Iemand ervaring met zelfstroom

Discussie in 'De lounge' gestart door Somita, 12 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.466
    835
    113
    Heb wel even de zoekfunctie gebruikt, maar dit zijn topics van een jaar of 3 a 4 terug

Wie heeft er ervaring met zelfstroom?

Wat wij zo lezen ben je 53 euro per maand kwijt aan huur bij 10 panelen en wekken dan ongeveer 3600 kwh stroom op, hangt natuurlijk af van bepaalde factoren

Wie kan mij er wat meer over vertellen.

En ja ik begrijp dat je altijd meer kwijt bent aan het einde dan kopen, maar kopen zit er op dit moment niet in.

2. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Lijkt me een beetje veel wat je opwekt maar kan het mis hebben!

3. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.438
    1.030
    113
    Vrouw
    Wij hebben 13 panelen op het zuiden en die hebben afgelopen 2 jaar samen per jaar 4300 opgewekt. Die hebben allemaal een eigen transformator oid waardoor hun eigen opbrengst ook werkelijk meegeteld wordt.
    Als ze allemaal geschakeld zijn, dan wekken ze allemaal evenveel op als de 'slechtste'. Ze wekken allemaal wat anders op door schaduw etc

Somita vindt dit leuk.
  4. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.466
    835
    113
    Daarom vroeg ik om ervaringen.
    Helaas kom ik met jou antwoord niet heel veel verder, maar misschien heb je ervaring met zonnepanelen en zo ja wil je jou ervaring vertellen?

5. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.466
    835
    113
    Zie nu dat mijn knipoogemoticon niet doorkomen.
    Het komt nu namelijk anders over dan bedoeld

Nic1976 vindt dit leuk.
  6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Wat is de reden dat je panelen wilt? Bedenk dat goed. Qua kosten is het niet perse voordeliger dan stroom afnemen van de energie leverancier. Het helpt ook niet om goedkoper je huis te stoken of te douchen. Want daarvoor gebruik je meestal nog steeds gas. Of heb je een boiler en warmtepomp?

Hier hebben we onlangs panelen op oost en west gelegd. Zo is ons dak. Ze gaan dan uit van 75%-85% afhankelijk van waar ze liggen van 350 watt per paneel per jaar. Met ieder jaar een klein beetje minder opbrengst.

bedenk ook wat er gaat gebeuren als de overheid bedenkt om de salderings regeling af te schaffen. Dit komt af en toe voorbij.

wij hebben een paar jaar geleden iemand van zo’n zelfstroom constructie over de vloer gehad. Maar ze wel zelf gekocht, we hebben er wel even voor gespaard. We vinden het een fijn idee dat het eigen is. Ipv zo’n leen/aflos constructie.

7. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.466
    835
    113
    Wat gas betreft gebruiken wij weinig
    Zo'n 800/900 m3 per jaar dus dat is echt heel weinig voor een oud vrijstaand huisje.
    Wij stoken op een hout cv kachel.

Verder zijn bij ons vooral de computers syroomvreters, het aquarium, de vijver, droger, wasmachine meer die dingen.
    We gebruiken 5600 kwh per jaar.

We zijn aan het oriënteren of het voordeliger is en of het bespaard.

Daarom was ik wel even benieuwd naar ervaringen en ook ervaringen van zelfstroom.

8. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Wij hebben 12 panelen en wekken rond de 3600 op geloof ik, verbruik rond de 3400. Zo ongeveer uit m'n hoofd. Onze maandlasten qua energie zijn wel ongeveer een ruime 50 euro gedaald.
    In die zin zou je dus quitte kunnen spelen. In dat geval doe je het dan vooral voor het milieu.
    Wij hebben zelf de panelen gekocht, wij halen het er dan in een x aantal jaar uit en daarna is het dus echt in je voordeel.
    Ik begrijp dat je dit uiteraard wel moet kunnen betalen, dus een maandelijks bedrag zou een optie kunnen zijn. Ik zou me vooral even in de voorwaarden inlezen, wat is de huurtermijn voor je bijv. tot volledige overname kan gaan. Wat is ongeveer de levensduur van de panelen, in de zin van ben je ooit ook echt klaar en levert t voordeel op. Of tegen de tijd dat je hebt afbetaald zin ze inmiddels al 'op' en zou je opnieuw moeten investeren? Kun je tussentijds evt wel tot koop overgaan? Stel dat je bijv tzt in een andere financiële situatie komt en je zou ze alsnog over willen kopen, kan dat dan?
    Hoe zit t met evt verkopen van je huis (heb je koop of huur?) en of t contract dan over kan gaan op een ander of dat diegene ze dan kunnen kopen? Etc.

9. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.466
    835
    113
    Dank je voor je antwoord.

Dinsdag nemen ze contact op en gaan we ook wel meet informatie krijgen.
    Wat ik las verhuizen ze eventueel mee als je gaat verhuizen.

10. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Zonnepanelen gaan ongeveer 10 jaar mee en de salderingsregeling word aangepast de komende jaren. Wetsvoorstel afbouw salderingsregeling naar de Kamer | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl
    Wat denk ik belangrijk is in jullie situatie, is de huur voor de panelen goedkoper als de stroomrekening?De huur is 53 euro per maand, zakt de stroomrekening dan met minimaal dat bedrag per maand?Zit er in het contract ook onderhoud aan de panelen (regelmatig wassen?).Als er veel bomen in de buurt staan of hoogbouw dan leveren ze al minder op.
    Op dit moment zijn er nog diverse subsidie regelingen op oa zonnepanelen, is dit misschien nog een optie?Ik zou in ieder geval bij meerdere bedrijven een offerte opvragen ,ook bij je eigen energieleverancier.
    Ik heb een huurhuis waar al zonnepanelen oplagen toen ik de sleutel kreeg, het zijn er 27.

11. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.421
    446
    83
    Limburg
    Is een duurzame lening niets voor jullie? Dat is een goedkopere optie als huren en kun je evt versneld aflossen.
    Dat bief hier zowat elk zonnepanelen bedrijf aan. Gaat via provincie.

12. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Wij hebben 13 zonnepanelen op het zuid/westen en wekken ca 3650 kwh op per jaar.
    Wij verbruiken ca 2800 kwh per jaar, dus wat we teveel opwekken gaat weer vd jaarnota voor het gas af.

Ik zou idd even goed bekijken of het rendabel genoeg is om 53,- per maand in te leggen.
    Wil je gaan zakken in je totale energie/gas rekening, dan zal de opbrengst per maand minimaal 53,- moeten zijn.

13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    #13 Dubbelgeluk, 13 feb 2022
    Laatst bewerkt: 13 feb 2022
    @sannever 10 jaar voor de levensduur van zonnepanelen? Ik zie toch echt 25 - 30 jaar staan. Kan je toelichten waar 10 jaar staat?

Ik vind 53 euro huur per maand veel geld. Mijn ouders hebben een opbrengst van zo’n 5.000 kWh en de aanschaf en plaatsen was rond de 6.000 euro (een week geleden), daarnaast krijgen ze de BTW terug dus zijn de kosten rond de 5.000 euro.
    In 10 jaar zou je met 50 euro per maand eigenaar moeten kunnen zijn dmv een lening, ik ook onderzoeken of dit tot de mogelijkheden behoort.
    Ook zou je nog kunnen kijken of je je verbruik omlaag kunt bijstellen door aanschaf andere pomp voor de vijver bijvoorbeeld. Dat bleek bij mijn ouders echt een energievreter te zijn, was echt bizar dat ding gaat nooit meer aan.
    Verder hebben wij hier ook het dak vol liggen, heel blij mee, onze energie rekening is zolang de huidige regeling werkt dat we geld ontvangen ipv betalen, mede omdat we geen gas hebben (0 op de meter woning)

14. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Wij hebben zelfstroom.
    We hebben geld terug gekregen, dus wel voordeliger.

Je wordt er zeker niet rijk van, maar we wilden ze toch.
    Je mag ze na een jaar al overnemen, dit gaan wij over twee jaar doen, we hebben ze nu een jaar.

Eerst drie maanden hebben we ook geen huur hoeven betalen.

Mocht je zelfstroom nemen, wil ik je wel aanmelden, krijgen we beide 100 euro.

15. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.466
    835
    113
    We hebben dinsdag een bel afspraak, ik weet niet of dat uitmaakt, want dan staan we al in het systeem.

Hoeveel panelen hebben jullie op je dak?
    En wat betalen jullie per maand aan huur?
    En nemen jullie ook gas en stroom af bij hun?

Mag je ook per privébericht sturen hoor

16. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

24 mei 2019
    4.681
    10.905
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Wij hebben deze week een contract afgesloten met een duurzame lening. Wij merken niks van hrt aflossen, ze hebben uitgerekend dat Wij in hrt slechste geval €108,- per maand verdienen met de zonnepanelen. Ons maand bedrag van de energie gaat dus met €108,- omlaag. En dat betalen we dan aan de lening. In 10jaar is get geheel afgelost. Vast bedrag. Krijgen we meer van de zonnepanelen dan is dat winst voor ons en kunnen we zelf kiezen in houden of extra aflossen. Onze panelen hebben 25jaar garantie. Vanaf het begin zijn ze van ons en het bedrijf regelt alles voor ons. Uiteraard de 21% btw wat je terug kan vragen gaat direct naar de panelen toe ipv onze rekening.

Wij krijgen 12panelen die ongeveer 3700 gaan opwekken. Wij verbruiken rond de 3400.

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Wat een bedragen zie ik hier! Wij hebben in september vorig jaar voor 4200 kwh panelen op het dak laten leggen, voor 5000 euro en dat kregen we 1000 euro van terug van de belasting. Dus netto 4000 euro. Als je dat door 10 jaar deelt met maandelijkse bedragen kom je op 33 euro per maand. Als wat je daar bovenop zou betalen zou dus rente en winst zijn voor de partij die het financiert.

@Somita ik kan financieel geen enkel voordeel vinden voor jou in deze constructie. Als je het zou doen zou je het vanuit een duurzaamheidsprincipe moeten doen. Maar laat goed nakijken of je dak constructie dit aan kan, en ook in de komende looptijd dat die panelen er op liggen. Anders wordt het wel heel duur als ze er af moeten en daarna weer er op.

18. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.466
    835
    113
    We gaan het ook heel.goed uitrekenen..

We betalen nu 119 euro gas en stroom maand envikgend jaar gaan we heel veel meer betalen omdat we nu nog op lage tarieven zitten vanwege een meerderjarig contract.
    Vanaf oktober gaat dit veranderen en gaan we naar ongeveer 250 euro wat mijn man uitgerekend heeft.

We betalen voornamelijk aan stroom en niet aan gas.
    We gaan meerder opties bekijken en we hopen volgend jaar onze hypotheek over te kunnen sluiten en een bouwdepot erbij te nemen.
    We zouden dan ook de panelen over kunnen nemen.

Bedankt in ieder geval we gaan alle opties bekijken en zullen niet over 1 nacht ijs gaan, vandaar dat we het ook aan het bekijken zijn.

19. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    11 panelen, ongeveer 5 euro per maand per paneel.

We nemen ook gas af. En elektriciteit.

Geen idee wat we per maand betalen.

We doen nu zoveel mogelijk overdag, qua elektriciteit omdat ze dan opwekken.
    Niet altijd genog in de winter, meer dan genoeg in de zomer.

20. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Bij ons werd geen 10 jaar gezegd hoor, ze zouden een levensduur van 20-25 jaar hebben. En dan zit er een verschil in garantie op de zonnepanelen zelf en garantie op bijv. de omvormer.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina