De wereld gaat 'gewoon' verder, en nu?

Discussion in 'Vlindertjes van 17 - 24 weken' started by J10, Oct 26, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. J10

J10 Actief lid

Oct 14, 2012
    249
    0
    0
    Lieve meiden,

Deze maand hebben wij ons zoontje met bijna 23 weken geboren laten worden ivm de hartafwijkiing HLHS. De wereld staat vanaf dat moment voor mij een beetje stil...
    Aan alle kanten merk ik dat de wereld gewoon verder gaat, mijn man is weer aan het werk, mijn nichtjes worden gedoopt, vanuit mijn werk hoor ik goede berichten over vorderende projecten. Ik wil hier ook zo graag weer aan meedoen!

Toch veel gemixte gevoelens
    - ik wil dolgraag weer aan het werk, maar vrees de eerste stappen op kantoor en ben bang dat ik mijn emoties niet onder controle heb (ik heb hele lieve meelevende collega's en leiding gevende, dus daar zit niet het probleem). Na bijna 6 weken thuiszitten komen de muren aardig op me af.
    - mijn lijf schreeuwt er aan alle kanten om, om voor mijn manneke te willen zorgen, maar na alle inspanningen voor een fijn afscheid en blijvende herinneringen, kan ik nu niets meer voor hem doen.
    - onze kinderwens is na de komst van mijn zoontje alleen maar groter geworden, maar iedereen adviseert ons om in iedergeval een aantal maanden te wachten met een volgende zwangerschap om lichaam en geest wat rust te gunnen.

Bleh, meestal ben ik zo rationeel en nuchter en weet ik precies waar ik heen wil met mijn leven, maar nu weet ik af en toe niet wat ik met mezelf aan moet. Van thuiszitten ga ik alleen maar piekeren en kom ik geen stap verder.
    Wat is jullie ervaring, en hoe zijn jullie daar mee omgegaan?

Liefs, J10

2. Luvv

Luvv Fanatiek lid

Oct 27, 2010
    2,803
    3
    38
    Jeetje heftig meid! Gefeliciteerd en helaas gecondoleerd met jullie zoontje!
    Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Onze dochter is in juli geboren na 32 weken. Dit was geheel onverwacht. Zit nu nog steeds thuis ivm mijn verlof en had t ook niet eerder aangekund. Ik begin straks 50% om hopelijk in januari weer mijn hele contract te werken. Het is wel zo dat ik in het ziekenhuis werk en dat best wel confronterend vind. Alle controles daar gehad. Blijdschap en intens verdriet. Ik zie er nog steeds tegenop maar over 2 weken moet ik toch echt weer. Vind het heel spannend.

Wat betreft t wachten met zwanger worden, luister naar je eigen gevoel. Het is voor anderen zo makkelijk om te zeggen dat je beter kan wachten. Als het medisch gezien geen probleem is zou ik gewoon naar jullie eigen gevoel luisteren. Wij hebben niet gewacht. Onze wens is ook nog steeds heel groot en zijn dus ook meteen weer begonnen met zwanger proberen te raken. Tot op heden helaas nog niet gelukt maar wie weet volgende week een positieve test. Ik hoop het! Daarbij wordt een zwangerschap sowieso weer spannend. Of dat nou nu is of over een jaar. Tenminste zo denken wij erover.

Heel veel sterkte en succes met je beslissingen.

3. J10

J10 Actief lid

Oct 14, 2012
    249
    0
    0
    Hoi luvv,

Dank voor je reactie. Vervelend om te horen dat er zoveel dames zijn, met dezelfde ervaring, maar sinds deze maand hoor ik uit alle hoeken en gaten de ervaringen langskomen. Hoe gemeen en verdrietig is dat toch.

Ik werk ook in het ziekenhuis, maar facilitair, en niet direct in de zorg. Ik hoop dat eigenlijk dat dat minder confronterend zal zijn. Afspraken op de kinderlaag, de neo of verlos/kraam zal ik voorlopig nog even willen ontwijken.
    Ik heb geen recht op verlof omdat mijn zoontje voor de 24 weken geboren is... Beetje gekke regeling trouwens. Mijn leidinggevende is heel erg begripvol en ondersteunend, een heeft mij aangeraden eerst weer te leren 'lopen' voordat ik ga 'rennen' voor mijn werk. Ofwel, rustig aan meid!
    Maandag mijn eerste stappen op de afdeling maar eens doen, en dan verder kijken wat verstandig is. Eerst 50% klinkt eigenlijk helemaal niet zo gek.

Wat betreft een tweede zwangerschap, hoewel ik er echt naar hunker, verwacht ik eigenlijk wel dat je lijf het ook wel aangeeft of je er klaar voor bent. Afwachten dus maar. Ik duim iig voor jouw positieve test volgende week :)

Fijn weekend!

4. me83

me83 Niet meer actief

hey meid wat erg van je kindj.. gecondoleerd!:(

ikzelf was bevallen met 17 wk,ons kindje is gestopt met groeien rond de 14 wk.. 2 weken daarna ging ik weer werken,maar volgens de bedrijfsarts wel rustig aan,,dus eerst 3 halve dagen en zo steeds een beetje meer.. na 6 weken was ik weer volledig aan het werk..
    ik vond het wel fijn om toch weer een beetje bezig te zijn en niet alleen maar te blijven hangen in je verdriet.
    ooit moet je toch weer verder,hoe moeilijk dat ook is..

ikzelf wacht wel tot ik weer helemaal voor een kindje wil gaan, mijn lichaam werkt nu nog steeds niet helemaal mee en moest ook 4 maanden aan de pil daardoor,maar binnenkort gaan we weer voor het echie klussen..
    doe wat goed voelt voor jullie, de 1 wacht,de ander wilt meteen weer proberen.. daar is niks geks aan..

ik wens je veel sterkte! en volg je gevoel meid!

5. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

Jun 24, 2011
    2,177
    0
    0
    De kempen
    Beste j10

Gefeliciteerd met je zoontje, maar tegelijk gecondoleerd.
    Ik kan me voor stellen hoe je je moet voelen.
    Wij waren dezelfde dag uitgerekend, ons zoontje is 2 oktober geboren.
    Vriendlief is ook aan het werk.
    De hele wereld draait door maar hij staat voor mij ook stil.
    Hopelijk komt er snel een dag waarop je dingen kunt hervatten en je dagelijkse dingen kunt doen maar met de fijne herinneringen van hem in je hart..... Klinkt wel mooi maar daar wacht ik ook op ...

Hele dikke knuffel vanaf hier....

6. Zhilla

Zhilla Actief lid

Apr 2, 2012
    303
    0
    16
    Ik werk fulltime
    Leeuwarden
    Hoi J10,

Gecondoleerd.. en heeel veel sterkte!!

Wat je allemaal schrijft ik zo herkenbaar. Wij hebben op 24 juli afscheid moeten nemen van ons dochtertje. We waren die dag 21 weken zwanger, maar ze is een paar weken eerder al overleden :(
    Ik heb ook een aantal weken thuis gezeten, toen ben ik eerst een ochtend naar mijn werk gegaan voor een bakje koffie. Toen ben ik eerst met mijn vriend een weekje weg geweest en nog een week leuke dingen gedaan. Na die twee weken ben ik mijn werk rustig gaan opbouwen. Eerst 2 x 2 uurtjes, daarna 2 x3 en zo verder. Ik zit aankomende week op 4 x 6 uur.

Geef het zelf aan wat je wel en niet kan. Alleen jij kan aanvoelen hoe het gaat.

Dat gevoel dat de wereld stil staat voor jou en dat iedereen verder gaat is erg moeilijk. Maar het is niet dat mensen je vergeten zijn... Ik heb dat gevoel nu ook nog wel na drie maanden. Gisteren heb ik het er nog met mijn vriend over gehad. Maar als je straks weer je eigen dingen probeert op te pakken word het wel minder..

Ik dacht de eerste weken dat ik nooit over het verdriet heen kon komen, maar nu naar drie maanden heb ik vaker goede momenten dan slechte. Het verdriet is er zeker nog wel en ik denk iedere dag aan haar.. Zolang je met kleine stapjes vooruit gaat kom je er wel.

En dat gevoel je nu nog meer toe bent aan kinderen heb ik ook. Iedereen zei ook tegen mij dat ik eerst moest wachten, maar je voelt zelf het beste aan wanneer jij er weer aan toe bent. Het best is wel dat eerst een keer ongesteld bent geworden.. Wij zijn ook al weer begonnen met het proberen om zwanger te worden. Helaas is mijn cyclus niet zoals het was..

Meid, heel veel sterkte en laat het verdriet en tranen gewoon komen. Dit helpt je allemaal om weer verder te kunnen.. *dikke knuffel*

7. J10

J10 Actief lid

Oct 14, 2012
    249
    0
    0
    Poeh wat zijn emoties toch ontzettend onvoorspelbaar...
    Vorige week wienig problemen gehad bij de doop van mij lieve kleine nichtje, deze week bij de doop van mijn andere nichtje kon ik de tranen niet bij me houden. Dat voorspelt niet veel goeds voor mijn eerste stapjes op de werkvloer :'(

@yvon1983, ik denk dat we inderdaad tegelijk uitgerekend waren, toevallig he! Hoe gaat het jou verder, lukt het je binnen deze eerste maand al om weer 'nomale' dingen op te pakken? Misschien wil ik ook wel te snel hoor.

Luvv en me83 en Zhilla geven me wel hoop er binnen betrekkelijke tijd weer flow in de dagen kan komen. Hoe hebben jullie het aangepakt om de moeilijke momenten op het werk door te komen?

Wat betreft zwanger worden, wij houden het ook niet tegen, maar willen er ook nietteveel mee bezig zijn. Knuffelen en meer is wel fijn en troostend om dicht bij elkaar te zijn, dus wie weet ;)

Knuf J10

8. Akkoe

Akkoe Fanatiek lid

Apr 25, 2012
    1,186
    0
    0
    Wijkverpleegkundige Buurtzorg Nederland
    Jeetje gefeliciteerd en toch ook gecondoleerd... :(
    Knuffel!!

Wat betreft opnieuw zwanger worden... als je gevoel er voor wil gaan, zal dit goed komen.
    Heb zelf gemerkt dat ik na 3 maand alles los kon laten (mk met bloeding en kritieke toestand). Nu moest ik ook wachten ivm hcg gehalte, moest eerst volledig 0 zijn, om er zeker van te zijn dat alles uit mn lichaam zou zijn. Na die 3 maand was mn lichaam 'schoon' en heb ik alles los kunnen laten en 2 maand later zwanger.... Nu hopende dat alles goed mag blijven gaan uiteraard...

Wens je veel sterkte, kracht en succes toe! Doe waar je je goed bij voelt... Knufff

9. Zhilla

Zhilla Actief lid

Apr 2, 2012
    303
    0
    16
    Ik werk fulltime
    Leeuwarden
    @J10; Voor mij was het eerst heel erg ongemakkelijk op het werk. De mensen waren heel lief, maar ik voelde me niet echt op mijn gemak. Ik had de mazzel dat ik een bureautje achter in de hoek kon pakken om zo eerst te wennen aan het werk. Daarna ben ik wat meer tussen de mensen gaan zitten, maar merk nu na 6 weken dat ik me soms nog steeds niet helemaal op mijn gemak voel. Vorige week heb ik een moeilijk moment gehad, want we kregen een mail dat een collega en zijn vriendin die afgelopen nacht trotse ouders zijn geworden. Toen heb ik achter mijn computer zitten huilen. Gelukkig had ik zakdoekjes mee, maar gelukkig zag niet iedereen het. Maar uiteindelijk snappen al mijn collega's het wel als ik het even moeilijk heb.. Maar als het echt niet gaat heb ik de afspraak staan dat ik het moet aangeven en dan mag ik naar huis..

Ik denk dat zodra je weer wil beginnen dat je goede afspraken moet maken met wat je wel wil en kan..

10. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

Jun 24, 2011
    2,177
    0
    0
    De kempen
    Ik kan momenteel de dingen niet hervatten, meer ook door het medische, heb een baarmoederontsteking gehad. En achteraf door een placenta rest. Ben vorige week gecurreteerd, maar niet alles was weg want kreeg afgelopen zondag weer heftige weeën ben weer opgenomen, kijkoperatie gehad en weer gecurreteerd. Nu is nog niet alles weg dus moet over twee weken nog een keer..... Ik kan niets alleen maar beter worden...... Maar ik blijf even tussen vier muren...

11. J10

J10 Actief lid

Oct 14, 2012
    249
    0
    0
    Jeetje yvon, daar schrik ik wel een beetje van.
    Allereerst heel veel sterkte meid!
    Alsof het verlies nog niet genoeg was :x Eerst maar beter worden en dan komt der rest van de wereld wel. Heb je veel steun aan je zijde?

Mijn gyn wilde zeker weten dat de placenta goed meegekomen was en heeft om die reden nog twee keer een inwendige echo gedaan om zeker te zijn dat mijn lichaam alle resten goed opruimen zou. Nu voel ik al 3 dagen mijn buik dus ik denk dat mijn menstruatie weer op gang gaat komen.

Werk heb ik helaas ook nog niet kunnen hervatten. Lig al 3 dagen plat met migraine :x

Yvon, hele dikke knuffel. Hopelijksnel beter nieuws

12. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

Jun 24, 2011
    2,177
    0
    0
    De kempen
    @ j10,

Dankjewel , voor je lieve woorden.
    Ik heb wel veel steun, al merk ik zelf dat ik snel geïrriteerd ben daaraan... Iedereen bedoeld het goed. Maar het komt niet altijd over.
    Die inwendige echo's heb ik ook gehad, maar schijnbaar was het toen bij mij niet te zien. Hopelijk komt bij jou je menstruatie op gang.
    En ben je snel van je migraine af want dat is ook geen pretje!

Knuffel terug!

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Meiden ik heb even dit topic met tranen in mijn ogen en een brok in mijn keel zitten lezen. Ik kan me niet voorstellen hoe dit voor jullie moet voelen, het lijkt mij zo erg. Ik wil jullie allemaal heel veel sterkte toewensen allemaal een dikke digitale knuf.

14. J10

J10 Actief lid

Oct 14, 2012
    249
    0
    0
    Misschien staat de wereld toch wel eenbeetje stil...

Lieve Yvon, je verhaal is de hele dag bij me blijven hangen. Ik hoop zo dat het snel weer beter met je gaat.
    Onze prachtige kereltjes zijn samen op 2 oktober weggevlogen, bizar, maar de harde waarheid besef ik me helaas...

Morgen ga ik alsnog proberen bij mijn werk langs te gaan. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn. Eerste dag vooral praten denk ik.

X

15. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

Jun 24, 2011
    2,177
    0
    0
    De kempen
    @ j10
    Dankjewel lieverd.
    Wat goed dat je op je werk langs gaat! Mijn vriend vond dat lastig maar eigenlijk ook fijn. Het is moeilijk omdat ze het er over hebben maar ook fijn dat er over gepraat wordt en dat het niet doodgezwegen wordt.
    Heel veel kracht voor vandaag! You can do it :)
    Laat je weten hoe het is gegaan?

16. J10

J10 Actief lid

Oct 14, 2012
    249
    0
    0
    Vandaag voor het eerst weer op mijn werk geweest. Half dagje, maar een goed begin. Wat een lieve collega's heb ik toch! Iedereen was op de hoogte dus nog geen gekke of confronterende opmerkingen gehad.
    Ik werk trouwens in een echte mannenwereld, en ondanks dat mannen volgens het spreekwoord van een andere planeet komen ben ik heel warm ontvangen :p

Ik heb nog geen 'werk' verricht trouwens, alleen maar gekletst met de collega's waar ik het meest close mee samenwerk. Ik had een paar foto's meegenomen en merkte dat ik het heel fijn vond om deze te laten zien. Toch ook een beetje trots :)
    Bij twee collegas kwam hun ervaring ook weer naar boven (een overlijden vlak na zwangerschap en de andere ook een 20 weken echo beslissing, met positieve uitkomst). Toch fijn om met 'lotgenoten' te kunnen praten.
    Morgen weer een halve dag. Gaan bespreken wat een goede manier zal zijn om weer verantwoord aan de slag te gaan.

Mijn man is al 3 weken weer aan het werk. Hij heeft er geen problemen mee. We praten er vooral samen thuis over en dat is voor hem voldoende.

Yvon, hoe is jouw dag vandaag? Ben je wel thuis, of moest je in het zh blijven? Ik heb je verhaal nog even compleet gelezen bij het andere topic... Neem je tijd he!
    Ik heb vandaag gemerkt dat goede collegas (en leidinggevende) het veel belangrijker vinden dat je mentaal en fysiek weer gezond terug komt en niet dat je vooral snel weer komt werken met alle problemen van dien.

Liefs J10

17. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

Jun 24, 2011
    2,177
    0
    0
    De kempen
    Fijn dat het zo goed ging en dat ze zo lief voor je waren!
    Wat je zegt over mannen haha, toevallig zij mijn vriend dat van de week. Hij werkt in de bouw. Maar hij stond ook te kijken dat zijn collega's zo lief waren en oprecht interesse toonde.
    Gelukkig kijk je positief erop terug!

Ik ben weer thuis, van bed naar bank en weer terug.
    Met de pijn gaat het gelukkig wat beter. Dankzij medicatie....
    Maar het opgesloten zitten bevalt me niet zo. Hopelijk kan ik snel mijn ervaring op het werk weer delen......

18. Vivian

Vivian Fanatiek lid

Oct 14, 2011
    1,316
    0
    0
    Secretaresse
    Den Haag
    Hoi J10,

Ik ben op aanraden van de gynaecologe na 4 weken met halve dagen begonnen, de week daarna 6 uurtjes per dag en daarna hele dagen (vanaf deze week eigenlijk weer). Het bevalt me goed. Ik moet zeggen dat ik 2 weken na de bevalling wel even ben wezen buurten op kantoor, dus iedereen wist al hoe en wat. Je kan beter te langzaam gaan dan te snel, dus wel goed naar jezelf luisteren hoor!

Toen onze kleine man geboren was, ben ik eerst een weekje met m'n vriend weggeweest. Daarna moest hij natuurlijk weer aan het werk. Ik heb toen alle ochtenden rustig aan gedaan en lekker uitgeslapen en elke dag moest ik er van mijzelf even uit (boodschappen doen, even langs m'n moeder, of daten met een vriendinnetje ofzo). En als ik dan na de middag thuis kwam was ik voldaan en voelde het als een dag. 's Avonds was ik weer klaar voor m'n bedje.

Nou meid, heel veel succes en sterkte met alles! En echt naar jezelf luisteren hoor! XXXXX

19. J10

J10 Actief lid

Oct 14, 2012
    249
    0
    0
    Hoi vivian, bedankt voor je berichtje.

bij jou is het ook nog vrij pril zie ik, gefeliciteerd en gecondollerd met je zoon iig! Wat knap en goed dat je alweer aan het werk gegaan bent. Geeft wel een beetje 'doel' aam je dag of niet.
    Ik ban vandaag voor de tweede keer een halve dag op mijn werk geweest en heb besproken nog niet meteen in de dramas van de vele projecten terug te keren. Eerst maar weer het project oppakken waar ik het meest van toegevoegde waarde ben en dan langzaam opbouwen. Mijn leidinggevende en collegas zijn super, ze geven mij echt de mogelijkheid om rustig terug te komen en veel te praten(en hun rijd te verdoen...) als ik daar behoefde aan heb.

Ik merkte vanochtend wel dat ik het moeilijk vond om me echt ergens op te concentreren, hoe heb jij dat ervaren vivian?

Yvon, hoe is het vandaag? Al wat beter met de pijn?

20. Vivian

Vivian Fanatiek lid

Oct 14, 2011
    1,316
    0
    0
    Secretaresse
    Den Haag
    #20 Vivian, Nov 2, 2012
    Last edited: Nov 2, 2012
    @ J10: Nou meis, ik zal je vertellen hoe het met mijn concentratie is...... Die is heel goed als ik de 'standaard' werkzaamheden uitvoer..... die gaan dus eigenlijk gewoon op de automatische piloot. Maar als ik iets nieuws moet aanpakken of als ik op problemen stuit dan raak ik een klein beetje in paniek. Gelukkig heb ik lieve collega's en die zeggen dingen zodat ik weer realistisch wordt..... een probleem of iets moeilijks is niet het einde van de wereld.... er zijn tenslotte ergere dingen (en helaas kunnen wij daar allemaal over meepraten..). Dus ik zeg dan ook tegen mezelf: meid, waar maak je je nu eigenlijk druk over?!! Misschien nog wel een tip, blijf eerlijk tegenover jezelf en anderen (ook je collega's)..... als iets nog even niet lukt of niet gaat dan dat gewoon zeggen. Als je net zulke lieve collega's hebt als ik, dan helpen ze je! Mijn gynaecologe had me ook voorbereid en gezegd dat het in het begin lastig zou zijn om je ergens op te concentreren.

Fijn dat je collega's je de ruimte geven. Hoe vond je zo een eerste halve dag weer?

Jij trouwens ook nog gefeliciteerd en gecondoleerd! Hoe heb je alles ervaren? Heel raar misschien, maar ik heb alleen maar mooie herinneringen aan de dag dat hij geboren is (de bevalling buiten beschouwing gelaten hoor!). Hij was zo mooi en hij had een uitdrukking op zijn gezichtje van het is goed zo. Ons kindje was erg ziek, en hij heeft ons meer gegeven dan ik ooit had kunnen denken dat mogelijk was!

Share This Page