Doen jullie het wel of niet en waarom? Ik sta enorm in dubio en de kleine is bijna 9 maand en gaat dus voor op de fiets.
Ik niet, vind het niet nodig.... Beetje onzin eigenlijk. In onze buurlanden oke... Maar wij wonen in een vlak land... Zometeen komen de knie / elleboog beschermers als ze in de speeltuin gaan spelen. Hmm ik merk al dat ik het niet echt goed kan onderbouwen haha.... Maargoed bij mij geen helm
bij mij op de fiets ook niet, maar dochter van 4 fietst geen meter zelf zonder haar helm... Hypocriet?
Ik vond het zelf eigenlijk niet nodig, maar ik geloof dat mijn man er nogal anders over denkt. Dus waarschijnlijk gaat er hier wel een helpmje komen als Ayla mee voorop de fiets gaat. Eerst nog maar even een stoeltje aanschaffen, hahaha...
Ik heb sinds enkele weken eindelijk weer een fiets en dus ineens een fietsstoeltje voorop voor zoontje gekocht en hij heeft ook een helm! Superstoer! Er staan allemaal vogeltjes op en als ik vraag waar de vogeltjes zijn wijst hij naar buiten én naar zijn helm! Ik vind knie- of elleboogbescherming nog wel iets anders dan hoofdbescherming... Ik ben vorig jaar ooggetuige geweest van een vrouw die aangereden is door een auto en zij had een zware beenwonde en hoofdwonde. Die beenwonde had ze wel overleefd...
Ik zit zelf ook in dubio. Hier in Engeland fietsen ze minder en zowel dan is het vaak met helm. Toch vind ik het nogal wat een grote zware helm op zo'n klein hoofdje. Volgens mij wordt het ook niet aangeraden tot 1 jaar. Dat het te zwaar is voor het nekje?
Ja, dat is dus ook wat mijn man zegt: de kans dat je aangereden wordt is niet zo heel groot (wij wonen niet in een hele grote stad ofzo), maar áls het gebeurt en Ayla knalt met haar hoofd op de stoep dan kan het heel verkeerd aflopen. En ja, daar moet ik hem wel gelijk in geven. Bovendien, de kans dat je geen auto-ongeluk krijgt is groter dan dat je er wel 1 krijgt, maar ik heb voor Ayla wel het allerbeste autostoeltje (volgens de consumentenbond etc.) uitgezocht...
Onze dochter heeft al en helmpje voor een scheef hoofdje dus die heeft ze straks ook op de fiets op Ik vind het eigenlijk wel normaal om een helmpje op te zetten, van mij mogen ze het verplichten, net als in andere landen.. Vind het nog steeds apart dat het in nederland fietsland niet verplicht is
Mermaid, ik woon ook in een klein dorp maar die vrouw is toch echt wel hier in het dorp aangereden zenne... Het is maar een kleine moeite om grote gevolgen te voorkomen, ook al is de kans klein. Polkadot, heb je al eens zo'n helmpje vastgehad? Dat weegt echt niets.
Oh ja, je kan natuurlijk ook aangereden worden op plaatsen waar het minder druk is, maar in de "grote stad" is de kans denk ik nóg groter.
Ja, dat vind ik ook heel vreemd. Heb een heel stuk vorig jaar over fietshelmpjes en het nut ervan in de Kampioen gelezen en die dingen kunnen toch heel wat verschil uitmaken. Sinds een aantal weken heb ik ook 2 fietshelmpjes aangeschaft. De oudste fietst er zelf mee, maar ook als we ze op de fiets hebben bij ons, dragen ze nu hun helmpjes. Toevallig waren er 2 laatst in de aanbieding bij de ANWB die goed uit de test kwamen, die heb ik toen direct gekocht. Voor 17 Euro had ik twee helmpjes. De helmpjes zijn trouwens helemaal niet zwaar hoor, vooral piepschuim.
ik twijfelde maar mijn man wilde het graag, maar de kleinste helm die ik kon vinden pastte niet... en nu ligt hij werkloos in de kast, ik denk dat hij nu wel past.
Klopt, maar als je kindje straks in bomen gaat klimmen... Moet het dan ook een helm op? een val van een klimrek..kan ook verkeerd lopen... Maar goed.. Ik zeg als je je er beter bij voelt moet je hetook zeker niet laten!! Ieder zo zijn mening....
Ik ga het zeker wel doen! Ken nl iemand van dichtbij bij wie haar fiets is omgevallen met kindje voorop, geen helm en wel een schedelfractuur. Was met helm op voorkomen. Dat vind ik wel een heel harde les. Nu, zoiets wil ik nooit meemaken en als ik het door iets simpels als een helmpje kan voorkomen, dan doe ik dat! Ook als hij zelf gaat fietsen krijgt hij een helm op. Wat mij betreft wordt het gewoon verplicht in NL, kunnen heel wat nare verwondingen (of erger) worden voorkomen.
Ik heb gestemd wel een helmpje! Ik heb ook alle reden om met zo'n helmpje te gaan fietsen. Toen mijn dochter 9 maanden was, zijn wij van achteren aangereden. Man dacht dat ik weer zou gaan fietsen maar ik ging dus niet fietsen. Ik dacht dat het wel meeviel allemaal, fiets viel naar rechts en ik heb het stuur zo goed mogelijk vast proberen te houden maar kon zelf m'n evenwicht moeilijk bewaren. Eenmaal fiets weer omhoog stond de man naast mij en m'n dochtertje had alleen grote ogen, ik dacht maybe van de schrik? Ze huilde niet, ze reageerde wel enz. Opeens ontdekte ik een week later, een 'soort van' afplatting, dacht ik! Nou niets bleek minder waar, op mijn verjaardag (2weken later) ontdekte ik na het douchen een enorme ei boven haar oor op de rechter kant! Nou ik dacht echt niet meteen van 'oh de fiets' dus iedereen kwam met verklaringen voor de bult. We moesten de maandags (dag na ontdekking) naar het CB en hadden afspraak gemaakt bij Huisarts. maar goed ook! Cb vond ook belangrijk dat we meteen naar huisarts gingen, deze stuurde ons meteen door naar ziekenhuis voor onderzoek.. In het ziekenhuis kregen we een echo en foto maar echt duidelijk was het niet, de echo gaf aan een scheurtje in de schedel, naast de schedel naad.. maar waar kwam het vocht vandaan? Toen de dag er na moesten we een scan maken, wat een drama! ze sliep niet en ging tekeer.. Dag 3 weer naar ziekenhuis, conclusie? Schedelbasis!!!!!! het vocht moest weg trekken, was geen bloed of vocht naar binnen gekomen, gelukkig en na een aantal dagen trok de bult dus ook weg! Ik had nooit verwacht dat wij aangereden zouden worden, de kans is zo minimaal! En dat ze er wat aan over had gehouden had ik helemaaaaaaal niet verwacht.. Ik denk niet meer, nou daar heb je weer zo'n helmpje.. Nee, ik denk nu wat een verstandige ouders.. Voorkomen is beter dan genezen!
Tuurlijk kun je ook ongelukkig uit een boom of van een klimrek vallen. Mijn kinderen zitten alleen vaker op een fiets dan in een boom en de eerste jaren vallen ze toch aardig vaak van hun fiets af. De jongste kan nu mooi wennen aan zijn fietshelmpje als hij bij ons op de fiets zit voor als hij straks zelf gaat fietsen. Nog wat informatie over fietshelmpjes en het nut ervan. http://medischcontact.artsennet.nl/Tijdschriftartikel/Fietshelm-voor-kinderen-is-noodzaak.htm
Och Joyce, wat zul je geschrokken zijn. Enorm naar om te lezen............ Maar toch vraag ik me af, hè, schamen jullie je ook een beetje voor de helm dan. Want als ik het hier noem dat we dat misschien van plan zijn, kijkt iedereen me zo raar aan en ik zie ook bijna niemand er mee rijden eigenlijk. We wonen niet in een drukke stad of zo.
Mensen zullen misschien raar kijken.. Maar scheit aan hebben! Serieus, je kan ze zo leuk krijgen tegenwoordig!