Iemand ervaring Vitamine D tekort?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mythique, 19 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.771
    113
    Bedankt voor alle reacties! Ik ben gister iig met ferrofumaraat begonnen. Verder neem ik nu 3000 ie Vitamine D druppels van Vitals, die heb ik voor mijn kids. En ik heb oplosbare magnesium van Lucovitaal, op de website staat dat het een citraat is. Op iHerb heb ik nog capsules van 5000 ie vit d van Solgar besteld.

    Ik was vorige week niet bij mijn eigen huisarts maar bij een invalster. Mijn eigen huisarts is nogal populair en je kan bij haar eigenlijk nooit op de dag zelf terecht. Ik ga even twee weken aankijken hoe het gaat en als ik dan niet het idee heb dat het beter gaat, iig zou die duizeligheid toch weg moeten zijn met twee weken lijkt me, dan ga ik toch nog een afspraak maken bij mijn eigen huisarts.
     
    Aegyo vindt dit leuk.
  2. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.399
    6.937
    113
    Vrouw
    Waren je ijzerwaarden ook heel laag? Ik heb sinds een week ook ferrofumaraat tabletten ivm een heel lage ferritine en ik ben nog steeds zo slap als een vaatdoek. Dus of je je met 2 weken beter voelt durf ik niet te zeggen maar ik hoop het natuurlijk wel voor je!
     
  3. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.771
    113
    Ijzerwaarde was 6. Aan het begin van mijn zwangerschap was het 9.7, vorig jaar. Ik ga er niet van uit over twee weken weer volop energie te hebben maar ik hoop dat de duizeligheid weg is.

    Tijdens mijn zwangerschap was de laagst gemeten waarde 6.7 en toen had ik geen last van duizeligheid. Dat begon vorige week een dag nadat ik voor het eerst weer ongesteld was geworden. Dus ik denk dat het met elkaar samenhangt. Dat die menstruatie er voor heeft gezorgd dat ik dat randje over ging waarbij ik die klachten kreeg...
     
  4. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.324
    1.346
    113
    Met die Gentle Iron van Solgar die ik eerder noemde (ja, kom ik weer :p ) was dat bij mij dus wel binnen twee weken aanzienlijk beter. Bleek ook uit mijn bloedwaarde. Daarvoor was ik al weken zonder resultaat aan het klooien met een andere soort :oops:

    Er zit ijzerbisglycinaat in, geloof ik. Zeer goed opneembaar en mild voor de maag en darmen.
     
  5. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Grrrrrr, bloedonderzoek binnen en de huisarts vind dat ik zo gezond ben als een vis:mad:
    klachten begonnen bij vit D van 51. jaar daarop, laten testen in juni, net als de vorige keer en toen was hij 43. klachten waren verergerd. volgens de huisarts was 43 mooi. voor mijn leeftijd was 20 nog prima en dat was de ondergrens. daaronder begonnen de klachten evt paso_O
    ik heb vit d tabletjes geslikt. de gewone dosering van davitamon. verwachte hier geen grote veranderingen van maar toch wel iets toch?
    Niet dus. Hij is nog verder gezakt naar 37. Wederom zegt de assistente dat dat een prima streefwaarde is voor iemand van mijn leeftijd en 20 is nog prima...:rolleyes:
    Ik wordt hier echt moedeloos van. geen vertrouwen meer in deze Huisarts en ga een ander zoeken.
     
  6. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Je kunt misschien ook zelf vitamine d kopen, wat zwaardere? Of evt een dubbele dosering?
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd, koop zelf een pot met hooggedoseerde vit D en laat bv als de pot leeg is je bloed weer checken.
    Bij de ha kun je ook een uitdraai vragen van je bloeduitslagen, dan kun je zelf de referentiewaarde opzoeken bij die meetwaarde. Mijn vorige huisarts had het over dat 50 nmol/l mooi was (ik zat op 40 toen), maar toen ik ging zoeken bleek dat de streefwaarde 75 nmol/l is. Bij een tweede meting bij mijn nieuwe huisarts was mijn waarde nog verder gezakt, zij gaf aan dat 50 nmol/l gewoon echt het minimum is. Nu zit ik zo rond de 80 nmol/l telkens.
     
  8. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Wel herkenbaar hoor.... huisartsen weten vaak te weinig van een vitamine tekort, dus of je bij een ander beter af bent... ? Ik zou zelf een potje met een hogere dosering kopen en je dan na 6 maanden opnieuw laten testen.

    Met een gewone dosering hou je je waarde op pijl, daar ga je geen tekort mee wegwerken....

    Je hoeft bij vitamine D trouwens niet bang te zijn voor een overdosis (daar wil de HA je ook nog wel eens bang voor maken). Ik heb destijds ook best wat "onderzoek" gedaan en er is mij tien verteld dat je pas risico loopt wanneer je een half jaar lang 10.000 ie. per dag gebruikt.
     
  9. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    80 wordt tegenwoordig als minimale ondergrens geadviseerd, maar volgens recent onderzoek gaan er zelfs stemmen op dat tussen de 100 en 150 nog beter zou zijn. Het is waar dat oudere mensen een hogere behoefte/nood aan extra vit.D hebben, maar met de leeftijd van 20 moet je ook gewoon de ondergrens van 80 aanhouden.

    @Damay77, ik herrinner me jou topic nog, waarom heb je zelf geen actie ondernomen door een hogere dosis in te gaan nemen? Zo blijf je maar doormodderen, terwijl een D tekort redelijk eenvoudig zelf op te lossen is..
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  10. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
  11. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Nou, omdat ik op een gegeven moment dacht dat die symptomen tussen mn oren zaten...:oops:
    Heb ook een burnout en de huisarts gooide het daar allemaal op en op hyperventilatie. Ben door gestuurd naar psych om te kijken of het daadwerkelijk een burnout was of wat anders en ook van die kreeg ik ook te horen dat ik de oorzaak van mn klachten teveel in het lichamelijke zag. Volgens hun was het andersom. Klachten kwamen van burn-out. Wel erg toevallig dat dit begonnen is tijdens een waarde van 50. Het erger werd met een waarde van 43 en nu n9g lager is. Had een beetje stille hoop dar ik het met de pilletjes van davitamon iets op zou kunnen krikken of dat de klachten misschien zouden verminderen en dat ik de huisarts daarmee om de oren kon slaan. Helaas, hij werd lager... en door burn out ook totaal niet de fut gehad om er verder wat mee te doen. Helder denken ging niet echt:(
     
  12. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    @Damay77,burnout klachten kunnen ook heel goed komen dóór een vit.D én magnesium tekort... Probeer het eens een paar weken en kijk of er wat veranderd. Mijn lijf kan absoluut niet zonder deze combinatie. Zodra ik niet meer neem (gebeurde nog weleens omdat te laks was met bestellen), sluipen de klachten weer te voorschijn, zowel lichamelijk als geestelijk.. Ik heb ADD en mijn hoofd en lichaam hebben zoveel meer rust sinds ik magnesium gebruik.

    Google eens op tekort aan vit.D en op magnesium tekort..

    Mocht je wel willen bestellen, ik gebruik deze;
    https://www.body-supplies.nl/vitamine_856/magnesium-citraat_952.html?sqr=Magnesium now&

    https://www.body-supplies.nl/vitamine_856/vitamine-d-3-1000iu_953.html?sqr=Vitamine d now&

    Beide heel goed opneembaar..
     
  13. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Ik gebruikte overigens in het begin dagelijks 4000iu D en 600mg magnesium. Na een maand ben ik naar 4000iu D en 400mg magnesium gegaan. Na een half jaar laten prikken op D en zat toenbrond de 80,sindsdien slik ik in de zomer 2000iu en in de winter 3000iu met daarbij 400mg magnesium. Ik neem ze 's avonds, half uurtje voor het slapen, door de magnesium slaap ik ook nog eens heerlijk diep:)
     
  14. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ok, toch maar zelf voor een hogere dosering gaan zorgen..
    Iemand toevallig nog ervaring met vit b12? Valt volgens bloeduitslag binnen de norm maar lees overal dat dit alsnog veel te laag is?
     
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb een vitamine b12 tekort gehad, las overal dat je dan levenslang injecties moet omdat je het niet meer op neemt, maar ik heb 1 jaar lang injecties gezet iedere week, nu een jaar niet meer en voel me gewoon uitstekend. Bloedwaardes ook prima, waarde stabiel.
    Dus ja, ik weet niet goed wat goed werkt voor b12, mogelijk heb je al baat bij een supplement ipv injecties.
     
  16. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Zorg eerst dat je datgene aanpakt waarvan je weet dat het véél te laag is. Iscdat weer op waarde en je hebt nog steeds klachten, dan kun je die stap zetten;) Een vit.D en magnesium tekort geven ook een hele lijst klachten die met vele symptomen van een b12 tekort overeen komen...
     
  17. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.399
    6.937
    113
    Vrouw
    Ik heb veel ervaring met b12. Wat is je waarde?
     
  18. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    op mn lijstje staat: vitamine B12 holo-transcobala 88 nmol/L Volgens de saltro lijst goed. zou tussen de 50 en 150 moeten zitten. Maar ik lees overal weer andere dingen. bij het begin van mn klachten kwam ik in eerste instantie uit bij een vitamine b12 tekort maar die was volgens de HA en de saltro goed.
    maar het is inderdaad ook wat Loetje zegt: veel van die symtomen van b12 lijken op die van vit d tekort..
    lastig gedoe.
     
  19. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.399
    6.937
    113
    Vrouw
    Klopt. Klachten lopen erg in elkaar over en lijken op elkaar.

    Een waarde van 88 is bij die test inderdaad goed maar een serum b12 test zegt meer. De gewone b12 dus. Heb je daar ook een waarde van?
     
  20. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    dat zou dan om b12 totaal gaan toch? Nee helaas. Dacht dat het om die holo ging... had ik die dan ook nou maar aan Gekruist...:(
    Zal eens op andere uitslag kijken of die daar wel op staat..
     

Deel Deze Pagina