Ik heb een ongezonde angst voor spinnen. Afgelopen zaterdag een dode spin gezien en mijn reactie daarop was gewoon absurt. Ik wil hier dus iets aan gaan doen. Men zegt; confrontatie is het beste middel. Maar daar ben ik absoluut nog niet aan toe. Wie heeft er een fobie en is hier van 'genezen'? Ik zou graag ervaringen willen lezen. Alvast bedankt! Note: Aub, GEEN spinnenplaatjes -en foto's, en aub ook geen omschrijvingen van spinnen of een beschrijving van een situatie met een spin.
Ik heb EFT therapie geprobeerd. Bij mij heeft het helaas niet gewerkt, maar mijn therapeut heeft veel 'patienten' er vanaf geholpen. Wellicht werkt het voor jou ook! Succes!
Je wil van je fobie af maar je wil geen confrontatie met je angst, zelfs niet iets wat niet eens op een confrontatie lijkt. Ik denk dat je er dan niet zomaar vanuit het niets vanaf komt.
Therapie heb ik inderdaad over gelezen. Heeft iemand daar ervaring mee die me daar meer over kan vertellen? In welke stappen helpen ze je? En in welke snelheid?
Nee, maar daarom is het ook een fobie he Ik heb ook een extreme spinnenfobie en ben ook echt niet aan toe om ervan af te komen. Kijk heel erg op tegen oktober, dat is de ergste maand
Natuurlijk wil ik geen confrontatie met mijn angst. Jij wel? Het doel van dit topic is ook niet om van mijn angst af te komen, mijn doel met dit topic is informatie verzamelen van mensen die van hun fobie zijn afgekomen. Daarna ga ik evt. een beslissing nemen over welke stappen ik wil nemen en hoe. (therapie oid)
EFT therapie kijkt vooral naar de emotionele kant van de angst. Waarom? Waardoor? Door op je hoofd te kloppen, worden je hersens aangestuurd om de verbindingen onderling te veranderen/ verbeteren. Ze gaf aan dat het bij de meesten in 1 of 2 sessies lukt. Het klinkt een beetje zweverig, maar wellicht kan een therapeut je duidelijker info geven... Google eens! Ik wil je in een PB wel het internetadres van mijn therapeut geven? Wellicht vind je dan meer info...
haha, dat klinkt inderdaad wel zweverig. Ik woon alleen in het buitenland dus een Nederlandse therapeut zal het sowieso niet worden. Maar ik zal wel eens google-en op EFT therapie. Ik weet heel goed waarom ik bang ben, ik weet alleen niet waardoor. Het is langzaam zo gegroeid denk ik.
Ik heb een beetje hetzelfde; weet waarom maar niet waardoor... EFT kan je eventueel ook bij jezelf toepassen en kan ook zonder therapeut...
Ik had ook echt een ziekelijke fobie voor spinnen. Ooit tijdens het schoonmaken van de afzuigkap lag er een dode spin in en no way dat ik nog in de buurt durfde te komen. Mijn man heeft hem verwijderd. Hij is ook weleens thuis gekomen en vond mij zitten boven op de rugleuning van de bank omdat er een spin onder de bank was gekropen Ik wilde absoluut niet dat mijn kinderen ook zon angst zouden ontwikkelen. Wij zijn toen naar een soort dierenpark/opvang geweest waar ze o.a reptielen en spinnen houden. Daar kon je ook naar een soort ''show'' waar ze van alles vertelde over slangen en vogelspinnen. Je kon ze daar ook vast houden. Toen die man met een enorme vogelspin bij kwam en vroeg; wilt u hem op hand hebben? Dacht ik echt....die vent spoort niet! Maar onze dochter zat naast mij en keek mij aan. Koste wat het kost wilde ik niet mijn angst laten zien. Mijn man spoorde mij aan; doe dit nou Wen! Probeer het gewoon. Bibberend hield ik mijn handen voor mij en hij zette dat enorme beest op mijn handen. Ik was uber trots op mijzelf en het viel mij alles mee. Langzaam aan is mijn angst minder geworden. We zullen nooit grote vrienden worden en ik durf ze nog steeds niet te pakken. Maar ik duld ze om mij heen, ren niet meer weg als er 1 zit. Kan gewoon slapen als ik een groot zwart exemplaar zie boven. En met de elektrische vliegenmepper durf ik ze te vangen Mijn tip; ga je angst aan!
Tips heb ik helaas niet voor je. Maar wou wel zeggen dat ik het moedig vind dat je er over nadenkt om er de strijd mee aan te gaan. Daar moet ik zelf echt niet aan denken, wordt al panisch van het idee helaas.
Als je het zelf wil doen, zou ik beginnen met het opzoeken van afbeeldingen in een boek of op internet. En voor jezelf keer op keer herhalen dat zo'n plaatje niks kwaad kan.
Ik heb zelf EMDR gehad voor emetofobie en dat heeft zowaar geholpen. Je fobie zal altijd een zwakke plek blijven, maar niet meer je leven (doen, laten, denken) beheersen.
Poeh nee dat kan niet zo makkelijk met een echte fobie. Ik word helemaal draaierig als ik zo'n plaatje alleen al zie
Idd therapie. Heeft mijn nichtje gedaan nadat ze net niet verongelukte omdat er een spin in de auto zat... Lijkt me wel heftig hoor, dat je een plaatje al eng vind..
Ik ben genezen van een spinnen fobie. Ben er nog niet dol op maar ik kan nu een spin weghalen of buiten zetten. Daarvoor paniekaanval en hartkloppingen, zweet wat me uitbrak etc. Ik ben niet in therapie geweest. Wij kochten op een gegeven moment een huis wat later vergeven bleek van de spinnen in alle soorten en maten. Ben er dus in deloop van de tijd aan gewend geraakt. Wat me het meeste heeft geholpen is dingen lezen over spinnen. Dus welke soorten er zijn en hoe ze leven etc. Toen had ik een gevoel van controle terug denk ik. Dat ik mn 'vijand kende'. Jij zegt dat je geen confrontatie wilt. Maar dan kom je er nooit vanaf. Het is juist het proces van confrontatie en daarna realiseren dat er niks ergs gebeurd is (en dat steeds herhalen). Wat ervoor zorgt dat de angst minder wordt. Ik heb ooit mn man uit een vergadering gebeld omdat er een spin in de tuin (!!) zat. Dus als ik het kan.....