Heel veel succes! Hopelijk word het geen lange strijd en luistert je huisarts naar je. Weet je ook hoeveel je waarde toen was? Sommige artsen vinden een waarde van bijv 200 prima terwijl dat voor jou lichaam helemaal niet prima hoeft te zijn. En je waarde kan niet in een jaar tijd plots zo laag zijn.
Hier ook injecties. In mijn zwangerschap er achter gekomen dat mijn b12 er laag was toen kreeg ik ze 2 keer in de week. Na mijn zwangerschap 1 keer in de maand. En nu om de 3 maanden. Er van af komen gaat niet lukken mijn lichaam neemt de b12 niet op uit eten en pillen. Mijn vader heeft het ook. Mijn ha zei dat het een erfelijke factor kan hebben. Z Zou echt vragen om injecties
Maar dus geen scopie? Dit is destijds bij mij gedaan, bij mij komt het waarschijnlijk door mijn Hashimoto (schildklier) en kwam dus niks uit maar je kan t altijd vragen. Hoe was je tsh=schildklier?
Injecties moeten minimaal 1x in de 2 maand. Ik had ook 1x in de 3 maand na 5jaar kreeg ik toch weer klachten, nu 1 x in de maand..
Als ik jullie ervaringen zo lees, ga ik maandag toch bellen en om injecties vragen. Mijn huisarts is gelukkig een fijnw man die echt luistert maar zijn patienten.
Bij een waarde onder de 150 moeten ze je verplicht met injecties behandelen. Bij mij (na zeer lang aandringen en uiteindelijk andere huisarts binnen de praktijk terecht gekomen) hebben ze bij waarde van 168 injecties gegeven 5 weken 2 spuiten per week. Klachten beginnen nu weer terug te komen bij stress en vermoeidheid (drukke periodes) er wordt nu onderzoek gedaan naar dat homocysteine (wanneer je b12 tekort hebt heb je hier te veel van) bij onderzoek naar herhaalde miskramen dus ik wacht die uitslag even af. Daarnaast zijn er sommige doelgroepen die meer b12 nodig hebben dan gemiddeld: mensen met veel stress, zwangeren, vegetariërs maar bijv ook rokers.
Ik ben jullie adviezen uitgegaan en heb vandaag de huisarts weer gebeld. Vanaf morgen krijg ik de injecties. Ik moet morgenochtend vroeg 6 ampullen ophalen. De eerste morgen en dan hoor ik morgen de rest van het prikplan. Ik hoop zo dat die injecties snel aanslaan, wil me weer een beetje mens gaan voelen. Super die goede raad en daad van jullie. Ben er erg blij mee.
10 ampullen in 10 of 5 weken als opstart. Als er geen (oplosbare) oorzaak wordt gevonden, dan nooit meer stoppen met de injecties. Pillen hebben geen zin, anders had je via je voeding het ook wel opgenomen. Controleer ook foliumzuur en vitamine D. Heb de rest niet gelezen, dus wellicht is dit allemaal al gezegd .
Ik ga woensdag voor mijn klachten naar de h.a. Ik heb echt al maaaaanden extreme haaruitval. Pas geleden liep ons doucheputje niet meer goed door, mijn vriend haalde er echt heel erg veel haren uit. Ik schrok me echt rot, het leek wel een pruik (niet overdreven). Ook ben ik heel erg vaak moe, dus ga me ook laten testen vit B12 te kort. Elvira succes! Hopelijk slaat het snel aan. Het is echt niks om je zo rot te voelen.
Thanks meiden! Eerst moet ik er 6 ophalen, wellicht dat dit er meer worden, dat hoor ik morgen. Ik wil me gewoon weer mezelf voelen, actief en vrolijk en zorgenloos. Ben blij dat onze huisarts ook gewoon luistert zonder te hoeven strijden. Zover ik begreep is het nog steefs niet standaars dat er hierop wordt geprikt, heb het zelf gevraagd toen hij bloed wou afnemen. Anders had is ws nog een lange tijd zo rondgelopen. Ik heb trouwens gewn haaruitval Buffysummers, meer last van moeheid, pijn in spieren en gewrichten, veel en lang hoofdpijn en moe. Ook vitamine D was inderdaad te laag.
Ik heb ook veel pijn gehad aan mijn gewrichten maar er nooit bij nagedacht. Ik heb veel andere gezondheids issues gehad de afgelopen tijd. Het is dat mijn schoonmoeder er over begon toen ik vertelde dat ik veel last had van haar uitval en heel moe ben.
Iedereen kan een functioneel tekort aan b12 hebben. Terwijl je bloedwaardes wel in het goede gebied zijn. Alleen is het gebied dat geaccepteerd wordt wel echt heeeeel groot. Kijk maar eens op Stichting B12 Tekort Ik heb het ook eens laten testen en werd er ook op goedgekeurd, terwijl hij echt aan de ondergrens zat. Toen toch begonnen met injecties, maar had er geen baat bij. Klinkt raar, maar had gehoopt dat dit het was. Liever mijn leven lang aan de injecties dan zoals nu leven met ME.. Daar is geen oplossing voor helaas... Mij werd ook verteld dat b12 pillen niet zouden helpen..
Wat goed dat je schoonmoeder je hierop heeft geattendeerd. De assistent van de huisarts zei al dat er heel veel klachten gerelateerd zijn aan vitamine b 12 tekort en ik heb het opgezocht en inderdaad ik hen erg veel symptomen. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik niet eerder aan de bel heb getrokken. Echt laat je zelf gewoon prikken en laat je niet afschepen dat het niet nodig is. Succes meis.
Oef ME jeetje was daar naar een oplossing voor. Mijn schoonzus heeft ME en Reuma en die heeft vaak hele slechte dagen, heel sneu.. Tuurlijk begrijp ik dat je liever een tekort aan vitamine b12 hebt dan ME. Voor jou een hele dikke knuffel.
Klopt het dat klachten die je kan hebben bij een b12 tekort overlappen met klachten bij een slecht werkende schildklier? Hier herstellende van een burn out na langdurige stress en weinig slaap. Nu blijkbaar ook een iets langzame schildklier. Maar wel minimaal. Ik moet binnenkort weer prikken. Misschien ook maar op b12 laten doen. Hoe heet het als je je erop wilt laten prikken? Of is het gewoon b12 en heeft het geen andere naam? Ts: fijn dat je mag beginnen met de injecties. Wat kan een mens zich ellendig voelen he...
Volgens mij kan dat zeker Misa. Ik weet niet hoe het heet op het formulier, er stond bij mij zoveel aangekruisd en ik heb er niet echt op gelet. Je huisarts zal wel weten wat hij moet aankruissen. Volgens mij heeft het meerdere namen en daarop wordt dan op verschillende dingen getest. Ja echt verschrikkelijk hoe je je kan voelen en echt ik ben geen zeur of piepper, maar zo kond het echt niet verder.