Ik ben bang dat mijn dochter te dik wordt...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door debby82, 29 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Mijn dochter is best een bolletje. En ik kreeg daar vorige keer al commentaar op van het cb.
    Toen de tijd snapte ik dat echt niet want ze kreeg nooit snoep of wat dan ook en alleen gezonde dingen.
    Maar ja, nu in de decembermaand en met de psz heb ik het een beetje los gelaten. Ik wil ook niet te krampachtig met dat soort dingen omgaan.

Ze mag dus om de dag bijvoorbeeld wel wat pepernoten ofzo.
    En ze drinkt absoluut geen water of thee dus mag ze (aangelengde) appelsap drinken...

Maar nu waren we vandaag bij dansen en ik zie gewoon dat alle andere kindjes smaller zijn dan zij en maak me toch zorgen.
    Ik heb zelf veel overgewicht en wil liever niet dat mijn dochter dat ook krijgt.
    Ik schat mijn dochter op 86 cm en 13 kilo nu.

Ik zal eens een foto bijvoegen zodat jullie zien wat ik bedoel en zeggen of mijn zorgen terecht zijn en wat ik er eventueel aan kan doen. Ik wil mijn dochter ook niet alles ontzeggen.

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ik zie helemaal niks aan je meisje hoor, helemaaal niet te dik

Mijn zoontje is ietsjes groter en net zo zwaar en de kinderarts vind het gewicht eerder te laag dan te hoog

Je meisje ziet dr prima uit in mijn ogen!

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ps: appelsap is wel erg rijk aan suiker, lust ze ook geen suikervrije ranja? Of telkens de appelsap aanlengen zodat ze het "afbouwt" en eraan went?

Maar nogmaals, ik vind haar helemaal niet stevig of dik, gewoon normaal

4. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    daantje dank je wel! Ze heeft wel wat vetjes bij dr heupen nu hoor...

ranja zonder suiker ken ik helemaal niet! ga ik eens kijken...

probleem is dat mijn dochter echt heel erg van eten houdt. Het liefst wil ze elke dag taart (mag alleen op feestjes) en snoep (mag eigelijk nooit, alleen als ze het op de psz krijgt bij een verjaardag want ik houdt niet zo van snoep) of pepernoten (die krijgt ze in haar schoen).
    Maar ook bijvoorbeeld fruit, als ik geen halt toeroep dan eet ze zo 3 bananen achter elkaar op volgens mij (niet dat ik dat aan dr geef).
    Ze was laatst bij mijn vriendin en daar had ze gewoon 4 boterhammen met muisjes op! Dat is toch niet normaal?

5. marleen2109

marleen2109 Fanatiek lid

13 jan 2010
    2.575
    0
    0
    Ik vind haar niet te dik, maar ik denk wel dat je op moet gaan letten met wat ze eet. Ze snoept niet, maar 4 boterhammen met muisjes is echt wel heel erg veel en daarnaast veel suikers en calorieen, in fruit zitten fruitsuikers en 3 bananen is wel overdreven, elk ander soort fruit trouwens ook. En ik zou de appelsap vervangen door siroop.

6. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Herkenbaar! Z. is ook een echte lekkerbek, daar zit ook geen rem op als het om eten gaat.

Ik vind E. er op de foto's helemaal niet dik uitzien hoor, maar snap je zorgen wel.

Meer dan gezond en regelmatig eten en lekker veel laten bewegen kun je niet doen. En iets anders geven als appelsap, steeds minder sterk aanmaken tot ze uiteindelijk gewoon water drinkt? Ik ben ook van mening dat je een grote maag zelf 'kweekt', dus geen gekke hoeveelheden geven. Z werkt ook makkelijk 4 sneeen brood weg als ze het beleg lekker vindt. Dus als ze na 2 sneeen nog meer brood wil mag dat, maar dan wel met kaas, dat vindt ze niet zo lekker en dan haakt ze meestal af. Dan is het imo lekkere trek en geen honger :)

7. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Wat een schatje! Ik vind haar inderdaad wel ietsje mollig en zou de tips hierboven wel opvolgen zodat ze niet dik wordt. Maar echt dikkig vind ik haar niet.

8. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    o ze krijgt dus normaal nooit 4 boterhammen. Gewoon 1 of 2 maar dat had mijn vriendin dr dus gegeven.

En ze eet nooit 3 bananen. Ik weet alleen wel bijna zeker dat ze dat wel op zou eten. Is gewoon een voorbeeld van hoe bodemloos ze is.

Ja die appelsap zouden we af moeten wennen. Ik ga het proberen!
    En in januari gewoon helemaal geen extraatjes meer...

o en bewegen... nou mevrouw is een spring en het veld. Als we weggaan zit ze nooit in de kinderwagen (die is voor mijn zoontje). Heb wel een duowagen maar die gebruik ik vrijwel niet meer.
    Ze zit 1 keer in de week op dansen en zwemt ook nog een keer in de week.
    Ze kijkt wel redelijk wat televisie maar dat is soms de enige manier om haar even niet de hele tijd rondjes te laten rennen en te stuiteren...
    En ja we gaan ook (heel) veel naar buiten maar ik heb net even een rottijd achter de rug en met dit weer hebben we redelijk wat binnen gezeten. Maar dat is normaal niks voor mij. Ik krijg juist vaak van mijn man te horen dat een dag thuis zitten ook moet kunnen...

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Lijkt me een normaal kind voor haar leeftijd.

Probeer eens diksap.. een klein beetje met een boel water maar verder zou ik me er vooral niet veel zorgen om maken mits je een normaal dieet voert:

3 grote eetmomenten en maximaal 2 gezonde tussendoortjes (fruit, rijstwafels, crackers etc)

10. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ja dat gebeurt meestal wel hoor... maar we hebben nu gewoon veel feestjes en dan mag ze wel een taartje ofzo (als we s middags gaan dan doe ik dat ipv een boterham).

diksap zat ik al aan te denken maar dat is toch gewoon ingedikt fruit? Maw een al suiker, want in bijv appel zitten mega veel fruitsuikers. En als je dat indikt is dat toch extra?

11. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Ik vind je dochter er niet dik uitzien hoor. Op deze leeftijd mogen ze nog wel wat babyvet hebben.
    Wel zou ik idd oppassen met wat ze eet maar dat doe je al. Ik vind 2 boterhammen wel de max. En gewone halfvolle melk. Of aanmaaklimonade. Let er ook op dat ze dit niet tevaak drinkt. Hier 1 beker in de ochtend en 1 beker in de middag en als ze meer wil mag ze water drinken.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Suikervrije siroop bevat over het algemeen zoetstoffen...zou ik dus niet doen. Dan beter diksap (is inderdaad ingedikt, maar je lengt het aan met water, dus dan verdun je het weer) of verdunt appelsap of 50/50 van Roosvicee ofzo. Drinkt ze ook geen afgekoelde thee met fruitsmaakje? Dat is ook best zoet. En verder gewoon zelf de rem zijn. En vooral ook afwisselen (dus bv. geen twee bananen, maar wel een banaan en een appel ofzo en 2-3 boterhammen maar niet allemaal met muisjes, maar met verschillend beleg.

86 cm en 13 kilo lijkt me nog gezond, ik vind haar op de foto ook niet dik. J. is een maandje ouder dan jouw dochter en zij is ongeveer 95 cm en weegt ongeveer 15,5 kilo. Beetje zelfde idee wbt verhouding dus. Ze komen nog zo schoksgewijs aan (zo woog J. een week geleden nog 15 kg en dat woog ze toen al weken) en groeien soms ook opeens veel in de lengte...het kan over een maand dus allemaal weer totaal anders zijn.

13. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    vind het wel mee vallen als ik zo de foto zie.
    en wie weet krijgt ze straks een groei spurt en zie er niks meer van dat ze iets molliger is dan andere kinderen.

bij ons is het juist anders om, sinds de geboorte klagen ze al dat ze te klein en te dun is.

mijn dochter is 13,4 kg en is 101,5 cm.
    bij het cb is het ook nooit goed, blij toe dat ik er niet meer heen hoef.

14. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Mijn dochter is net 2 is ook ingeveer 86 cm lang en weegt 12 kilo. Ze is ook altijd wel mollig geweest. Ik zit er totaal niet mee eigenlijk,denk dat het er wel weer afgaat. ze snoept wel en lust ook alles. hoe zit het op het cb,zit ze wel tussen die 2 lijnen? Dan is het toch niet zo erg?

15. ontzettendtrotsemama

ontzettendtrotsemama Fanatiek lid

7 aug 2009
    2.204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dr echt niet dik hoor! Volgens mij is ze niet zo heel lang (niet klein ofzo, maar ik denk even terug hoe groot mijn dochter 3 maand geleden was, wel zeker 92 cm!). Ik zie bij mijn ochter juist dat ze ff in de breedte groeit (weer wat bollere wangetjes krijgt, en wat meer spek ;)) en dan opeens vind ik dr weer een langere spriet worden. Ze groeit dus eerst in de breedte, dan opeens weer een groeitspurt in de lengte en hoppa weg zijn dr bolle wangen weer hihi.

Meestal gaan ze ook minder goed eten als ze 2 zijn geweest, t valt hier nog wel mee met dat slechte eten gelukkig. Maar bedenk ook maar zo dat ze wat meer reserve heeft voor als ze ziek/niet lekker is, en minder wil eten je niet gelijk zorgen hoeft te maken.

Nou ja, al met al, zou ik doorgaan zoals je bezig bent! En gewoon een beetje opletten. NIet te druk maken, maar gewoon een beetje in de gaten houden..

16. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ja ze zit wel tussen de lijnen maar ze gaat nu wat meer omhoog.

otm ja misschien een groeispurtje maar ze is altijd klein geweest. Wijzelf zijn ook erg klein 1.58 en 1.68...

mamamadelon ik maak me misschien wel te druk omdat ik heel erg op voeding lette in het begin en het nu een beetje los laat. En omdat ik zelf overgewicht heb weet ik wat het is.

17. adi

adi Niet meer actief

Wat een prachtig meisje!!!

Je hoeft je echt geen zorgen te maken. Mijn dochter is 2 maanden jonger dan de jouwe, is 10 weken te vroeg geboren met 1.350 gram, en ze is ook 87cm en 13kilo nu.
    Overigens zitten ze beiden dus precies op de gemiddelde lijn op de curve.
    Dat is toch prima??

Ik zie vaak bij vrouwen met overgewicht dat ze heel onzeker zijn over het gewicht van hun dochter. Ik begrijp het wel hoor, maar probeer dat gevoel niet over te brengen naar je dochter! Dat kan heel verwarrend zijn voor haar, en verkeerde signalen afgeven over eten en gewicht.

18. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    adi dank je wel! Mijn dochter is overigens 6 weken te vroeg geboren en woog 1990 gram bij 40 cm... dus ben wel blij dat ze iets meer weegt nu ;)

Op zich was ik nooit onzeker omdat ik het goed in de hand hield. En ik probeer het zeker niet over te brengen naar mijn dochter.
    Mijn dochter is namelijk het allermooiste meisje van de hele wereld en omstreken al weegt ze 100 kilo.
    Maar komt gewoon omdat ik op mijn kop heb gekregen van het cb de vorige keer. En normaal trek ik me bij opvoedkunige zaken me daar niet zo veel aan, maar dit is denk ik toch een gevoelig puntje...
    Mijn man is overigens een beetje pissig geworden vorige keer. Hij heeft een lijst ingeleverd met wat ze op een dag at en dat was volgens hun perfect...
    nu met sint en de feestjes dus iets minder perfect maar als ik om me heen kijk krijgen andere kids altijd veel meer dan mijn dochter en ben ik altijd degene die nee zegt. En dat wil ik ook niet. Dat mijn dochter opgroeit zonder extraatjes en dan later helemaal los gaat ofzo.

Voor mij horen extraatjes er soms ook bij.

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Bij 'perfect' hoort ook af en toe wat lekkers, zeker met feestdagen. :) Wat je zelf ook al zegt dus. :)

20. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Mijn dochter is erg smal, maar vind jouw dochter echt niet te zwaar ofzo. Ik vind t een mooi meiske. Ik denk dat je moet oppassen dat je je eigen zorgen over haar gewicht niet aan haar laat merken; kinderen pakken dat heel snel op. Verder gezond laten eten en matig met suiker ed, zoals bij elk kind.

Deel Deze Pagina