Dat vind ik ook wel erg extreem gesteld van de verpleegkundige, als je waardes altijd zo zijn en blijven als op de foto denk ik dat je het prima aankunt met alleen een beetje op koolhydraten letten. Ik heb ook niet hoger gehad dan 1x een 7,2 toevallig, echter neem het wel serieus die diabetes. Het kan echt gevolgen hebben voor je eigen aanleg voor diabetes type 2 na de zwangerschap en ook voor de aanleg van het kindje wat je nu draagt. In het andere forum in het topic over grote baby's heb ik wel wat "eigenwijze" reacties gelezen van vrouwen die "maar een paar keer" een kleine uitschieter hebben geprikt en daaruit de conclusie trekken dat ze geen zw.diabetes hebben. Ik dacht eerst dat ik het ook niet had omdat ik dus na de GTT precies op de grens zat en op een keer na geen te hoge waardes heb geprikt. De verloskundige in het ziekenhuis legde echter uit dat voor mensen die het niet hebben gewoon geldt dat wat ze ook eten of doen ze geen te hoge waardes prikken dus ook niet net erboven of net op de grens. Ik hoop in elk geval dat je niet hoeft te gaan prikken en dat je waardes zo goed blijven.
Heb je wel ook een afspraak gehad met de Dietiste? Anders zou ik daar zeker eerst naar vragen hoor ipv gelijk insuline te gaan gebruiken.
Belachelijk dat ze je insuline willen laten spuiten! Alhoewel insuline heel goed is als je te hoge waardes hebt, is dit echt overdreven! ik ken mensen die echt zouden tekenen voor deze waardes! Vervelend dat jr kindje nu al zo groot is , maar met deze waardes kan dat onmogelijk van de suiker komen
Diëtiste ben ik geweest, hoefde ik met deze waardes niet meer bij terug te komen. Vandaag belt de vpk me op wat het plan gaat zijn op basis van mijn waardes Vd afgelopen twee dagen, ben benieuwd
Britt; wat mij erg helpt (nog steeds) is dat ik ook bijhoud wat ik eet. Mijn waardes kunnen echt hoog zijn en ik moet ook insuline spuiten bij lunch, diner en langdurige insuline voor het slapen gaan. Vind dat ook niet leuk, maar ik merk echt dat ik zelfs bij een boterham mijn waarden enorm om hoog gaan. Als jij bijv. een ontbijt hebt gehad met een croissantje en je waarde is dan 7,1 ipv lager (omdat je normaal met yoghurt ofzo ontbijt) zal de dietist of de verpleegkundige je echt niet aan de insuline zetten, maar eerder zeggen, kijk met dit soort eten gaat het dus omhoog. Hier dacht ik ook nl, maar nu kan ik geen brood meer eten, of geen ijsje. Maar dietist en verpleegkundige gaven aan dat ik juist moet eten wat ik lekker vind, maar dan is het wel de consequentie dat ik meer moet spuiten. Aangezien ik bij elk suikertje dat ik nam al dit terug zag maakt het mij ook echt niet meer uit of ik nu meer of minder moet spuiten. Verder nu aan het eitwitbrood van de Aldi uit duitsland, dit lijkt er nu voor dit moment te zorgen dat mijn waarden weer wat lager gaan bij ontbijt en lunch. Alhoewel ik nog steeds elke week aanpassingen moet doen. Echter zie ik ook dat ik niet anders eet en dat het echt mijn lichaam is die me een beetje in de steek laat. Ook lekkere koeken gekocht bij de aldi met weinig suiker! Moet nu 6eh spuiten bij lunch en diner en 5 eh bij het slapen gaan (de ochtend ging opeens ook omhoog). En...nog max 4 weekjes! spannend!
Britt, wat rigoureus zeg meteen insuline. Ben ook benieuwd hoe veel je kindje daadwerkelijk is. Ik zou bij mijn eerste zoontje een tien ponder krijgen. Ehmmmm hij was 3615gram.... Hier komt de suikertest steeds dichterbij... en heb me al een paar keer nachtmerries gehad. Pfffff dat ze me van alles te eten of drinken geven voor die test. Een keer droomde ik zelfs dat ze een nieuwe methode hadden en ze met een fietstas vol met zeewier vermengd met paprika aankwamen en dat ik dat allemaal op moest eten Muahaha Maar ik vind het dus echt spannend. Word al misselijk als ik eraan denk...
Mijn waardes mogen van het ziekenhuis niet hoger dan 6.7 zijn. Raar dat iedereen weer andere grenzen aanhoudt, want als je die 6.7 aanhoudt, vind ik dat je toch regelmatig vrij hoog zit. Maar goed, dat lijkt me inderdaad nog geen reden om meteen rigoureus aan de insuline te moeten. Ik hoop voor je dat het meevalt!
@ aimee: zou je dat brood niet ook in nl kunnen bestellen bij de Aldi? Of woon je dicht bij de grens? Misschien zijn er ook nog recepten voor te vinden op internet! @ MI87: hahaha in vergelijking met wat jij in je dromen te eten hebt gekregen valt dat suikerdrankje dan toch echt nog wel mee Wel herkenbaar trouwens die gekke dromen hoor, ik droom ook de gekste dingen op het ogenblik. Van binnen 5 minuten staand in de keuken met visite eromheen bevallen tot aan een achtervolging van een krokodil tot in mijn bed aan toe Hier vandaag de controle gehad bij de Vk en alles was helemaal goed. Meisje ligt nu ook ingedaald met haar hoofdje en daar ben ik zo blij mee! Hopelijk nu dus een normale bevalling! Vorige zwangerschap ben ik echt heel veel aangekomen, zo'n 20 kg en nu nog maar 9, dus stukken beter terwijl ik echt niet anders eet. Wat wel een groot verschil is, is dat ik nog kan bewegen. Dat kon ik toen niet meer en dat is bij mij echt funest.
Hahaha ja denk het ook! Droom was alleen zo echt dat ik heb liggen gillen snachts en ml heeft mij wakker gemaakt.
Hier ook weer zwdiabetes. Derde keer, derde zwangerschap. Blijft toch een baal moment als je weer te horen krijgt dat je diabetes hebt. Maar buiten de risico's zie ik ook positieve dingen. Ik kom bijna niet meer aan. Scheelt na de bevalling weer. Ik eet weer eens bewust gezond.(ben nogal een Bourgondiër) De vorige 2keer was het ook met een dieet onder contole te houden. Ik hoop nu ook weer. Ik ben alleen niet zo creatief met gezond eten... Ik vind op niet zoveel lekker nu ik zwanger ben... Hebben jullie ideetjes?
Hier een goed gesprek gehad met de internist gisteren. Mijn waarde is nog maar 1 keer boven de max van 6,7 geweest en hij was zeer tevreden en vond het eigenlijk maar raar dat ik bestempeld was met zwangerschapsdiabetes. Nu ben ik wel een gezonder gaan eten, maar dat deed ik voor een groot deel al. Wat ik heb veranderd is dat ik zoveel mogelijk koolhydraten mijd op een dag en elke 2 uur wat eet in plaats van drie keer op een dag. Wat ik op dit moment erg lekker vindt is: pasta van 1 courgette met eigen gemaakte pesto. Dit eet ik dan als lunch. 1 hele aubergine is wel echt veel. (Zucchini Noodles with Pesto | Zucchini Noodles Recipe | Two Peas & Their Pod) havermout pap (als ontbijt) met soyamelk: 300 ml Salades met bijv kip, ei, nootjes en geraspte italiaanse kaas etc als avondeten Als ik als lunch brood eet, eet ik er max 2 maar hier doe ik dan bijv naast kipfilet ook avocado en komkommer op Komkommer met eigengemaakte citroen dressing als tussendoortje Paprika als tussendoortje Iemand anders nog ideetjes voor koolhydraat arme gerechten? Voornamelijk ontbijt, die waardes zijn bij mij t hoogst namelijk en ik zou graag eens wat afwisseling willen met de havermoutpap
Kwark met ongebrande noten en blauwe bessen Havermout met ongebrande noten en blauwe bessen of een appel in stukjes Rode linzen gaarkoken, vervolgens tomatensap toevoegen = wat dikkere tomatensoep, vol vezels. Quiche van eieren en bijv geitenkaas. Ik heb overigens van soja begrepen dat dit niet gezond is tijdens de zwangerschap. Amandelmelk is wellicht een goed alternatief?
Sojamelk kan volgens mij geen kwaad. Heb het ook nagevraagd bij de gynaecoloog, diëtiste en verpleegkundige omdat ik hierover wat verhalen had gehoord maar zij zeiden allema dat t geen probleem was. Kwark heeft "teveel" koolhydraten voor me bij t ontbijt. Zeker in combinatie met fruit . Door de diëtiste is ook afgeraden bij maaltijden met koolhydraten fruit te eten omdat je dan suikers en koolhydraten eet die beide invloed hebben op je glucose level. Maar je ideeën klinken wel super lekker!!
Een ei of omelet met groenten/kaas/ham, griekse yoghurt met lijnzaad en een beetje stevia(als je van zoet houdt), koolhydraatarme boterham met hartig beleg of 1 wasa vezelrijk cracker met hartig beleg en groente/sla erop.
Nou gelukkig besloten geen insuline toe te dienen! En ein-de-lijk bevestiging gekregen dat de suikers niet de oorzaakmzijn Vd groei van de baby. Maar wat het wel is durven ze ook niet te zeggen. Ben benieuwd hoe groot de mijne is bij de geboorte idd en of de schattingen juist waren. Spannende dromen trouwens haha
Stil hier... Zal nog even updaten! Gister de suikertest gehad. Nuchter was hij 4,6. Keurig dus. En wat een honger had ik blegh!! Daarna twee flinke bekers van het 'goedje'. Niet super lekker. Heel zoet dat het brand in je keel en een beetje chemische smaak... maar het was te doen. Gewoon kloeken en weg. Half uurtje aan een bloeddruk metertje en toen controle van de baby. Die zat inmiddels met alle curven op het gemiddelde. Ook zijn buikje. Weegt met 23+5 weken zwangerschap 673gram. Lekkere beer dus. Geen gekke dingen en niet extreem dikker geworden. Nog even gekeken of het nog steeds een jochie was. En jawel hoor! Antilliaanse overvloed Daarna nog even wachten tot de twee uur voorbij waren. Ondertussen had ik waanbeelden van hamburgers en saucijzenbroodjes Ben verder niet beroerd ervan geworden. En de uitslag na de twee uur was 6,1. Keurig dus. Ik heb geen zwangerschapssuiker en daar ben ik heeeeeeel blij mee. Vond de test dus echt reuze meevallen. Was ik daar zo zenuwachtig voor hihi
Fijn dat het je is meegevallen en dat je ook geen zwangerschapssuiker hebt!! Qua suiker gaat het hier ook nog steeds goed, geen te hoge waardes meer gehad ofzo gelukkig en de kleine en mijn buik groeien gewoon heel gemiddeld tot nu toe. Heb alleen veel last van voorweeen en dat is soms best vermoeiend, maar zolang alles verder goed blijft gaan ben ik allang blij
Pfff heb voordat de bevalling begon twee dagen en nachten voorweeen gehad. Elke zeven minuten en kon daardoor niet slapen of uitrusten. Waren best pittig en ijsbeerde maar over de overloop. Lijkt mij helemaal pittig om ze nu al te hebben. Hopelijk zorgt het wel straks bij jou voor een beetje vlotte ontsluiting. Die twee dagen van mij gaven me 3cm hahaha
Vraagje voor de dames die al meerder keren suiker hadden in hun zwangerschap. Wanneer kwamen ze daarachter? Bij mijn vorige zwangerschap met toeval met 30 weken ivm dacht blaasontsteking te hebben en bleek te veel suiker in de urine, naar de test( nuchter prikken, drankje, twee wachten) bleek ik dus zwangerschapsuiker te hebben. Daarom krijg ik nu dus met 16 weken weer deze test . Is dat niet te vroeg? Of ontstaat zwangerschapsuiker al zo vroeg in de zwangerschap?