Iemand ervaring met zwangerschapsdiabetes?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door engeltje23, 4 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sparky

Sparky Niet meer actief

Was alleen informatief bedoeld, niet veroordelend. Juist omdat ik ook in die deze heb gezeten.

2. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ok dan lag het vast aan mij en mijn hormonsters, sorry daarvoor ;)

3. Sparky

Sparky Niet meer actief

Haha ja of mijn manier van communiceren ;) ik ben bekend met het feit dat ik soms onbedoeld hard ofzo over kan komen.

4. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    sorry ik lees het nu pas...haha nou ik moest er gisteren om 15.30 zijn. De verpleegkundige zei letterlijk dat het lullig voor mij was dat ik de stempel diabetes kreeg omdat ik een niet nuchtere waarde precies op de grens had en omdat nu bleek dat de gemiddelde bloedglucosewaarde van de afgelopen zes weken ook goed was. Ze vroeg ook of ik bekomen was van de schrik, ik zei dus dat ik niet geschrokken was omdat ik nog steeds niet overtuigd ben dat ik het echt heb. Misschien zit ik in de ontkenningsfase, kan aan mij liggen;)
    In elk geval zagen de waardes die ik tot dan toe had geprikt er volgens haar prima uit, ze vond het wel belangrijk dat ik naar de dietiste zou gaan(ik ga vanmiddag) en dat ik ervanuit moest gaan dat het met dieet wel goed zou gaan(misschien een beetje een ongefundeerde uitspraak zo snel na de diagnose?). Ze vroeg verder wat standaard dingen zoals over erfelijkheid en gewicht etc. en ze zei dat ik moest bellen als ik vragen had of als ik vond dat mijn waardes niet stabiel waren of er erge uitschieters waren. Ze zei ook wel dat in sommige gevallen diabetes zich verderop in de zwangerschap ernstiger kan gaan ontwikkelen maar dat ik daar nu niet vanuit moest gaan.

Ik ben er dus niet echt veel wijzer van geworden of zo. Even afwachten hoe de waardes gaan zijn de komende tijd denk ik...

Hoe was jouw afspraak?

En ja die potjes...brr...dochter wilde eerst juist wel op de wc en nu weer het potje....tja je kunt het niet afdwingen maar het zou inderdaad fijn zijn als ze het binnenkort alleen bij wc gaan houden :)

5. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Laten we het houden op een beetje van allebei haha

@ fiora: hier dus idd ook meerdere gyns nu gezien en 2 diavks die ook benoemen dat het gewoon echt balen is die hele kleine afwijking. Maarja grens is grens en dan kunnen we het maar beter in de gaten houden.

Afspraken vandaag waren ook weer uitstekend, waardes zijn ok, meisje groeit precies goed. Moet 1 á 2 dagen in de week mijn waardes checken 3 x per dag en als ik ergens twijfels bij heb of als mijn waardes onverklaarbaar te hoog worden dan moet ik bellen. Hoef niet meer naar het dia spreekuur en mag ook weer terug naar de Vk! Superfijn dus!
    Ze gaf ook wel aan dat t eventueel wat later in de zwangerschap iets meer kan gaan schommelen en als ik dat merk moet ik gewoon even bellen.

6. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Wat een goed nieuws Engeltje! Nou hopen dat het gewoon allemaal zo doorgaat. Fijn hoor, dat scheelt weer zorgen maken toch?

7. Aimee85

Aimee85 Bekend lid

22 mrt 2014
    774
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook zw diabetes. Maar mijn nuchtere waarde moet onder de 5.3 zijn en 1,5uur na maaltijd niet hoger dan 6.7Zie hier hele andere voorbij komen. Helaas moet ik ook spuiten en krijg het niet onder controle. Zelfs na eten van zelfgemaakte maisbrood (zitten de minste koolhydraten en suikers in) nog te hoog. Lijkt echt alsof ik van elke suiker direct te hoge waarde heb, maar mag niet koolhydraat vrij gaan eten.
    Spuit nu 4eh insulatard voor slapen en 2eh insuline voor lunch.

Daarbij komt ook dat ik bekkeninstabiliteit heb en bewegen eigenlijk geen optie is (doe nu klein rondje van 500m na avondeten en dat gaat net)

Iemand tips?

8. Sparky

Sparky Niet meer actief

Maisbrood? Ik vermoed dat dat toch niet helemaal klopt. Mais zit vol suiker van zichzelf. Amendelmeel is wel koolhydraatloos geloof ik.
    Verder niet echt tips vanuit deze kant. Ik reageer ook overal op en spuit inmiddels 14 eenheden novorapid voor ontbijt, 5 eenheden voor de lunch, 14 eenheden voor het avondeten en 24 eenheden insulatard voor de nacht.

Van dat maisbrood weet ik overigens niet zeker. Dat heb ik zelf gehoord en aangezien in mais veel suikers zitten leek het mij wel logisch.

De eenheden die je moet hebben zouden goed kunnen kloppen. 5,3 nuchter is de landelijke richtlijn (mijn ziekenhuis wijkt af met 6,0) en ik moet onder de 7,0 zitten1,5 uur na de eerste hap van de maaltijd. Als jij bijv 1,5 na de laatste hap moet meten zit je met 6,7 op dezelfde richtlijn. Sommige moeten 2 uur na de maaltijd meten dus hun richtlijn wijkt dan ook af.

Succes ermee en hopelijk vind je snel wat werkt. Weet wel dat wat nu werkt over een paar weken slecht kan gaan. Soms zelfs van de 1 op andere dag is mijn ervaring.

Wat ik met de lunch wel kan eten is brinta. Heel gek want normaal kan ik geen volkoren met melk samen in 1 maaltijd maar voor nu zorgt dit voor mooie waardes. Vandaag weer eens brood voor de lunch en ik zat gelijk te hoog.

9. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Aimee, wat Sparky zegt: in mais zit al suiker hierbij lijkt mij dit brood ook niet bestaan uit langzame koolhydraten. Ik denk dat maisbrood werkt als witbrood en zoetigheid, snelle koolhydraten waardoor je snel hoge bloedsuikerpieken krijgt. Als je brood wilt eten is volkoren en/of koolhydraatbeperkt beter waarschijnlijk, dan gaat je waarde niet zo snel en zo hoog pieken als het goed is.
    De koolhydraten die je wel nodig hebt zijn met name vezels, die vind je ook in groentes en veel soorten noten bv.

10. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    @ aimee: ik dacht idd ook dat er in maïsbrood juist wel meer koolhydraten zaten. Je kan wel misschien eens speltbrood gaan proberen.
    Hier bij de eerste hele zware bi gehad, nu is het redelijk onder controle gelukkig. Ik vond zwemmen erg fijn om te doen en ondanks dat ik niet eens meer 100 meter kon lopen heb ik wel tm 38 weken kunnen zwemmen. Misschien is dat iets voor je?
    Weet niet of je thuis een hometrainer hebt, maar sommigen kunnen dat wel nog iets beter volhouden als lopen en dan het beste is achteruit trappen.

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    In maisbrood zitten zeker wel koolhydraten (maar geen gluten iig). In amandelmeel zitten idd beduidend minder koolhydraten. Ben zelf niet zo weg van koolhydraat beperkt brood uit de suup want daar zit meestal soja in (en van soja word ik slaperig).

Je spuit wel erg weinig insuline vind ik, wil je dvk dat niet verhogen?

Mijn ervaring is dat volkorenbrood het langzaamst stijgt in je bloed iig.

12. Aimee85

Aimee85 Bekend lid

22 mrt 2014
    774
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, mijn dvk wil het langzaam ophogen geloof ik. Ik mag ook niet zelf spuiten als ik weet dat ik bijv. een maaltijd buiten de deur eet en daardoor weet dat ik meer koolhydraten of suikers binnen krijg.

In maismeel zit 0,8 gram suiker per 100 gram (het maismeel wat ik gebruik, bak ze zelf) in amandelmeel (van de tuinen) zit 5x zoveel suiker per 100 gram!

Maar in het begin ging mijn glucosewaarden helemaal niet omhoog van het brood en nu langzamerhand wel.
    Ik moet ook brood eten van mijn dvk. VOor mijn zwangerschap at ik nl ook wel koolhydraat en suikervrij (bijv. homemade crackers) maar mag dat niet meer zo veel meer eten (dat was mijn lunch en ontbijt)

Maken jullie nog zelf dingen?

13. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Ik maak zelf soms een cracker van rookkaas of lijnzaad of een pizzabodem van amandelmeel. Niks bijzonders. Binnenkort wil ik graag zelf brood maken van hazelnootmeel, pitten, zaden, gluten en gist. Ik eet maar ongeveer 75 koolhydraten op een dag namelijk. Ik denk dat je wat betreft maismeel beter ook kunt letten op snelle suikers/koolhydraten en mais lijkt mij echt typisch een snelle variant. Ik zou dus wat anders proberen als je er niet goed op reageert.

14. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    @Aimee ik heb het even nagezocht maar maïsmeel bevat 75gr koolhydraten per 100gr Voedingswaarde Maïsmeel per 100 gram.

En amandelmeel is moeilijker te vinden maar ik vond iig 5gram per 100gr.

Misschien staat er een verkeerd etiket op je maismeel?

15. JacQie1985

JacQie1985 Actief lid

20 aug 2012
    429
    0
    0
    Amandelmeel hebben ze hier gewoon bij de notenboer. En anders kan je het ook bestellen op de site van de leukste taarten... Maar die vind ik vrij duur. Ik betaal voor een kilo hier bij de notenboer €17,50.

Maak je zulke lekkere macarons van...hmmmmm....
    Oh, is niet handig om dat in een suiker topic te zeggen, sorry 😳

16. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Amandelmeel heb je tegenwoordig ook bij de hoogvliet en anders sowieso in biologische winkels en ook bij de makro!

17. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    JacQue, je kunt ook macarons maken met stevia dus ook als je geen suiker wilt eten kan het.

18. Aimee85

Aimee85 Bekend lid

22 mrt 2014
    774
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier net terug van controle!
    Maisbrood is helemaal goed :) Ze gaven aan dat ze ook liever hebben dat ik gewoon brood eet (dus niet zelf maak, maar uit een pak of super). Omdat daar jodiumzout in zit en je dat nodig hebt tijdens je zwangerschap.
    En ik denk dat de hoeveelheid koolhydraten en suikers gewoon ligt aan de variant maismeel die je koopt.

Verder maak ik idd ook wel eens mijn eigen crackers (zonnebloempitten, pompoenzaden, lijnzaad, ei en sesamzaad) erg lekker idd.

Moet wel eenheden nu spuiten voor diner en lunch. Maar mag ook als ik weet dat ik een maaltijd eet met meer suikers een eenheid meer spuiten.
    Ben ik ook wel blij mee!

o ja, op pit-pit.nl kan je ook amandelmeel kopen, dat is volgens mij de goedkoopste (35 euro voor 2,5 kilo geloof ik)

19. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Fijn dat jij wel een goede variant hebt van het maïsmeel!
    Balen dat je wel moet gaan spuiten, maar als het daarmee onder controle blijft is dat natuurlijk wel heel fijn!
    Kan je trouwens niet gewoon wat jodiumzout aan je maïsbrood toevoegen dan? En met eten koken kun je ook wat zout gebruiken natuurlijk.

Hier vandaag even een wat mindere dag. Vanmorgen weer flink moeten spugen en ben daardoor echt zo ontzettend moe nu en heb flinke hoofdpijn. Gelijk maar even deze dag als prikdag genomen om te kijken of zo'n dag nog invloed heeft op mijn suikerwaardes, maar ziet er tot nu toe gewoon goed uit gelukkig.

Kleine grote man loopt nu al een paar dagen zonder luier en dat gaat hartstikke goed! Hij gaat uit zichzelf op de pot of op de wc en heeft met plassen nog geen ongelukjes gehad. Zelfs niet met de Koningsdag gister in het dorp waar hij toch een paar uur heeft rondgelopen. Hij kreeg alleen wel ineens hele erge diarree en daar kon hij niks aan doen. Gelukkig gaat t vandaag weer beter met zijn buikje.

20. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Even een foto van mijn mooie meisje spammen hoor!
    Vanmorgen 30 weken echo gehad en alles was weer helemaal goed! Groeit precies gemiddeld, vruchtwater normaal, hartslag mooi, lekker bewegelijk ennnnn koppie naar beneden!! Hopelijk blijft ze lekker zo liggen! Nog 10 weekjes te gaan! 😊
    Gelijk nog even gevraagd naar het inleiden/ks verhaal, maar mijn eigen gyn gaf aan dat ze wel gewoon kunnen inleiden met een ballon en dat ze gewoon extra alert zijn op het litteken. Stelt dus toch wel weer gerust en nu dus max nog 10 weken en 6 dagen 😉

Hoe is het met jullie dames?

Deel Deze Pagina