Iemand ervaring Vitamine D tekort?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mythique, 19 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Dan denk ik dat de vermoeidheid vooral met je ijzertekort te maken heeft!
    Floradix drank werkt super!
     
  2. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.937
    113
    Vrouw
    Hier ook meerdere keren ijzertekort en vitamine D tekort gehad. Momenteel ook weer ijzertekort trouwens dus ik slik weer ferrofumaraat tabletten...

    Hopelijk schrijft de huisarts je een hooggedoseerd drankje voor voor de vitamine D. Die werkt super!
     
  3. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.324
    1.346
    113
    Dit! :) Ik had ook zulke klachten en ook naar de huisarts en ook bloed laten prikken. Het is alweer een poosje geleden, maar m'n waarde was toen...13 of 14...geloof ik.

    Bij mij deed de Vitamine D3 van Solgar wonderen :) En de Magnesium Citraat van dat merk. Toen ik tijdens m'n zwangerschap hevige bloedarmoede kreeg (gyn wilde een infuus doen, maar ik zei hoooo) ben ik Solgar Gentle Iron gaan slikken. Dat hielp zo extreem goed dat ik snel daarna heel erg opknapte.

    Klinkt een beetje als een infomercial, maar ik ben dus echt fan geworden van Solgar :D

    Maarre, tegenwoordig gebruik ik de D-druppels van Bonusan :) Die zijn ook prima hoor! Is puur omdat mijn zoontje die gebruikt. Voor het gemak dus ;)
     
    Aaf88 vindt dit leuk.
  4. Melissa122

    Melissa122 Actief lid

    28 jun 2011
    245
    11
    18
    Gelderland
    Ik lees juist overal dat een magnesium tekort bijna niet voorkomt omdat het in veel levensmiddelen zit.

    Ik vind het toch wel lastig om te bepalen wat voor vitamines ik moet slikken. Ik slik standaard vitamine D samen met mijn kinderen en rond mijn menstruatie neem ik Floradix. Als ik bovenstaand lees, dan is het ook misschien verstandig om magnesium (en daarbij calcium) te slikken.

    Volgens mij kan je pas na bloedonderzoek bepalen wat je tekort hebt, en dat krijg je alleen als je klachten hebt. Maar natuurlijk wil je voorkomen dat je je moe en futloos voelt en uit voorzorg vitamines slikken. Is een multivitamine dan niet voldoende?
     
  5. Sneeuwvlokjes

    Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

    12 mrt 2014
    2.130
    1.209
    113
    Vorige maand heb ik ook bloed laten prikken. Vit D bleek 22. Heb 3 x een boost gehad via de ha (1 per week). Nu moet ik dat elke 2 maanden herhalen. Volgens de ha zal dat de rest van mn leven nodig zijn.
     
  6. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    #26 loetje, 19 dec 2017
    Laatst bewerkt: 19 dec 2017
    In onze westerse wereld komt een magnesium tekort juist vaak voor. Magnesium is in principe voldoende op voorraad in onze voeding, maar door kunstmest, landbouwgrond verarming, snelgroeiende gewassen, verhitting van ons voedsel etc. gaat er veel magnesium verloren, waardoor we toch een tekort opbouwen. Daarom is een extra supplement vaak wel nodig, zéker als je door een vit.D tekort extra D inneemt.. Vit.D tekort komt ook heel vaak voor, omdat je deze vitamine (D is overigens geen vitamine, maar een hormoon) aanmaakt met behulp van zonlicht. Dagelijks 20 minuten met ontbloot bovenlijf, onbeschermd in minimaal zonkracht 3 zitten is wat je zou moeten doen om je gehalte op peil te houden..

    http://www.detoxplein.nl/magnesium-tekort-voeding-magnesium

    Kleine kanttekening nog; magnesium tekort is niet te zien in een bloedtest, het overgrote deel van je magnesium voorraad (als je dus hebt) zit in je cellen en spieren. Er zit maar een fractie in je bloed, hier kunnen ze geen waarde aan geven..
     
  7. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Overigens kun je met een multi niet zoveel. Het vult tekorten niet voldoende aan (in de meeste multi's zit bijvoorbeeld magnesium oxide, totaal nutteloos), omdat de hoeveelheid van bijvoorbeeld D in een multi erg laag is. Daarnaast heb je weer kans om een andere vit. over te doseren, denk bijvoorbeeld aan B6.
     
    Narcisje vindt dit leuk.
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik had ook een tekort, huisarts heeft me toen een boost voorgeschreven (capsules met olie, hooggedoseerde vitD) en ik slik sindsdien dagelijk 50 microgram. Daarmee zit mijn waarde mooi net boven de 80 bij bloedtest, en dat is volgens de huisarts ideaal (ik weet de meetwaarde niet, jij hebt het over tussen de 100-150, mogelijk een andere meetwaarde),

    Ik heb ook snel een ijzertekort, daarvoor gebruik ik Floradix vooral om het te voorkomen. Na mijn bevallingen heb ik een tijd ferro-gradumet geslikt om het op te krikken, werkte ook goed, en snel!
     
  9. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Net met de assistente gebeld en krijg wel ijzer tabletten maar over dat vitamine D, moet ik er maar gewoon bij slikken. 800 ie per dag. Heb net op het flesje van mijn zoons gekeken en daar staat al een hogere dagelijks dosering voor volwassenen op... voel me een beetje afgescheept. Nog wat vragen gesteld aan de assistente maar nee, dat wist ze allemaal niet. Welk soort vitamine d, hoe lang het zou duren.
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wat gek zeg, en even een belafspraak met de huisarts zelf?
     
  11. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Hmm ja, ik zat ook te denken misschien met haar een afspraak maken. Maar zag dat iemand Solgar aanraadde, die hebben ampullen van 5000ie... dus nu denk ik die ga ik gewoon bestellen.
     
    Aegyo vindt dit leuk.
  12. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.937
    113
    Vrouw
    800IE is heel weinig... daar zal het amper van stijgen en dat duurt ook heel lang voordat het boven de 80 zit.
     
  13. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Een waarde van 23 ophogen met 800iu per dag is niet te doen. Waardeloos is het, heel veel huisartsen nemen een D tekort gewoon niet serieus. Zorg dat je een vit.D kiest die gebonden is aan een olie, deze worden het beste opgenomen. Slik een halfjaar ca. 4000iu per dag en laat dan nog eens prikken.. Mijn waarde was de laatste keer goed. Ik slik nu als onderhoud in de winter 3000iu en in de zomer 2000iu..
     
    Aegyo vindt dit leuk.
  14. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Hier ook zo'n HA. Ik had vorig jaar al klachten en toen was hij 50. Vit B6? Was ook aan de lage kant. Gemeten in juni terwijl ik veel buiten ben, geen risico geval ben en rond de zomer met veel zon. Spierpijn, geen energie, moe, paniekaanvallen, geen conditie meer en nog een paar dingen. Klachten waren na een jaar flink verergerd. Depressieve momenten, stress, hyperventilatie enz. Opnieuw geprikt, rond dezelfde periode als jaar ervoor op mn eigen verzoek want de HA vond het onzin. Nog verder gezakt. 41. En weer was het onzin. Ik wijt een groot deel van de klachten aan vit d tekort. Door vit tekort heb je sneller last van stress en paniek enz. Door stress wordt opname van D geremd. Nee hoor. Was niet zo. Ondergrens van 20 kon nog prima en daaronder kwamen de lklachten pas. HA stuurt me door naar de psycholoog met de aantekening dat ik het teveel op lichamelijk gebied zoek....
    Nu weer bloedonderzoek, ook weer op eigen verzoek. Ben benieuwd wat eruit komt en wat de HA gaat doen. Als ze dit keer weer geen actie onderneemt dan ga ik naar een ander. Heb geen vertrouwen meer in haar.
     
  15. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    @Damay77
    Slik je dan zelf niet extra bij? Mijn huisarts nam mijn klachten ook niet serieus. Ja hij geloofde wel dat ik pijn had, maar niet dat dat kwam door een D tekort. "Dat is alleen voor je botten en tanden" zei hij.. Wel vond hij mijn waarde te laag. Hij hield dan weer niet de ouderwetse ondergrens van 50 aan, maar die van 80.. Alleen schreef hij me tabletjes voor van 800iu en dat zet dan weer geen zoden aan de dijk. Dus zelf gaan bestellen en hoge dosis gaan slikken, maar wel halfjaarlijks laten prikken.. Later hoorde ik van de arts van mijn zoon dat de klachten die ik had juist overeen komen met een te laag vitamine D gehalte...

    De NOW parels die ik gebruik zijn gebonden aan olijfolie en worden heel goed opgenomen..
     
  16. Eefje00

    Eefje00 Fanatiek lid

    27 okt 2014
    1.504
    638
    113
    Ik slik ook vitamine d3 4000iu en gebruik dagelijks magnesium spray. Ik ben er nog niet, maar heb meer energie.

    Ik heb ze beide besteld bij iHerb, scheelt aanzienlijk in de kosten, als je onder de 22 euro blijft.
     
  17. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Heb ze daar ook net besteld, duurt alleen zo lang voordat ze binnen zijn. Tot die tijd maar dubbele dosis van de druppels van de kids...
     
  18. Eefje00

    Eefje00 Fanatiek lid

    27 okt 2014
    1.504
    638
    113
    Een tijdje geleden had ik ze met een week binnen. Hopelijk jij nu ook!
     
  19. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Oh zo herkenbaar.... 800 is idd echt veel te weinig. Internationaal wordt standaard 1000 ie per dag aanbevolen, met 800 ie ga je een (behoorlijk!) tekort dus niet wegwerken.... huisartsen weten helaas niet genoeg over vitaminetekorten en schrijven niet snel ampullen met een hoge waarde voor. Ik zou nog een keer bij hem aankloppen en vragen om een injectie of ampullen.

    Het gevecht met de HA is herkenbaar; ook ik werd steeds weer van het kastje naar de muur gestuurd.... uiteindelijk ook hier een topic aangemaakt en daarna zelf naar info op zoek gegaan. Ik ben naast magnesium 4000 ie vitamine D3 gaan gebruiken per dag, écht na 2 weken voelde ik mij een compleet ander mens (mijn waarde was 19). Momenteel slik ik 1000 ie in de zomer/lente en in de winter 2000 ie.

    Ik ben geen dokter en ook geen voorstander van zelf gaan "rommelen", maar ik zou je nu toch echt adviseren terug te gaan naar de HA én zelf meer info over het vitamine tekort in te winnen...

    Sterkte! Hopelijk knap je snel weer een beetje op!
     
  20. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.156
    768
    113
    Weet niet of het al genoemd is maar magnesium wordt heel goed via de huid opgenomen. Magnesiumvlokken van de tuinen in een voetenbadje of ligbad, magnesiumolie op je voeten en onderbuik smeren....
    Doe ik bij de kids ook, even voeten masseren met magnesiumolie voordat ze gaan slapen. Vonden ze heerlijk.

    magnesium heb je ook weer nodig om vitamine D om te kunnen zetten of goed op te kunnen nemen. Neefje heeft vit D tekort en zonder magnesium had het geen zin om vit D te slikken werd hem verteld.
     
    Melissa122 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina