Wij gaan dit jaar voor een nieuwe tent. Eisen zijn: niet te groot, relatief snel op te zetten, kwalitatief goede tent met dik katoen, stormvast en dik grondzeil en maximaal budget 3000 euro. Wij denken nu aan de baco 3500 of de falco havik 3500. Iemand ervaring met deze tenten of een andere tip?
Wij hebben vorig jaar na het kampeerseizoen met een 21% kortingsactie een falco buizerd 3000 gekocht. Met alle opties(luifel etc.) erbij waren wij 1500 euro kwijt. We hebben hem daarna een keer opgezet en dit kon in een half uur. We vonden hem erg stevig en makkelijk opzetten. Mijn man kan het eventueel ook alleen. Wij hebben er helaas nog niet mee gekampeerd, maar ik weet zeker dat we er veel plezier van gaan hebben. Ik vind het prettig dat je geen scheerlijnen hebt (ruimtebesparend) en vrij rechte wanden, dus optimale benutting van de ruimte. Wat ik prettig vind aan de buizerd is dat je alles los op kunt zetten. Je hoeft de luifel er niet aan te zetten en de basistent kun je daardoor ook goed gebruiken als overnachtingstent. Door alle opties erbij te kopen hebben we uiteindelijk toch ook extra droge ruimte. Maar goed dat is heel persoonlijk. Wij hebben hiervoor een bardani gehad met hetzelfde (alleen geen zijluifels). Deze tent was beduidend minder stevig hoewel deze ook bleef staan tijdens een storm. Falco is trouwens geen katoen, maar ten cate all season. Wel ademend en naar mijn idee duurzamer, maar dat laatste kan ik ook verkeerd hebben.
Dank je wel voor het delen van je ervaring. Volgens mij zijn juist de ten cate tentdoeken gemaakt van 100% dik katoen? Ik ga dat nog even nakijken. Ik zag net dat de buizerd erg op de havik lijkt. Op zich ook wel een goede optie voor ons. In een half uur opzetten klinkt ideaal. Rechte wanden spreken mij ook aan. Bij onze huidige tent duurt het opzetten ongeveer 3 a 4 uur. Het is een half huis met 1000 scheerlijnen . Bardani heb ik kort nagekeken, maar inderdaad ook het idee dat deze kwalitatief minder is.
Ik heb een falco havik 3200, fantastische tent en staat echt wel in een klein half uurtje. Pfff 3-4 uur dat is ook niet leuk meer na een lange autorit. Idd je kunt alleen de basis opzetten of met de luifel eraan. Omdat wij nu een caravan hebben gekocht, hebben wij deze tent nu in de verkoop. We hebben hem 2x gebruikt.
Het klinkt echt goed. Lijkt mij heerlijk om binnen een half uur klaar te zijn. Vermoedelijk ook stukken beter voor je relatie . Wij neigen nu naar de havik 3500 of de buizerd 3500. In de 3200 passen onze slaapmatjes niet, omdat deze extra breed zijn. Nog nadelen bij de havik en welke extra’s raadt jij aan?
Nee dat past dan net niet of je moet iemand op de kop/voeteneind leggen Wij hebben de standaard tent met voorluifel en zijkanten, maar je kunt er nog een afritsbare voorkant voor kopen en zelfs nog een luifel. Maar wij hebben die nooit gemist. Bij regen zit je nog steeds droog voor je tent. Naar de buizerd hebben we ook gekeken, maar daar moet je alles los bij kopen. En op een camping komt de wind niet altijd braaf van rechts. Dus het klinkt leuk om een links of een rechts scherm te kunnen kopen, maar je hebt ze beide nodig...
Wij wilden juist ook alleen de luifel eraan kunnen zetten. Vandaar dat wij de buizerd hebben gekocht met de extra zijluifels voor het geval het een paar dagen slecht weer is. Dan plaatsen we de zijluifels eraan is het idee. De zijluifels doen wij er dus niet standaard aan, we gaan voor mooi weer @Treez ik zou als ik jou was ook eens rustig gaan kijken bij een kampeerwinkel waar de modellen die je wat lijken ook allemaal staan. Dan kun je ze echt goed vergelijken. Altijd een leuk uitje. Hieronder een stukje over all season doek van ten Cate Mix van polyester en pva met hoogwaardige microporeuze acrylaatcoating. Pva maakt het doek extra vochtregulerend. TenCate All Season Residential™ heeft een unieke mix van polyester en pva (polyvinylalcohol). De polyester zorgt voor sterkte en duurzaamheid. De pva-vezel neemt net als katoen vocht op en vertraagt daardoor condensvorming. Tenten / voortenten gemaakt van TenCate All Season Residential™ hebben daarmee een aangenaam binnenklimaat. De microporeuze acrylaatcoating maakt het doek waterdicht, weerbestending, duurzaam en eenvoudig reinigbaar.
Wij hebben de baco 460 gehad. Is nu de 4600. Hele grote tent van perfecte kwaliteit! We hebben hem verkocht omdat we nu (tijdelijk) niet kamperen. Als we weet gaan kamperen wordt het zeker een Baco of Falco tent.
@Saar22 wij gaan dit weekend kijken bij de kampeerwinkel. Het wordt waarschijnlijk dan de falco want de baco wordt hier niet verkocht. Voor de baco moeten we bijna 5 uur rijden. Helder stukje over het tentdoek ! @ElizaR mooie tent de baco 4600. Voor ons te groot met zijn 4-en. Wij hebben nu ook dat formaat (nog groter zelfs) en willen juist heel bewust kleiner.
We hebben net de falco havik gekocht met extra luifel, organizer en kapstok. Dit weekend gaan we hem in de tuin opzetten. Zodra het een weekend mooi weer is, gaan we een weekendje zee boeken om de tent goed te testen