Is dit een cultuur gebonden iets? Bedtijd

Discussie in 'De lounge' gestart door Cathelijne1986, 25 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Wij liggen elke avond/nacht wakker van onze buurjongen. Hij is van Poolse afkomst, 3,5 jaar en gaat pas na middernacht naar bed. Het is een leuk jongetje maar zijn stem is heel hoog en hard waardoor wij echt niet kunnen slapen.
    Ik vind het echt bizar, toen zijn ouders hoorden hoelaat mijn kinderen slapen (rond 19 uur doordeweeks) stonden ze versteld, daar was bij hen geen sprake van. Het zijn echt heel aardige mensen maar dit is heel vervelend voor ons.

Ik wil ze er op aanspreken, eventueel aanbieden te helpen met slaaptrainen als ze dat zouden willen. Maar voor ik dat aanbied: is het niet hebben van een bedtijd iets typisch Pools? Want ik wil ze niet beledigen ofzo. Stel dat dat voor hen nornaal is ga ik niet aanbieden te helpen maar vraag ik enkel of zij hun zoon na 22.30 uur uit een bepaalde kamer willen houden zodat wij hem niet horen.
    Wie weet het?

(En zeggen dat ie binnenkort naar school gaat en dan wel op tijd slaapt helpt niet, ze hebben hun zoon nog nergens ingeschreven en dat moet hier ruim op tijd)

2. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    niet mee bemoeien. alleen vragen idd of hij na half 11 stil wil zijn.

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mee eens.

Op tijd naar bed is cultuurgebonden. Gebeurt in veel westerse landen, maar in een hoop ook niet. Op tijd naar bed wordt pas echt belangrijk, als er overdag dingen van de kinderen vewacht worden, zoals presteren op school.

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hah ik zou echt not amused zijn als m'n buurvrouw met slaaptrainingen aan zou komen zetten. Ik zou je er dus niet mee bemoeien. Misschien vragen of ze rekening met jullie kunnen houden na 23.00, maar meer echt niet. Is absoluut niet jouw plaats.

5. mama aes

mama aes Bekend lid

10 dec 2005
    684
    16
    18
    Voor veel culturen is het normaal ja dat kinderen last naar bed gaan. Hier bij ons zijn mensen uit syrie en hun dochtertje is nog wakker om 1 uur s nachts. Je kunt het ze gewoon uitleggen dat wij het hier normaal vinden om na 22.00 wat stilte te hebben. Als ze ba school moeten veranderd het ritme van zelf.

6. Cathelijne1986

Boommm dat zou ik ook alleen doen als zij zouden aangeven het zelf ook vervelend te vinden, niet uit mezelf. Maar dan weet ik genoeg en vraag ik alleen om rustiger te doen savonds laat. Blij dat ik het even nagevraagd heb hier :) Bedankt!

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.658
    5.697
    113
    Mijn vader had ook Poolse buren, met jonge kinderen. Weet nog wel dat die kinderen tot middernacht wakker waren, en de volgende dag weer naar school moesten. En mijn logeerkamer zat precies naast de kamer van de kinderen dus je raad het wel, lawaaaai :$

8. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik heb, hier in mijn straat, serieus kinderen van een jaar of 6 die om 23:30 nòg buitenhangen (op een doordeweekse dag) en herrie trappen.
    En nee, geen Nederlandse kindjes.

9. Cathelijne1986

Oke duidelijk dus. Ook als ze naar school gaan dus? Zijn die kinderen dan niet supermoe overdag?
    Ik vind het verder niet erg, alleen dat wij er wakker van liggen. Overdag hoor ik ze niet terwijl ze wel thuis zijn.

10. mrien

mrien Actief lid

24 aug 2014
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    In veel culturen is dat normaal.

Een goeie vriendin heeft een jaar of 10 in Barcelona gewoond en nu ondertussen in belgie. Maar daar gingen de kinderen ook niet voor een uur of 10 naar bed.

11. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Komt volgens mij omdat in veel landen waar de kinderen laat naar bed gaan het overdag snikheet is. 's Avonds wordt het vaak pas lekker dus komt iedereen dan tot leven.
    In NL kennen wij dat niet, dus is het voor ons heel raar.
    Hoe dat met Polen zit weet ik niet...

12. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63

Klopt in mijn woonland (Azië) gaan kleine kinderen ook pas om 22/23 uur naar bed vaak. Ze doen dan wel 'smiddags een lange middagslaap. Van andere landen weet ik het niet maar hier is het zodat de ouders (die altijd lange dagen maken en fulltime werken) in de avond nog wat tijd met hun kinderen kunnen doorbrengen. 😊

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Even een paar snelle uitspraken (vrij vertaald) uit de artikelen:

In sommige Europede en Aziatische landen is het normaal om de kinderen pas rond 22.00 of 23.00 uur naar bed te brengen. Men werkt daar langer en om meer 'familie-tijd' te creëren, wordt de bedtijd standaard verschoven.

In veel landen in de wereld delen de ouders het bed met hun kinderen, soms wel voor een aantal jaar. Dan gaan ze ook samen naar bed. Daarna krijgen de kinderen een eigen bed, vaak wel op dezelfde slaapkamer. Als voorbeeld worden Aziatische landen genoemd.

Slaap-training, dus om een kind aan te leren dat het op gezette tijden moet slapen, is vreemd is vele landen. Daar volgen ze vaker het ritme van het kind. Dat is ook makkelijker, doordat het verzorgen en opvoeden van de kinderen meestal niet alleen op de ouders neerkomt. De kinderen gaan niet per definitie mee in het drukke leven van de ouders en kunnen dus overdag ook vaker dutjes doen.

14. Cathelijne1986

Wij wonen in een buurt met heel veel culturen maar kinderen spelen hier niet zo laat op straat, dus daarom wisten wij het niet. Maakt ook verder niet uit. We kopen vandaag wat betere oordoppen en vragen dus de buren of na 22.30 uur rustiger/op andere kamer mag en dan komt het wel goed. Ik wil niemand voor het hoofd stoten.

15. Cathelijne1986

Ja ik heb de links gelezen, dank je :)

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Klinkt als een redelijke oplossing. Hopelijk staan ze er open voor.

17. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan vragen of het na bv 22u zachter mag. Maar slaaptraining aanbieden?! Nee, dat kan echt niet. Stel je voor dat jouw buurvrouw kwam aanbieden te helpen je kind op te voeden :D

18. Cathelijne1986

Ja das waar, hoewel ik wel een keer hulp aangeboden heb gekregen van een buurvrouw :) was ook prima.
    Maar we hebben best aardig contact met de buren, ze spreken goed Nederlabds en Engels, hun zoontje ook. Anders zou het inderdaad niet bij me opkomen.

19. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Heel normaal inderdaad. Ik heb Antilliaanse buren. Die hoor je voor het eerst pas tegen het eind van de middag en zijn volop actief tot diep in de nacht. Leven volgens een heel ander ritme dan ik. Soms vervelend omdat ik 's avonds door hun geluiden niet in slaap kan komen. Maar ik denk dan maar: zij zullen misschien 's ochtends last hebben van mij. Voor hun gevoel kom ik natuurlijk belachelijk vroeg uit bed ;)

Op vakantie had ik op de boot Iraanse mensen in de kamer naast me. Daarvan hoorde ik elke dag de kinderen tot een uur of 1 à 2 's nachts op de gang spelen. En toen een reisgenoot 's nachts naar de receptie ging om te klagen over geluidsoverlast (van de motor van de boot) zaten de Iraniërs in de lobby gezellig te kletsen en te eten. Dat was rond een uur of half 3 's nachts.

Ik moet zeggen, ondanks dat het soms lastig is vind ik het ook wel interessant. En zij vinden ons Hollanders weer vreselijk raar dat wij onze kinderen zo vroeg in bed leggen en 's ochtends zo vreselijk vroeg weer opstaan ;) Je kunt niets anders doen dan het lekker laten gebeuren.

Deel Deze Pagina