dolle naar de winkel gaan om pakken havermout in te slaan maar dat lijkt me de oplossing niet haha.

Hebben jullie tips? Lekkere gerechten en dingen?

Help :D

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    Volkoren pasta zilvervliesrijst en volkoren brood.
    Roggebrood is ook heel goed. Als ik dat consequent eet gaat het een stuk beter met m'n darmen

3. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Hoe is je dagelijkse voedingspatroon nu dan?

4. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    inderdaad volkeren brood, rijst en pasta

neem bij de lunch iets van rauwkost, in groente zit ook vezels

als je meer vezels gaat, drink dan ook meer! anders zit je straks verstopt haha! en vooral als je ontlasting nu dun is dan verlies je ook vocht dus minimaal 2 liter drinken!

hier zelf prikkelbare darm klant, mijn dagmenu:
    's morgens zelf samengestelde muesli (3 soorten vlokken, handje noten, handje rozijnen) met biologische yoghurt en plakje ontbijtkoek (suikervrij). of je kan lekker kwark nemen met lijnzaadolie en walnoten en wat banaan, eventueel nog wat tarwezemelen erdoor. bananen werkt bij mij stoppend haha
    tussendoor fruit/rauwkost
    bij de lunch max 2 broodjes of paar crackers aangevuld met gekookt eitje en soep of salade of rauwkost
    s avonds half bord is groente, 1/4 pasta/rijst/couscous/aardappelen en 1/4 vlees/vis/vega

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Fruit, groente, volkoren producten.

6. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik drink minstens 2.5 liter per dag. Dat is gelukkig voldoende.

Alleen eten.. omdat ik nog steeds vaak misselijk ben en een opgeblazen gevoel eet ik puur waar ik zin in heb op dat moment. Ik eet sowieso erg veel fruit. En veel groenten.
    Appels. Druiven. Aardbeien. Frambozen. Perziken. Nectarines. Komkommer en cherry tomaat zijn hier favoriet.
    Als ik brood is dan is het witbrood. Voornamelijk bolletjes. Daar moet ik echt verandering in gaan aanbrengen dus. Net als havermout enzo. Dat doe ik dus nooit.

Het grootste deel wat ik op een dag eet is fruit. En groeten. En avond eten. Dat is aardappels en groenten en soms vlees maar meestal vleesvervanger. Savonds vaak wat kwark met nog wat fruit.

Goed menu! Ik zal het eens op gaan schrijven wat ik kan eten elke keer. Koopt makkelijker haha

7. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    dan zou ik door de kwark (gedroogde) pruimen doen.
    gebroken lijnzaad icm de pruimen werkte voor mij erg goed.
    verder de tips als volkoren producten ed

8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    Krijg je van heel veel fruit en groenten ook geen dunne ontlasting. Zijn je darmen dan niet overprikkeld??

9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik heb geen idee of dat kan.. ? Misschien wel.. Ik denk dat ik tussen de 3 en 4 stuks eet per dag. Ongeveer.. is dt teveel?

Gedroogde pruimen is een goede idd!! En cranberry is dat ook vezelrijk? Lijnzaad heb ik, ga ik die ook weer eten.
    En toch maar proberen havermout pap te eten als ontbijt. Dit is ook niks zo..

En evt nootjes ? Welke nootjes zijn dan het beste?

10. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    3-4 stuks fruits is wel erg veel, fruit bevat suikers en darmen worden niet altijd happy van suiker, probeer 2 keer fruit en 2 keer rauwkost

en oh witbrood is ZO fout! dus ook geen krentenbollen en croissantjes en liefst producten waar meel in zit en geen bloem.

ongebrande noten! gebrande noten zit te veel vet in. ongebrand is beter en max een handje per dag

maak anders s avonds of s morgens een lekkere bak kwark met (gebroken) lijnzaad, wat tarwezemelen, walnoten en banaan en evt. beetje honing al vind ik dat niet nodig.
    havermout hoeft niet perse, yoghurt met muesli kan ook

overigens moet je ook met zuivel oppassen wat je darmen betreft, dus zou nu niet opeens liters daarvan gaan gebruiken ;) ik raak van melk en volle producten aan de dunne, een bakje yoghurt en max 1 glas karnemelk er nog bij gaat precies goed

11. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Wat bij mij wonderen doet is roggebrood. Dat heeft wel wat aankleding nodig maar met kaas en komkommer vind ik het erg lekker! En niet besparen op het roggebrood zelf, anders eet je schuurpapier 😁

12. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Je zou, als aanvulling van je normale maaltijd, psylliumvezels kunnen nemen.
    Geloof me, dan ben je zó van je problemen af.

https://www.colonclean.nl

13. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    Echt, roggebrood! Mijn man kwam ook steeds niet aan genoeg vezels en kreeg deze tip ook. Nou werkelijk, werkt goed bij hem!

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Misschien krijg je wel teveel vocht binnen...als je 2,5 liter drinkt en ook nog heel veel dingen eet met vocht...dan is het wel heel veel.

Witbrood zit inderdaad niks in.

Ik zou lijnzaad in yoghurt gaan eten. Moerbeien er in.

15. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Witbrood. I know.. Maar tis zo lekker.. Dat is wel een guilty pleasure nu. . :( afkicken dus..

Roggebrood is een goeie!
    En kwark met pruimen en lijnzaad lijkt me ook prima te doen.
    Melkproducten doe ik niet heel veel mee. Maar idd niet teveel.
    En opgebrand nootjes.

Check check !

Ik ga zo even naar die link kijken. Al denk ik dat ik het liever met voedsel aanpassen op los.

Bedankt lieve meiden! Super goede tips!

Oh en miss idd wel echt teveel fruit in combinatie met m'n drinken. Ik drink al jaren 2.5 liter en dat was altijd goed. Het is pas sinds m'n zwangerschap dat ik aan het knoeien ben met m'n darmen. Dus daar moet ik nu echt even beter mee op gaan passen.

Op naar de appie :D

16. Islah

Islah Niet meer actief

Peulvruchten eten, ik eet hier vaak salades/soepen mee, in plaats van brood/rijst. Dit dan combineren met veel groenten.

17. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Ik zou beginnen met groenten (allle kleuren, veel blad maar zorg voor verschillende soorten), fruit en wvwntueel volkorenproducten. eigenlijk zou ik een eliminatiedieet proberen.
    Klinkt alsof je veel fruit en andere suikers eet en daar kun je last van krijgen. Dunne ontlasting kan namelijk ook een teken zijn van iets anders dan vezelgebrek.
    Ik denk dat je baat zou hebben bij een whole 30. Dertig dagen helemaal sober eten en dan weer potentiele probleemvoeding toevoegen om te kijken hoe je reageert. Klinkt misschien extreem maar zo kun je ontdekken wat je wel moet doen en laten en wat bij jou niet nodig is.

18. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Nou dat vind ik wel heel ijverig... Als ik nou ziek zou zijn ofzo. Maar ik heb alleen wat dunne ontlasting.. 😅

Ik ga het volgende doen;

Minder fruit, max 2 per dag.
    Meer groenten
    Bruin brood ipv wit
    Roggebrood eten
    Yoghurt met vijgen abrikoos en lijnzaad

Lijkt me dat ik dan al een heel eind komt. Dan doe ik het namelijk al heel anders dan nu. En ik denk dat ik dan al een heel eind kom.

Bedankt meiden! Zo moet het vast gaan lukken!

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Vijgen, dadels, abrikozen, kokos, noten, zemelen, erwten, linzen, bruine bonen, kapucijners en andere peulvruchten.

20. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Je kunt ook gemalen flaxzaad halen, ik vond zelf lijnzaad echt heel erg vies. Dat handje nootjes is volgens mijn moeder circa 15 gram.

Deel Deze Pagina