Ik heb ook een waterbevalling gehad bij mijn 1e. Ben nu zwanger van de 2e en wil niets anders meer! Ik ben tijdens de weeen thuis in bad gaan zitten om mijn weeen op te vangen. Naar een geboortecentrum gegaan (was in Engeland), bleek volledige ontsluiting te hebben en ze lieten het bad meteen vollopen. 45 minuten later was onze dochter er. Eenmaal in bad voelde ik geen pijn meer van de weeen, alleen de pijn dat het hoofdje erdoor kwam. Ik ben niet ingescheurd en ook niet ingeknipt, alleen een schaafwondje. Vond dit heel bijzonder voor een 1e. Het water heeft zeker geholpen, wil daarom niets anders meer. Toen ze geboren werd, heb ik haar zelf aangepakt. Ik zat op mijn knieen trouwens. Heb de 1e afspraak gehad bij de vk en ze zei dat ze geen waterbevallingen doen. Ik weet dat in een ziekenhuis 15-20 minuten rijden ze waterbevallingen doen maar volgens haar kan ik daar niet bevallen. Ik laat het hier niet bij zitten, ik ga het ziekenhuis bellen en waarschijnlijk van vk wisselen zodat ik toch weer een waterbevalling kan hebben!
Wat leuk, wij hebben bijna dezelfde badbevallingservaring (alleen beviel ik in Nederland ). Ikzou ook zeker van vk wisselen! Op deze site staat een lijst met vk's die badbevallingen doen www.dewaterbevalling.nl. (lang niet alle vk's die het doen staan er op, maar misschien heb je er eat aan).
@ Bloembloem Ja ik begon erover en de vk zei meteen wij doen het niet. Dus ik zei dan ga ik wel naar dat ziekenhuis, het maakt mij niet uit wie de bevalling doet, ja maar dat gaat niet. Dus ik werd meteen overal op afgekapt, vond het echt niet leuk. Denk niet dat ze verwachten dat ik over ga stappen, maar het is voor mij heel belangrijk. Thanks voor de tip. Ik ga ook even het ziekenhuis bellen, misschien kan ik daar wel bij een vk onder controle komen, weet niet hoe het hier werkt. Weet niet of je hier in NL bij een verloskundige onder controle mag gaan buiten je woonplaats.
hoi kwek, ik ken jou van de januari 2012 mammas, waar je momenteel niet actief meer bent helaas, maar ik wilde even zeggen dat ik niet wist dat jij in bad bevallen bent!! ik ga over 2 maanden ook in bad bevallen, en in het ziekenhuis! Elke verloskamer heeft een normaal bad, en 1 verloskamer heeft een groot bad! ik vind het heel inspirerend, en ik ben bang voor pijn, heel eerlijk! de verloskundige waar ik cursus van heb, heeft inderdaad aangeraden om in bad te bevallen!!
Volgens mij mag dat gewoon hoor. Ik zat ook bij een verloskundige buiten mijn eigen regio (omdat ik haar toevallig kende). Ik denk dat het vooral afhankelijk is van de verloskundige, zij moet natuurlijk naar je toe kunnen komen als je gaat bevallen. Het moet natuurlijk niet te ver zijn. Misschien zit er in het ziekenhuis ook een vk-praktijk? Dat is hier in ieder geval zo, dat is een zelfstandige praktijk, maar gevestigd in het ziekenhuis. Succes!
Net de site bekeken, mijn vk praktijk staat erbij! Ik loop nu bij gyn en vk, zodra ik weet of ik thuis mag bevallen... Ga ik alles op alles zetten om in bad te bevallen... Wilde dit de vorige keer ook maar kreeg een tweeling en werd ingeleid, dus dat kon niet. Er zijn in nl geen mogelijkheden om in het ziekenhuis in bad tebevallen toch?
Wat leuk en goed om te lezen dat er hier zoveel positieve ervaringen zijn met een badbevalling en ook nog veel meiden zijn die er voor willen gaan er er naar uitkijken! Vind het zelf een hele positieve ontwikkeling tegenover de medicalisering van het bevallen. Ik heb zelf de ambitie om een eigen praktijk op te gaan zetten in zwangerschaps- en bevallingsbegeleiding en wil me dan in het bijzonder ook wel gaan richten op bad/waterbevallingen, dus echt super om te lezen dat daar zo positief naar gekeken wordt
Wat leuk muffinmeisje, dat wil ik namelijk ook graag Ik ga waarschijnlijk in januari beginnen met een opleiding tot zwangerschapsyogadocent en van daaruit wil ik verder om een praktijk op te zetten, waarbij ik mensen kan begeleiden om relaxt en positief naar de bevalling toe te leven.
hoi hoi ik weet niet wie de link plaatste maar vond het helemaal geweldig want kwam er achter dat volgens die site mijn vk ook water bevallingen doet joepie ik weet nu ook denk ik waarom mannetje moeilijk doet : hij wil graag zekerheid en controle over het hele gebeuren van de bevalling mijn antwoord was naar hem : jij hebt het lekker makkelijk een beetje gescheld afentoe wat pijn in je hand maar ik zit met de pijn !!! hahaha dus het wordt een water bevalling ! nou daar is ie het nog niet mee eens hahaha .... maar ik ga het door zetten want naar al jullie verhalen dan wil een vrouw toch niks anders meer dan relaxt bevallen en een relaxt kindje.... nou veel liefs
Oh, wat leuk! Ga je toevallig de mudra-opleiding in amsterdam doen? Daar heb ik naar zitten kijken, maar vind ik voor nu te duur en te groot qua belasting voor mijn eigen gezin. Heb me nu ingeschreven voor de doula-opleiding, hoop in februari te kunnen starten. Maar weet non niet of ik daarna echt als doula aan de slag ga, of me meer op andere begeleiding ga richten. Antwoord mag trouwens ook in pb hoor, anders gaan we misschien wel erg offtopic
Leuk om al deze ervaringen te lezen! Mijn bevalling is nog erg ver weg... maar ik denk ook dat ik graag een water bevalling wil! ... Ik heb er over gelezen, filmpjes gezien en het lijkt me echt fijn!.... Ik wil echter wel in het ziekenhuis bevallen, gewoon omdat het veiliger is en omdat ik nogal slecht tegen pijn kan... dus ik wil altijd mogelijkheden open houden... wie van jullie is er in het ziekenhuis in bad bevallen? .. en hoe ging dat?
Heb het met mijn vlos over een waterbevalling gehad. Ik wil ook het liefst thuis bevallen, maar heb niet een megagroot huis, dus niet echt een goeie plek voor een bevalbad. Ik legde dit voor aan haar en ze zei: 'Als je zelf een badkuip hebt, mag je wat mij betreft daar ook in bevallen. Je bent er slank genoeg voor.' Dat vond ik een hele geruststelling. Verder zei ze me dat veel vrouwen de weeën opvangen in een bad, maar voor de persweeën toch op bed gaan liggen. Dat kan bij mij heel makkelijk. Ik woon in een appartement, dus alles is gelijkvloers! Ik strompel zo van mn badkuip naar mn bed. Ik heb aan haar gevraagd hoe het zit met ARBO-eisen, ik dacht namelijk dat het vooral voor de vlos een probleem is als ik in mijn eigen bad lig te puffen. Ze zei dat ze geen verloskundige was geworden als ze aan alle ARBO eisen moest voldoen. Toen zei ik nog: ik hoop dat je geen hernia overhoudt aan mijn bevalling Maar ik ben wel heel erg gerustgesteld. Hoef dus geen duur bevalbad te huren, met als kans (50 %) dat ik toch in het ziekenhuis beland en dat geld voor niks heb uitgegeven!! Dus dat is de moeite waard om ook even bij jou vlos na te vragen Verder ben ik altijd benieuwd naar waterbevallingen, dus dit is gelijk een upje!
Ik hoop over 19 week je mijn ervaring te vertellen. Ik heb wel een bevallingsbad aangeschaft. Maar ik mag niet boven bevallen ivm BMI, dus eigen bad leek mij sowieso niet erg lekker + het feit dat eigen badwater snel afkoelt (bevallingsbad heeft warmtepomp) En je mag badwater maar tot 38 graden verwarmen dus blijf je bezig. Ik mag de ontsluiting in bad opvangen, de uitdrijving moet vooralsnog op bed (tenzij het behoorlijk vlot gaat) omdat de geboorte bij 1e kindje vaak langer moet en ik ook kans heb op groter kindje ivm BMI (BMI is 34) Nu hoeft dit lang niet altijd het geval te zijn, dus dat zien we dan wel. Maar ze willen geen toezeggingen doen dat ik alles in bad mag blijven doen. Dus dat zie ik dan wel weer. Bad en bed staan in woonkamer. Ben benieuwd....
Dan zijn we bijna even ver! Het verwarmen van het badwater is inderdaad het lastigst. Maar heb echt geen ruimte voor een speciaal bad. Ach, heeft mn lief ook wat te doen, zorgen dat het op temperatuur is!! Mocht ik eventueel naar het ziekenhuis moeten: dat is hier heel dichtbij en daar hebben ze ook baden in de bevalkamers staan.
Ik ben ook twee keer in mijn eigen bad bevallen en de vk deed helemaal niet moeilijk over de temperatuur van het water hoor. Dit was gewoon lekker warm, maar het werd verder helemaal niet precies gemeten ofzo. Als je de badkamer zelf ook goed verwarmt (eventueel met een extra kacheltje) dan koelt het water ook niet super snel af en hij is zo weer goed op temperatuur gebracht. Ik heb zelf het water überhaupt niet opnieuw hoeven verwarmen, maar ik had dan ook twee supersnelle bevallingen
Heb je een groot bad dan? Ik zou er niet aan moeten denken om in een gewoon bad te bevallen, het is zo glad en je hebt maar weinig ruimte. Je hoeft op zich geen plaats te hebben voor een bad, hij kan toch bijvoorbeeld op de plaats van de salontafel, oid? Eetkamer tafel aan de kant? Je hoeft zo;n bad pas op te zetten als je het echt nodig hebt. Ik zou in een gewoon bad niet eens weten hoe ik mijn benen uit elkaar zou moeten houden en ik ben toch ook wel erg slank.
Ik heb dit bad (qua vorm iig en dus ook met een zitje in het bad) en dat was prima te doen hoor, vk vond het ook prima!